3D probe problemen

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D probe problemen

Bericht door DaBit »

Mijn ervaring met mijn taster is dat de contacten langzaamaan slechter worden, en om ze te restaureren heb ik een Volt of 10-12 nodig bij een mA of 20 en dan zakt de contactweerstand weer binnen tientallen milliseconden tot onder de 10 Ohm. Minder dan die 10-12V doet de truuk niet.

Momenteel draait mijn taster-huis als bedrade taster, dus de 6 staafjes (paspennen) en 3 kogels in serie, op de 24V van de frees. En tot nu toe gaat dat goed. Maar ik roep nog niet te hard; de taster had in draadloze variant ook >100.000 schakelacties gemaakt voor het probleem naar boven kwam.

De nieuwe taster-elektronica had een modus om die hogere spanning en stroom tijdelijk aan te bieden, en de kabouter schakelt dat schoonbrand-programma in als-ie meet dat de weerstand op begint te lopen. Maar daarvoor heb ik dan inderdaad wel meer batterij nodig dan een CR2032 knoopcelletje.

Ooit nog eens oppakken, dat project.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D probe problemen

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 17 dec 2020 23:46 Mijn ervaring met mijn taster is dat de contacten langzaamaan slechter worden, en om ze te restaureren heb ik een Volt of 10-12 nodig bij een mA of 20 en dan zakt de contactweerstand weer binnen tientallen milliseconden tot onder de 10 Ohm. Minder dan die 10-12V doet de truuk niet.
Kamer van de contacten vacumeren en vullen met argon.
Lastigste is die kamer lekdicht te maken en houden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D probe problemen

Bericht door DaBit »

Had ik gedaan, maar ik betwijfel of die argon er nog in zat na een paar maanden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Caesar schreef: 17 dec 2020 22:40 Ook werkt deze taster met slechts 3 kogellagers die elk in een kleiner gat dan de diameter van de kogellager rusten in het PCB. De randen van dat gat zijn verguld (goud kleurig) en zodra de taster uit zijn rust stand komt zal minimaal 1 van de 3 kogellagers niet meer in het gat rusten en dus het circuit verbreken. M.a.w. contact oppervlak is veel groter (volledige omtrek van het gat).
kogellagers??
is dat een onhebbelijke automatische spelling correctie van het getypte kogels of zitten er echt kogellagers.
Ik ben dan wel heel nieuwsgierig naar de constructie.

Overigens, een pcb gebruiken als meetvlak is natuurlijk niet het meest ideale, de metingen met zo'n taster zijn meestal allemaal maar relatief, en je zult er niet snel iets van merken. Maar een materiaal gebruiken wat wat stijver en minder temperatuur gevoelig zou ik toch prefereren.

Als het inderdaad kogeltjes waren:
Constructie technisch klopt het trouwens niet om kogeltjes in een rond gat te laten vallen, dat kun je bij 1 kogel doen, de andere 2 kogels zullen in een gleuf moeten liggen.

Maar ik neem aan dat je foto's van het binnenwerk gemaakt hebt, dus die zouden we wel graag zien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 17 dec 2020 21:23
'k ben geen electronica kenner.. maar veel ingewikkelder dan dit:

Afbeelding

hoeft het toch niet te zijn? :lol: toegegeven.. ik heb Google laten zoeken naar een signaal versterker.. en dit was het eerste schemaatje dat boven kwam drijven
Denk niet dat het werkt Arie, zoals je ziet zitten er condensatoren in de signaal leidingen, er zal dus alleen signaal verandering (AC) door komen.
En jij wilt een DC signaal versterken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals ik al eerder zei.. 'k weet niet meer van electronica dan dat het op rook werkt.. :lol:

dat kun je bij 1 kogel doen, de andere 2 kogels zullen in een gleuf moeten liggen.

als je't echt zeker wilt weten.. dan moet je ze alle 3 in een gleuf laten rusten.

op zich wel een interessante gedachtengang voor de constructie. maar ik ga niet weer mijn hele ontwerp door de molen halen.. :roll:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D probe problemen

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 18 dec 2020 00:48 Had ik gedaan, maar ik betwijfel of die argon er nog in zat na een paar maanden.
Argon is zwaarder dan lucht dus als je onderop geen lek hebt en de probe altijd vertikaal houdt ook tijdens opslag.....
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door assink »

Robocnc die hier ooit op het forum actief was heeft een probe gebouwd met die piercings.
https://www.youtube.com/watch?list=PLA5 ... Oew0RzdaYE

Kon het mij ook nog vaag herinneren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 18 dec 2020 10:58
DaBit schreef: 18 dec 2020 00:48 Had ik gedaan, maar ik betwijfel of die argon er nog in zat na een paar maanden.
Argon is zwaarder dan lucht dus als je onderop geen lek hebt en de probe altijd vertikaal houdt ook tijdens opslag.....
is Stikstof geen optie?..niet dat ik mijn probe met gas ga vullen.. maar voor degenen die't overwegen..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 3D probe problemen

Bericht door Kjelt »

Dan moet je hem volledig gasdicht maken.
Argon is het makkelijkst en iedere tig lasser of wijnliefhebber heeft een fles(je) staan om af te vullen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Jasper »

assink schreef: 18 dec 2020 11:07 Robocnc die hier ooit op het forum actief was heeft een probe gebouwd met die piercings.
https://www.youtube.com/watch?list=PLA5 ... Oew0RzdaYE

Kon het mij ook nog vaag herinneren.
Had deze nog niet gezien maar het idee is hetzelfde als waar mijn vragen over gingen.

...
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Jasper »

Eding lijkt er minder moeite mee te hebben dan mijn fluke multimeter.
Probe werkt netjes en is nu aan het kalibreren. Eens kijken of het blijft werken.

Heb geen kalibratie ring maar voor test even een SKF lager gepakt.

Foto wil ff niet lukken, jpg zou ongeldig bestand zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 3D probe problemen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoezo, Foto wil niet lukken?.. Uploaden naar je galerij, en in je bericht kwakken..da's geen rocketscience..

Verder.. "Vaak biejje te bang". zoals ik al eerder stelde.. mijn eerste probe zag er aan de buitenkant mooi uit.. maar intern?.. was ik nie heel trots op.. toch.. werkte ie feilloos.. en daar gaat het om..
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: 3D probe problemen

Bericht door xander janssen »

Jasper schreef: 18 dec 2020 13:08 Eding lijkt er minder moeite mee te hebben dan mijn fluke multimeter.
In de boards van Eding (toch zeker in de 5a die ik heb) zijn alle ingangen muv noodstop voorzien van een Schmitt trigger. Deze doet hetzelfde als mijn schakeling i.e. boven een bepaalde spanning op de ingang wordt de uitgang in een klap 5V, daaronder in een klap 0V.

Desondanks heb ik bij het overschakelen van TurboCNC (printerpoort) naar Eding mijn circuit er in laten zitten.
Plaats reactie