Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Luitjes, vonkentrekkerts,

Ik heb zoals genoegzaam bekend een werkplaatsje gehuurd, oppervlak ongeveer 32m².
Mooie ruimte, ik kan daar al mijn machines kwijt (al heb ik na het arriveren van de EMCOturn 120 wel een avondje in QCad zitten puzzelen om alles zo optimaal mogelijk te plaatsen.

Nu heb ik in die ruimte een eigen "Stoppenkast", 1 groep 400V, en 2 230V.
Eigenlijk wil ik daar een 400 V groep bij, momenteel heb ik 2 machines die op 400V draaien, de Brother HS-100 en de EMCOturn 120.

Wat ik van plan ben, is om aan het plafond een paar Kabelgoten op te hangen, zodat ik daar de kabels voor 't 400V gebeuren kan leggen, en.. dat is tevens de vraag: Mag de 230V bekabeling in dezelfde goot?
Momenteel heb ik in die ruimte 2 TL Bakken aan het plafond hangen, en dat geeft gewoon te weinig licht, en ook nog eens op de verkeerde plaatsen.
Als ik toch kabelgoten ga ophangen, dan kan ik daar netzogoed meteen het 230V gebeuren in leggen.. 2 groepen, Licht, en Contactdozen.zodat ik niet in het donker zit, als een machine een kortsluiting heeft.

"k wil die installatie, netjes en veilig hebben.. dus volgens de richtlijnen.
Het zal er dus op neerkomen dat de installatie uiteindelijk gekeurd moet gaan worden.
Wat kan/mag ik zelf doen?
Ik kan zelf wel de 230V en 400V WCD's ophangen, gaatjes boren in de profielen, WCD erop schroeven klaar..
Draden erin monteren.. moet ook niet al te moeilijk zijn.. 400V WCD's zijn tegenwoordig allemaal kleur gecodeerd.
de vraag is "moeten er adereind hulsjes op die Installatiedraad, of mag dat er zo in?

Dan kan ik namelijk de hele installatie aanleggen tot aan de groepenkast, en heb ik alleen een installateur nodig om die 2de Groep 400V bij te plaatsen, en de draden in de zekeringautomaten te steken (als ik dat al niet zelf zou mogen doen)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door spinningwheels »

Je hebt een eigen stoppenkast, ook een eigen meter en hoofd zekeringen?
Wat is het opgenomen vermogen van de machines?
Ik denk dat je gewoon een aantal 3 fase WCD,s bij kunt plaatsen.
In theorie kan ik praktisch alles
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door bartL »

Arie Kabaalstra schreef: 01 mar 2021 13:25 Mag de 230V bekabeling in dezelfde goot?
Ik zou niet weten waarom niet. Die 230 is uiteindelijk gewoon 1 fase van die 380. Dus feitelijk loopt hij er al bij.
Arie Kabaalstra schreef: 01 mar 2021 13:25 Wat kan/mag ik zelf doen?
Alles mag je zelf doen. Hier is de installatie ook helemaal gekeurd voor de brand verzekering en het meeste is zelf aangelegd. Voor de keuring hoeft het allemaal niet netjes te zijn, wel veilig!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kjelt »

Even korte reactie:
twee verschillende groepen mogen niet bij elkaar in dezelfde buis/goot tenzij de goot aparte gescheiden kanalen heeft.
Als je twee losse 3 fase wcd's wilt plaatsen dan heb je voor iedere wcd een eigen 3 fase groep nodig, ieder dus zijn eigen automaat etc.
Verder moet de installatie kast een hoofdschakelaar hebben, de installatie moet volledig spanningsloos worden gemaakt anders mag en kun je niets.
Wat bekabeling betreft heb je installatiedraad met vaste kern in verschillende kabels die mag je rechtstreeks op de wcd monteren wel moet de wcd vast op de muur worden gemonteerd en voorzien van buis.
Verder dien je te letten op de verbruikers en uitrekenen of ze beiden wel aangesloten mogen worden.
Dus of die 16A of 32A aansluiting nodig hebben en wat de hoofdzekering aan kan.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door mjeuring »

Kjelt schreef: 01 mar 2021 15:45 Als je twee losse 3 fase wcd's wilt plaatsen dan heb je voor iedere wcd een eigen 3 fase groep nodig, ieder dus zijn eigen automaat etc.
Waarom mag je geen 2 WCD's op 1 groep aansluiten?

