Acceleratie en deceleratie VFD

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

Voor mijn Bridgeport ombouw heb ik een VFD gebruikt om de 3fase motor aan te sturen via de 1fase voeding. Dit werkt allemaal prima. Nu vroeg ik me alleen af hoe ik de juiste acceleratie en deceleratie instellingen moet bepalen. Natuurlijk kan dit gewoon trial and error maar ik denk dat hier vast wel iemand een betere manier heeft.
Op termijn wil ik deze 0-10V aan gaan sturen via de Eding 720. Klopt het dat daarvoor maar 1 draadje naar de VFD hoeft? Ik zou zeggen een 0-10V en een 0 maar zo lees ik die nergens.

Alvast bedankt voor de hulp!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door benkr »

Acceleratie en deceleratie is iets wat je eigenlijk helemaal zelf bepaalt maar bedenk wel dat de motor op snelheid moet zijn VOORDAT de frees het materiaal in duikt, hier zit dus wat afstemming in.

Voor de koppeling van elke contollerkaar en de VFD moet je inderdaad de 0 én het 0 - 10V signaal van de controller naar de VFD voeren.
Het kan ook zijn dat je de VFD met een digitaal signaal aanstuurt, b.v. een RS485 signaal of een ModBus signaal, maar dat moet je controller wel ondersteunen. Zo stuur ik mijn VFD wel aan, ik heb een speciale plug-in voor dat doel voor Mach3.
Waarschijnlijk ook nog een Start (M3) en Stop (M5) signaal en eventueel ook het Nood/Uit signaal.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

De meeste frequentieregelaars kunnen ook een signaaltje produceren dat de motor op snelheid is. En van Eding heb ik niet zoveel verstand, maar dat spindel-op-snelheid signaal kun je vast terugvoeren naar die 720. Dat zou ik doen.

Verder moet er vanaf Eding een run/stop, een forward/reverse en een 0-10V snelheidssignaal naar de VFD. 'Error' en 'motor op snelheid' terugvoeren is optioneel, maar wel aan te raden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door keesfrees »

Bij het afremmen moet de energie ergens naar toe zonder de klemspanning te hoog te laten oplopen. Dus of langzaam remmen of een dissipatie weerstand gebruiken. Nog mooier is terug leveren aan het net, maar dat is de moeite niet waard.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

benkr schreef: 31 jan 2021 20:16 Acceleratie en deceleratie is iets wat je eigenlijk helemaal zelf bepaalt maar bedenk wel dat de motor op snelheid moet zijn VOORDAT de frees het materiaal in duikt, hier zit dus wat afstemming in.
Bij voorkeur heb ik de motor natuurlijk zo snel mogelijk op gewenst toerental, maar volgens mij kan ik daarmee enorme piekstromen gaan creeeren. Ik hoopte eigenlijk dat daar een soort optimum berekening voor zou zijn.
DaBit schreef: 31 jan 2021 21:20 De meeste frequentieregelaars kunnen ook een signaaltje produceren dat de motor op snelheid is. En van Eding heb ik niet zoveel verstand, maar dat spindel-op-snelheid signaal kun je vast terugvoeren naar die 720. Dat zou ik doen.
De spindel-op-snelheid kan inderdaad van de VFD komen maar deze waarde ga ik tzt meten middels een prox sensor. De motor zit namelijk niet direkt op de spindel maar via een variabele overbrenging. Dit is al een uitdaging op zich omdat ik de snelheid niet direct kan meten (geen ruimte voor) maar ik dit moet doen voor de laatste overbrenging. Maargoed hier ben ik inmiddels al uit, het is even een kwestie van wachten op de onderdelen.
DaBit schreef: 31 jan 2021 21:20 Verder moet er vanaf Eding een run/stop, een forward/reverse en een 0-10V snelheidssignaal naar de VFD. 'Error' en 'motor op snelheid' terugvoeren is optioneel, maar wel aan te raden.
Run/stop en forward/reverse zit er inmiddels al op, het 0-10V signaal nog niet. Overigens ben ik er nog niet helemaal uit of ik die uberhaupt ga gebruiken omdat de spindelsnelheid dus niet direkt gekoppeld is aan motor rpm, en ik daar dus geen tabel aan kan hangen in Eding.
Een error weet ik niet hoe ik die eruit kan halen, zou wel fijn zijn om de controller dan te laten stoppen.
keesfrees schreef: 31 jan 2021 21:25 Bij het afremmen moet de energie ergens naar toe zonder de klemspanning te hoog te laten oplopen. Dus of langzaam remmen of een dissipatie weerstand gebruiken. Nog mooier is terug leveren aan het net, maar dat is de moeite niet waard.
Precies, maar wat is langzaam genoeg?

