Fabrieksfoutje Velleman analoge paneelmeter dc stroom

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Fabrieksfoutje Velleman analoge paneelmeter dc stroom

Bericht door benkr »

Ik had een collega die de truuk "met de ogen open slapen" helemaal onder de knie had, als hij werd aangesproken op zitten slapen dat was steevast het antwoord "ik sliep niet, ik zat diep na te denken over dit probleem".

Collega's hebben wel ooit tijdens een buitenklus toen het ook nog flink sneeuwde zo'n tijdschrijver flink te pakken gehad, ze moesten een zgn. eentonner, zeg maar een klein bestelwagentje (het was eigenlijk een kleine bakwagen of jeep met daar achterop een speciale metalen huifconstructie) waar een 400 Watt EZB zendinstallatie in zat een eindcontrole geven. Dat gebeurde standaard door er zelf in te gaan zitten met de kachel volop aan (Webasto standkachel) De kar met meetapparatuur (die was er precies voor gemaakt) in het gat van de deur en dan ons kunstje doen. De tijdschrijver vond natuurlijk dat ook hij moest zien wat we allemaal aan het doen waren, ja dat kon, "ga maar op het dak zitten (in de sneeuw) en kijk maar door het dakluik dan zie je alles". Die kerel natuurlijk pisnijdig maar hij paste er echt niet meer bij vonden zij. Ja, hij was regelmatig weg, geen idee waarom, maar zij scoorden weer een prima tijd.....

Een vast onderdeel van de testen was 'live' verbindingen maken met een tegenpost die ver weg zat, de mensen die dit standaard deden waren eigenlijk allemaal zendamateurs, die maken er een sport van om aantoonbaar contacten over de hele wereld vast te leggen met zgn. QSL kaarten, de tegenpost stuurde dan zo'n kaart naar hun toe als bewijs van zo'n verbinding. Deze installatie was bij uitstek geschikt voor dit soort happenings, die installatie was ontworpen voor verbindingen over de hele wereld. Er waren dan ook collega's die echt stapels van die kaarten onder werktijd vergaarden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fabrieksfoutje Velleman analoge paneelmeter dc stroom

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 01 feb 2021 12:12Er waren dan ook collega's die echt stapels van die kaarten onder werktijd vergaarden.
Ja, duh, die waren toch ook noodzakelijk voor de kwaliteits controle. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Fabrieksfoutje Velleman analoge paneelmeter dc stroom

Bericht door PE1BEY »

Zou precies een baan voor mij zijn geweest....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
mikervee
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Re: Fabrieksfoutje Velleman analoge paneelmeter dc stroom

Bericht door mikervee »

Legerspullen gebruiken buiten hun oorspronkelijke doelgebied valt niet altijd even goed.
In mijn diensttijd (staartje Koude Oorlog) beluisterden en peilden we in volcontinu dienst de radioverbindingen van de wat verdere Oosterburen tijdens hun legeroefeningen. Op een nacht leek het me een goed idee ook eens een amateurstation te peilen, puur om te checken of de peilapparatuur wel nauwkeurig was natuurlijk. Nog geen minuut later stond de sergeant-majoor naast me in mijn hok, met lichte stemverheffing informerend waar ik dacht mee bezig te zijn :lol:
Plaats reactie