UPF en DRV uitgangen van HY VFD doen niets(?)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

UPF en DRV uitgangen van HY VFD doen niets(?)

Bericht door bbg »

Hallo,

Ik heb vanavond mijn HY VFD aangesloten op een mesa7i76e kaart. Het aanzetten en instellen van het toerental (via analoge spanning) werken allemaal naar behoren. Ik probeer de UPF en DRV uitgangen van de HY VFD terug in te lezen. Je kan deze uitgangen in stellen om "set frequency reached" en "run" te laten aangeven. De "set frequency reached" kan ik in linuxcnc gebruiken om te wachten tot de spindel op toeren is. Echter de uitgangen zijn continue 24V (gemeten met voltmeter) en veranderen niet. Wat doe ik verkeerd?

Hier wat meer details. Hier onder het bedradingsschema uit de manual. Dit doet vermoeden dat de UPF en DRV uitgangen open collector zijn. Ik heb op de uitgangen pullup weerstanden aangesloten in serie met de diode van een PC817 opto coupler (gebruik de 24V van de VFD).

22421

Parameters PD050 en PD051 zijn voor het installen van de Y1 en Y2 output. Bij geen enkele parameter in de manual wordt UPF en/of DRV genoemd. Op een aantal plekken op het internet werd vermeld dat Y1 en Y2 overeen komen met UPF en DRV. Ik neem maar aan dat dat zo is dan.

PD050 staat op "1" ingesteld = "Run"
PD051 staat op "5" ingesteld = "Set frequency reached"

22420

Ik heb geen idee meer waarom het niet werkt. Suggesties welkom!
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: UPF en DRV uitgangen van HY VFD doen niets(?)

Bericht door bbg »

Gevonden! Ik vond deze post nog: viewtopic.php?t=15989. Vanmorgen gekeken en het blijkt dat er bij mijn VFD ook twee optocouplers niet bestukt zijn op de PCB. Geen wonder dat het dan niet werkt :lol: Blijkt maar weer eens dat je niet blindelings de documentatie moet geloven :oops:

Ga de optocouplers met de volgende bestelling mee bestellen en er op solderen.
Plaats reactie