Acceleratie en deceleratie VFD

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door Kjelt »

Correctie er is wel degelijk een spindle_x ingang die het toerental meet.
Geen idee tot welke rpm dat werkt het is een enkelvoudige ingang die je kunt gebruiken om spindle_synchronized motion uit te voeren.

Dus het zou wel moeten kunnen werken denk ik tenzij de max rpm te laag is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 01 feb 2021 12:05 Wat me overigens wel vies tegen valt op de Eding is het feit dat ik de Mist uitgang moet op offeren om de spindeldirection te veranderen. Op de site staat de CNC720 onder de "PRO" kaarten maar dit vind ik verre van Pro.
Mwah. Ik heb ooit een keer mijn frees-spindel andersom laten draaien, en dat was toen ik aan het testen was of het werkte. Verder nooit meer.
Tenzij je de boel zodanig inricht dat je ook kunt tappen is spindelrichting kunnen veranderen vanuit je CNC-sturing best nutteloos.
Accelereren heb ik nu op 3s/100Hz staan en deceleren op 2s. Als ik sneller accelereer gebeurt er (in mijn ogen) iets vreemds, hij stuurt hem uit naar zo'n 49Hz (instelling = 50hz) en blijft daar hangen terwijl ik de snelheid van de spindel vervolgens weer zie afnemen. Dit duurt een paar seconden waarna hij in storing schiet met de melding "motor te lang overbelast".
Blijkbaar kan er niet genoeg stroom naar de motor om de gewenste acceleratie te halen; die regelaar heeft ook een bovengrens. Dan krijg je vroeg of laat teveel slip en gaat de motor weer vertragen.
De regelaar heb ik ergens anders afgesloopt, dus de distributeur heeft weinig aan mij gehad :lol: Ik zal er nog even over moeten verzinnen óf en hoe ik dit op ga lossen.
Nouja, je regelaar lijkt het met de juiste I/O module te kunnen. Als dat een ding is van een paar tientjes en je kunt een encodertje op je spindel hobbyen dan is dat nog wel een optie. Dan kan er 0-10V naar de regelaar om aan te geven welk toerental je hebben wil, en de regelaar moet er dan samen met de encoder maar voor zorgen dat dat ook gebeurt.
Kjelt schreef: 01 feb 2021 12:10 Dat heeft niets met de software te maken maar met de hardware, er is geen terugkoppeling/feedback kanaal die de actuele snelheid kan meten.
Maar dat is niet wat jij schreef ;-)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door janplastiek »

DaBit schreef: 01 feb 2021 13:55
Mwah. Ik heb ooit een keer mijn frees-spindel andersom laten draaien, en dat was toen ik aan het testen was of het werkte. Verder nooit meer.
Tenzij je de boel zodanig inricht dat je ook kunt tappen is spindelrichting kunnen veranderen vanuit je CNC-sturing best nutteloos.
als ik mijn instelbare hoek freesaggregaat gebruik, moet ik de draairichting van de motor omdraaien, anders moet ik een hele hoop links snijdende frezen kopen
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

Ja, bij dat soort zaken of bij tappen heeft het wel degelijk zin.