Als ik hier naar kijk: https://www.jskhandelsonderneming.nl/07 ... 230v-ip44/
is dat toch precies hetzelfde?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 01 mar 2021 15:45 Even korte reactie:
twee verschillende groepen mogen niet bij elkaar in dezelfde buis/goot tenzij de goot aparte gescheiden kanalen heeft.
Als je twee losse 3 fase wcd's wilt plaatsen dan heb je voor iedere wcd een eigen 3 fase groep nodig, ieder dus zijn eigen automaat etc.
Verder moet de installatie kast een hoofdschakelaar hebben, de installatie moet volledig spanningsloos worden gemaakt anders mag en kun je niets.
Wat bekabeling betreft heb je installatiedraad met vaste kern in verschillende kabels die mag je rechtstreeks op de wcd monteren wel moet de wcd vast op de muur worden gemonteerd en voorzien van buis.
Verder dien je te letten op de verbruikers en uitrekenen of ze beiden wel aangesloten mogen worden.
Dus of die 16A of 32A aansluiting nodig hebben en wat de hoofdzekering aan kan.
Kjelt, nu draaf je te ver door, het mag gewoon in dezelfde goot, wel moet al het andere zoals netwerkkabels en meer daar van gescheiden zijn met b.v. een schot.
En 3 fasen WCD's zijn niets anders dan 1 fase WCD's, ze mogen dus ook gewoon op dezelfde groep, je moet je wel bedenken dat zo'n groep op een bepaald moment "vol" zit, het aantal aansluitpunten per groep is gelimiteerd, ik heb alleen geen idee wat de limiet is in welke omgeving, dat is gegarandeerd gewijzigd sinds ik daar voor in de schoolbank heb gezeten.

Bedenk ook dat een werkplaats aangelegd moet worden conform het gestelde in de NEN1010 en periodiek gekeurd moet worden volgens b.v. de NEN3140, en tegenwoordig ook volgens SICOS Scope richtlijnen.
Of dat ook moet als jij de enige gebruiker bent weet ik niet, maar veiligheid vind men tegenwoordig erg belangrijk.
Deel van die NEN3140 keuring is ook een check (risicoanalyse) van de beveiligingen van al je machines, zodra je draaiende delen aan kunt raken wordt je verplicht allerlei dingen aan te brengen die je het erg lastig maken om creatief met een machine om te gaan.
Maar goed, dat geldt vast niet voor jou, jij brengt je machine in gereedheid, geeft een knal op die groene knop en verder ben je niet in de buurt, dus dat deel is makkelijk bij jou.
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door JanF »

Arie,
Zoals je ziet krijg je nu al verschillenden verhalen.
Ik zou de lokale installateur even uit nodigen!
Kun je met hem bespreken wat je wilt en wat wel en niet mag.
Meestal kun je dan heel veel zelf doen en leveren zij de materialen en bv de keuring.
Ben je gewoon zeker.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 01 mar 2021 16:14 Kjelt, nu draaf je te ver door, het mag gewoon in dezelfde goot, wel moet al het andere zoals netwerkkabels en meer daar van gescheiden zijn met b.v. een schot.
Ja we zitten even met de naamgeving van goot.
Ik denk dan aan een plastick kabel goot ipv een buis waar losse VD installatiedraad in zit.

