serie schakeling proximity switches

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

Als, en dan alleen als, de actieve staat van de sensoren in de software van die 760 op "1" gezet kan worden, dus waarbij de ingang 24V moet zijn om de actieve status te krijgen, dan kun je in het schema van mij ook de uitgang afnemen van de collector van die PNP transistor...
Ik weet niet op welke spanning die tranzorb gedimensioneerd is, maar verwacht dat die boven de 24V ligt.. Dan heb je zelfs geen voorschakelweerstand nodig.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 15 mar 2021 12:05 mijn opmerking en nadien die van hfjbuis het kwartje zou vallen, maar toch niet.
Ik had wel gedacht dat Kjelt het ook zou zien dat die NPN transistor verkeerd gebruikt werd, maar ook hij heeft het over het hoofd gezien.
Kan gebeuren. :P
Ik ben meer digitaal elektronicus dan analoog. Ooit wist ik er meer van maar nu heb ik zelfs geen sim programma meer geinstalleerd iets dat je eigenlijk wel wilt om de toleranties te berekenen.
Maar welk schema heb je het nu over er zijn inmiddels 6 ofzo gepost waarbij de opmerking van fct2 bij de een na laatste was dat de 2k2 wel aan de basis moest worden gelegd, oftewel dat knooppunt (bolletje) had naar links gemoeten.
Zelf heb ik mijn schema gepost op pagina 1 die werkt gewoon prima, mocht je daar een opmerking over hebben hoor ik het graag ;-)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Nou, ik dacht ik plaats een simpele vraag :roll: Toch nog heel wat discussie gekregen. En ja de titel van dit topic is serie schakelen van proxy switches, want ik dacht, dat doe je ook bij nood-stop schakelaars. Druk je er 1 in, dan stopt de boel... En dus dacht ik als je 2 sensoren op 1 ingang aansluit en je wilt hebben dat als je 1 sensor bekrachtigd, dat dat dan wordt opgemerkt aan de CNC ingang, dan moet de boel in serie.... Maar niets is dus minder waar.... :shock: De sensoren moet dus parallel en vervolgens nog een hele schakeling erbij ook. :shock:

Nu is het aan mij om dit alles keurig uit te werken in een mooie schakeling. Helaas gaat dit nog wel even duren (weekje), maar ik zal zeker het resultaat laten zien. Ik ben heel blij met alle reacties en ik vind het prachtig dat er zoveel discussie ontstaat met als doel een goede oplossing voor het probleem.

Groeten, Tom.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

TomAndKobus schreef: 15 mar 2021 18:46 Nou, ik dacht ik plaats een simpele vraag :roll:

Dat is het toch ook?

Dit mag de naam schakeling nauwelijks dragen hoor. Heb het vanmorgen ff aan elkaar geknoopt.


Dit is de CNC uitgang bij inschakelen van de bovenste led
Afbeelding

En dit bij aktiveren van de onderste led
Afbeelding

Hier de "CNC" spanning met beide sensors inaktief (uit).
Afbeelding

Je ziet dat het idd retesimpel is. Om dit op te bouwen kun je volstaan met een heel klein stukje gaatjesprint. In de rubriek draaibanken heb ik een topic over een RPM teller. Daar heb ik zo'n stukje print gebruikt. Mocht je voor de uitgebreide versie van de collega's gaan kun je dat ook op een klein stukje print kwijt.

gr
frans
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door keesfrees »

Jaaa ! Goed gedaan, zo zou het ook doen, meten is weten, zonder extra actieve onderdelen.
=== aanvulling : je hebt wel een torretje gebruikt zie ik nu ===
Dat dacht ik al, zeker omdat de ingang een Schmitt trigger heeft met drempel ergens in het midden.
Uiteindelijk is er langer over gekletst dan de tijd om het te maken. (ik krijg de zin niet kloppend maar het is duidelijk)
Maar, geeft niet wmbt, ter lering ende vermeack voor wie dan ook.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 22 mar 2021 00:03, 1 keer totaal gewijzigd.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

audiomanics schreef: 14 mar 2021 20:52 Nog even een nabrander op het vorige schema met 1 weerstand voor de LEDs: als 1 ingang laag en de andere op 24V staat, dan staat er op de LED, die niet brandt, zo'n 20V.. een LED mag maar 5V hebben in keerrichting (gemiddeld, ook weer afhankelijk van de kleur)

Kees
Beste Kees, ik weet niet zeker of je mijn schema bedoelt maar als dat zo is zou ik graag een onderbouwing zien van je nabrander. Kan ik er ook nog wat van leren.