Maar voor 90% van de mensen hier op het forum (inclusief ik) komt het maar zo zelden voor dat dan even tijdelijk in de VFD de draairichting omkeren eigenlijk ook perfect acceptabel is. Maargoed, dat moet ieder voor zich maar bepalen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 01 feb 2021 13:55 Mwah. Ik heb ooit een keer mijn frees-spindel andersom laten draaien, en dat was toen ik aan het testen was of het werkte. Verder nooit meer.
Tenzij je de boel zodanig inricht dat je ook kunt tappen is spindelrichting kunnen veranderen vanuit je CNC-sturing best nutteloos.
Inderdaad ik wil er zeker mee kunnen tappen, dus dan is een linkse draairichting wel handig ;-) Ik blijf dus van mening dat dit standaard op een controller moet zitten welke je als "PRO" verkoopt!
DaBit schreef: 01 feb 2021 13:55 Blijkbaar kan er niet genoeg stroom naar de motor om de gewenste acceleratie te halen; die regelaar heeft ook een bovengrens. Dan krijg je vroeg of laat teveel slip en gaat de motor weer vertragen.
Dat is duidelijk, maar is het dan niet raar dat dit bij 49Hz gebeurt?
DaBit schreef: 01 feb 2021 13:55 Nouja, je regelaar lijkt het met de juiste I/O module te kunnen. Als dat een ding is van een paar tientjes en je kunt een encodertje op je spindel hobbyen dan is dat nog wel een optie. Dan kan er 0-10V naar de regelaar om aan te geven welk toerental je hebben wil, en de regelaar moet er dan samen met de encoder maar voor zorgen dat dat ook gebeurt.
Dat is dan zeker een optie, maar aangezien jij er duidelijk veeeuuul meer vanaf weet dan ik... Welke I/O module zou dit dan moeten zijn volgens jou?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 01 feb 2021 16:50 Inderdaad ik wil er zeker mee kunnen tappen, dus dan is een linkse draairichting wel handig ;-) Ik blijf dus van mening dat dit standaard op een controller moet zitten welke je als "PRO" verkoopt!
Nou ja pro is de gevorderde gebruiker, voor bedrijven is er "industrial".
Of je gaat naar de CNC760, daar doen ze bij Eding niet zo heel moeilijk over als ie tenminste nog vrij nieuw is.
Of je gebruikt die uitgang en gebruikt de flood voor de mist.
Of heb je ook flood en mist nodig ? Dan zet je een extra schakelaartje op je aanstuurkast of tussenkastje waarmee je flood of mist schakelt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 01 feb 2021 16:50 Dat is duidelijk, maar is het dan niet raar dat dit bij 49Hz gebeurt?
Och, ik kan niet in de ingewanden van die regelaar kijken. Kan best zijn dat-ie merkt dat de motorslip te hoog is en op 49Hz blijft wachten of het goedkomt. Of net tegen de 50Hz wat met een afrondingsfoutje 49Hz word. Of..

Als je het weten wil maak je de opstarttijd nog korter en kijk je wat er dan gebeurt. :mrgreen:
DaBit schreef: 01 feb 2021 13:55 Dat is dan zeker een optie, maar aangezien jij er duidelijk veeeuuul meer vanaf weet dan ik... Welke I/O module zou dit dan moeten zijn volgens jou?
Ik heb niet heel de handleiding van die regelaar doorgespit, enkel gezocht naar wat ik weten wil.
Als ik op pagina 41 kijk dan is het de 'I/O Lite' module, kleurcode 'Donkergeel 207'. 'SM-I/O Timer', donkerrood, zou de truuk ook moeten doen.
Voor die optiemodules moet je regelaar wel minimaal bouwgrootte B zijn om die module te accepteren. Of de jouwe dat is mag je zelf uitzoeken :mrgreen:

Op pagina 125 staat de aansluiting van de encoder. Je mag encoders gebruiken van 512/1024/2048/4096 pulsen/omw (parameter 15.52, pagina 128). Die encoder is met een oproep hier op het forum vast wel eentje te vinden. Andere waarden zoals '1000 pulsen/omw' zijn vast wel te foezelen, lijkt me dat dan hooguit het nummertje op je scherm niet klopt. Maar als je toch de keuze hebt....

Vervolgens moet je de PID-controller in dat apparaat wijsmaken dat de 'wenswaarde' uit die 0-10V ingang komt, de 'meetwaarde' de RPM van de encoder is en de uitgang van die PID-regelaar de frequentie van de motor stuurt. Op pagina 118 staat er wat over. Zal wel neerkomen op bijvoorbeeld parameter 14.04 op '15.55' te zetten om daarmee 'RPM' van de optiemodule aan 'meetwaarde' van de controller te knopen en parameter 14.03 op '7.01' voor analoge ingang 1 als gewenste waarde. Enzovoorts.

