Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Nee niet op het chassis solderen, dat kost veel te veel vermogen en hechting is bagger.
Je hebt speciale ringen met soldeeroog daarvoor maar probeer daar maar eens aan te komen :cry:
Je hebt een metalen geaarde kast dus zou ik daar een 3mm of 4mm gaatje in boren erom heen de lak verwijderen en een M3 of M4 boutje erin schroeven met moertje en zo'n geribbelde ring die goed contact met de kast maakt. Dan daar bovenop een geel/groene draad 0,25 - 0,75 mm2 met een gekrimpt ringkabelschoentje en een borgmoertje er op schroeven. Dat is dan de kast kant.

Ik zelf heb Neutrik connectoren en die schroef je met vier boutjes vast daar heb ik 1 boutje gebruikt voor montage. Mooiste is als het chassisdeel zelf al een soldeeroogje of mogelijkheid daartoe heeft.

Bij de draad heb je eigenlijk veels te lang gestript, die mantel moet eigenlijk veel korter nou ja wordt dan een langere krimpkous er om heen.
Eigenlijk mag je die mantel ook niet solderen maar daar ontkom je zonder pro spullen niet aan en die heb ik ook niet dus ik soldeer ook wel eens op de mantel. Wees wel voorzichtig teveel hitte erinstoken en er onder gaat het smelten en dat wil je zeker niet. Dus het geel/groene kabeltje voorzichtig op een klein stukje vastsolderen dan de isolatie gelijk laten lopen met waar de plastickmantel begint (zie plaatje) krimpkous er omheen, klaar.
Wil je het heel mooi doen dan zet je het kabelte met een kleine tiewrap nog even vast op de plastick mantel zoals de metalen ring op het plaatje.
Maar tie wrap is niet zo handig omdat deze niet mooi glad is. Maar goed mechanisch wel steviger dan alleen de krimpkous. Ik heb dat laatste nooit gedaan, er staan toch geen mechanische krachten op die kabel in de kast.

22921
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Bedankt! ik ga voor de optie met een M3/M4 boutje in de kast en dan een draadje solderen aan mantel.
Kjelt schreef: 05 mar 2021 16:10 Bij de draad heb je eigenlijk veels te lang gestript
Ik zag het inderdaad, deze moet veel korter en zal dat voor de andere 4 doen. Of ik doe deze opnieuw, ik kijk wel even.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Best lastig hoor, want hoe korter het draadje des te sneller trekt de warmte al in het krimpkousje dat ervoor al over de kabel is geschoven.
Kwestie van techniek en goede soldeerbout.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 05 mar 2021 17:28 Best lastig hoor, want hoe korter het draadje des te sneller trekt de warmte al in het krimpkousje dat ervoor al over de kabel is geschoven.
Kwestie van techniek en goede soldeerbout.
Ja inderdaad, ik had er nu al last van dat er warmte in de krimpkous trok. Dat gaat moeilijk worden en zo ervaren met solderen ben ik niet.
Welke temperatuur raad je aan? Ik heb nu geloof ik op 350C gesoldeerd, soldeer met lood.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Oh dat is lastig te zeggen want dat hangt van je soldeerbout af hoe snel deze vermogen in zijn punt kan stoken.
Mijn oude Weller 50W bout die moest inderdaad wel rond die temperatuur zitten want de punt was massief en het contactopv met het verwarmingselement klein.
Met mijn nieuwe WD2 bouten is 300-320 meer dan genoeg voor loodhoudend tin, de bout koelt ook niet meer af, op het moment dat je wat groter opv raakt stookt ie in notime bij, niet te vergelijken.
Wat je zou kunnen doen is met een platbektangetje of pincet metvwat opv. Het draadje vasthouden, dat koelt en geeft je extra tijd. Maar zowiezo is het verstandig om het draadje heel kort en snel voor te tinnen dan rusten, de connector verwarmen, tin erbij zodat de connector bijna vult en dan snel het draadje erin, even nog blijven warm houden met de bout twee seconden, bout weg en laten afkoelen aan de lucht. Dus niet wat sommigen doen even wat water of alcohol om sneller te koelen, daar krijg je slechte soldeerverbindingen van.
Die pincet of platbek tang plet wel het plastick ter plekke maar daar gaat toch de krimpkous omheen, in ieder geval heb je decwarmte afgeleid. Mocht je nou 100 draadjes per week moeten solderen dan ga je naar dpeciaal gereedschap van oa Erem maar dat is bizar duur.
Wat ik trouwens ook vaak gebruik zijn de chirurgen klempincetten een soort van klempincet die je vast zet zodat je niet zelf meer hoeft te drukken.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door WillyH »