Voor de geinteresseerden, hier een datasheet van de VFD die ik gebruik.
https://www.nidec-netherlands.nl/media/ ... l-v103.pdf
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

De regelaar springt vanzelf in error als het te snel gaat, dus daar ben je gauw achter
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 31 jan 2021 22:21 De regelaar springt vanzelf in error als het te snel gaat, dus daar ben je gauw achter
Dus toch trial and error...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 31 jan 2021 22:11 het 0-10V signaal nog niet. Overigens ben ik er nog niet helemaal uit of ik die uberhaupt ga gebruiken omdat de spindelsnelheid dus niet direkt gekoppeld is aan motor rpm, en ik daar dus geen tabel aan kan hangen in Eding.
Hoe bedoel je dit precies ?
Je kunt bij Eding een custom translatie tabel maken van PWM naar RPM.
Dus maakt niet uit of je motor via een versnellingsbak of tandriemoverbrengingsverhouding of iets anders werkt zolang dit een vaste translatie is werkt het.
Je neemt dan natuurlijk de uiteindelijke rpm van je spindel voor die tabelwaardes en niet die van je motor.
Zie:

viewtopic.php?f=8&t=15665&p=208277#p208277
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 438
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door P1-Engineering »

Hangt uiteraard van je last af, maar ik heb bij die van mij op 2 seconde voor optoeren en aftoeren gezet, zowel in de vfd als Eding. Dan heb je in principe het vfd op snelheid contact ook niet nodig, voor zover ik weet zit dit ook niet in Eding?.
Ter vergelijk, ik heb een 2.2kw ATC spindel, vfd (Omron) heeft ook de regeneratie module om beter te kunnen aftoeren.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 31 jan 2021 23:36 Hoe bedoel je dit precies ?
Precies zoals ik het zei :P
Kjelt schreef: 31 jan 2021 23:36 Dus maakt niet uit of je motor via een versnellingsbak of tandriemoverbrengingsverhouding of iets anders werkt zolang dit een vaste translatie is werkt het.
Je neemt dan natuurlijk de uiteindelijke rpm van je spindel voor die tabelwaardes en niet die van je motor.
Dat is bekend maar bij mij is de spindelsnelheid dus niet direkt gekoppeld aan motor RPM. Dit omdat er een variabele transmissie (soort DAF van vroeger) tussen zit. Dus de exacte overbrenging is nooit precies bekend. Hier heb ik al eens een draadje over geopend, zie hier https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=225320#p225320
In mijn geval zou Eding eigenlijk moeten corrigeren aan de hand van gemeten toerental in plaats van toerental aansturen via een vaste curve.
P1-Engineering schreef: 01 feb 2021 00:49 Hangt uiteraard van je last af, maar ik heb bij die van mij op 2 seconde voor optoeren en aftoeren gezet, zowel in de vfd als Eding. Dan heb je in principe het vfd op snelheid contact ook niet nodig, voor zover ik weet zit dit ook niet in Eding?.
Heb jij het dan over de Ramp U/D waarde? Voor zover ik deze begrijp is dit een vaste waarde, echter heeft mijn VFD een instelling sec/100hz. Dus als ik dit op 2sec zet dan heeft hij 1sec nodig om naar 50hz te sturen maar 2sec om naar 100HZ te sturen. Zet ik de waarde in Eding dan op 2 sec?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 01 feb 2021 08:25 Dat is bekend maar bij mij is de spindelsnelheid dus niet direkt gekoppeld aan motor RPM. Dit omdat er een variabele transmissie (soort DAF van vroeger) tussen zit. Dus de exacte overbrenging is nooit precies bekend. Hier heb ik al eens een draadje over geopend, zie hier https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=225320#p225320
In mijn geval zou Eding eigenlijk moeten corrigeren aan de hand van gemeten toerental in plaats van toerental aansturen via een vaste curve.
Uh nee, zo zie ik dat niet.
Wat jij wilt, dat is de taak van de secundaire regeling die je dus kennelijk (nog) niet hebt (gebouwd).
Eding is de kapitein en die stuurt een signaal uit dat representatief is voor de spindelsnelheid en direct uit de Gcode wordt afgeleid.
Daarachter zit de machinekamer en daar hoort dus een machinist te zitten die de motor op de door de kapitein ingestelde snelheid houdt.