Afgezien van de 2k2 die nog een stuk hoger kan, 10k is gezonder voor de leds en nog steeds voldoende voor de basisstroom.

vg
frans


Afbeelding

is gelijk aan

23004
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door hfjbuis »

fct2 schreef: 18 mar 2021 10:36is gelijk aan
Echt niet, in het eerdere schema is geen verbinding (bolletje op het kruispunt) tussen de weerstand en één van de leds + de basis van de transistor.

Een (de) proxy die niet actief is heeft de uitgang hoog, 24 Volt. Die staat op een kant van de diode. Op de andere kant van de diode staat ongeveer een volt.
De andere kant van de diode staat op de basis van een NPN. Daar staat ongeveer 0.6 volt op. Het verschil van zo'n 23 volt in sperrichting van de diode, is wat veel voor de meeste LEDS.

Het verbaasd mij dat je de transistor uit geleiding kunt krijgen daar het spannings verlies over de LED en de schakeling van de proxy toch meer dan 0.6 volt zal zijn!

Als je de transistor weglaat en de kaart op de 2k2 weerstand aansluit, zal je huidige CNC kaart die gemaakt is voor 24 Volt het waarschijnlijk wel doen!
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Hier het schema zoals bedoeld:

23050

Groeten, Tom.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

hfjbuis schreef: 18 mar 2021 14:31
fct2 schreef: 18 mar 2021 10:36is gelijk aan
Echt niet, in het eerdere schema is geen verbinding (bolletje op het kruispunt) tussen de weerstand en één van de leds + de basis van de transistor.
Echwel, dit was al opgemerkt ....
fct2 schreef: 12 mar 2021 17:34 Yep, dat is m. De anode van de leds, de 2k2 en de basis zitten wel aan elkaar vast he, ik zie daar geen lasje getekend.
...... maar door de wirwar van reacties en schema's begrijp ik goed dat je er overheen leest ;)



hfjbuis schreef: 18 mar 2021 14:31 Een (de) proxy die niet actief is heeft de uitgang hoog, 24 Volt.
Is dat zo?
Dat wist ik dus niet, even terug in dit draadje had men het over een open collector uitgang en die is niet per definitie "hoog".

Maarja, diodetje erbij en dat probleem (als het er al zou zijn) is opgelost.





hfjbuis schreef: 18 mar 2021 14:31 Het verbaasd mij dat je de transistor uit geleiding kunt krijgen daar het spannings verlies over de LED en de schakeling van de proxy toch meer dan 0.6 volt zal zijn!
Hij gaat ook niet uit geleiding .......... tot het moment dat Ue>(Ub-0.6).


vg
frans
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Hallo, het heeft even geduurd, maar ik heb de schakelingen nagebouwd.

De schakeling van fct2 werkt, maar ik heb het getest met 12v die ik op mijn bureau beschikbaar was.
De schakeling van Kees kreeg ik niet werkend. Ik heb ook wat vergissingen gemaakt. De weerstanden had ik allemaal 4.7k genomen, maar er zijn 4.7k en 47k weerstanden gebruikt in de schakeling en ik heb een 2n2222a transistor gebruikt ipv BC547. Weet niet of dit erg is, maar ik heb geen BC547. Ik heb de weerstanden gecorrigeerd in mijn proefopstelling, maar nog steeds werkt de schakeling niet. Er gaat 1 led branden en de spanning op de uitgang blijf nagenoeg 0. Misschien doet de schakeling van Kees het niet op 12V?? Of heb ik fouten gemaakt (niet onwaarschijnlijk :roll: :roll: )

Ik ga voor de schakeling van fct2. Deze schakeling is ook in het filmpje gebruikt.

Bedankt allemaal voor het meedenken! En het zou heel goed aan mijn elektrische onkunde kunnen liggen dat ik de schakeling van Kees niet werkend heb gekregen. Maar wel heel erg bedankt Kees!

https://www.youtube.com/watch?v=BhnC8US3BRY

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

Welke transistor heb je voor de BC557 gebruikt?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Sorry Kees, foutje :roll: . Ik heb BC547 gebruikt zoals in jouw schakeling, maar voor de BC557 heb ik 2n2222a gebruikt.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

TomAndKobus schreef: 21 mar 2021 11:29 Sorry Kees, foutje :roll: . Ik heb BC547 gebruikt zoals in jouw schakeling, maar voor de BC557 heb ik 2n2222a gebruikt.

BC557 is ongelijk aan 2N2222. Dit is NPN en een 557 is PNP. Werkt ff anders hoor.

De schakeling van Kees moet zondermeer ook werken. De niveaus zijn alleen wat nauwkeuriger gedefinieerd (nodig is dat niet).

Weerstanden altijd even nameten ondanks belofte van de leverancier dat je de goede hebt. Het komt ook wel eens voor dat kleurcodering niet juist is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

Ja, dat verklaart ook waarom je de schakeling niet werkend kreeg..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie