Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Bedankt voor je reactie!
Dan ga ik denk ik toch relais gebruiken.
benkr schreef: 04 dec 2020 22:23 Maar je heb in je lijstje zo'n mooie aan/uit drukknop staan, die gebruik ik ook altijd, maar heb je er ook al over nagedacht hoe je die gaat laten werken?
Nee nog niet over nagedacht... ik heb geen idee hoe het werkt.
Oke ik wist niet dat je daar ook een relais voor nodig hebt, gelukkig heb ik er 3 besteld...
Deze heb ik besteld (5V):
https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 4c4d8PiJhI
Werkt dat met deze?
benkr schreef: 04 dec 2020 22:23 En denk er ook eens heel goed en diep over na hoe je je nood-uit drukknop wil laten werken, welke dingen moeten wanneer uitgeschakeld worden?
Ook hier heb ik nog niet over nagedacht, wat zou hier het beste voor zijn? Dat hij alle stappenmotoren uitschakelt en misschien de frees?
benkr schreef: 04 dec 2020 22:23 Bijna altijd heb je ook nog een hulpvoeding nodig voor wat dingen, soms 5V, soms 12V, ook daar moet je over nadenken en rekening mee houden.
Ik dacht in eerste instantie niet dat ik die nodig had, mijn bordje wordt gevoed door USB. Maar als ik nu een 5V relais op de aan/uit knop moet schakelen, moet ik dat dan met een 5V voeding doen (lijkt me wel).
benkr schreef: 04 dec 2020 22:23 Verder zou het in die kast best wel een warm kunnen worden, denk dus aan koeling of ventilatie. En houd er dan rekening mee dat een ventilator geen spanen naar binnen moet kunnen zuigen.
Ik heb 2 24V fans besteld (voor in en uit blaas) en die wil ik dan ter hoogte van de stappendrivers plaatsen.
Tevens heb ik dan 2 van deze besteld, zodat het stof (en spanen) niet in de kast kan komen:
https://nl.aliexpress.com/item/32813545 ... 4c4dCMRgYi
benkr schreef: 04 dec 2020 22:23 Ik denk dat je kast toch een maatje f=groter moet gaan worden.
Dat denk ik ook, daar ga ik maar naar op zoek? Dan 400x500 ofzo? Mocht er iemand 1 over hebben dan zou ik die misschien over kunnen nemen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Het aansluiten van de aan/uit knop op een relais kan ik niet echt iets over vinden, alleen wel via een 'contactor':
https://www.youtube.com/watch?v=6uCWxyf ... e=youtu.be

Ik weet niet of dit vergelijkbaar is met een relais?
En werkt dat dan met deze:
https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 4c4d8PiJhI
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door hainjedaf »

Contactoren zijn gemaakt om grote stromen/spanningen te schakelen zonder dat de contacten verbranden.
Deze worden vb gebruikt om grote (inductieve) lasten te schakelen.

Dat kleine relais kan 230V/16A schakelen misschien, maar doe dat vaak genoeg met een inductieve last (vb een boormachine) en de contacten zijn binnen no time weggebrand of aan elkaar gelast.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Hier 2 versies van het schema van het sterkstroomdeel van de TRON machine zoals ik dat had opgebouwd voordat de hele machine de schrootbak in ging en ook de opgebouwde besturingskast, dat kastje is 28 x 28 x 18 cm groot:

22039

22040

22041

Als je een nood-uit drukknop op 230V nivo wilt hebben dan kun je die in serie met de UIT drukknop zetten, maar bij mij liep dat via het Pokeys57CNC kaartje, maar dat zijn afwegingen die voor elke situatie anders zijn denk ik.
Ik denk wel dat het belangrijk is b.v. dat je spindel uit gaat als je de nood-uit gebruikt, net zoals de stappenmotoren.

Denk er ook eens over na hoe je alles aan gaat sluiten, ik doe dat standaard met railklemmen, die hebben ook best wel wat plaats in de kast nodig.
Een voorbeeld hier van is de besturingskast voor Portje zijn portaalfrees:

22042
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Bedankt voor de reacties!

Ik ben er nog niet helemaal aan uit... ik snap niet alles van de schema’s helaas.
benkr schreef: 05 dec 2020 12:02 dat kastje is 28 x 28 x 18 cm groot:
Dan moeten mijn spullen toch wel in een kast van 30x40 passen hoop ik. Misschien net iets anders indelen.
benkr schreef: 05 dec 2020 12:02 Denk er ook eens over na hoe je alles aan gaat sluiten, ik doe dat standaard met railklemmen, die hebben ook best wel wat plaats in de kast nodig.
Die Dinrail dingen zijn inderdaad wel handig, maar die spullen heb ik helaas niet besteld.
Wel heb ik een hoop stand-offs besteld en zo wilde ik alles op de achterplaat monteren... maar die dinrail is wel handig...
benkr schreef: 05 dec 2020 12:02 Als je een nood-uit drukknop op 230V nivo wilt hebben dan kun je die in serie met de UIT drukknop zetten
Dat ga ik denk ik doen... en dat de noodstop dan alles uitschakelt. Helaas snap ik nog steeds niet hoe ik het moet aansluiten...lukt het nu wel of niet met de relais die ik besteld heb? En moet in er dan een 5V voeding op aan sluiten?