Kan je die afscherming niet gewoon een stuk langer laten en direct onder de moer klemmen (of onder een boutje met moer en rondsel)? Dat is toch een stap minder en dus minder kans op storingen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Goede tips! Ik heb het gedaan zoals je zei Kjelt, werkt goed.
Alleen de laatste 2 draadjes worden wel moeilijk... maar het is gelukt:

22923

Ik heb een TS-100 soldeerbout, die is binnen een paar seconden op temperatuur. 60W op 24V een leuk compact ding. Werkt goed, al heb ik geen vergelijkingsmateriaal.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Ik heb nu de busbar geïnstalleerd en nu de vraag... klem ik die SK8 Phoenix Contact klemmen nu op de isolatie van de draad, of juist op de mantel?

Even snel een voorbeeld (niet definitief):
22946

Ik hoop wel dat het deurtje dicht gaat :shock:

Als ik nu de weerstand meet tussen de busbar en het einde van de mantel dan krijg ik dit als resultaat:
22947

Betekend dat dat het goed is zo?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Als het goed is heb je twee mantels.
Dus eerst de kunstof buitenmantel (zwart in plaatje hieronder)
Daarna de metalen afscherming
Daarna de binnenmantel (beige/wit in plaatje hieronder)
Daarna de losse kabels met hun eigen isolatie.

De bedoeling is dus om de buitenmantel te strippen en dan de SK8 op de metalen afscherming met daaronder nog de binnenmantel te klemmen.
Op het plaatje loopt de binnenmantel nog te ver door kan korter.
De metalen afscherming mag niet buiten de SK8 uitsteken dus de SK8 klem dekt hem helemaal af.
Ze hoeven trouwens niet heel erg hard aangedraaid te worden, iets meer dan handvast is voldoende.

Als je geen extra binnenmantel hebt dan handvast aandraaien maar zorg er voor dat je de kabels niet plet.

22948
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Ik heb de Igus Chainflex CF881.07.04, dus bijna dezelfde als in het voorbeeld alleen ik heb i.p.v. wit/beige een doorzichtig plastic afscherming.

Bedankt voor je reactie, dan kan ik weer verder 8)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Even een vraagje:
De 24VDC voeding aansluiten op de drivers, kan dat in serie (doorlussen) of moet ik allemaal apart draadjes vanaf de voeding trekken?

En dezelfde vraag over mijn 3 contactdozen, mag ik die doorlussen?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Goudgele »

Ik heb altijd geleerd dat je alle drivers apart moet voeden vanaf een centraal punt. Je kan daarvoor klemmen gebruiken van bijvoorbeeld Phoenix. Doorlussen wordt afgeraden. De contactdozen zou ik op dezelfde manier doen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 26 apr 2021 10:41 Ik heb altijd geleerd dat je alle drivers apart moet voeden vanaf een centraal punt. Je kan daarvoor klemmen gebruiken van bijvoorbeeld Phoenix. Doorlussen wordt afgeraden. De contactdozen zou ik op dezelfde manier doen.
Oké duidelijk! Ja die klemmen heb ik gelukkig wel liggen...
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Even een vraag/verificatie of het goed is zo...
23491

Even voor de duidelijkheid, de geel/groen draad zit aan de mantel gesoldeerd.
Dan moet er nog een krimpkous overheen uiteraard.
Plaats reactie