Nu ik het herlees dan bedoeld Arie waarschijnlijk zo'n metalen goot, als je daar 5 aderige geisoleerde kabel in legt dan mag het inderdaad wel maar losse VD draad dus echt niet.
En 3 fasen WCD's zijn niets anders dan 1 fase WCD's, ze mogen dus ook gewoon op dezelfde groep, je moet je wel bedenken dat zo'n groep op een bepaald moment "vol" zit, het aantal aansluitpunten per groep is gelimiteerd,
En dat wil ik nog even nakijken want als je een 16A automaat hebt en twee 16A WCD's mag dat ? Of moet je dan perse een 32A automaat en dus groep hebben.
Ik moet het even nakijken maar persoonlijk zou ik als er twee machines van 16A permanent aan die twee wcd's zitten dit niet op een 16A groep willen hebben. En ook je hoofdzekering wil je daar bij bekijken. Foutje is zo gebeurd.

Voorbeeld bij de keuken van mijn broer was een kookplaat die op een perilex aansluiting ging en een stoomoven die ook op een perilex aansluiting ging. Daar is toen de vloer open gegaan want iedere Perilex aansluiting moest zijn eigen groep hebben. Waarom zou dat dan voor een CEE aansluiting niet gelden vraag ik me af ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 01 mar 2021 16:28 Nu ik het herlees dan bedoeld Arie waarschijnlijk zo'n metalen goot, als je daar 5 aderige geisoleerde kabel in legt dan mag het inderdaad wel maar losse VD draad dus echt niet.
Inderdaad, voedingskabels mogen gewoon naast elkaar liggen. Maakt niet uit van welke groep ze zijn.
En geloof me, als dit niet mocht waren wij echt niet door de keuring gekomen ;-)
Kjelt schreef: 01 mar 2021 16:28 En dat wil ik nog even nakijken want als je een 16A automaat hebt en twee 16A WCD's mag dat ? Of moet je dan perse een 32A automaat en dus groep hebben.
Ik moet het even nakijken maar persoonlijk zou ik als er twee machines van 16A permanent aan die twee wcd's zitten dit niet op een 16A groep willen hebben. En ook je hoofdzekering wil je daar bij bekijken. Foutje is zo gebeurd.
Tussen willen en mogen zit een groot verschil.
Al zet je 100 16A WCD's op 1 16A groep, dat moet je zelf weten. Uiteindelijk bepaald die zekering wel of je te ver gaat of niet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kjelt »

Ja ik lees in de NEN1010-2015 hierover het volgende:
510.4.2
De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te
voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge
aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.

OPMERKING Vooral (keuken)toestellen met een verwarmingsfunctie kunnen een hoge aansluitwaarde hebben
waardoor in bepaalde ruimten aparte eindgroepen en/of meerdere eindgroepen met contactdozen voor algemeen
gebruik nodig zijn.
Dat gaat dan wel over ruimtes die bewoond worden of dit ook voor industriele ruimtes geldt of dat daar een andere NEN voor is weet ik eigenlijk niet.
Wel weet ik dat er vaak verkeerde conclusies worden getrokken.

Een van de meest gemaakte fouten is bv wel dat als een koperen kabel van 2,5mm2 , die met 16A afgezekerd moet worden dan ook met 16A continu belast mag worden. En dat is nou juist zeker niet het geval. Als de kabel los in een buis ligt dan gaan daar al correctiefactoren overheen qua temperatuur, hetzelfde als het een samengestelde geisoleerde kabel is. Vaak mogen die dan piek wel 16A trekken maar continu bv maar 10A worden belast anders heb je kans op oververhitting.

