Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door PE1BEY »

Mij hebben ze altijd verteld, dat trafo's met eikenhouten kern voor gelijkstroom waren....
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 26 dec 2020 20:28
benkr schreef: 26 dec 2020 18:29 Toen ik begon aan mijn loopbaan bij defensie
Je werkt niet toevallig op de vliegbasis bij jou in de buurt?
Nee, Ik heb mijn hele "leven"in Dongen gewerkt, dat was vanaf 1974 zo ongeveer dé elektronica werkplaats van defensie, van de landmacht in het bijzonder, daar zaten de mensen die alles van zenders en ontvangers afwisten, dat was het walhalla voor mensen die van elektronica hielden.

Ik heb daar zo ongeveer een half jaar in de groep gezeten waar ze inderdaad zenders en ontvanger repareerden, ik heb daar denk ik zo'n 100 Racal RA117 ontvangers gerepareerd en afgeregeld, dat was echt een wonder van techniek, en ik had steeds, zeg maar elke dag die man in mijn nek hijgen die steeds maar vroeg: Heer weet u waar dat voor dient, of wat dat is, en zo ja, waarom dan zo en niet anders?
ja, na een half jaar wist ik donders goed hoe dat ding in elkaar zat, ik zou het nu nog kunnen denk ik, zo diep is dat doorgedrongen, niet omdat hij het mij vertelde, nee, hij liet het mij (en natuurlijk ook anderen op dezelfde manier) allemaal zelf bedenken.
Daarna werd ik gevraagd om over te stappen naar de groep meetinstrumenten. Daar heb ik een dikke 10 jaar meetinstrumenten gerepareerd, ik had daar 2 specialiteiten, de grote buizen Tektronix oscilloscopen en een signaal generator waar we er zo'n 40 a 50 van hadden bij de Landmacht.
Zo rond 1990 ben ik toen hoofd geworden van het Landmacht kalibratie centrum waar ook nog steeds meetapparatuur werd gerepareerd.
Ik ben daar gebleven tot 1997, toen had ik er voort de balen van, de ambtenarij werd steeds erger en als leidinggevende was je superpispaal, van boven af werd er steeds harder op gehamerd dat de regels heilig waren, en vanaf de vloer nam de gemakzucht toe, immers de regels moesten gevolgd worden, en daar hoorde hard werken niet bij, procedures dat was belangrijk.
Ik heb toen (mede door een ruzie met de directeur) de overstap gemaakt weer terug naar de afdeling waar ik vandaan kwam, daar was intussen een klupje ontstaan die dingen ontwikkelden die niet bestonden en niet te koop waren, vooral oude dingen laten samenwerken met gloednieuwe dingen, en ook interface spelen tussen verschillende bedrijven die elkaars concurrenten waren maar vooral de raakvlakken heel belangrijk waren, leverancier A moest aansluiten op leverancier B, maar die wilden beiden niet met elkaar samenwerken.
Ja, daar hebben we best wel wat baanbrekende dingen gemaakt, dingen waarvan leveranciers keihard riepen dat dat niet mogelijk was, ik heb het meegemaakt dat de directeur van de fa. Harris bij ons kwam kijken wat wij hadden gemaakt en wat volgens hun niet mogelijk was.
In 2008 werden we ik een grote reorganisatie bij de Luchtmacht gevoegd, dat was één grote ramp, dat is het nog steeds denk ik.
De Luchtmacht is een organisatie die tot in detail is geregeld in voorschriften, alles wat niet nadrukkelijk is toegestaan is strikt verboden. Bij de Landmacht was het juist omgedraaid, als het niet heel duidelijk verboden was en je had er een goed gevoel bij dan deed je het gewoon, net zo lang tot iemand van boven riep dat het niet mocht. Daarom heb ik mijn hele leven daar in de buurt van de streep geopereerd, als je iets snel wilde moest je ritselen, want de officiële kanalen waren als stroop, bij de Landmacht al, maar bij de luchtmacht zeker, 2 jaar wachten op een onderdeel wachten was geen uitzondering.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 26 dec 2020 22:29Dongen
Leuk! het object wat al 20+ jaar in 'op afstoting' staat!

Op LCW Dongen ben ik wel een aantal keer geweest, sowieso in alle gebouwen wel een keer...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 26 dec 2020 22:46
benkr schreef: 26 dec 2020 22:29Dongen
Leuk! het object wat al 20+ jaar in 'op afstoting' staat!