De reden is dat de Edings microcontroller real time assen moet kunnen sturen en niet allerlei neven taken er nog bij wil hebben die afhankelijk van de hoeveelheid neventaken de primaire real time taak kunnen bedreigen.
Bij jou is het een variabele transmissie bij een ander is het een mechanische drietraps versnellingsbak die via actuatoren en sensoren moeten worden omgeschakeld. Onmogelijk voor Eding om met alle varianten die er in de wereld zijn rekening te kunnen houden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 31 jan 2021 22:24 Dus toch trial and error...
Daar is opzich niks mis mee, want jij weet toch niet wat de exacte inertie en efficiency van motor+aandrijving spindel is.

Probeer eerst een seconde of 3, sneller heeft weinig praktisch nut. Red-ie dat niet dan heb je de keuze: remweerstand toevoegen of langzamer decelereren. Pagina 29 van je handleiding geeft informatie voor de remweerstand.
Kjelt schreef: 01 feb 2021 09:25 De reden is dat de Edings microcontroller real time assen moet kunnen sturen en niet allerlei neven taken er nog bij wil hebben die afhankelijk van de hoeveelheid neventaken de primaire real time taak kunnen bedreigen.
Als dat het geval is dan moeten ze de software gewoon goed schrijven :roll:

LinuxCNC heeft er allemaal niet zoveel problemen mee. De motor van de draaibank stuur ik ook met een gesloten lus, en als ik een riem omleg dan is S1000 M3 nog steeds 1000rpm op de spindel.

Geen idee of je in Eding een PID-regelaar hebt voor je spindelsnelheid. Ik vind het best een triviaal iets, lijkt me sterk dat Eding dat echt niet kan.

Je VFD kan het 'meet toerental met een encoder, regel af op gewenste waarde'-truukje overigens ook zelfstandig, al heb je er blijkbaar wel een 'SM-I/O Lite' optiemodule voor nodig om die encoder aan te kunnen sluiten. Als je die regelaar gewoon bij een distributeur gekocht hebt zou je eens na kunnen vragen wat je nodig hebt en hoe ze aanraden dat je het opzet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 01 feb 2021 09:25 Uh nee, zo zie ik dat niet.
Wat jij wilt, dat is de taak van de secundaire regeling die je dus kennelijk (nog) niet hebt (gebouwd).
Eding is de kapitein en die stuurt een signaal uit dat representatief is voor de spindelsnelheid en direct uit de Gcode wordt afgeleid.
Daarachter zit de machinekamer en daar hoort dus een machinist te zitten die de motor op de door de kapitein ingestelde snelheid houdt.
Precies daarom schreef ik ook "In mijn geval zou Eding eigenlijk..." Waarmee ik dus niet wil suggereren dat ik vind dat de Eding dat moet kunnen. Neemt overigens niet weg dat het me -zoals Dabit al omschreef- softwarematig niet zo spannend lijkt om het in te bouwen.
Kjelt schreef: 01 feb 2021 09:25 Bij jou is het een variabele transmissie bij een ander is het een mechanische drietraps versnellingsbak die via actuatoren en sensoren moeten worden omgeschakeld. Onmogelijk voor Eding om met alle varianten die er in de wereld zijn rekening te kunnen houden.
Je kan het omschrijven zoals je wilt, maar al kom je via 14 versnellingsbakken bij je spindel dan nog zou ik zeggen dat je de spindelsnelheid kan meten en er met de VFD en een 0-10V signaal de gewenste snelheid uit moet kunnen halen. Maar ik heb dan ook de ballen verstand van programmeren :lol:

