Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door serum »

Ben jaren lang van hetzelfde kamp geweest als jij Bart.

Ik had philips tl lampen, (inderdaad, paar euro/stuk) tegenwoordig Noxion extreme HO tl lampen, kosten nog geen 5e/stuk en bevallen mij prima qua lichtopbrengst en kleurechtheid. Heb ze nu een jaar in gebruik. Qua lumen/watt zijn nieuwe TL lampen op papier misschien wat beter, maar als ze even hebt hangen boeten ze wel meer in qua lichtopbrengst dan hun LED broeders. Ik ben nu dus ook officieel voor team LED. Je hebt er wel iets meer schaduwval van, maar dat is op te lossen door iets beter na te denken over de plaatsing van je lampen.

Ik had 865, nu 840. Om wat voor reden ook begin ik enorm te zweten als een otter op een zomeravond in het donker bij 865 TL daglicht zit. Heel bijzonder, heb er al jaren last van. Bij 840 heb ik dat niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door DaBit »

Kwa lumen/W winnen goede LED- armaturen het vandaag de dag wel van iets oudere tl's. Maar die zuiguitdeduim 20% verschil daar lig ik niet erg wakker van; ik let op dat ik niet al teveel nodeloos verkwist maar ik heb groen zijn niet als doel. Het licht van een TL is prettig om bij te werken en het is economisch prima te doen om een paar bakjes meer op te hangen (desnoods op meer schakelaars, ik heb er 2). En de paar kWh extra verdien ik wel terug door geen 5kW aan vacuümpomp te gebruiken maar een paar schroeven :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, Die Led panelen, daar zit ik dus ook aan te denken.. wat is goed?.. heb je voorbeelden?.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2021 23:32 Ja, Die Led panelen, daar zit ik dus ook aan te denken.. wat is goed?.. heb je voorbeelden?.
Als voorbeeld:

https://lampgigant.nl/philips-led-panee ... 20lm-4000k

Maar ik ben beslist geen expert op dit gebied.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k had zelf ook even "Tante Google" Geraadpleegd, er zit ook een groothandel in Heerde.. hier niet al te ver vandaan.. (moet alleen wel die Verrekte N50 uit.. pokkeweg.. 100 Km.. maar als er een vrachtwagen voor je zit.. schiet het niet op..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door spinningwheels »

Led verlichting ik heb dergelijke van de Chinees . kost weinig en echt licht zat .
https://nl.aliexpress.com/item/40012280 ... web201603_
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kjelt »

Chinees kan best goed zijn en het kan ook een ramp zijn tot zelfs brandgevaarlijk.
Helaas kun je dat niet van de buitenkant of advertentie zien.
Als ik een werkplaats zou moeten verlichten zou ik kijken naar pro magazijn verlichting, of de led tl oplossingen of naar bv de parkeergarage ledsystemen. Bakken licht , gemaakt voor 24/7 werking en deze hebben vaak nog een mogelijkheid om te dimmen ivm energie besparing.

Denk dan aan zoiets, 5 jaar garantie , waterdicht en 50000 uur helaas deze is niet dimbaar.
Zulke zijn er ook met ledpanelen. Nadeel is dat er niets te vervangen valt. Hele armatuur moet vervangen worden. Wil je wel vervangen dan zul je naar led tl buizen moeten maar die zijn relatief minder.
Misschien is dit niet zo mooi als die van Ben maar zit je in een verkoopkantoor of in een werkplaats :lol:
Andere goede merken, Osram en GE.

https://www.lampdirect.nl/philips-corel ... gIoofD_BwE
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kjelt »

Hier zijn enkele pro verlichtingarmaturen.
Ik heb zelf die green parking pacific van +/- 65/70W en heb daar een Dali controller opgezet zodat ik kan dimmen en volle bak heb als het echt nodig is.

https://www.lighting.philips.nl/prof/bi ... CINDOOR_GR
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Bjornski1976 »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2021 19:04
Qua verlichting is volgens arbo 2 Watt per vierkantemeter een eis.

