Stofzuiger aansturen via software

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stofzuiger aansturen via software

Bericht door serum »

Handleidingen zijn bedoeld voor apparaten die te complex zijn om met je aangeboren inzicht tot een logische werking te komen. Of het van je inzicht afhangt of de complexiteit van het apparaat laat ik in het midden. Er zijn heel veel mensen die zichzelf overschatten. Ondertussen weet iedereen dat wanneer iets afwijkt van je verwachting dat google een treffender antwoord geeft, omdat er doorgaans mensen zijn die dezelfde afwijking geconstateerd hebben en de vraag wél schaamteloos gesteld hebben. Alleen loop je met een CNC wat rapper vast. Daarvoor is dit forum. We zijn hier een naslagwerk aan het opbouwen voor de generaties die volgen.

Daarover gesproken, kinderen van de toekomst;
Ik lees net dat Elon Musk ons een zwevende tesla belooft als je de Space-X optie aanvinkt. In 2065 lachen jullie erom, nu is het op een haar na een verplichte opname.

Maar ik kijk op de kalender en zie dat er weer koffie geserveerd wordt? twee klonten en een wolk graag. Nu suiker nog niet op de lijst verboden middelen staat.
andrefc101 schreef: 17 feb 2021 08:30 Eentje in ieder geval.... en nog heel grondig ook ;-)
Dames en heren! Mr. Manual! (en daar is geen letter van gelogen).
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Stofzuiger aansturen via software

Bericht door 3Design »

Amai, weer allemaal zo´n handige tips
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Stofzuiger aansturen via software

Bericht door Arie Kabaalstra »

2 minuten...
4.1.2 .M-codes
Macro codes can be called from code execution or via the MDI control. To program a macro call
Mx, where 'x' means a positive integer number and this number is the number of the macro to call.
Macros are text files and located in the folder of the machine profile.
There are default macros in the RS274 language and there are some other macros which we
prepared as an example. These macros and their functions are described in this section of the
documentation.
Macros can have parameters. The parameters are passed to the macro script file and can be used as
predefined variable values inside the macro script file.
There are 2 ways to pass variables to the macro, one way is to pass upto 3 parameters
programmable with the 'E', 'H' and 'Q' prefixes.
67/93
For example 'M300 E1.2 H3 Q4.5'.
The parameters are all optional and if a parameter is set it can be used inside the macro with the
Evar, Hvar and Qvar variables. These variables are always defined and set when the macro is called.
The default value of all these parameters are 'null', if the parameters does not exist when called then
the parameters will have a 'null' value.
The other way to pass parameters to macros is to place the variables in {} brackets next to the
macro call.
For example 'M300 {A1.2 B2.3 C3.4}'
Using the brackets for passing variables a much larger number of parameters can be passed, the
available letters for the parameters are: A, B, C, D, E, H, I, J, K, L, N, O, P, Q, R, U, V, W, X, Y, Z.
In the macro file the variables can be refered and used as a member of the 'Allvars' structure, for
example: Allvars.Avar , Allvars.Bvar.
If no variable is passed to the macro then the Allvars structure is not getting created it's value is
'null'. If a variable is not defined in the call code then that variable member will have a null value.
The macro writer should make a check whether a variable was passed or not before using the
variable in the macro. The check can be done as the following example shows. In the example code
the Allvars structure is checked if exists first and then if the X variable was defined and passed.
if(Allvars != null)
{
if (Allvars.Xvar != null)
{
MessageBox.Show(exec.mainform, ""+Allvars.Xvar); //Print the X variable to a MessageBox
}
}

en uit hoofdstuk 5 :

The macro codes are text files located in the Profiles\Macro_Name of profile\ folder, where the
"Name of profile" is the profile name the machine is running. A macro can contain simple or even
complex code to execute even a bunch of movements and I/O manipulations.
Voor zover ik kan zien Ja.. dat kan..

nogmaals.. 2 minuten.. en ik ken die hele besturing niet.. wat wil je eigenlijk?.. dat we die Macro even voor je schrijven?..zo moeilijk kan het niet zijn..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Stofzuiger aansturen via software

Bericht door serum »

3Design schreef: 17 feb 2021 22:53 Amai, weer allemaal zo´n handige tips

Houd er rekening mee dat wanneer je een aparte M code gebruikt ipv M8 je dit ook in je postprocessor moet zien te krijgen, zodat hij bij iedere freesopdracht start met die m-code. En deze uiteindelijk uitzet. (M9 oid) Op zich is het idee van de M8 niet heel gek, alleen vind ik het persoonlijk meer iets van de schakelaar van de ruitensproeier gebruiken voor het aanzetten van een versterker die je in de kofferbak hebt liggen. Het kan wel, als je er maar rekening mee houdt dat het niet conform is. In de door mij gebruikte controller/software zit een optie om deze uitgang voor de flood-coolant te gebruiken met een andere M code. Alleen zijn ze vergeten eruit te halen dat die uitgang dan ook nog gewoon op M8 werkt.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Stofzuiger aansturen via software

Bericht door aw »

serum schreef: 17 feb 2021 08:32 Daarvoor is dit forum. We zijn hier een naslagwerk aan het opbouwen voor de generaties die volgen.
Soms wel inderdaad! Ik gebruik EdingCNC en sta er elke keer weer versteld van wat het programma allemaal kan. En ook al lees je de manual, je kunt toch wel eens iets over het hoofd zien.

Daarom heb ik alle oude topics in het EdingCNC subforum gelezen. En daar las ik de oplossing voor het probleem dan na het tanden-homen mijn assen decoupled waren: ook een andere gebruiker had over het hoofd gezien dat 'home a' ook nog uitgecommentarieerd moest worden. ;-)
Plaats reactie