Maar ik zou inderdaad gewoon een elektricien laten komen en die het volgens de laatste regels laten bepalen, dan heb je in ieder geval met de verzekering en keuring geen ellende.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mogelijk ben ik over een paar dingen niet helemaal duidelijk geweest..
spinningwheels schreef: 01 mar 2021 15:22 Je hebt een eigen stoppenkast, ook een eigen meter en hoofd zekeringen?
Wat is het opgenomen vermogen van de machines?
Ik denk dat je gewoon een aantal 3 fase WCD,s bij kunt plaatsen.
ja.. Ik heb een eigen stoppenkast, maar nog geen meter, dat wil zeggen.. nog niet aangesloten. ligt klaar in de kast.

de Brother HS 100 trekt volgens de gegevens 1 Kw, de EMCOturn 120 wil voor de motor alleen al 2.2 Kw kunnen trekken, en dan komt daar de PC en alle andere randapparatuur nog bij.. moet nog even kijken wat de koelpomp vraagt.. laten we het "veiligerwijze" op 3.2 Kw houden.
Kjelt schreef: 01 mar 2021 15:45 Als je twee losse 3 fase wcd's wilt plaatsen dan heb je voor iedere wcd een eigen 3 fase groep nodig, ieder dus zijn eigen automaat etc.
Dat waag ik te betwijfelen, zie ook die "400 V stekkerdozen" die zouden dan niet verkocht mogen worden.
ik WIL graag één goep per machine.. dat als er "wat geks" gebeurt met de Draadvonkmachine, dat de draaibank gewoon door kan werken.
Kjelt schreef: 01 mar 2021 15:45 Verder moet de installatie kast een hoofdschakelaar hebben, de installatie moet volledig spanningsloos worden gemaakt anders mag en kun je niets.
Wat bekabeling betreft heb je installatiedraad met vaste kern in verschillende kabels die mag je rechtstreeks op de wcd monteren wel moet de wcd vast op de muur worden gemonteerd en voorzien van buis.
Verder dien je te letten op de verbruikers en uitrekenen of ze beiden wel aangesloten mogen worden.
Dus of die 16A of 32A aansluiting nodig hebben en wat de hoofdzekering aan kan.
Ok.. WCD's met vaste kern draad aansluiten.. Ik had al wat kabel gehaald.. da's de goede dus.. paar meter PVC Pijp en wat Clipjes om ze aan de kolommen te monteren is dan voldoende lijkt me..
Vanwege het stroomverbruik van die machines wil ik dus ook 2 groepen.. lijkt me duidelijk.
Kjelt, nu draaf je te ver door, het mag gewoon in dezelfde goot, wel moet al het andere zoals netwerkkabels en meer daar van gescheiden zijn met b.v. een schot.
En 3 fasen WCD's zijn niets anders dan 1 fase WCD's, ze mogen dus ook gewoon op dezelfde groep, je moet je wel bedenken dat zo'n groep op een bepaald moment "vol" zit, het aantal aansluitpunten per groep is gelimiteerd, ik heb alleen geen idee wat de limiet is in welke omgeving, dat is gegarandeerd gewijzigd sinds ik daar voor in de schoolbank heb gezeten.
Zie boven.. daarom dus ook 2 groepen., als er in de toekomst nog machines bij komen op 400 V.. ofwel erbij op een groep, of een groep erbij (als mijn aansluiting dat trekt)

JanF schreef: 01 mar 2021 16:21 Arie,
Zoals je ziet krijg je nu al verschillenden verhalen.
Ik zou de lokale installateur even uit nodigen!
Kun je met hem bespreken wat je wilt en wat wel en niet mag.
Meestal kun je dan heel veel zelf doen en leveren zij de materialen en bv de keuring.
Ben je gewoon zeker.
Daar ben ik net even langsgelopen.. helaas was ie er zelf niet.. volgens zijn vader die wel aanwezig was, maar aan het hobbyen was.. hij's met pensioen.. was ie de komende dagen in elk geval nog druk.. geeft niets.. Ik kan in de komende dagen wel een paar meter Kabelgoot aan laten rukken, en die alvast ophangen.

