serie schakeling proximity switches

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 14 mar 2021 17:05 ... Veel belangrijker, als je er zelf achter komt.. (de beste leermethode, toch Hugo? Irritant interactieve methode)
Kees
Eigenlijk best behoorlijk irritant. Je stelt een vraag, en jou antwoord is dan: wanneer je het zelf uitzoekt leer je er nog wat van... tja, zo heb je ook geen forum nodig. Iets verkopen kan je ook op Marktplaats...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

Ja André, ik heb voldoende aanwijzingen gegeven, zodat ook jij weet waar het over gaat en welke kant het op gaat.. het gevolg is dat je straks precies snapt waar het over gaat.. als ik plompverloren een schema neerzet is het voor de meesten een mooie tekening van een "black box"

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

Kars-cnc schreef: 14 mar 2021 12:56
TomAndKobus schreef: 12 mar 2021 16:33 fct2, bedoel je onderstaand schema? Heb ik het goed begrepen?

23004
audiomanics schreef: 13 mar 2021 21:05 alle voorgaande schema's werken niet zoals het zou moeten, maar ik laat jullie nog even reutelen.. wel vermakelijk dit...
Nu moet je me toch eens uitleggen Kees waarom dit schema niet werkt...
Er vanuit gaande dat de beide leds en de 2k2 een knooppunt vormen en de leds 24V reverse voltage aankunnen, zoals in vervolg bericht genoemd is.

Dit werkt op zeker. Als je wil maak ik een testopstelling voor je maar ben op voorhand 100% overtuigd.

Ik heb alleen geen gegevens van de sensoren maar ga er van uit dat open collector uitgangen minder dan 100 ohm zijn. Je kan idd de 2k2 nog groter maken. 5ma is zat voor een led.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

Een led in doorlaat richting heeft 2 tot 3,5V over zich staan, afhankelijk van de kleur. Trek daar Ube van af en dan heb 1,5-2,8v op de uitgang.. dat is meestal boven de norm van NUL. Het werkt mogelijk prima, maar kantje-boord..
Dan heb ik nog geen rekening gehouden met afwijkingen in de uitgang van de sensoren, die nooit echt nul zijn, afwijkende waarden in de Hfe etc..
Nogmaals: ik zeg niet dat het niet zal werken, en als dat het doet is het meegenomen, maar het verdient niet de schoonheidsprijs..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 14 mar 2021 19:06 Ja André, ik heb voldoende aanwijzingen gegeven, zodat ook jij weet waar het over gaat en welke kant het op gaat.. het gevolg is dat je straks precies snapt waar het over gaat.. als ik plompverloren een schema neerzet is het voor de meesten een mooie tekening van een "black box"

Kees
Nee Kees, ik volg het wel een beetje, naar hier snap ik echt geen reet van. Dit is iets wat ik echt nooit ga leren 😉
Ik focus me wel op CNC dingen... vind ik ook veel leuker.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

Dat duurt helaas nog even.. ik hoop wel dat het dit jaar doorgaat..
Nog even een nabrander op het vorige schema met 1 weerstand voor de LEDs: als 1 ingang laag en de andere op 24V staat, dan staat er op de LED, die niet brandt, zo'n 20V.. een LED mag maar 5V hebben in keerrichting (gemiddeld, ook weer afhankelijk van de kleur)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

audiomanics schreef: 14 mar 2021 19:45 Een led in doorlaat richting heeft 2 tot 3,5V over zich staan, afhankelijk van de kleur. Trek daar Ube van af en dan heb 1,5-2,8v op de uitgang.. dat is meestal boven de norm van NUL. Het werkt mogelijk prima, maar kantje-boord..
Dan heb ik nog geen rekening gehouden met afwijkingen in de uitgang van de sensoren, die nooit echt nul zijn, afwijkende waarden in de Hfe etc..
Nogmaals: ik zeg niet dat het niet zal werken, en als dat het doet is het meegenomen, maar het verdient niet de schoonheidsprijs..
Kees
Je hebt zondermeer een punt en had dat verschijnsel zelf ook al aangekaart. Maar zelfs als dat zo zou zijn had ik daar eerder een simpele oplossing voor gegeven met een derde led.

