Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Die magneetschakelaar/relais, die moet 3 pin zijn... moet deze NO (Normally open) of NC (Normally closed) zijn?

Op de foto van de Tron elektronica zie ik bij de railklemmen ook groen/gele zitten, waar dienen die voor?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 05 dec 2020 22:36 Die magneetschakelaar/relais, die moet 3 pin zijn... moet deze NO (Normally open) of NC (Normally closed) zijn?

Op de foto van de Tron elektronica zie ik bij de railklemmen ook groen/gele zitten, waar dienen die voor?
De magneetschakelaar moet minimaal 2, maar beter 3 maakcontacten (NO) hebben, een contact om de drukknop over te nemen en 2 om beide voedingsdraden (fase en nul) af te schakelen. Het NC contact wordt niet gebruikt.
Die groen/gele klemmen zijn aardklemmen.
Bij die andere kast zie je ook nog rode en blauwe, dat is voor + en - gelijkspanning voor de motordrivers en zo.

Maar ik begin mezelf toch wel een beetje zorgen te maken, is dit wel een goed project voor jou als absolute leek op dit gebied?
Een fout is zo gemaakt, en als dat nu toevallig een gevaarlijke fout is dan is het leed waarschijnlijk al geschiedt voordat je weet dat je een foutje hebt gemaakt. Let wel, 230V is DODELIJK als het een beetje fout loopt.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 06 dec 2020 00:12 Maar ik begin mezelf toch wel een beetje zorgen te maken, is dit wel een goed project voor jou als absolute leek op dit gebied?
Een fout is zo gemaakt, en als dat nu toevallig een gevaarlijke fout is dan is het leed waarschijnlijk al geschiedt voordat je weet dat je een foutje hebt gemaakt. Let wel, 230V is DODELIJK als het een beetje fout loopt.
Dat is een goeie... ik ben me er zeker van bewust dat 230V dodelijk is..
Ik ben inderdaad echt een leek op dit gebied, maar wil het graag leren en ik leer best snel. Ik weet nog niet goed hoe ik dit op kan lossen. Kan ik bijvoorbeeld wat testopstellingen maken, of misschien kan ik het door iemand laten controleren...
Ik ben sowieso al blij met de hulp hier.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 06 dec 2020 00:24Kan ik bijvoorbeeld wat testopstellingen maken, of misschien kan ik het door iemand laten controleren...
Ik ben sowieso al blij met de hulp hier.
Het hele netspannings circuit van ingang tot aan de voedingen even netjes tekenen en de losse onderdelen in de kast zetten om vantevoren te proef passen.
Fotos maken en tekening plaatsen dan kijken we hier even met je mee.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 06 dec 2020 13:24
remon_v schreef: 06 dec 2020 00:24Kan ik bijvoorbeeld wat testopstellingen maken, of misschien kan ik het door iemand laten controleren...
Ik ben sowieso al blij met de hulp hier.
Het hele netspannings circuit van ingang tot aan de voedingen even netjes tekenen en de losse onderdelen in de kast zetten om vantevoren te proef passen.
Fotos maken en tekening plaatsen dan kijken we hier even met je mee.
Goed idee, bedankt! Dat ga ik doen...
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Oke stap 1 (de juiste componenten).
Alles bij elkaar €35,- bij iemand hier in de buurt op kunnen halen...
22066
22067

Kabel van Lapp 1,5mm2... ongeveer 10m per kleur (x5), lijkt me wel voldoende.

Ik hoop dat ik voldoende klemmen heb, maar heb ik verder de juiste componenten?
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door skillalot »

Oud relais wat al lekker heeft lopen vonken aan de kleur te zien...
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

skillalot schreef: 08 dec 2020 13:49 Oud relais wat al lekker heeft lopen vonken aan de kleur te zien...
Denk je dat deze nog bruikbaar is?
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door skillalot »

Geen idee, hij zal het best nog wel doen. Maar de contacten zullen niet al te best meer zijn.
Of ik m zelf nog zou willen gebruiken? Nee.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

skillalot schreef: 08 dec 2020 15:02 Geen idee, hij zal het best nog wel doen. Maar de contacten zullen niet al te best meer zijn.
Of ik m zelf nog zou willen gebruiken? Nee.
Oké... ik heb maar gelijk een nieuwe besteld... en jouw opmerking even bij de verkoper terug gelegd. Even kijken wat hij zegt.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Oke als ik deze video volg:
https://www.youtube.com/watch?v=6uCWxyf ... e=youtu.be

Dan heeft hij een 4e connectie, de NO... die zit er bij mij niet op. Op diegene die ik heb besteld wel, dat is precies dezelfde als van het filmpje.
Maar ik wil eerst even testen met de magneetschakelaar die ik nu heb. heeft iemand een idee hoe?
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Vreemd filmpje, hij gebruikt een aantal contacten alleen maar als kroonsteen, de eerste twee contacten zitten maar aan één kant aangesloten en doen dus eigenlijk helemaal niet mee.
Kijk naar de schemaatjes die ik eerder al heb gegeven, het eerste schema is vooral duidelijk, het tweede is vrijwel hetzelfde maar is zodanig getekend dat het ook makkelijk aan te sluiten is, bovendien schakelt dat beide net leidingen, fase én nul dus.
Ik heb er wel een echte hoofdschakelaar vóór zitten, dat vind ik wel zo makkelijk en veilig.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 08 dec 2020 21:55 Vreemd filmpje, hij gebruikt een aantal contacten alleen maar als kroonsteen, de eerste twee contacten zitten maar aan één kant aangesloten en doen dus eigenlijk helemaal niet mee.
Aan het einde van het filmpje legt hij alles uit en heeft hij alles aangesloten, ook de 3 omvormers.
benkr schreef: 08 dec 2020 21:55 Kijk naar de schemaatjes die ik eerder al heb gegeven, het eerste schema is vooral duidelijk, het tweede is vrijwel hetzelfde maar is zodanig getekend dat het ook makkelijk aan te sluiten is
Ik heb er nog een (paar) keer naar gekeken en het wordt me al veel duidelijker nu, maar het blijft moeilijk lezen voor mij. Uiteindelijk ga ik het snappen, komt goed!
benkr schreef: 08 dec 2020 21:55 Ik heb er wel een echte hoofdschakelaar vóór zitten, dat vind ik wel zo makkelijk en veilig.
Ik heb ook een schakelaar, zie een paar posts hierboven, of bedoel je dat niet?

Ik heb deze nog gevonden en voor mij makkelijker te lezen met kleurtjes enz.
22070
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Is beter, maar wat doe je met de PC en wat met de spindelmotor?
De PC wil je zo weinig mogelijk schakelen, eigenlijk alleen als je echt klaar bent en de hoofdschakelaar uit zet.
De spindelmotor wordt vaak door de controller geschakeld, daar heeft dit schema geen voorziening voor.

Vooral mijn 2e schema heeft dit wel, en heeft meteen makkelijke aansluitingen voor de schakelaars.
Maar het maakt mij niet uit, doe wat je zelf makkelijk vindt, dat doe ik ook.
Plaats reactie