Weinig torque bij lage PPS

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

Ik zie in grafieken terug dat je bij fiks wat kleine steppertjes (NEMA 9, 11, 14, 16) etc toch fiks wat PPS moet halen - zo maar 800 bij sommigen of meer - voor ze hun torque een beetje halen en dat die torque dan ook nog eens belachelijk omhoog is afgerond. Een stepper die never nooit niet op zijn ideale PPS de 1.6 Ncm kan halen die wordt al gelijk gelist als zijnde een 2 Ncm stepper.

De kleine steppertjes gaan hier aan lopende band kapot bij experimentele setups. Vooral no-name Nema16's heb ik er al wat van versleten. Sommige houden 't maar 1 maand uit als ik fiks wat 3d print.

Als ik ga zoeken dan zie ik ook hele gekke torque speed curves waarbij je gewoon die 1000+ steps per seconde moet halen of anders levert de stepper niets meer. Valt hier iets zinnigs over te zeggen of is dat alleen zo bij bepaalde fabrikanten of type steppers? Dus rond versus vierkant etc?

Gros steppers die ik hier heb komen van Wantai - en vanalles wat Longs en andere verkopen zijn feitelijk allemaal ook Wantai's.
Direct Wantmotor emailen met technische vragen is ook zo'n dingetje - antwoord krijg je maar af en toe.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door Markus »

snel stuk --> te warm te veel stroom
te lage koppel --> lage motorspanning op de drivers

Goed merk -- Vexta kijk op ebay zat nieuwe te koop, of bij vexta zelf kopen

overigens bij 1000 pps (bij full step) is minder dan de helft van het houdkoppel niet ongewoon vooral bij chinese motoren

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door DaBit »

Houdkoppel != pullout-koppel, dat verklaart 2Ncm versus 1.6Ncm.

Verder zijn veel van die steppers die wij gebruiken hybride steppers. Dus een deel van de kracht halen ze uit de permanente magneet, de rest variable reluctance. Die VR heb je de meeste koppel van als de golfvorm op de winding klopt voor het werkpunt.

Ik heb hier trouwens nog nooit een stepper stuk gehad. Wantai niet, die NEMA17 ik ooit van jou had niet (en die stook ik op 48V), enzovoorts.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

Goede tip die Vexta ben al op website model na model aan nazoeken - overal staat de torque curve erbij en claim is hoge torque bij lage PPS al.

Wel vrij zware motortjes als gewicht klopt wat ze noemen. Ik mis op de website de ronde motortjes die vaak wat lichter zijn. Er staan alleen vierkante steppertjes.

Ook 46 dollar voor een steppertje ex verzendkosten op de manufacturerwebsite is steep maar kom ik wel uit. Nu ik goed kijk bij wantmotor staan er daar dus 0 torque curves van niet 1 stepper genoemd.

De nieuwe serie nema17's eindigend op ...609 van Wantai heb ik 'r nu al 2 van die kapot zijn. Dat is dan wel met medische objecten 3d printen van heel erg flexibel filament wat de meeste printers niet lukt en nog wel op heel erg flexibel oud partijtje 3mm filament - maar wel met factor 3 vertraging dus het ding zou 12 kilo per cm moeten leveren grofweg maar haalt dat dus duidelijk niet.

Dit waar de oude serie van wantai van jaar of 8 terug in de buurt van dat ..609 model (dus ook 4 kg/cm) daar zijn 'r nog 0 van kapot en die hebben op bepaalde plekken 't dus al heel lang uitgehouden. De gewichten kloppen ook niet. Oude model was 260 of 300 gram. Nieuwe model 285 gram. Terwijl nieuwe model op website als 0.26 kilo gelist wordt.

Eens verder rondkijken bij Vexta en als ik motortje vind wat in aanmerking ergens voor komt dan koop ik er gewoon paar om te proberen en dan zien we wel of die 't begeven of niet.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

DaBit schreef: 03 feb 2021 19:13 Houdkoppel != pullout-koppel, dat verklaart 2Ncm versus 1.6Ncm.

Verder zijn veel van die steppers die wij gebruiken hybride steppers. Dus een deel van de kracht halen ze uit de permanente magneet, de rest variable reluctance. Die VR heb je de meeste koppel van als de golfvorm op de winding klopt voor het werkpunt.

Ik heb hier trouwens nog nooit een stepper stuk gehad. Wantai niet, die NEMA17 ik ooit van jou had niet (en die stook ik op 48V), enzovoorts.
houdkoppel is dan ook niet 2 Ncm in zo'n geval. Ze ronden alles positief af die Chinezen.
Mitsumi doet dat overigens ook met zijn steppertjes.