Op LCW Dongen ben ik wel een aantal keer geweest, sowieso in alle gebouwen wel een keer...
Zo rond 2004 ging ik samen met mijn baas in een werkgroep met als opdracht er voor te zorgen dat er op 1 januari 2008 een (eigenlijk zelfs 2) gebouw zou staan om iedereen uit Dongen in onder te brengen.
Inmiddels zijn alle plannen uitgesteld tot 2028 en is het dan nog zeer de vraag of er dan nog verhuisd gaat worden, zeker is wel dat er tegen die tijd in Woensdrecht (waar alles dan naar toe zou moeten) ook het een en ander leeg staat omdat de F16 dan uitgefaseerd is dus ik denk dat de Dongense populatie (wat er tegen die tijd nog van over is) dan best wel in die gebouwen gaat passen.

Ik heb zowat mijn hele leven in het grootste gebouw daar, gebouw B, gewoond, in de afdeling waar ze met die witte jassen aan liepen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 27 dec 2020 10:34 Ik heb zowat mijn hele leven in het grootste gebouw daar, gebouw B, gewoond, in de afdeling waar ze met die witte jassen aan liepen.
Ja die ken ik... als je daar over de ‘Streep’ wil moet je een jas aan... moest ik ook.
Zat daar Mattie (ik weet niet of ik het goed schrijf) geloof ik ook?
Laatst gewijzigd door remon_v op 05 jan 2021 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 26 dec 2020 20:16
In de praktijk denk ik dat er niemand hier op het forum incl. Ben litzekabel in zijn zelfbouwmachine heeft toegepast, of wel Ben ? ;-)
Ik heb ook Litze draad gebruikt overal. :mrgreen: :mrgreen: Moet wel zeggen dat ik er kosteloos kon aan komen. Maar indien niet, had ik het wel gekocht ook.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

PE1BEY schreef: 26 dec 2020 20:30 Mij hebben ze altijd verteld, dat trafo's met eikenhouten kern voor gelijkstroom waren....
Dat is denk ik nog het beste antwoord, het was inderdaad een smoorspoel, en die zitten per definitie in een gelijkstroomcircuit.
Soms hebben ze toch ook wel een ijzerkern, maar dan zit er wel een flinke luchtspleet in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 27 dec 2020 11:28
Kjelt schreef: 26 dec 2020 20:16 In de praktijk denk ik dat er niemand hier op het forum incl. Ben litzekabel in zijn zelfbouwmachine heeft toegepast, of wel Ben ? ;-)
Ik heb ook Litze draad gebruikt overal. :mrgreen: :mrgreen: Moet wel zeggen dat ik er kosteloos kon aan komen. Maar indien niet, had ik het wel gekocht ook.
8) Je hebt altijd baas boven baas ;-)
Was jij degene vd emc cursus toevallig ?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door chimaerion »

Nee dat was iemand anders. Die is wel erg goed idd.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 26 dec 2020 20:16 De behuizing en montagepunten van die netfilter zijn keihard aan aarde verbonden. Dus als je de verf wegkrabt bij de schroefconnecties en daar dan een veerringetje onder doet voor extra contact en het nog eens met een multimeter nameet dat de weerstand van de behuizing van het netfilter naar de koperen bout <0,01 ohm is dan is dat beter dan zo'n dun draadje ;-)
Ik heb gedaan wat je zei, de coating weggekrast bij de boutjes van de netfilter en de ohms gemeten, volgens mij is het goed zo....
22212
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Ok meet ook even de weerstand van je probes door de punten tegen elkaar te houden, dat mag je er nog vanaf trekken ;-)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 28 dec 2020 14:25 Ok meet ook even de weerstand van je probes door de punten tegen elkaar te houden, dat mag je er nog vanaf trekken ;-)
0.05 is en heb ook even de koperen bouten gemeten... alles was 0.06/0.07 en dan minus 0.05 kom ik aardig in de buurt volgens mij.

Heb net de magneetschakelaar aangesloten.
Volgens mij werkt het...
22221

Nog even een vraag... ik heb hem nu een aantal keer aan en uit gedaan, kan het zijn dat hij wat geluid maakt? Soort trillend/vibrerend geluid? Vrij zacht, maar dat zal de automaat wel zijn?
Laatst gewijzigd door remon_v op 28 dec 2020 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Ja relaisspoel kan beetje brommen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Weer een stap verder.... de MeanWell 24VDC heeft voeding!

En ik heb nu nog 2 uitgangen op de klemmen voor 2 contactdozen. 1 voor de frees en 1 voor AUX (waarschijnlijk Raspberry Pi)

22227

Even nog een vraag.... waar kan ik het beste mijn centraal aardingspunt hebben?

Mochten er op-/of aanmerkingen zijn dan hoor ik het natuurlijk graag!
Plaats reactie