met de Info die ik hier heb.. kan ik de WCD's aan de kolommen hangen waar ze mij het beste uitkomen, en dan stukkie pijp aan de kolom knopen tot tussen de balken.. daarvandaan in het gootje.. en dan een paar buisjes op de muur boven de groepenkast..
er moeten ook wat 230 V WCD's komen, en ja.. da's een familietrekje.. zo heeft mijn vader het ook altijd gedaan.. hij doet de Fase in elke WCD aan de zelfde kant.. dus de nul ook.. hij weet dus blindelings in welk gat ie zijn spanningszoeker moet proppen.. Dat moet bij mij ook zo worden..
400 V WCD's zijn kleur gecodeerd.. dus tenzij je kleurenblind bent, zit ook alles goed.


[quote KjeltJa we zitten even met de naamgeving van goot.
Ik denk dan aan een plastick kabel goot ipv een buis waar losse VD installatiedraad in zit.

Nu ik het herlees dan bedoeld Arie waarschijnlijk zo'n metalen goot, als je daar 5 aderige geisoleerde kabel in legt dan mag het inderdaad wel maar losse VD draad dus echt niet.
[/quote]

Ik bedoel dus.. werkplaats.. dus 75 mm metalen Goot, met mooie beugeltjes, daar mag toch wel 2 stuks 400 V en een 230V in?.. of 2 x230V.. ik denk er namelijk aan om de machines, en de verlichting op aparte groepen te zetten.. als er dan wat gebeurt in een machine.. dat het licht gewoon aan blijft..
Maar ik zou inderdaad gewoon een elektricien laten komen en die het volgens de laatste regels laten bepalen, dan heb je in ieder geval met de verzekering en keuring geen ellende.
Laten komen.. of even advies inwinnen.. als ik weet waar ik me aan te houden heb.. kan ik gewoon alles tot aan de groepenkast aanleggen, monteren en bedraden, en dan laat ik de locale vonkentrekkert wel even langskomen om de meter te plaatsen, en de dropveters in de groepenkast te knopen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 01 mar 2021 17:03 Een van de meest gemaakte fouten is bv wel dat als een koperen kabel van 2,5mm2 , die met 16A afgezekerd moet worden dan ook met 16A continu belast mag worden. En dat is nou juist zeker niet het geval.
Nou...
Voor 2.5mm^2 is de continue belastbaarheid 17,5A als er 3 stroomvoerende draden (krachtstroom dus) op elkaar gepakt liggen in isolatie (installatiemethode A2). En erger dan dat word het niet. OK, toegegeven, dat komt uit NEN1010-2003, misschien is de recentere strikter.
Ga je spelen met veel stroomketens op elkaar gepakt of temperaturen die je normaal alleen in de woestijn tegenkomt dan word het wel minder, maar da's allemaal niet zo hard van toepassing.

En meerdere WCD's op 1 groep mag ook. Het is andersom; apparaten met een hoge aansluitwaarde moeten een aparte groep.

En zelfs als het niet zou mogen deed ik het lekker toch. Een aparte groep voor mijn 550W vacuumpompje, een aparte groep voor mijn 1,5kW zijkanaalblower, een aparte groep voor mijn compressortje, enzovoorts is geen doen en het verbetert de veiligheid ook niet. Al die 3-fasenverbruikers hebben wel een aparte stekker, maar ze vreten geen van allen brood. Dus ik heb lekker per 16A groep meerdere 16A WCD's voor dat kleine grut.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 01 mar 2021 17:48 Het is andersom; apparaten met een hoge aansluitwaarde moeten een aparte groep.
Ik nam aan dat dit hier het geval was maar bovengenoemde vermogens vallen allezins mee. Beetje kookplaat trekt meer :lol:
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door JanF »

En als je dan toch kabelgoten ophangt en verticale buizen in de zadels klikt plaats dan meteen PU luchtslang in die goot en met een verticale buis naar beneden.
400vdc - 240vdc en 8 bar, alles mooi bij elkaar.
Plaats reactie