Precies dezelfde stepper wordt dan op andere website, niet van de fabrikant dus, met andere torque gegeven - zo kwam ik erachter - namelijk de torque die wel in de grafiek als gehaald staat :)

Houdkoppel ja :)

Waar ik naar op zoek ben natuurlijk is zoals je correct noemt Pull Out torque bij variabele snelheden - want dat is wat CNC machines doen tenslotte.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

de kapotte Nema's hier is iets wat ik ook aantal jaar terug nooit had - maar ik test veel meer zaken uit nu. fiks wat extruder ontwerpen etcetera.
Dus niet-ideale omstandigheden krijg je dan (zacht uitgedrukt) waar zo'n motortje zijn koppel moet zien te halen.

Verder heb ik ook talloze verschillende motortjes erin zitten. Andere extruder of aandrijving of printer dan hop weer andere motortjes.
Dus als er dan zwakke broeders tussen zitten is kans ook groter dat 1 't er begeeft.

En ik heb hier ook extruders zitten bouwen simpelweg met motortjes die hier nog lagen. Dus zeg motortje van 2 kg/cm ook en nema16. Verder waardeloos type motortje waar ik niet van weet wat je er verder mee moet anders dan 'm laten voorkomen dat briefpapier wegwaait. Zo iets stop je dan in een dingetje wat je wilt uittesten (waar 't niet om het motortje gaat) en tot je verbazing houd je ontwerp 't dan wel uit - maar 't motortje niet :)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door hfjbuis »

Ik heb hier trouwens nog nooit een stepper stuk gehad. Wantai niet, die NEMA17 ik ooit van jou had niet (en die stook ik op 48V), enzovoorts.
Ik rommel en test nogal wat. In de afgelopen jaren heb ik pas één Nema17 stepper gemold. Dat was voorspelbaar omdat ik deze boven de maximale stroom heb belast (20%) bij tamelijk lage toerentallen (400 RPM) in een slecht geventileerde ruimte. Dan worden ze ook echt heet en daar kunnen ze niet tegen. Inmiddels vervangen door een Nema23.

Het omlaag brengen van de microstepping kan helpen omdat dan voor hetzelfde koppel minder stroom nodig is. De spoelen hoeven dan minder hard te tegenwerken om op de tussen posities te komen.

Nu heb ik gelezen (mogelijk geschreven door @benkr) dat digitale drivers (leadshine) meer koppel leveren bij hogere toerentallen omdat ze de microstepping uitschakelen cq verminderen. Ook dat kan helpen. Het staat op de planning om dat zelf eens te proberen als er ooit tijd voor is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door DaBit »

hfjbuis schreef: 03 feb 2021 22:43 Nu heb ik gelezen (mogelijk geschreven door @benkr) dat digitale drivers (leadshine) meer koppel leveren bij hogere toerentallen omdat ze de microstepping uitschakelen cq verminderen.
Klopt, dat doet elke fatsoenlijke drive. Een stapfrequentie boven de mechanische bandbreedte is toch zinloos, dus boven enkele tientallen omwentelingen/minuut kun je net zo goed allebei de spoelen inzetten voor het werk.

Het opgegeven houdkoppel is overigens ook met beide spoelen bekrachtigd, oftewel fullstep-bedrijf, oftewel Ia=+/-Ispoel, Ib=+/-Ispoel, oftewel 2x Ispoel door de motor. Een microstepping driver zal maximaal 1,4x Ispoel door de 2 spoelen sturen (waarbij Ia=1,4*Ispoel*sin(elektrische hoek) en Ib=1,4*Ispoel*cos(electrische hoek)), dus daar heb je je eerste 30% koppelverlies tov de datasheet al te pakken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

Ja ik kan van chinese fabrikanten de speed torque curves kennelijk niet krijgen. Hoop geleuter komt er vanaf wantai maar geen data en of ik op d'r skype wilde komen. Dit is d'r foto. Lijkt dat op verkoopster of is 't weer een overheidsdienaar. Moons als steppermerk ook heel duur uit china maar ook nog geen reactie van gehad op vragen.

Vexta heeft geen nema-10 motortjes zo lijkt 't. Laat dat nu precies degene zijn die ik zoek.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

22567
overheidsdienaar of verkoopstersuniform bij WantMotor?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

tientallen omwentelingen per minuut haal je bij geen enkele 3d printers extruder. Dat ding stopt en staat vaak ook stil of doet juist retraction en gaat dan weer als vrolijke henkie verder met extruden. Dus de torque die 't bij handvol microsteps haalt is ook belangrijk anders blijft je filament erin plakken.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door diepchess »

22568

ik schrik dus van dit soort grafieken. Onder de 1000 pps jammed je extruder gewoon. En die situatie komt aan de lopende band voor.
grafiek gevonden op andere website dan van de fabrikant Wantai - wantmotor heeft nergens enig grafiek online.

Technische helpdesk bezitten ze niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door DaBit »

Ik geloof die grafiek niet....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Weinig torque bij lage PPS

Bericht door Floppy »

Dir is een plot van een nanotec NEMA 11 motortje,
dat ziet er heel anders uit.
22569
Plaats reactie