Daar moet je een avondje rustig voor gaan zitten want het spul probeert je eerst knettergek te krijgen met niet-werken en vage-foutmelding. Maar tegen de tijd dat je de moed al opgegeven hebt en nog 1 allerlaatste parametertje wijzigt begint er opeens leven in te komen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 01 feb 2021 17:03 Of heb je ook flood en mist nodig ? Dan zet je een extra schakelaartje op je aanstuurkast of tussenkastje waarmee je flood of mist schakelt.
De bedoeling was flood voor de coolant en mist voor de luchtkoeling. Ik denk dat er weinig anders inzit dan inderdaad een extra schakelaar erbij knopen.
DaBit schreef: 01 feb 2021 18:02 Ik heb niet heel de handleiding van die regelaar doorgespit, enkel gezocht naar wat ik weten wil.
Als ik op pagina 41 kijk dan is het de 'I/O Lite' module, kleurcode 'Donkergeel 207'. 'SM-I/O Timer', donkerrood, zou de truuk ook moeten doen.
Voor die optiemodules moet je regelaar wel minimaal bouwgrootte B zijn om die module te accepteren. Of de jouwe dat is mag je zelf uitzoeken :mrgreen:
Ja de bouwgrootte voldoet, zo ver was ik al :idea:
DaBit schreef: 01 feb 2021 18:02 Op pagina 125 staat de aansluiting van de encoder. Je mag encoders gebruiken van 512/1024/2048/4096 pulsen/omw (parameter 15.52, pagina 128). Die encoder is met een oproep hier op het forum vast wel eentje te vinden. Andere waarden zoals '1000 pulsen/omw' zijn vast wel te foezelen, lijkt me dat dan hooguit het nummertje op je scherm niet klopt. Maar als je toch de keuze hebt....
Ah dus het zal dan toch wel op een encoder neerkomen. Ik heb er al een Prox sensor opgezet voor de index van de spindel, deze gaat naar de Eding maar is dan niet bruikbaar voor de VFD. Ik denk dan wel dat ik ze beide nodig heb? Encoder voor de VFD en sensor voor de index voor Eding?
DaBit schreef: 01 feb 2021 18:02 Vervolgens moet je de PID-controller in dat apparaat wijsmaken dat de 'wenswaarde' uit die 0-10V ingang komt, de 'meetwaarde' de RPM van de encoder is en de uitgang van die PID-regelaar de frequentie van de motor stuurt. Op pagina 118 staat er wat over. Zal wel neerkomen op bijvoorbeeld parameter 14.04 op '15.55' te zetten om daarmee 'RPM' van de optiemodule aan 'meetwaarde' van de controller te knopen en parameter 14.03 op '7.01' voor analoge ingang 1 als gewenste waarde. Enzovoorts.

Daar moet je een avondje rustig voor gaan zitten want het spul probeert je eerst knettergek te krijgen met niet-werken en vage-foutmelding. Maar tegen de tijd dat je de moed al opgegeven hebt en nog 1 allerlaatste parametertje wijzigt begint er opeens leven in te komen.
In mijn geval zal dat wel iets meer als een avondje zijn vrees ik. Maar gelukkig zijn er hier hele slimme mensen die altijd bereid zijn te helpen! 8)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door Kars-cnc »

bartL schreef: 01 feb 2021 18:22 De bedoeling was flood voor de coolant en mist voor de luchtkoeling. Ik denk dat er weinig anders inzit dan inderdaad een extra schakelaar erbij knopen.
Bij een mist koeling is het is niet erg nuttig om vloeistof en lucht apart te kunnen bedienen vanuit de software. Alleen vloeistof gebruik je alleen maar om b.v. de leidingen te vullen, dat doe je buiten het CNC programma, dus bij voorkeur met een schakelaar. Lucht zonder vloeistof kan misschien nuttig zijn bij b.v. kunststof, om alleen de spanen weg te blazen (zelf heb ik dat nog nooit gebruikt). Ook dat is iets wat je gemakkelijk vooraf met een schakelaar kunt kiezen al kan ik me hierbij voorstellen dat het vast in de software bakken handig kan zijn bij een code die voor kunststof bedoeld is.