Ik heb ergens in dit draadje gelezen dat het omschakelpunt van de CNC sturing rond de 12V ligt. Dus niet zoals in de digitale circuits rond de 1V. Als dat zo is zit je met gegeven schakeling ruim in de marge van 0 of 1. Zo niet let me know dan lossen we dat simpel op.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

23030

De rode onderdelen zijn optioneel.. En de waarden van de weerstanden kijken ook niet precies, net al de gebruikte transitoren en diodes.. Net wat je in je rommelbakjes hebt liggen, zolang de transistoren maar NPN en PNP zijn en de diodes geen varicaps, diacs of zenerdiodes met een lage spanning..


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door chimaerion »

Eindelijk iemand die het verschil weet tussen NPN en PNP transistoren. Chapeau Kees.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kars-cnc »

Dat is wel de ultime schakeling voor deze situatie Kees! Alle mogelijke problemen zoals slecht gedefinieerde niveau's, slappe flanken etc. zijn hierin grondig opgelost! Voor een onbekende omgeving is dat heel goed natuurlijk!

Maar TomandKobus had aangegeven dat het om een EdinCNC 760 kaart gaat.
Eding geeft dit schema voor de "Probe" input:
23033

Daarin zijn die problemen naar mijn idee ook al opgelost...

Wat wel heel mooi gedaan is in jou schakeling, is het uit elkaar harken van de twee ledjes en OR functie met aparte diodes!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

chimaerion schreef: 15 mar 2021 06:21 Eindelijk iemand die het verschil weet tussen NPN en PNP transistoren. Chapeau Kees.
Als je al bijna 60 jaar met electronica bezig bent, je hobby er in hebt, les gegeven, en hoogwaardige milspec apparatuur hebt ontworpen, gemaakt en onderhouden, dan moet je toch wel weten hoe het werkt, zo langzamerhand..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

Kars-cnc schreef: 12 mar 2021 18:23
De 760 van EdingCNC heeft een "0" naar "1" omslagspanning op de inputs van rond de 12V dus die restspanning is geen probleem.
Ook al kom je redelijk in de buurt met deze gegevens, ik wil die stelling graag onderbouwd zien. Daarom heb ik het manual van die kaart er eens bij gezocht en zie dat elke ingang is voorzien van oa een spanningsdeler met een factor 0.21 met daarachter een TTL schakeling welke op 5V werkt.
De definities zijn daar als volgt:

LAAG is van 0V tot 0.7V
HOOG is van 2.7V tot 5V.

Ik heb de schakeling even opgebouwd met leds en een BC548 en de spanningen gemeten.
Als voorschakelweerstand voor de leds heb ik de 2k2 vervangen door 10k wat meer dan voldoende is voor de leds.

Een led aktief meet ik over de 1k 1.4V
Beide leds uit is 22.8V.

Neem je 21% van 1.4V kom je op een "laag" waarde van 1.4 x 0.21 = 0.29V
Neem je 21% van 22.8V kom je op een "hoog" waarde van 1.4 x 0.21 = 4.79V

Dit zijn uitstekend gedefinieerde waarden voor een TTL schakeling zoals deze in de interface van de EdinCNC 760 zit.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kars-cnc »

fct2 schreef: 15 mar 2021 10:51 Ik heb de schakeling even opgebouwd met leds en een BC548 en de spanningen gemeten.
Mooi dat je de theorie met de praktijk hebt kunnen staven! Dat is toch altijd maar weer even afwachten niet waar :mrgreen:
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door chimaerion »

audiomanics schreef: 15 mar 2021 10:37
chimaerion schreef: 15 mar 2021 06:21 Eindelijk iemand die het verschil weet tussen NPN en PNP transistoren. Chapeau Kees.
Als je al bijna 60 jaar met electronica bezig bent, je hobby er in hebt, les gegeven, en hoogwaardige milspec apparatuur hebt ontworpen, gemaakt en onderhouden, dan moet je toch wel weten hoe het werkt, zo langzamerhand..
Kees
Ik had gehoopt dat na mijn opmerking en nadien die van hfjbuis het kwartje zou vallen, maar toch niet.

Ik had wel gedacht dat Kjelt het ook zou zien dat die NPN transistor verkeerd gebruikt werd, maar ook hij heeft het over het hoofd gezien.
Kan gebeuren. :P
Plaats reactie