Fusan MJ650 / Huvema 650 blijft niet lopen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bigboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2016 17:25
Locatie: Dendermonde (BE)

Fusan MJ650 / Huvema 650 blijft niet lopen

Bericht door Bigboy »

Na enkele jaren is het er toch van gekomen... Heb een Unimat SL, maar dit was te klein.

Heb nu een andere draaibank gekocht (EMCO 10 kloon) nl. MJ650. Vergelijkbaar met de HU 650 en nog andere machines.

De machine loopt perfect zolang je de groene knop blijft induwen. De vorige eigenaar had hem gewoon geblokkeerd.

Hieronder foto gelijkaardige machine (lukt me niet om zelf foto's op te laden?)

https://www.kappertmachines.nl/images/a ... -305-4.jpg
Ik wil het graag weer zoals het hoort.

De huidige schakelaars lijken me niet magnetisch te zijn?

Op Ali kocht ik een nieuwe schakelaar maar dit heeft het nog niet opgelost.

https://ae01.alicdn.com/kf/U3fc95a27641 ... 3be566.jpg

Wat ik wel heb geprobeerd is de kabeltjes die via de oude groene schakelaar liepen aan te sluiten op de nieuwe schakelaar. Het probleem blijft dan hetzelfde. Motor draait enkel als je de knop in blijft duwen...

Wie heeft raad?

Bedankt!
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Fusan MJ650 / Huvema 650 blijft niet lopen

Bericht door xander janssen »

Mijn draaibank, compleet ander merk, vertoont hetzelfde gedrag als er een veiligheid ingeschakeld is.

Als de klauwplaatafscherming open staat (of er vanaf geschroefd is), dan krijg je hem niet ingeschakeld i.e. groene knop blijft niet "hangen".


Kan het zijn dat er ergens zoiets op jouw bank zit? Of eigenlijk er niet meer op zit :lol:

Ik kwam er achter toen de klauwplaatafscherming een keer in de weg zat, eraf gehaald en bank wil niet aan. Even zoeken bleek er in de kap een magneetje te zitten die een reed-contact aanstuurt.
Bigboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2016 17:25
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Fusan MJ650 / Huvema 650 blijft niet lopen

Bericht door Bigboy »

Hi Xander, op de noodstop na zijn er geen beveiligingen. Ook geen gaten of dergelijk waaruit blijkt dat daar ooit iets zou gezeten hebben (vb kap rond de vaste kop).

Bedankt voor het meedenken.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Fusan MJ650 / Huvema 650 blijft niet lopen

Bericht door benkr »

Zo'n schakelaar heeft een duidelijke in- en uitgang, als je die verwisselt werkt het niet.
Heb je wat foto's van de aangesloten schakelaar waar je ook nog de bedrading op kunt zien?

En het is een goed idee om te vertellen waar je machine woont (in je profiel invullen), als ik bij je in de straat woon kom ik wel even langs om het probleem op te lossen.
Bigboy
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2016 17:25
Locatie: Dendermonde (BE)

Re: Fusan MJ650 / Huvema 650 blijft niet lopen

Bericht door Bigboy »

Dag Ben,

Jammer genoeg woon ik niet dichtbij. Had anders zeker handig geweest. Heb men profiel bijgewerkt!

Ik heb eens gemeten met de mulitmeter en daaruit blijkt het volgende:

Als ik de schakelaar (links/rechts) aan zet dan komt erop 1 rode kabel stroom die naar de noodstop loopt. Van de noodstop loopt dan een rode kabel naar de groene knop. Van de groene knop loopt dan een rode draad naar onderin. Hetzelfde voor de uit-knop. 2 rode kabels die naar onder lopen.

Dit is wel heel moeilijk te volgen waar ze uitkomen. Op de kabels van de uit-knop komt geen stroom.

Heb wel nog niet geprobeerd om te meten of er stroom op knopt als de machine draait. Is nogal gevaarlijk zonder beschermkap...
Plaats reactie