Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Voor het solderen heb ik deze besteld:

€ 48,08 36% Off | TS100 65W Mini Elektrische Soldeerbout Station Digitale Oled-scherm Verstelbare Temperatuur Met Soldeer Tip 24V 3A Power supply
https://a.aliexpress.com/_m0o60ud

Ik ben benieuwd, heb nog niet veel gesoldeerd... laatst een keer de LED strips met een oude soldeerbout. Dat was niet zo’n succes...
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Goede soldeertin en soldeerflux (als je geen soldeertin hebt met flux daar in) is ook heel belangrijk.
Als je er aan kunt komen zo ik kiezen voor loodhoudend, dat soldeert toch wel het fijnste, ook de moderne lood-vrije soldeertin doet het goed, maar daar is nog best veel verschil in typen en merken onderling, dus best wel kans dat je een minder goede gaat treffen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 13 dec 2020 20:51 Goede soldeertin en soldeerflux (als je geen soldeertin hebt met flux daar in) is ook heel belangrijk.
Als je er aan kunt komen zo ik kiezen voor loodhoudend, dat soldeert toch wel het fijnste, ook de moderne lood-vrije soldeertin doet het goed, maar daar is nog best veel verschil in typen en merken onderling, dus best wel kans dat je een minder goede gaat treffen.
Ik heb wat filmpjes bekeken en die flux helpt heel veel zag ik, tegen het oxideren geloof ik.
Welke merk/type raad je aan? Zo veel verschillende soorten/merken zie ik...

Owootecc Soldeertin, 100 g, loodvrije soldeerdraad soldeertin met vloeimiddel, soldeertin met colofonium solderen (Rosin Core Solder) Sn99,3% Cu0,7%, 0,6 mm, 100 g https://www.amazon.nl/dp/B07SRXWBDS/ref ... UTF8&psc=1

Deze is niet duur en heeft goede recensies...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Die is loodvrij dat zou ik een beginner niet aanraden.
Loodhoudende multicore soldeer van 0,7mm is het eenvoudigst om mee te beginnen.
Deze heeft altijd iets van 60% tin (Sn) en 40% lood (Pb).
De dikte wil je ook op 0,6 - 0,7 mm hebben, dikker en je krijgt geklodder , dunner en je moet veel te snel toevoegen, leuk voor smd enzo niet voor draden solderen.

Dit dus bv
https://nl.farnell.com/multicore-loctit ... e%20solder
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 13 dec 2020 22:45 Die is loodvrij dat zou ik een beginner niet aanraden.
Loodhoudende multicore soldeer van 0,7mm is het eenvoudigst om mee te beginnen.
Deze heeft altijd iets van 60% tin (Sn) en 40% lood (Pb).
De dikte wil je ook op 0,6 - 0,7 mm hebben, dikker en je krijgt geklodder , dunner en je moet veel te snel toevoegen, leuk voor smd enzo niet voor draden solderen.

Dit dus bv
https://nl.farnell.com/multicore-loctit ... e%20solder
Bedankt voor de uitleg!
Klopt het dat je bij die website hierboven alleen kan bestellen als je een BTW-nummer hebt? Ook al selecteer ik particulier...

Ik zit er nu aan te denken deze te bestellen:
https://www.allekabels.nl/solderen/102/ ... ertin.html
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Klopt het dat je bij die website hierboven alleen kan bestellen als je een BTW-nummer hebt? Ook al selecteer ik particulier...

Ik zit er nu aan te denken deze te bestellen:
Soldeertin 0.7MM-100GR - Soldeertin, Dikte: 0.7 mm Gewicht: 100 gr Samenstelling: Sn60Pb40
Specificaties:• Loodvrij: Nee,• Samenstelling: 60% Tin en 40% Lood,• Smeltpunt: 185°C,• Diameter: 0.6 mm,• Inhoud: 100 gram.
Bestel het dan bij Sinuss.nl, die verkopen het hele assortiment, is alleen wat duurder, maar wel voor particulieren.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 14 dec 2020 16:10 Bestel het dan bij Sinuss.nl, die verkopen het hele assortiment, is alleen wat duurder, maar wel voor particulieren.
Bedankt gevonden! Ze verkopen die Velleman ook zie ik...
Is die Velleman ook een goede optie? Goede reviews bij bijvoorbeeld BOL.com
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 14 dec 2020 16:24 Bedankt gevonden! Ze verkopen die Velleman ook zie ik...
Is die Velleman ook een goede optie? Goede reviews bij bijvoorbeeld BOL.com
Jazeker die is ook prima.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Net mijn soldereerstation binnen gekomen.. leuk ding. Heb er nog niet mee gesoldeerd, maar ziet er goed uit. Binnen een paar seconden naar de 300 graden, dat is wel een flinke vooruitgang.

