Weinig torque bij lage PPS

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 04 feb 2021 15:11 Ik geloof die grafiek niet....
Ik ook niet. Aangezien stappen motoren bij hogere toerentallen ongeveer hetzelfde vermogen moeten leveren, moet het koppel omlaag gaan omdat het vermogen ... x koppel x rpm is.

Ik heb de meeste stappen motoren van deze firma. Bij de motoren staat vaak ook de koppel curve gegeven. Het houd koppel controleer ik en dat is tot nu toe conform opgave.
https://www.omc-stepperonline.com/
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3091
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door hfjbuis »

Floppy schreef: 04 feb 2021 15:42 Dir is een plot van een nanotec NEMA 11 motortje,
dat ziet er heel anders uit.
Let wel op de log schaal van het toerental. Daardoor lijkt de grafiek tamelijk vlak (tot zo'n 200 RPM), maar dat is schijn!!!!!!

Dat die bij 48V tot 1000 RPM hetzelfde koppel leveren geloof ik ook niet.

Hier de data van enkele van mijn motoren gebaseerd op de grafieken van bijgeleverde datasheets:
19339
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 04 feb 2021 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 04 feb 2021 15:11 Ik geloof die grafiek niet....
Ik durf geen uitspraken erover te doen welles of nietes en of dat het ligt aan de driver of de stepper in kwestie,
ik weet daar te weinig af van steppers.

Grafiek stond online bij steppers-online.com 1 van de grote verkopers van wantaimotoren.
Dus niet een concurrent met als bedoeling ff wantai zwart te maken.

Ik vroeg nog meer grafieken daar op want de link werkt daar niet van maar helpdesk meldde me dat ze die grafieken van andere motortjes niet hebben dus daarom ook niet kunnen leveren. Wat ze wel hebben staat online.

Bij Moons staan wel grafieken maar daarin staat geen PPS maar RPM afgezet en minimum RPM = 50.
Wat bij 32 microsteps per stap overeenkomt met een minimumeis van 32 * 200 * 50 / 60 = 5333 PPS.
Onder de 50 RPM of 5333 PPS dus geen data bij moons en onduidelijkheid over de gewichten.

Bij de meeste fabrikanten klopt er verder ook helemaal niets van de gewichten van motortjes.
Zo heb ik motortjes hier die toch echt 300 gram wegen terwijl ze in theorie nog geen 200 wegen.

Ik heb maar 1x een 'meevaller' gehad bij Kysan dat een bepaald type motor niet 460 gram was maar toch echt 405 gram (heel erg sterke Nema17's op papier).

Kijk een paar gram doen we niet zo snel moeilijk over maar errors van 30+ gram is heftig als elke gram telt in je ontwerp.

Begint bij me te dagen dat ik misschien maar beter al die motortjes kan kopen en gewoon zelf een testje bouwen. Mijn elektronicakennis is echter compleet beginnersnivo. Wat heb ik nodig voor een simpel testsetupje? Kijk paar procent foutief meten is no problem. Het gaat om 'the big picture'.

Welke equipment en testsetup is er nodig om de torque te meten bij kleine steppertjes bij variabel aantal rpm bipolar van 0 tot zeg 1000 PPS?

edit: ik bedoelde meer de website https://www.omc-stepperonline.com
Laatst gewijzigd door diepchess op 04 feb 2021 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

Heel interessant allemaal die metingen en ook grafiek.

Wat me dus boeit is dus wat doen ze bij 0.5 RPM?
Bij 32 steps microstepping is dat dus 32 * 0.5 * 200 / 60 = 32 * 100 / 60 = 320 / 6 = 53.3 pulses per seconde.

Wat zegt de theorie daar en welk soort type stepperdriver kan daar mee overweg?
Ik was hier van plan ondermeer in te zetten op de DRV8812 driver - of is die daar niet geschikt voor?

edit: 50 rpm ga ik dus gewoon never nooit niet halen hier bij al dat 3d printer spul. Reken even mee als je zou 3d printen op 200 mm/seconde wat al geen vrolijke snelheid is om makkelijk te halen - dus het is theoretische bovengrens. Je spuit plastic op 0.4mm breed en laagdikte 0.16mm. Dat komt zelfs bij 1.72mm diameter filament dan uit op rond de 5.5mm lengte aan filament.

Bij een MK7 wieltje is dat 12.7% van zijn omtrek (afstand rond de 5.875mm hier - en ja er zijn veel types met andere afstanden dus het zijn grove getallen). We praten dus over 0.127 RPM hier als theoretische bovengrens in de prakijk haal je vaker eerder 0.0127 RPM dan 0.127 RPM. Zelfs bij tandwielvertragingen is dat nog niet veel.

Die snelheid haal je in de praktijk nooit. Het gaat om fracties van 1 RPM hier.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 04 feb 2021 19:00 Ik durf geen uitspraken erover te doen welles of nietes en of dat het ligt aan de driver of de stepper in kwestie,
ik weet daar te weinig af van steppers.
Ik bekeken vanaf de draadjes redelijk wat, en dan snap ik ook nog wat een hybride stepper een hybride maakt.
Heel kort door de bocht: 'houdkoppel' heet niet voor niks zo. Dus bij 0rpm zo'n laag koppel kan al niet.

