Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

JanF schreef: 01 mar 2021 18:08 En als je dan toch kabelgoten ophangt en verticale buizen in de zadels klikt plaats dan meteen PU luchtslang in die goot en met een verticale buis naar beneden.
400vdc - 240vdc en 8 bar, alles mooi bij elkaar.
Da's een goeie!.. 'k wil binnenkort een MDF Kast maken om de Compressor, binnenkant volplempen met Schuimrubber, en dan een inlaatdemper erop
die trekt overigens in zijn uppie ook al 2.5 Kw.. dus die wil ik eigenlijk wel op een aparte groep..of die kan wel bij't licht.. dat trekt niet zoveel..
'k heb het thuis wel gehad, toen ie nog in de schuur stond, dat ik em wilde aanzetten.. en meteen in het donker zat.. en dat was niet omdat de vaatwasser, of de koffiezetter (die trekt ook al 1.2 Kw.. zo'n beetje netzoveel als de Beagle dus) aanstonden..
dat zou ook kunnen door een hoge aanloopstroom.. mogelijk een tragere automaat op die groep?

Slangetjes erbij..Luchtpunten rondom.. jaa.. dat moet het wel worden.. zeker ook omdat ik in de toekomst ook wel lucht nodig ga hebben op de EMCOturn 120
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 01 mar 2021 16:28
En dat wil ik nog even nakijken want als je een 16A automaat hebt en twee 16A WCD's mag dat ? Of moet je dan perse een 32A automaat en dus groep hebben.
Elke 230V WCD is ook 16A, zitten die in jouw huis dan ook allemaal op een aparte 16A groep?
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door mjeuring »

Arie Kabaalstra schreef: 01 mar 2021 18:17 Da's een goeie!.. 'k wil binnenkort een MDF Kast maken om de Compressor, binnenkant volplempen met Schuimrubber, en dan een inlaatdemper erop
Pas op dat je zowel de warmte van de motor als de warmte van het comprimeren van de lucht kwijt kan.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 01 mar 2021 18:35 Elke 230V WCD is ook 16A, zitten die in jouw huis dan ook allemaal op een aparte 16A groep?
Nee maar in de keuken bv wel, de waterkoker, espresso apparaat, wasmachine + koelkast en oven hebben ieder hun eigen groep.
Net als dat jij je wasmachine ook op een aparte groep hebt zitten is het voor grootverbruikers wel aan te raden.
En ik dacht bij die machines van Arie eerder in tegen de 10kW , daar zat ik mis :lol:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

mjeuring schreef: 01 mar 2021 19:13
Pas op dat je zowel de warmte van de motor als de warmte van het comprimeren van de lucht kwijt kan.
Ik heb al de nodige mooie ideetjes voorbij zien komen op Internet.. de Teringherrie van een compressor is blijkbaar velen met mij een doorn in beide ogen..
een groot deel van de herrie komt van de inlaat.. als je daar al een demper op zet (ik heb voorbeelden gezien met uitlaatdempers en luchtfilterhuizen van motorfietsen, dan ben je al veel herrie kwijt
als je dan voor wat "convectie" kan zorgen in de kast.. dan zal het met de warmte verder wel loslopen.. die compressor staat niet continu aan.. alleen als ik aan het stralen ben dan draait ie continu, en met lak spuiten springt ie gewoon af en toe aan..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door spinningwheels »

Ik denk dat je het moeilijker wil maken dan dat het is .
Je hebt geen eigen meter, ergens loopt er dus een elektra touwtje van jou groepenkast naar een andere kast.
Ga eerst eens kijken met hoeveel A de groep die naar jou toegaat afgezekerd is, en of daar nog meer aanhangt.
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3089
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 01 mar 2021 17:31 Ik had al wat kabel gehaald.. da's de goede dus.. paar meter PVC Pijp en wat Clipjes om ze aan de kolommen te monteren is dan voldoende lijkt me..
De grijze pijp (voor buiten) is slagvast(er) en lijkt mij beter geschikt voor een werkplaats.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door motormuis »

zover ik het uitgezocht heb nu met de verhuizing

netwerkbeheerder keurt tot teller
wat erna komt is jouw eigen verantwoordelijkheid
kan zoals bij mij door de verzekering verplichte nen keuring opgedragen worden

ik heb twee 400 V wcd geplaats
heb bij HBM 1 van deze en twee met 4 x 400 v verdelers gekocht https://www.hbm-machines.com/producten/ ... tekkerdoos
kabelgoot tegen de muur kabel van de verdelers verlengd en heb nu 11 x 400 V en 12 x 230V in de werkplaats
de kabel van de verdelers mag 30 m lang bij 3 x 2.5 /2 zijn
toe ik de verdelers gekocht heb waren ze in de aanbieding voor 54 €

kosten elektrische installatie 500 €
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Bjornski1976 »

Qua verlichting is volgens arbo 2 Watt per vierkantemeter een eis. Als je zorgt voor 750 Lux en een kleur van 3000 K dan kom je met 4 a 6 TL bakken al een heel eind, beetje afhankelijk van de afmeting. Je wilt wel een gelijke lichtverdeling.

230Vac apparaten met een aansluit vermogen van 2000 Watt of meer hebben een eigen groep nodig. Hou voor het gemak 3500Watt als max per groep aan.

Ieder 230Vac wcd reken je al 200Watt een dubbele voor 400Watt.

Probeer licht en wcd's gescheiden te houden voor de reden die jezelf al aangaf. Denk wel even aan een lampje boven de nooduitgang al zou dat er al horen te zitten.