Heb 3 verschillende soldeertin besteld:
- Multicore M7 Ersin 5 Core Soldeer 60/40 0.7mm Diameter
- Amtech S1751 Loodvrij Soldeer, Milieuvriendelijke Soldeerdraad met Opbergcontainer
- de Velleman

Heb ook gekozen voor een loodvrije om even een verschil te ervaren. En die had toch ook een goede beoordeling in een vergelijking filmpje.

Had in dat filmpje ook gezien dat dit een goede optie is, die wil ik ook nog een keer bestellen...
€ 9,45 22% Off | Monteur HX-T100 200G Soldeer 0.6/0.8/1.0/1.2Mm Sn63 % Pb37 % Hoge Zuiverheid lage Fusion Spot Lassen Bga Lassen Reparatie Gereedschap
https://a.aliexpress.com/_mrVOdwV
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Vandaag (of morgen) komen de laatste onderdelen binnen voor mijn besturingskast.
Ben nog even goed aan het lezen in OSPF elektra beschrijving, heb nog een paar vragen:

- Het centraal aardingspunt, dat kan in mijn geval de aardeklemmen zijn?

ik heb aviation stekkers met 4 pinnetjes voor de stappenmotoren en heb deze afgeschermde kabel: LAPP UNITRONIC LIYCY 4X0,5.
- Als ik het goed begrijp gaar er vanaf de aviation stekker een draadje naar het centraal aardingspunt, hoe moet ik dat doen? Had ik geen stekkers met 5 pinnen nodig?
- Nu zie ik een aantal mensen die LAPP UNITRONIC LIYCY 4X0,5 gebruiken, zijn deze geschikt voor drag chains?
Ik zie namelijk dat LAPP de ölflex serie heeft speciaal voor drag chains.

Het aansluiten van de stappenmotoren snap ik ook nog niet helemaal, maar dat komt later wel...
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 dec 2020 12:32 Dan gebruik je dus nog een relais contact voor de andere kant :
22072

niet het meest mooie plaatje, even snel met knippen en plakken geknutseld.
In jouw schema, waar zou je de noodstop plaatsen? Ik wil dat de noodstop alles uitschakeld... dat lijkt me het beste.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 22 dec 2020 10:03 - Het centraal aardingspunt, dat kan in mijn geval de aardeklemmen zijn?
Als je een metalen Rittal kast hebt zou ik het officiele koperen boutje nemen die zit namelijk aan de hele kast vast.
Als je daar een mooi koperen plaatje op zet met meerdere m4/m5/m6 schroefgaten en daar dan 10mm kabel naar je metalen plaat en aardklemmen trekt en een 2,5mm2 naar je deur ben je helemaal goed bezig.
ik heb aviation stekkers met 4 pinnetjes voor de stappenmotoren en heb deze afgeschermde kabel: LAPP UNITRONIC LIYCY 4X0,5.
- Als ik het goed begrijp gaar er vanaf de aviation stekker een draadje naar het centraal aardingspunt, hoe moet ik dat doen? Had ik geen stekkers met 5 pinnen nodig?
Laat even foto zien van je connectoren, hoeveel draden hebben je steppermotors, 4 of 3 ?
Ik heb zelf drie fase motoren en 4polige kabel waarbij eentje dus aarde is en die hang ik dan aan de afscherming op de uiteindes.
Zijn je connectoren van metaal en kun je de geaarde mantel aan de behuizing leggen ? Zijn de chassis delen ook van metaal en kun je die intern ook ergens aan aarde leggen ?
- Nu zie ik een aantal mensen die LAPP UNITRONIC LIYCY 4X0,5 gebruiken, zijn deze geschikt voor drag chains?
Ik zie namelijk dat LAPP de ölflex serie heeft speciaal voor drag chains.
Nee zijn niet speciaal geschikt voor kabelkettingen maar zullen het best wel even volhouden maar niet de gegarandeerde paar miljoen keer dat die andere kabels het volhouden. Dus voor je vaste motoren (zonder kabelketting) prima geschikt.
Het aansluiten van de stappenmotoren snap ik ook nog niet helemaal, maar dat komt later wel...
Ik weet niet welke je hebt en welke drivers, misschien wel goed om daar eerst eens over na te denken en op papier op te lossen ;)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 23 dec 2020 18:02 ls je een metalen Rittal kast hebt zou ik het officiele koperen boutje nemen
Ik heb een kast van Schneider (Spacial S3D)
https://www.conrad.nl/p/schneider-elect ... ks-1867597

Ik weet zo even niet of die het koperen boutje heeft... heb het nog niet gezien, zal morgen even kijken.
Als ik zo even snel naar de manual kijk, dan wordt de deur verbonden met de kast d.m.v. een kabeltje (met een grond tekentje).
Kjelt schreef: 23 dec 2020 18:02 aat even foto zien van je connectoren
Deze heb ik:
https://nl.aliexpress.com/item/32824815 ... 4c4dx3J7lQ
Kjelt schreef: 23 dec 2020 18:02 hoeveel draden hebben je steppermotors, 4 of 3
4.... A+ A- B+ en B-
https://www.omc-stepperonline.com/nema- ... ector.html
Kjelt schreef: 23 dec 2020 18:02 Zijn je connectoren van metaal en kun je de geaarde mantel aan de behuizing leggen ? Zijn de chassis delen ook van metaal en kun je die intern ook ergens aan aarde leggen ?
De Aviation stekkers zijn van metaal. ik heb een filmpje gezien waarbij de mantel aan een aarde draad gesoldeerd wordt... dat kan toch?
behuizing van de stappenmotor is van plastic volgens mij.
Kjelt schreef: 23 dec 2020 18:02 Nee zijn niet speciaal geschikt voor kabelkettingen maar zullen het best wel even volhouden maar niet de gegarandeerde paar miljoen keer dat die andere kabels het volhouden. Dus voor je vaste motoren (zonder kabelketting) prima geschikt.


Oke dan gebruik ik de kabel die ik heb...
Kjelt schreef: 23 dec 2020 18:02 Ik weet niet welke je hebt en welke drivers
Ik heb 5 x Leadshine DM542 drivers
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 23 dec 2020 21:13 Ik heb een kast van Schneider (Spacial S3D)
Als ik zo even snel naar de manual kijk, dan wordt de deur verbonden met de kast d.m.v. een kabeltje (met een grond tekentje).
Ja snel even gespiekt en dat zijn de aardbouten die aan de kast gelast zijn. Die op de kast zit kun je dus als centraal aardpunt gebruiken.
Ik zelf zet er een dik koperen plaatje op waar ik dan meerdere andere kabels aan vast kan maken. Je kunt deze kabels natuurlijk ook allemaal op dat aardpunt schroeven maar dat wordt soms wel eens druk. Van daaruit een 10mm2 naar je metalen backplate en je aardklemmen.


Deze heb ik:
Ah ja die connectoren.
Tja als je motoren al vier draden hebben dan kun je alleen nog je mantel als aarding inzetten.
Nu zijn er twee kampen:
1) sluit de mantel aan 1 kant aan aarde, dan voorkom je aardlussen.
Ja dat klopt als je de rest van je machine niet hard aard. Want dan zit er een ohmse weerstand tussen waar de kabel aan je motor zit en waar je de kabel de kast verlaat.
2) hard aarden van alle machinedelen en deze allemaal ook aan de stuurkast hangen. En de mantel van de kabel dan aan beide kanten aan de aarde hangen.

Bij 1) voorkom je zwerfstromen omdat je geen aardlus maakt dus eigenlijk geen gesloten circuit maakt. EMC technisch is het zwakker want je mantel hangt slechts aan 1 kant aan aarde waardoor het een antenne is. In de praktijk valt het meestal wel mee maar ik vermeld het wel even.
Bij 2) voorkom je zwerfstromen doordat alle metalen delen al aan dezelfde potentiaal hangen, oftewel 0 ohm tussen aarde en alle delen dan kan er nooit door een extra circuit nog stroom gaan lopen (dus via de mantel van je kabel).

In de praktijk komt het voor jou waarschijnlijk op 1) aan, en dan moet je er voor zorgen dat de mantel van je kabel bij de stuurkast goed aan de connector zit en dat de chassisdelen goed geaard zijn oftewel verf rondom het chassisdeel wegkrabben zodat het chassisdeel hard aan de aarde van de kast ligt. Wel moet je in de kast zelf de mantel van de kabel naar het chassisdeel nog zien te aarden en dat kan dan alleen door een zogenaamde soldeerring te gebruiken, dat is een soldeerbaar metalen ring met een soldeerlipje er aan die om je chassisdeel heen gaat. Lastig te vinden misschien wel zelf te maken . Alternatief is een m4 bout door de kastwand heen (verf weer wegkrabben die je daar ter plekke bij de chassisdelen aan de binnenkant weer als een aardpunt pakt.

Ik heb een filmpje gezien waarbij de mantel aan een aarde draad gesoldeerd wordt... dat kan toch?
Die connectoren hebben geen aardsoldeerpin of connectie dus de mantel van de aarde moet je terug over de plastick mantel heen "vouwen" en dan moet je dikte exact iets groter zijn als de metalen schroefconnectie die om de mantel heen valt, oftewel de diameter van de kabel komt hier erg nauw. Een mm te dun en je hebt een baggerverbinding. Uitproberen dus.
Plaats reactie