Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Vergeet staal maar, levensgevaarlijk en echt gedoemd te mislukken, zelfs aluminium moet je echt goed inspannen op een stevige kolomboormachine.
Alleen in een echt heel stabiele opstelling en ook een veel degelijker tool gaat dat lukken, maar niet met zo'n prulding.
Geloof me, ik heb er ervaring mee.
Wat ook nog kan is veel kleine gaatjes boren in een cirkelpatroon, dan met een kniptang de kern er uitknippen of de gaatjes dan nog wat groter boren en dan vijlen tot de juiste maat.
Lijkt veel werk, maar is eigenlijk zo gebeurd.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 11 jan 2021 10:03 Vergeet staal maar, levensgevaarlijk en echt gedoemd te mislukken, zelfs aluminium moet je echt goed inspannen op een stevige kolomboormachine.
Ik vond de grotere gaten met de stappenboor al niet fijn... uit de hand gedaan en daar kwam flink wat kracht op te staan merkte ik wel..
benkr schreef: 11 jan 2021 10:03 Wat ook nog kan is veel kleine gaatjes boren in een cirkelpatroon, dan met een kniptang de kern er uitknippen of de gaatjes dan nog wat groter boren en dan vijlen tot de juiste maat.
Lijkt veel werk, maar is eigenlijk zo gebeurd.
Goed idee! Dat ga ik denk ik proberen, alleen dan niet met een kniptang maar met een decoupeerzaag. En dan even netjes vijlen... bedankt voor het idee.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door DaBit »

Dan kun je toch ook gelijk met de decoupeerzaag aan de gang? Hoef je maar 1 gaatje te boren. Laag toerental, niet pendelen, en je kunt prima rond zagen, eventueel met wat heen en weer steken. Als je een netheidsfreak bent net iets van het gekraste circeltje af blijven, met een halfronde vijl netjes op maat rond vijlen. Ben je geen netheidsfreak: de opbouwdoos valt er toch wel overheen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Ja met een decoupeerzaag heb ik het grote gat voor de ventilator en luchtingang ook wel gedaan.
De omlijsting of chassisdeel dekt het niet perfecte gat toch af.
Dat was wel een groter gat.
Wel nieuw scherp zaagje gebruiken en de bovenkant afplakken met schilderstape om krassen te voorkomen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Goeie tips, inderdaad even afplakken met schilderstape.
DaBit schreef: 11 jan 2021 20:24 Hoef je maar 1 gaatje te boren.
Als ik nou meerdere gaten boor langs de rand, kan ik van gat naar gat zagen.
Kjelt schreef: 11 jan 2021 21:32 grote gat voor de ventilator
Dat gat moet ik ook nog maken.
Zat zelf te denken aan 2 ventilatoren van 60mm. Een voor intake en 1 voor outtake, beide op de deur.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Eentje is voldoende die de lucht naar buiten blaast, dan komt er automatisch verse lucht door het andere gat naar binnen. Stoffiltertje voor dat gat plaatsen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 11 jan 2021 21:52 Eentje is voldoende die de lucht naar buiten blaast, dan komt er automatisch verse lucht door het andere gat naar binnen. Stoffiltertje voor dat gat plaatsen.
1 is waarschijnlijk voldoende, maar heb er al 2 aangeschaft.... en ook een 'buck converter' met een pot waarmee ik de RPM kan aanpassen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Na zoeken in de schuur van m’n schoonvader toch een gatenzaag van 43mm voor metaal kunnen vinden... dus ik helemaal blij.
Nu wilde ik die gaten gaan maken, zag ik dat de boor krom was :shock:.
Toen maar met dat prulding (zoals Ben het noemt)
benkr schreef: 11 jan 2021 10:03 maar niet met zo'n prulding.
En ik moet zeggen dat ging best goed... kast aan de tafel geklemd, veel WD40 gebruikt en tussendoor schoonmaken... en niet te veel kracht zetten en dan duurt het wel 10/15min per gat, maar dat is prima.
Alleen bij 1 gat wat zichtbare krasjes... als je er eindelijk doorheen bent met de boor dan gaat ie een beetje ‘zoeken’ en kwamen er wat krassen helaas.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Ik ben bijna zover dat ik alles in de kast kan gaan installeren en alles aan te sluiten.
Vooruitlopend wil ik toch graag even overleggen hoe ik mijn DM542 stappendrivers aan moet sluiten op mijn bordje (MKS Sbase).
Ik kan nergens informatie vinden hoe dit te doen voor mijn bordje, al is het een Smootheboard 'clone'. Daar kan ik wel info over vinden:

http://smoothieware.org/cnc-mill-guide
Het stukje over externe drivers aansluiten staat net iets voorbij de helft van de pagina

dit is de PCB (onderkant) waar de GND, STEP, DIR en ENA op staan:
22580

Als ik het goed begrijp moeten de + van de PUL, DIR en ENA aangesloten worden op de STEP, DIR en ENA op het bordtje.
En de - van de PUL, DIR en ENA moeten 'gejumperd' worden en aangesloten op de GND van het bordje.

Nu las ik ergens volgens mij op het forum dat de ENA(ble) niet aangesloten moet of hoeft te worden, klopt dit?

Tevens staat er dit in de beschrijving (zie link hierboven):
Please note, if your external driver requires 5V, that Smoothieboard only provides 3.3v on it's output pins. Is dit wel of niet het geval met de DM542 drivers?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Ja Leadshine drivers willen 5V.
Echter wat je zou kunnen proberen is om jouw bordje als open collector te schakelen.
Dan sluit je dus 5V van een voeding aan op alle + signalen DIR+ STEP+ EN ENA+ en de - op de uitgangen van je bordje.
Aangezien de ingangen van je driver een led in serie hebben (optocouplers) mag dat.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 05 feb 2021 19:58 Ja Leadshine drivers willen 5V.
Echter wat je zou kunnen proberen is om jouw bordje als open collector te schakelen.
Dan sluit je dus 5V van een voeding aan op alle + signalen DIR+ STEP+ EN ENA+ en de - op de uitgangen van je bordje.
Aangezien de ingangen van je driver een led in serie hebben (optocouplers) mag dat.
Goed dat ik het even vraag... bedankt!
in de handleiding van het Smoothieboard staan 2 methodes: 'Common Cathode' en 'Common Anode' wat dat ook mag betekenen....

Die Common Anode beschrijft denk ik wat jij bedoel:
22585

Maar dan gelijk de vraag, kan ik zo'n 5V pin gebruiken voor alle 5 de Drivers?

Zou zoiets dan kunnen:
22586

En de Z+ endstop wil ik dan voor de relais gebruiken om mijn router/spindel aan en uit te zetten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Anode is de plus dus common Anode betekent dat je alle plusi gangen van de driver aan de 5V voedingsspaning hangt.
Per ingang loopt er +/-10mA dus je hebt vijf assen met drie uitgangen is 15x10mA x1,25 marge is 190mA. Kijk even in de handleiding van je bordje of die 5V pin ruim 200mA kan leveren. Als het niet vermeld staat of dicht in de buurt zit dan een aparte 5V voeding gebruiken, die kosten ook niet de wereld en slaap je beter. Wel even de - van de losse 5V voeding aan de - van de voeding van het bordje leggen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 05 feb 2021 23:55 Anode is de plus dus common Anode betekent dat je alle plusi gangen van de driver aan de 5V voedingsspaning hangt.
Per ingang loopt er +/-10mA dus je hebt vijf assen met drie uitgangen is 15x10mA x1,25 marge is 190mA. Kijk even in de handleiding van je bordje of die 5V pin ruim 200mA kan leveren. Als het niet vermeld staat of dicht in de buurt zit dan een aparte 5V voeding gebruiken, die kosten ook niet de wereld en slaap je beter. Wel even de - van de losse 5V voeding aan de - van de voeding van het bordje leggen.
Uuuuuh ik heb geen idee of die 5V pin 200mA kan leveren... ik kan dat ook niet echt vinden. Ik zie wel dat de 3.3V pins 4mA kunnen leveren...
Als ik in de BOM van mijn bordje kijk en ik zoek die pin op zie ik dat het een 'HDR1X6' pin is, zegt dat iets?
En kan ik het anders niet gewoon meten met de multi-meter?

Als ik even snel zoek zie ik volgens mij dat de 5V minder dan 100mA kan leveren:
https://github.com/makerbase-mks/MKS-SBASE/issues/24
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Bij twijfel zoals in dit geval gewoon een externe 5V voeding nemen.
Voor minder dan €10 ben je klaar en misschien heeft iemand op het forum ook nog wel wat liggen.
Plaats reactie