En mocht het niet lukken met deze relais, welke dan wel?

In een relais zit een spoel toch, als ik het zo zie? Sorry, maar ik heb er echt geen kaas van gegeten..
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Nee, met dat soort relaitjes lukt het niet.
Wat dan wel? Ik heb er een redelijk dik industrieel relais voor gebruikt, simpel omdat ik dat had liggen, maar je hebt eigenlijk minimaal 3 maakkontacten nodig om te maken wat ik heb getekend. En als je het allemaal op 230V nivo wilt doen (wat wel het eenvoudigste is) dan moet dat relais een 230V spoelspanning hebben.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 05 dec 2020 15:29 Nee, met dat soort relaitjes lukt het niet.
Wat dan wel? Ik heb er een redelijk dik industrieel relais voor gebruikt, simpel omdat ik dat had liggen, maar je hebt eigenlijk minimaal 3 maakkontacten nodig om te maken wat ik heb getekend. En als je het allemaal op 230V nivo wilt doen (wat wel het eenvoudigste is) dan moet dat relais een 230V spoelspanning hebben.
Kijk duidelijk!
Is dit een goede optie om te bestellen?
https://a.aliexpress.com/_mNkhs7B
Dit is volgens mij wat hij in het filmpje gebruikt... en hij zit er dan een circuit breaker (schakelaar?) voor met een zekering.
Zo eentje dan:
https://a.aliexpress.com/_m05nboV
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Jaaaa, dat is een goed bruikbaar exemplaar, wel 230V spoelspanning bestellen dan.
En zo'n zekeringautomaat is ook wel goed denk ik, die getoonde schakelt meteen fase en nul, dat is goed.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 05 dec 2020 15:48 Jaaaa, dat is een goed bruikbaar exemplaar, wel 230V spoelspanning bestellen dan.
En zo'n zekeringautomaat is ook wel goed denk ik, die getoonde schakelt meteen fase en nul, dat is goed.
Mooi ga ik die bestellen, ik zie ze alleen maar in 220V.. dat is ook goed toch?
Zijn er nog meer dingen die ik nodig heb?
Een 5V of 12V voeding heb ik denk ik niet nodig toch... mijn ventilatoren en LED verlichting zijn 24V.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 05 dec 2020 15:59
benkr schreef: 05 dec 2020 15:48 Jaaaa, dat is een goed bruikbaar exemplaar, wel 230V spoelspanning bestellen dan.
En zo'n zekeringautomaat is ook wel goed denk ik, die getoonde schakelt meteen fase en nul, dat is goed.
Mooi ga ik die bestellen, ik zie ze alleen maar in 220V.. dat is ook goed toch?
Zijn er nog meer dingen die ik nodig heb?
Een 5V of 12V voeding heb ik denk ik niet nodig toch... mijn ventilatoren en LED verlichting zijn 24V.
Adereindhulsjes, wartels, draad, DIN rail, railklemmen als je die wil gebruiken, ty-wraps, en nog wel het een en ander maar dat schiet me nu even niet te binnen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 05 dec 2020 16:30 Adereindhulsjes, wartels, draad, DIN rail, railklemmen als je die wil gebruiken, ty-wraps, en nog wel het een en ander maar dat schiet me nu even niet te binnen.
Adereindhulsjes heb ik, wartels had ik al besteld...
Misschien een gekke vraag, maar wat voor draad?
Draad voor naar de stappenmotors heb ik al.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 05 dec 2020 17:16
benkr schreef: 05 dec 2020 16:30 Adereindhulsjes, wartels, draad, DIN rail, railklemmen als je die wil gebruiken, ty-wraps, en nog wel het een en ander maar dat schiet me nu even niet te binnen.
Adereindhulsjes heb ik, wartels had ik al besteld...
Misschien een gekke vraag, maar wat voor draad?
Draad voor naar de stappenmotors heb ik al.
W at denk je van de draad in je besturingskast?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 05 dec 2020 19:04 W at denk je van de draad in je besturingskast?
Ja dat snap ik... maar welk type/wat voor soort draad bedoelde ik ;-)
Moet de draad nog aan bepaalde eisen voldoen, behalve dat hij de Amphere aankan...
Hoeveel mm2?
Ik lees ergens 1,5mm2 draad voldoet meestal...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 05 dec 2020 20:00
benkr schreef: 05 dec 2020 19:04 W at denk je van de draad in je besturingskast?
Ja dat snap ik... maar welk type/wat voor soort draad bedoelde ik ;-)
Moet de draad nog aan bepaalde eisen voldoen, behalve dat hij de Amphere aankan...
Hoeveel mm2?
Ik lees ergens 1,5mm2 draad voldoet meestal...
In de meeste gevallen zelfs 1mm2 al.
Plaats reactie