Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 06 feb 2021 09:44 Bij twijfel zoals in dit geval gewoon een externe 5V voeding nemen.
Voor minder dan €10 ben je klaar en misschien heeft iemand op het forum ook nog wel wat liggen.
Ja beter een externe voeding inderdaad, ik zit te denken aan de MeanWell HDR-15 of de HDR 30 (Din rail voeding). Dan kan ik altijd nog overwegen om de Raspberry Pi in de kast te monteren en die ok aan de 5V voeding te hangen. Alleen wordt wel steeds krapper in de kast zo :shock:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Ja dat roep ik altijd vantevoren neem een grote kast.
Plaats alle spullen op een proefbord neem 30% extra voor uitbreidingen, plaats ruim erom heen de kabelgoten en meet dan op waar je op uit komt.
Maar veel mensen kopen eerst een kast.......
Ook zijn er die alles zo compact en klein mogelijk willen bouwen , dat is ook een sport.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Ik denk dat het wel moet lukken hoor... maar die hele DM542 drivers waren helemaal niet gepland bijvoorbeeld. Dus simpel mijn bordje, de 24V voeding en een relais... maarja ik verzin er steeds meer dingen bij 8).
Voor het eerste idee was de kast was ruim voldoende en vond ik hem zelfs nog aan de grote kant, maar oké ik heb hem dan ook gekregen via het werk...

Als ik er voor kies om mijn Raspberry Pi er in te doen, waar het waarschijnlijk op uit komt, moet ik wel van de 5V naar een USB-C kabel gaan... ook nog even uitzoeken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

http://smoothieware.org/cnc-mill-guide

als ik die beschrijving even doorkijk, moet je zelf al aardig opletten wat je met de power van dat board doet, 24v of 5v of een regelaar extra op het board of alleen externe 5v.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door HD13 »

Als je kast een scharnierde deur heeft dan kun je daar eventueel ook nog wat kwijt.
b.v. een kleine voeding.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 feb 2021 10:17 http://smoothieware.org/cnc-mill-guide

als ik die beschrijving even doorkijk, moet je zelf al aardig opletten wat je met de power van dat board doet, 24v of 5v of een regelaar extra op het board of alleen externe 5v.
Toen ik het bordje gebruikte met de interne drivers, sloot ik 24VDC aan en 5VDC (via USB).
Als ik het goed begrijp sluit ik nu alleen de 5VDC aan, omdat ik de 24VDC functie niet gebruik... toch?
HD13 schreef: 06 feb 2021 10:29 Als je kast een scharnierde deur heeft dan kun je daar eventueel ook nog wat kwijt.
b.v. een kleine voeding.
Ja misschien monteer ik mijn bordje aan de scharnierdeur, zoiets had ik ook al in gedachten, goed idee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, ik adviseer niets, maar je hebt een nogal zwalkend beleid, en als je extern 5v aanbied, hoef je je toch niet af te vragen of dat board genoeg stroom levert, want dat lever je extern.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Jaaa dat klopt... dat komt omdat het voor mij een leerproject is... ik weet niet wat er allemaal mogelijk is en zo ontdek ik steeds meer dingen, mede door de hulp hier. Maar ik ga het gewoon eerst met alleen een externe 5VDC voeding proberen en als ik merk dat het niet lukt, sluit ik de 24VDC voeding aan.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Oké volgende probleem:
Heb heel de firmware doorlopen om uit te zoeken hoe ik mijn spindel/router via een 5VDC relais aan en uit kan zetten met M3/M5.
Hiervoor heb ik de pins van mijn Z_MAX endstop gekozen omdat deze een SGV pinnetjes naast elkaar hebben en ik de Z_MAX toch niet gebruik:

Code: Selecteer alles

#define SPINDLE_LASER_ENA_PIN                 P1_29  // Pullup!
Nu kan ik de 'active state' op LOW of HIGH zetten in de firmware:

Code: Selecteer alles

#define SPINDLE_LASER_ACTIVE_STATE HIGH
Ik heb zo de draadjes aangesloten: S aan de In, G aan de DC- en de V aan de DC+.

Als ik de active state op 'HIGH' zet en dus ook de jumper op de relais en ik sluit mijn bordje aan dan hoor ik een klik en wordt LED2 fel oranje/rood, maar als ik M3 en M5 gebruik gebeurt er niks.

Als ik de active state op 'LOW' zet en dus ook de jumper op de relais dan hoor ik geen klik en als ik M3 en M5 commando's geef dan gaat LED2 aan en uit, maar is het LEDje niet fel (zonder klik).

Ik heb verder nog niks aangesloten op de relais, maar volgens mij werkt het niet... iemand een idee?

Dit is de relais die ik gebruik:
https://www.tinytronics.nl/shop/en/othe ... low-active

Uuuuh nu hoor ik ook nog dat deze relais de inductieve spanning (mijn router) niet eens aankan.... maar goed, eerst deze maar werkend zien te krijgen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Ik heb het eindelijk werkend gekregen 8) ...
Het probleem was dat de S(ignal) van de eindstop alleen een input is en geen output (denk ik).
Ik heb de 'Line In' van de relais verbonden met een PWM pin op het bordje en deze ook in de firmware zo ingesteld.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 05 feb 2021 23:55 Wel even de - van de losse 5V voeding aan de - van de voeding van het bordje leggen.
M'n 5V voeding is binnen, wil binnenkort even een test doen of het werkt met de drivers en de stappenmotors.
De - van de 5V voeding moet ik aansluiten op het bordje zeg je, ik neem aan op de USB ingang of mag dat ook aan de - Power input (12-24VDC)?
Mocht het op de USB moeten, hoe ga ik dat dan voor mekaar krijgen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Hoe ga je nu je bordje voeden, alleen met die 5V of hou je de 12/24V voeding ?
Als je alleen het 5V gebruikt dan zie http://smoothieware.org/cnc-mill-guide bij polarity, dan gebruik je de 5V optional aansluiting en komt de 12/24 te vervallen.
Als je de 12/24 ook nog gebruikt dan de - van de 5V voeding op die aansluiting aansluiten en niet de +5V.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 23 feb 2021 14:04 Hoe ga je nu je bordje voeden, alleen met die 5V of hou je de 12/24V voeding ?
De bedoeling is om alleen de 5V te gebruiken, omdat ik waarschijn de 12/24V functies niet meer nodig heb (met externe drivers).
Ik heb de relais aangesloten en getest, dat werkte bijvoorbeeld ook met alleen de USB aan te sluiten.
Kjelt schreef: 23 feb 2021 14:04 Als je alleen het 5V gebruikt dan zie http://smoothieware.org/cnc-mill-guide bij polarity, dan gebruik je de 5V optional aansluiting en komt de 12/24 te vervallen.
Het probleem is dat ik niet exact dit bordje heb, maar een clone (niet een exacte clone) maar wel ongeveer dezelfde features. Op mijn bordje zit alleen een USB aansluiting die dan ook als 5V input dient.
Kjelt schreef: 23 feb 2021 14:04 Als je de 12/24 ook nog gebruikt dan de - van de 5V voeding op die aansluiting aansluiten en niet de +5V.
Als het moet dan sluit ik gewoon 24V aan, die voeding zit toch in de kast om de drivers te voeden.

Maar als ik niet de 24V aan zou sluiten kan ik dan nog wel de - van de 5V aansluiten op de 12/24V - ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 23 feb 2021 14:22 Maar als ik niet de 24V aan zou sluiten kan ik dan nog wel de - van de 5V aansluiten op de 12/24V - ?
Ja de - van beide voedingen kunnen aan elkaar.
Plaats reactie