Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 23 feb 2021 14:36 Ja de - van beide voedingen kunnen aan elkaar.
Ook als ik de 24V niet aansluit, kan ik dan alsnog de - van de 5V daar op aansluiten?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Teken het even uit zou ik zeggen dat praat wat makkelijker ;-)
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 23 feb 2021 16:20 Teken het even uit zou ik zeggen dat praat wat makkelijker ;-)
Op dit moment denk ik zo de stappenmotoren aan te sluiten:
22796

Dus zonder 24VDC en zonder de ENA+ en ENA-, klopt het zo?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Die gele is niet nodig.
De dir/step/ena ingangen zijn optocouplers, dwz een ledje.
Je zet 5V op de plus van het ledje en de - kant naar het bordje dat dezelfde - heeft als de voeding. Je moet alleen nog het bordje dus voeden en dat gaje via de usb doen ?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 23 feb 2021 21:18 Die gele is niet nodig.
De dir/step/ena ingangen zijn optocouplers, dwz een ledje.
Je zet 5V op de plus van het ledje en de - kant naar het bordje dat dezelfde - heeft als de voeding. Je moet alleen nog het bordje dus voeden en dat gaje via de usb doen ?
Oke de GND niet nodig, dat is dan om de stappenmotoren te aarden?
Ik had ergens gelezen, ook hier op het forum dat als je de ENA niet aansluit hij standaard op 'aan' staat, klopt dat? Of moet deze wel aangesloten worden?

In deze situatie dus geen 12/24V voeding alleen de USB (5V).

22797
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Zo is het goed, behalve dat je de motordriver zelf nog van spanning moet voorzien.
Dat is de +V en GND aansluiting op de motordriver.

ENA is meestal niet nodig, soms wel. Dit kun je met de software soms instellen.
Daar kom je vanzelf achter als de motoren niet bekrachtigd worden (licht brommen) dan kun je altijd nog of de setting veranderen of er 5V en gnd op zetten.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 23 feb 2021 21:39 Zo is het goed, behalve dat je de motordriver zelf nog van spanning moet voorzien.
Dat is de +V en GND aansluiting op de motordriver.

ENA is meestal niet nodig, soms wel. Dit kun je met de software soms instellen.
Daar kom je vanzelf achter als de motoren niet bekrachtigd worden (licht brommen) dan kun je altijd nog of de setting veranderen of er 5V en gnd op zetten.
Wederom bedankt voor je hulp!
+ van de 24V voeding op de V+ en dan de neem ik aan de - van de 24V op de GND van de driver?

Zal voor de volledigheid nog de tekening helemaal afmaken, altijd handig ook voor mezelf.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Oké.... testopstelling gemaakt en alles aangesloten zoals ik had getekend, echter beweegt mijn stappenmotor nog niet.
De ENA heb ik niet aangesloten.

De driver geeft nu een groen lampje, het rode lampje brand niet. Moet het rode lampje branden?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

"Bromt" de stepper wel? Dan is hij bekrachtigd en hoeft ena niet aangesloten te worden.
Verder even checken met een multimeter of de GND vd 24 ingang gelijk is aan de gnd van de step en pulse uitgang.
Moet je zoals bij Eding de driver nog initialiseren ?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 26 feb 2021 19:56 "Bromt" de stepper wel? Dan is hij bekrachtigd en hoeft ena niet aangesloten te worden.
Als ik hem tegen m'n oor houd dan hoor ik wel wat en ik kan de pulley ook niet bewegen, dus er staat spanning op.
De ENA heb ik inmiddels wel aangesloten.
De GND pin naast de EN/STEP/DIR pin is nu niet aangesloten dat klopt toch?

De + van de 24V voeding is aangesloten op de V+ van de driver en de - van de 24V op de GND van de driver, dat klopt toch?
Kjelt schreef: 26 feb 2021 19:56 Verder even checken met een multimeter of de GND vd 24 ingang gelijk is aan de gnd van de step en pulse uitgang.
Bedoel je de GND op de driver met de GND op het bordje? Ik heb de GND op het bordje niet aangesloten.

Het kan zijn dat ik iets in de firmware moet instellen... dat zou ik uit moeten zoeken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 26 feb 2021 21:16 Als ik hem tegen m'n oor houd dan hoor ik wel wat en ik kan de pulley ook niet bewegen, dus er staat spanning op.
Dan is de ena goed.
De GND pin naast de EN/STEP/DIR pin is nu niet aangesloten dat klopt toch?
Mjah ik ging er van uit dat het hele bordje dezelfde gnd delen, dat wil je even checken. Als die GND pin niet doorverbonden is met de - van de 24V connectoraansluiting op het bordje dus waar je de min vd 5V voeding nu aan hebt hangen dan moet je de min van die 5V voeding maar aan die gnd pin hangen, dan zou het zeker moeten werken.
De + van de 24V voeding is aangesloten op de V+ van de driver en de - van de 24V op de GND van de driver, dat klopt toch?
Ja klopt.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

oke, ben even aan het kijken in de firmware.
Minimum stepper driver pulse width (in µs) en Minimum delay before and after setting the stepper DIR (in ns), wat moet ik daar invoeren?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Even in de datasheet van de driver kijken en zeker 20% ruimer nemen vanwege de betrouwbaarheid.
Let op dat je de frequentie van de step puls max 150kHz pakt in hetbegin. Ook even in decdriver datasheet kijken welke max frequentie deze aan kan en daar zeker 10 a 20% onder blijven.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 26 feb 2021 23:24 Even in de datasheet van de driver kijken en zeker 20% ruimer nemen vanwege de betrouwbaarheid.
Let op dat je de frequentie van de step puls max 150kHz pakt in hetbegin. Ook even in decdriver datasheet kijken welke max frequentie deze aan kan en daar zeker 10 a 20% onder blijven.
22846
Plaats reactie