Acceleratie en deceleratie VFD

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 01 feb 2021 22:52 Het lastige is dan dat de pulsschijf voor de prox sensor in de weg zit voor de encoder montage.
Daarnaast bedenk ik me nu dat die encoder misschien helemaal niet gaat werken omdat ik altijd het toerental in de high-gear meet. Nu gebruik ik die prox sensor en een arduino die de pulsen maakt naar gelang de versnelling waar hij in staat. Dus als hij in low-gear staat gaat er een rekensommetje aan vooraf.
Die zit niet op je spindel dan?

Maar als jij rekensommetjes kunt doen op een Arduino dan kun je ook vast wel een timer op 512x de met de prox gemeten frequentie laten lopen.
Of je laat die Arduino heel de snelheidsregeling doen; een PI regelaar is ook maar 5 regels code. Heb je ook geen optiemodules meer nodig. De 0-10V van Eding is makkelijk binnen te lepelen (en als Eding PWM uitstuurt nog veel makkelijker). Richting je VFD kun je 0-20mA doen; een PWM output, transistortje en weerstandje doet de truuk waarschijnlijk al.
Als dat zo is kunnen we beter stoppen met zn allen, dan gaan we het nooit begrijpen.
Ach, gewoon veel liefde geven, dan gaat het vanzelf wel een keer meewerken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 01 feb 2021 23:26 Die zit niet op je spindel dan?
Ja en Nee. Als de machine in High-gear staat zit hij feitelijk direct op de spindel. Wanneer hij in Low-Gear staat wordt de directe koppeling ontkoppeld en gaat de aandrijving via een tandriem naar een secundaire as en via een moduul tandwielset weer terug naar de spindel as. Zie plaatje.
De snelheid kan ik meten op as pos.37.
Wat ik nu gedaan heb is een schijf met 13 gaatjes op die as gezet. Als de machine in high-gear staat telt de prox.13 gaatjes en stuurt dan 1 puls naar de Eding. Als de machine in Low-gear staat telt de prox.116 gaatjes en stuurt dan 1 puls naar de Eding. Waarom 13? Dat was het eerste getal met deze overbrenging waarbij ik het dichtst in de buurt van integers kwam.
22544
DaBit schreef: 01 feb 2021 23:26 Maar als jij rekensommetjes kunt doen op een Arduino dan kun je ook vast wel een timer op 512x de met de prox gemeten frequentie laten lopen.
Of je laat die Arduino heel de snelheidsregeling doen; een PI regelaar is ook maar 5 regels code. Heb je ook geen optiemodules meer nodig. De 0-10V van Eding is makkelijk binnen te lepelen (en als Eding PWM uitstuurt nog veel makkelijker). Richting je VFD kun je 0-20mA doen; een PWM output, transistortje en weerstandje doet de truuk waarschijnlijk al.
Dat klinkt zeker interessant. De Eding kan inderdaad een PWM signaal uitsturen, alleen heb ik nog nooit met PWM gewerkt. Maar bedoel je dan eigenlijk dat ik bij iedere puls die ik naar de Eding stuur er 512 naar de VFD moet sturen? De puls naar de Eding heb ik ook nog steeds nodig voor het indexeren neem ik aan..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 02 feb 2021 08:00 Dat klinkt zeker interessant. De Eding kan inderdaad een PWM signaal uitsturen, alleen heb ik nog nooit met PWM gewerkt.
Ik op een Arduino ook niet, maar de timers in de processor kunnen in ieder geval pulsbreedte meten. Zal vast wel een Arduino-library voor zijn.
Maar bedoel je dan eigenlijk dat ik bij iedere puls die ik naar de Eding stuur er 512 naar de VFD moet sturen? De puls naar de Eding heb ik ook nog steeds nodig voor het indexeren neem ik aan..
512 pulsen/omw is het minimum dat je in kunt stellen in die optiemodule.
Maar zoals gezegd: als je toch met een Arduino om kunt gaan dan is het misschien net zo makkelijk om die ook maar gelijk de frequentieregelaar te laten sturen. Als je het gewenste toerental van Eding binnenkrijgt (hetzij via de ADC, hetzij direct via PWM) en je krijgt het actuele toerental binnen van de prox dan is dat laatste stapje ook nog wel te doen.

