Vacuumpomp aansluiten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Vacuumpomp aansluiten

Bericht door demian »

Beste allemaal,

Ik heb wat fotos geprobeerd te uploaden in deze post, dat lukt me niet, via een album kon ik ze wel uploaden maar als ik de code van mijn album met de album tags neerzet krijg ik een ander album te zien.

Daarom deze link naar mijn album met foto's : app.php/gallery/album/1518

Ik heb de volgende vraag, deze foto's zijn van een zijkanaal blower die ik heb gekocht die ik wil gebruiken als vacuum pomp voor mijn cnc machine.
Het typeplaatje zegt dat het een

230-240 / 380 400V type is.

Ik begrijp nu niet helemaal hoe ik deze motor moet aansluiten. Ik beschik in mijn werkplaats over krachtstroom en normale stroom.
Als ik het stroomdoosje openmaak zie ik dat er zowel een 230V stroomkabel is aangesloten geweest (valt net buiten beeld, zie bovenzijde foto) en een krachtstroom kabel.

Ik heb het een en ander gelezen over driehoek en ster aansluiting, maar om deze motor goed aan te kunnen sluiten moet ik dus weten wat de spoelspanning van deze motor is.
Ik kan natuurlijk de leverancier van deze motor bellen, maar misschien dat dit topic mij verder kan helpen dan alleen met de vraag wat de spoelspanning is en hoe ik hem verder aansluit.

Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen. :)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Vacuumpomp aansluiten

Bericht door benkr »

De extra draadjes aan de bovenkant zijn wellicht voor een (aanloop)condensator geweest, dat wordt soms gedaan om een drie fase motor op één fase te laten werken. Deze truuk kost je aardig wat vermogen, dus als het niet beslist nodig is dan niet doen.
Als je de 3 fasen aansluit op de klemmen R - S en T en de witte draden zo laat zitten, inclusief die messing doorverbindingsstripjes dan zal de motor het goed doen. Het zou nog kunnen dat de motor de verkeerde kant op draait, dan kun je twee fasen verwisselen, b.v. R en S met elkaar verwisselen.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vacuumpomp aansluiten

Bericht door demian »

Ok, dus ik kan alle oude snoertjes weghalen die niet bij het stroomdoosje horen, en alleen 3 fase draden aansluiten.
Heb ik niet ook nog te maken met een 0 of aarde ?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Vacuumpomp aansluiten

Bericht door andrefc101 »

De nul heb je niet nodig bij een drie fasenmotor, die kan je dus weg laten. Aarde zou ik maar wel aansluiten aan de behuizing van de motor.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vacuumpomp aansluiten

Bericht door demian »

thanks!
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Vacuumpomp aansluiten

Bericht door Firehunter »

Staat er aan de binnenkant van het dekseltje geen schema?
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vacuumpomp aansluiten

Bericht door demian »

Ja, nu je 't zegt, inderdaad.. ! :mrgreen:

Had hem niet omgedraaid en dat dus gemist.

Maar het is inmiddels gelukt, van een oud snoer de stekker er afgehaald en zo kon ik zien welke kleuren bij welke fases hoorden.
In het doosje op de motor was met stift door een voorganger I-II-III aangegeven dus zo was het makkelijk aansluiten.

De motor loopt als een zonnetje nu.
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: Vacuumpomp aansluiten

Bericht door demian »

ik heb zojuist een 380v 2.2kw VFD gekocht op Aliexpress

De vacuumpomp.zou op 60hz moeten kunnen lopen, heb ik hopelijk een ca 20% betere performance.

https://a.aliexpress.com/_msOnbWd
Plaats reactie