Mijn gok: die anomalie in de grafiek komt puur van de meetapparatuur af die enige hoeksnelheid nodig heeft om koppel te meten.
Welke equipment en testsetup is er nodig om de torque te meten bij kleine steppertjes bij variabel aantal rpm bipolar van 0 tot zeg 1000 PPS?
Een trommel, een touwtje en een emmertje met water. En een 3D-printer bordje om die motor te laten draaien. Of een arduino en een stepstick, maar da's vrijwel hetzelfde.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 04 feb 2021 19:27
diepchess schreef: 04 feb 2021 19:00 Ik durf geen uitspraken erover te doen welles of nietes en of dat het ligt aan de driver of de stepper in kwestie,
ik weet daar te weinig af van steppers.
Ik bekeken vanaf de draadjes redelijk wat, en dan snap ik ook nog wat een hybride stepper een hybride maakt.
Heel kort door de bocht: 'houdkoppel' heet niet voor niks zo. Dus bij 0rpm zo'n laag koppel kan al niet.

Mijn gok: die anomalie in de grafiek komt puur van de meetapparatuur af die enige hoeksnelheid nodig heeft om koppel te meten.
Welke equipment en testsetup is er nodig om de torque te meten bij kleine steppertjes bij variabel aantal rpm bipolar van 0 tot zeg 1000 PPS?
Een trommel, een touwtje en een emmertje met water. En een 3D-printer bordje om die motor te laten draaien. Of een arduino en een stepstick, maar da's vrijwel hetzelfde.
Die testsetup lijkt me meer geschikt om een constante kracht te meten en hier praten we over variabele kracht.

Aha kijk -laat ik ook nog een newtonmeter hier hebben liggen - maar de testsetup snap ik niet want de motor gaat zeg maar random commando's krijgen of beter we rammen een GCODE file van een groot printbed met vele kleine objecten erdoorheen om te zien of ERGENS de torque verslapt.

Wat is dan de beste meetsetup?

Enige wat ik kan bedenken is semi-optimale meetsetups. Van dat je 2 pulleys gebruikt en belt recht naar beneden zeg een meter lang en precies loodrecht hebt hangen en een gewichtje eerst aan de ene kant hangt en in test 2 aan de andere kant dan Gcode file erdoorheen jassen - tot hij stappen begint te missen.

Gaat dat wel iets meten?

Ook dan valt de extruder niet goed te meten in bovenstaande testsetup van me want die jast er enorme lengte filament doorheen per run - alleen bij wat retractions gaat hij de andere kant op maar gros van de keren gaat hij maar 1 kant op en dat zo niet honderden meters lang.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door Kjelt »

Wat jij nodig hebt is een vertragingsbak.
Dan gaat je koppel ook nog eens flink omhoog.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

Kjelt schreef: 04 feb 2021 19:55 Wat jij nodig hebt is een vertragingsbak.
Dan gaat je koppel ook nog eens flink omhoog.
Ja die had ik al ingebouwd, maar je kunt niet te veel doen daar. Het maakt al snel het gewicht enorm veel zwaarder van wat je bewegen laat.
Je kunt paar simpele tandwieltjes hebben met maximaal vertraging 6x en dan houdt 't echt op.

Dat zet echter ook weinig zoden aan de dijk qua RPM. Van 0.05 RPM zit je dan op dus 0.30 RPM. Nog steeds heel weinig.

Wel al geprobeerd iets met een wormwiel en worm, maar dat is lastig om correct te engineeren en een worm mag draaien, maar de gemiddelde pipo die filament probleem heeft of vervangt die trekt dan de filament er even leuk uit en dan gaat er dus iets breken want een worm valt lastig aan te drijven via zijn tandwiel.

Het is dus meer een zoektocht naar het juiste motortje en dan de goedkoopste motordriver die in te slaan valt die 'm goed kan aansturen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

https://www.moonsindustries.com/p/nema- ... 1110033090

Dit lijkt 1 van de meest ideale motortjes te zijn als de specs kloppen.
Maar ja 85 gram - wie gelooft dat voor 'm in zijn handjes gehad te hebben en mee getest te hebben dat hij zo sterk is als specs zeggen?

41+ dollar en dan nog fiks wat voor verscheping.
Je legt 'm op weegschaal en ik vrees dat hij 120 gram is.

Vraag aan de helpdesk of het gewicht op de website klopt van 85 gram - heb ik nog geen antwoord op gehad.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

Ja ik zit naar die nanotec website te kijken.

Hier vond ik ook een tabel.

https://en.nanotec.com/products/2448-sc2818s0604-a

Die lijkt op wat je post. Er staat niet bij waarmee gemeten is.Vooral niet met welke stepperdriver.
Dus ik vermoed dat die tabel met name aan linkerkant gewoon geextrapoleerd is.
Iemand heeft daar gewoon rechte lijn getrokken.

Aan rechterkant lijkt wel gemeten te zijn want het loopt allemaal niet zo recht als een biljarttafel daar.
Plaats reactie