Je zou dat misschien via de AUXOUT1 uitgang kunnen realiseren?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 01 feb 2021 18:22 Ah dus het zal dan toch wel op een encoder neerkomen. Ik heb er al een Prox sensor opgezet voor de index van de spindel, deze gaat naar de Eding maar is dan niet bruikbaar voor de VFD. Ik denk dan wel dat ik ze beide nodig heb? Encoder voor de VFD en sensor voor de index voor Eding?
Encoder produceert ook een indexpuls (die dingen hebben meestal een A, B en Z uitgang. A/B doen de bijvoorbeeld 1024 pulsen/omw, de Z doet 1 indexpuls per omwenteling).
De Eding-fanaten moeten wel beantwoorden of die puls wel lang genoeg is (met een 1024ppr encoder vaak maar 1/1024ste van de omwenteling); van Eding heb ik niet zoveel verstand.
In mijn geval zal dat wel iets meer als een avondje zijn vrees ik. Maar gelukkig zijn er hier hele slimme mensen die altijd bereid zijn te helpen! 8)
Achja, ook dat hoort erbij. Ze kunnen weliswaar een beste strijd leveren, maar uiteindelijk winnen dooie dingen niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 01 feb 2021 18:36 Bij een mist koeling is het is niet erg nuttig om vloeistof en lucht apart te kunnen bedienen vanuit de software.
Ik weet ook nog niet of ik echt een mist koeling wil gaan toepassen. Voor staal gebruik ik over het algemeen gewoon flood maar ik wil ook alleen lucht kunnen gebruiken, hier heb ik wel goede ervaring mee bij alu en kunststof bijvoorbeeld.
DaBit schreef: 01 feb 2021 19:03
Encoder produceert ook een indexpuls (die dingen hebben meestal een A, B en Z uitgang. A/B doen de bijvoorbeeld 1024 pulsen/omw, de Z doet 1 indexpuls per omwenteling).
De Eding-fanaten moeten wel beantwoorden of die puls wel lang genoeg is (met een 1024ppr encoder vaak maar 1/1024ste van de omwenteling); van Eding heb ik niet zoveel verstand.
Volgens mij wenst Eding een index puls van minimaal 0.5ms. Dus dat zal dan niet 1 op 1 gaan werken denk ik.
DaBit schreef: 01 feb 2021 19:03
Achja, ook dat hoort erbij. Ze kunnen weliswaar een beste strijd leveren, maar uiteindelijk winnen dooie dingen niet.
Dood? Bij mij lijkt het soms aardig te leven. Af en toe nog stronteigenwijs ook.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 01 feb 2021 20:32 Volgens mij wenst Eding een index puls van minimaal 0.5ms. Dus dat zal dan niet 1 op 1 gaan werken denk ik.
Als je geen verstand hebt van elektronica enzo dan laat je de proximity sensor gewoon zitten. Als het dan ooit niet werkt snap je het systeem en kun het repareren. Dat voordeel is 2 dingen met redelijk identieke functie wel waard.

Heb je wel verstand van elektronica, dan bouw je een oneshot die de puls verlengt naar 0,5ms.
Dood? Bij mij lijkt het soms aardig te leven. Af en toe nog stronteigenwijs ook.
Ik verdenk dingen met draadjes er stiekum van vrouwelijke logica te volgen. Dat zou verklaren waarom je zo af en toe tegen 'jaaaaaaaaja. OK, het zal wel' aanloopt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 01 feb 2021 21:33 Heb je wel verstand van elektronica, dan bouw je een oneshot die de puls verlengt naar 0,5ms.
Oi das lang geleden, hef4098 ;-)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 01 feb 2021 21:33 Als je geen verstand hebt van elektronica enzo dan laat je de proximity sensor gewoon zitten. Als het dan ooit niet werkt snap je het systeem en kun het repareren. Dat voordeel is 2 dingen met redelijk identieke functie wel waard.

Heb je wel verstand van elektronica, dan bouw je een oneshot die de puls verlengt naar 0,5ms.
Het lastige is dan dat de pulsschijf voor de prox sensor in de weg zit voor de encoder montage.
Daarnaast bedenk ik me nu dat die encoder misschien helemaal niet gaat werken omdat ik altijd het toerental in de high-gear meet. Nu gebruik ik die prox sensor en een arduino die de pulsen maakt naar gelang de versnelling waar hij in staat. Dus als hij in low-gear staat gaat er een rekensommetje aan vooraf.
DaBit schreef: 01 feb 2021 21:33 Ik verdenk dingen met draadjes er stiekum van vrouwelijke logica te volgen. Dat zou verklaren waarom je zo af en toe tegen 'jaaaaaaaaja. OK, het zal wel' aanloopt.
Als dat zo is kunnen we beter stoppen met zn allen, dan gaan we het nooit begrijpen.
Plaats reactie