Wat me overigens wel vies tegen valt op de Eding is het feit dat ik de Mist uitgang moet op offeren om de spindeldirection te veranderen. Op de site staat de CNC720 onder de "PRO" kaarten maar dit vind ik verre van Pro. Nu kan je natuurlijk zeggen dat ik dit vooraf had kunnen zien, en daar heb je dan ook een punt. Echter las ik in de software manual dat dit alleen voor de CPU5A gold en ben ik er destijds vanuit gegaan dat de 720 deze uitgang wel gewoon separaat zou hebben.
DaBit schreef: 01 feb 2021 11:32 Probeer eerst een seconde of 3, sneller heeft weinig praktisch nut.
Accelereren heb ik nu op 3s/100Hz staan en deceleren op 2s. Als ik sneller accelereer gebeurt er (in mijn ogen) iets vreemds, hij stuurt hem uit naar zo'n 49Hz (instelling = 50hz) en blijft daar hangen terwijl ik de snelheid van de spindel vervolgens weer zie afnemen. Dit duurt een paar seconden waarna hij in storing schiet met de melding "motor te lang overbelast".
DaBit schreef: 01 feb 2021 11:32 Geen idee of je in Eding een PID-regelaar hebt voor je spindelsnelheid. Ik vind het best een triviaal iets, lijkt me sterk dat Eding dat echt niet kan.
Voor zover ik weet zit dat er niet op.
DaBit schreef: 01 feb 2021 11:32 Je VFD kan het 'meet toerental met een encoder, regel af op gewenste waarde'-truukje overigens ook zelfstandig, al heb je er blijkbaar wel een 'SM-I/O Lite' optiemodule voor nodig om die encoder aan te kunnen sluiten. Als je die regelaar gewoon bij een distributeur gekocht hebt zou je eens na kunnen vragen wat je nodig hebt en hoe ze aanraden dat je het opzet.
De regelaar heb ik ergens anders afgesloopt, dus de distributeur heeft weinig aan mij gehad :lol: Ik zal er nog even over moeten verzinnen óf en hoe ik dit op ga lossen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Acceleratie en deceleratie VFD

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 01 feb 2021 11:32 Als dat het geval is dan moeten ze de software gewoon goed schrijven :roll:
Dat heeft niets met de software te maken maar met de hardware, er is geen terugkoppeling/feedback kanaal die de actuele snelheid kan meten.
Althans niet op de 720 misschien wel op de duurdere pro kaart, dat weet ik niet.

Eigenlijk hetzelfde als met de stepper/servo uitgangen, die zijn step/dir maar of de step echt gemaakt wordt en exact wanneer dat ziet de hardware niet, dat moet de motordriver oplossen. Enigste terugkoppeling daar is als de driver een alarm uitgang heeft dan stopt de boel.
Dus ook daar heb je geen directe terugkoppeling.

Als je dat wilt dan ga je voor de geintegreerde controllers van 2 tot 8k€ maar die willen dan ook specifieke glaslinealen en specifieke encodersignalen ontvangen, of nog mooier ethercat.
Plaats reactie