Draden massief kan zo onder een schroef of worden ingestoken. Bij soepel draad bestaande uit dunne draad is een aderhuls wel de norm, niet verplicht. NOOIT draad verztinnen en onder een schroef zetten. Door de vloeigrens zal dit nooit vast blijven zitten. Wago heeft speciale lasdoppen om soepel draad in te steken om las verbindingen te kunnen maken.
VB
https://www.sandervunderink.nl/wago-ver ... arant.html

Kijk naar het amparage van de zekeringen waar jou kast mee wordt gevoed. In jou kast zou een hoofdschakelaar kunnen zitten met een onder verdeling van de groepen die je hebt 2 x 230V 16A en 1x400 ?A, even checken.
Doordat selectiviteit belangrijk is met zekering in serie moet hier wel rekening mee gehouden worden. Kijk ook even naar de voedingskabel wat voor diameter geleider deze heeft.

HBM heeft mooie balg compressoren en maken niet veel lawaai en kosten ook niet heel veel.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Kjelt »

Ik zou zelf voor 4000K verlichting in de werkplaats gaan ipv 3000K.
3000K is voor decwoonkamer ideaal maar 4000K is voor decwerkplaats beter, meer contrast en iets witter licht. Maar goed datbis persoonlijk.
Als je videos wilt opnemen voor je vblog YT kanaal dan moet je wel hele speciale led lampen aanschaffen.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Bjornski1976 »

Dat is waar, 4000K is voor een werkplaats de norm. Ik zat even verkeerd. Misschien is 6500K voor Arie zijn miniscule dingetjes nog beter, in ieder geval het overwegen waard op de plek waar alles in elkaar moet.

Bij gebruik van LED moet je wel rekening houden dat er een dubbele hoeveelheid vermogen moet worden opgehangen om aan hetzelfde lichtsterkte komen ten aanzien van TL.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

NOOIT draad verztinnen en onder een schroef zetten.
Die les kreeg ik jaren geleden ook al van mijn Neef.. 't schijnt een onuitroeibare kwaal te zijn, goedbedoeld, maar niet goed..
Als ik draadjes zou vertinnen, en mijn neef zou erachter komen.. dan krijg ik een schop in de kroonjuwelen.. ik kijk dus wel link uit..

Qua verlichting neig ik toch inderdaad naar 6000K, ik heb nu een LED zaklampje op een magneetvoetje wat ik gebruik bij het instellen.. 'k weet de kleurtemperatuur niet, maar het is KNETTERWIT
Qua verlichting is volgens arbo 2 Watt per vierkantemeter een eis.


2 wat?.. is dat gebaseerd op Gloeilampen, TL of Led?.. hoe moet ik dat zien?

750 Lux klinkt Redelijk.. maar
De Belgische Codex over het welzijn op het werk bepaalt de minimumverlichtingssterkte, in lux uitgedrukt, voor de verschillende plaatsen, werkzaamheden en toestellen.

Een greep hieruit:
..
1000 lux: Werkzaamheden die een uiterst nauwkeurige waarneming van de details vergen: zeer nauwkeurige assemblage, beproeven van zeer gevoelige instrumenten, juweliers- en horlogemakerswerk, classificeren en sorteren van tabak, zetwerk, en nalezing van drukproeven in drukkerijen, naaien en controle op de afwerking in de confectieateliers, monteren van uiterst fijne onderdelen, bereiden, doseren en vermengen van kleurstoffen, alsmede alle andere werkzaamheden van analoge aard.
bedenk dat ik regelmatig onderdelen maak die kleiner zijn dan de spanen die anderen produceren... Naafjes van 0.65 mm lengte, Doorsnede van 1.1 mm, Boortjes van 0.25, Asjes van 15 x ø1.5 (da's een dikke!!), Wijzerplaatmarkeringen van 3x1.5x0.8, Tubes voor horlogekasten, ø2.5 x 2.5 dat soort dingen.. Draaiwerk dat als je het in de spanenbak laat vallen.. je't nooit meer terug vindt.. Of ja.. dan moet je het zeven.. wat er door de zeef valt, dat zijn je onderdelen.. :lol:

'k begin in elk geval met jullie hulp een beetje een beeld te krijgen van wat ik nog moet doen.. veel is het niet op zich..maar het moet gewoon even gedaan worden.. Kabelgoot en PVC Pijp bestellen/halen, clipjes om ze te monteren, beugels, schruufkes.. dat spul... en dan kunnen we los..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door DaBit »

Ik doe ook prutswerk met 3-4 dingetjes op een vierkante millimeter, en ik heb 4x58W kleur 840 TL-buizen boven de werkbank. Gewoon in een lichtbak uit het jaar kruik. Ik zou niet graag teruggaan naar minder, mijn oogjes worden ook ouder. Op het werk is het 1 TLletje en 2 PL-etjes in het soldeerhok, drama is dat. Je blijft schuiven met lampjes om je werk bij te lichten en als er dan iets glimt begint het te schitteren en zie je nog net niks. Diffuus licht moek hebbe, en veul.

Wil je met LED hetzelfde bereiken dan heb je overigens ook 150+ Watt aan LEDs nodig. Dan klinkt een armatuur van 50-100 euro en 58W TL-buizen voor 2 euro toch zo slecht nog niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Elektrische installatie in mijn werkplaats.

Bericht door benkr »

Wat tegenwoordig best een goed resultaat geeft zijn die platte LED panelen die qua afmetingen een complete TL lichtbak vervangen.
Het is wel belangrijk om ze van een goed merk te nemen, mijn huisbaas heeft voor zijn fabriek én kantoor geëxperimenteerd met allerlei verschillende buizen en panelen, de goedkope zijn weer allemaal weg, de duurdere geven beter (aangenamer) licht en zijn ook stukken helderder, dus meer lichtopbrengst dan die goedkope panelen.
Plaats reactie