En dan hoef je geen optiemodule.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 02 feb 2021 08:25 Ik op een Arduino ook niet, maar de timers in de processor kunnen in ieder geval pulsbreedte meten. Zal vast wel een Arduino-library voor zijn.
Dat zal wel moeten lukken, daar zijn ze op een ander forum heel handig in. ;-)
DaBit schreef: 02 feb 2021 08:25 512 pulsen/omw is het minimum dat je in kunt stellen in die optiemodule.
Maar zoals gezegd: als je toch met een Arduino om kunt gaan dan is het misschien net zo makkelijk om die ook maar gelijk de frequentieregelaar te laten sturen. Als je het gewenste toerental van Eding binnenkrijgt (hetzij via de ADC, hetzij direct via PWM) en je krijgt het actuele toerental binnen van de prox dan is dat laatste stapje ook nog wel te doen.
En dan hoef je geen optiemodule.
Excuus, ik had je vorige bericht niet goed gelezen. Maar wat zou dan het signaal zijn dat naar de VFD moet? Ook een PWM?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

Ik denk dat als je de regelaar op 0-20mA zet en een PWM via een transistor en weerstandje (zodat continu '1' = 20mA) naar de regelaar stuurt dat dat prima werkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 02 feb 2021 10:03 Ik denk dat als je de regelaar op 0-20mA zet en een PWM via een transistor en weerstandje (zodat continu '1' = 20mA) naar de regelaar stuurt dat dat prima werkt.
Ok, dat kan ik nog volgen maar hoe ik dit dan in de VFD kan regelen niet helemaal. Als ik in de handleiding kijk zie ik overal "frequentie wenswaarde" staan. Maar eigenlijk zal me die frequentie een zorg zijn. Het gaat me om de motorsnelheid. Nu staat er bij pin B1 motorsnelheid vermeld maar volgens mij is dan een 0-10V output om aan een display te kunnen hangen oid.

Als ik het goed heb begrepen zou ik het op onderstaande manier willen hebben?

22548
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

Yup, met optiemodule zou dat diagrammetje kloppen.

'frequentie wenswaarde' is indirect je motorsnelheid-wenswaarde.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 02 feb 2021 15:54 Yup, met optiemodule zou dat diagrammetje kloppen.
Ow, maar ik dacht juist zonder die optiemodule...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

Nee, zonder optiemodule moet er een 'toerentalregelaar' tussen Eding en de regelaar in.

Code: Selecteer alles

                   +-----------+
Eding snelheid --->|           |-----> Eding indexpuls
                   |  Arduino  |
proximity sensor-->|           |-----> frequentieregelaar 0-20mA
                   +-----------+
In de Arduino code heb je dan zoiets:

Code: Selecteer alles

                               +-----------+
Gewenst RPM (van eding) ------>|           |
                               |  PI(D)    |
RPM via prox ----------------->|  regelaar |-----> PWM output t.b.v frequentieregelaar 0-20mA
                               +-----------+

Uiteraard kun je ook 0-10V produceren richting de VFD, maar die Arduino's kunnen geen 10V.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 02 feb 2021 16:30 Nee, zonder optiemodule moet er een 'toerentalregelaar' tussen Eding en de regelaar in.
Ah OK. Dus de Arduino is dan de toerental regelaar. Dit zou te doen moeten zijn.
De input en omrekening van de prox sensor en output tbv index puls heb ik er al inzitten. Dan zou de pi regeling en pwm output er dus nog bij moeten. @Dabit, zou jij me hierbij kunnen helpen of heb je geen Arduino kennis?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

Van microcontrollers en C-code heb ik wel enigzins kaas gegeten, maar mijn Arduino-kennis is een beetje op beginnersniveau. Ik kan een LEDje laten knipperen, wat doen met I2C/SPI en de seriele poort, en dan houd het wel ver op. Ik gebruik het gewoon niet zo vaak, alleen als ik even snel wat moet hatseflatsen om iets te testen.

Magoed, als je vast loopt vraag je het gewoon, soms heb je geluk. En er zitten er hier wel meer die daar veel vanaf weten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 02 feb 2021 20:29 Magoed, als je vast loopt vraag je het gewoon, soms heb je geluk. En er zitten er hier wel meer die daar veel vanaf weten.
Oow, maar vragen doe ik wel. Dat had je al wel gemerkt :lol:
Ik kan de Arduino code waarschijnlijk wel krijgen, er zijn er genoeg voor wie dat tikwerk is. Het probleem is alleen dat ik het zelf nog niet helemaal voor me zie en dus ook niet precies weet wat ik moet vragen. Ik heb 1 keer eerder met PID gewerkt en dat was vroegah op de HTS.
Plaats reactie