2 wat?.. is dat gebaseerd op Gloeilampen, TL of Led?.. hoe moet ik dat zien?
Dat is voor LED lampen, sorry. Was ik vergeten te vermelden.
Bron vermelding
https://www.ledsrefresh.nl/nl/over-led/ ... 0%3D%201m2.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 03 mar 2021 09:22 Dat is voor LED lampen, sorry. Was ik vergeten te vermelden.
Ik vind dat vrij weinig als ik naar de praktijk kijk.
Bij mijn vorige werkgever in de kantoorruimte hingen er boven ieder 1,5 bureau een instelbaar (dimbaar) 36W armatuur.
Maar zoals je plaatje in je link ook aangeeft gaat het uiteindelijk om het aantal lux op de werkplek zelf en dat is ook afhankelijk van de hoogte van je plafond waar je armatuur hangt.
Daarnaast is het ook persoons en leeftijd afhankelijk, boven de 40 gaan de lenzen in je ogen snel donkerder worden.
Mijn ervaring is dat je nooit genoeg licht kunt hebben maar wel te weinig. Dimbare armaturen (desnoods de simpele touch and dim waar je een schakelaar van 5.- voor kunt gebruiken) bieden hier een uitkomst.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mar 2021 23:48 er zit ook een groothandel in Heerde
Ik ben wel benieuwd, heb je een naam van die firma?
Kjelt schreef: 03 mar 2021 10:38
Bjornski1976 schreef: ↑03 mar 2021 09:22
Dat is voor LED lampen, sorry. Was ik vergeten te vermelden.

Ik vind dat vrij weinig als ik naar de praktijk kijk.
Hangt ook nog wel af van de efficiency van de LEDs, Een aantal jaren geleden was dat vaak nog 50 tot 80 lumen per Watt, tegenwoordig is 100 tot 120 lumen per Watt goed verkrijgbaar. Zelf heb ik op sommige plekken wel met losse Bridgelux Vero-10 emitters wat gemaakt. Bij 4000k en 80CRI kun je dan tussen de 180 en 200 (door ze niet vol uit te sturen) lumen per Watt halen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben wel benieuwd, heb je een naam van die firma?
Jazeker.. : https://ledpanelenexpert.nl/
ze zitten aan de Dürst Brittlaan 13, 8181 EC Heerde volgens de website, maar da's midden in een woonwijk.. geloof nooit dat ze alles in de schuur hebben staan

Hoe bereken je eigenlijk hoeveel lampen je op moet hangen van welke lichtsterkte om de juiste hoeveelheid licht te krijgen?..

Ik heb een ruimte van 32m², volgens een berekening die ik online gevonden heb, is het gewenste lichtsterkte in Lux x oppervlak.. , dan heb ik dus in totaal 32000 Lumen aan licht nodig.. , verdeel ik dat over 4 lichtbakken, dan zou elke lichtbak 8000 Lumen uit moeten spugen?.. moe'k da zo zien?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 03 mar 2021 12:30
Ik ben wel benieuwd, heb je een naam van die firma?
Jazeker.. : https://ledpanelenexpert.nl/
ze zitten aan de Dürst Brittlaan 13, 8181 EC Heerde volgens de website, maar da's midden in een woonwijk.. geloof nooit dat ze alles in de schuur hebben staan
Daarom is het afhaal adres ook :
Boeierstraat 10i
8102HS Raalte
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 03 mar 2021 12:30 Ik heb een ruimte van 32m², volgens een berekening die ik online gevonden heb, is het gewenste lichtsterkte in Lux x oppervlak.. , dan heb ik dus in totaal 32000 Lumen aan licht nodig.. , verdeel ik dat over 4 lichtbakken, dan zou elke lichtbak 8000 Lumen uit moeten spugen?.. moe'k da zo zien?
Ja, zo moet je dat zien. Maar ik vind die 1000lx nog steeds erg aan de krappe kant voor priegelwerk. Reken ik met oude TL's en reflectorverlies etc. dan heb ik dus 12000 lumen boven mijn werkbank hangen. Dat licht denkt niet 'oh, einde werkbank, ik mag niet verder stralen', maar al met al heb ik aardig wat meer dan die 1000lx, en dat is echt wel prettig als je een electronicacomponentje van 0,6mm x 0,9mm met 6 aansluitingen op de plek wil pielen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie