serie schakeling proximity switches

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Ok geen probleem Kjelt, doe ik. Kan het kloppen dat er een lekstroom is waardoor 1 led zak blijft branden? Ik zie op internet ook wel schakelingen die een 4,7k weerstand zetten tussen 24V en de signaal draad. Is dit een oplossing. Vaag heb ik iets gehoord van pull up en pull down weerstanden, maar nogmaals, ik ben elektronisch een nitwit.

Groeten, Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 12 mar 2021 15:28 Ok geen probleem Kjelt, doe ik. Kan het kloppen dat er een lekstroom is waardoor 1 led zak blijft branden?
Bij de laatste schakeling zullen beide leds gaan branden bij contact van 1 van de proxies.
Of je de weerstand nu voor of na de led zet zou niets mogen uitmaken.
Lekstroom, hmmm waarnaar toe dan ?
Die proxies hebben intern een weerstand naar de 24V zitten dus de leds zouden niet mogen branden.
Weet je zeker dat er niet ergens nog een hoogohmig contact naar gnd zit ofzo ?
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 12 mar 2021 15:38Lekstroom, hmmm waarnaar toe dan ?
Naar de ingang van de besturing dan zws, die zal een beetje laagomig zijn gemaakt om geklapper te voorkomen, eenvoudige test, even draadje los halen.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

chimaerion schreef: 12 mar 2021 13:51 @ Frans, waarom plaats je de weerstand van 1K na de emitter van de NPN transistor. Die hoort boven de collector te staan, tenzij voor een zeer specifieke reden, kan het na de emitter.
Ehhhh, ik ben uit gegaan van jouw originele schema. Daar staat hij ook aan de emitter. Deze weerstand is om het laag te definieren voor "CNC". Zou je die niet hebben blijft "CNC" hoog. Altijd lekstroom in een schakeling namelijk.

Overigens zag ik later nog een schema van je. Dat gaat helemaal niet werken want je hebt de sensoren gewoon parallel staan. Je ziet dat geen verschil in de leds.

Maak je het volgens dat schematje van mij werkt het als een trein. Mocht de uitgang niet laag genoeg gaan dan kun je ook nog een (groene) led opnemen tussen de basis en het knooppunt van de leds.

Het werkt dan als volgt: Sensor A of B actief dan brand desbetreffende led en is de groene uit.
Is geen van de sensoren aktief dan zijn de rode leds uit en de groene aan.

Edit:
Je hebt wel gewone leds nodig hoor, geen 12V dingen. Kan wel maar moet het schema dan een beetje aanpassen.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Ik bedoelde in een paar post geleden het vpolgende:

23003

Ik ga nu naar de oplossing van fct2 kijken. Kijken of ik eruit kom.

Bedankt alvast allemaal
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

fct2, bedoel je onderstaand schema? Heb ik het goed begrepen?

23004
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

TomAndKobus schreef: 12 mar 2021 16:33 fct2, bedoel je onderstaand schema? Heb ik het goed begrepen?

23004
Yep, dat is m. De anode van de leds, de 2k2 en de basis zitten wel aan elkaar vast he, ik zie daar geen lasje getekend.

Is een van de sensors aktief dan blijft op de emitter een restspanning staan gelijk aan de ledspanning min 0.7V. De ledkleur is bepalend voor de restspanning. Mocht dit een probleem zijn voor de logica achter de "CNC" uitgang is daar ook een simpele oplossing voor.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kars-cnc »

fct2 schreef: 12 mar 2021 17:34 Is een van de sensors aktief dan blijft op de emitter een restspanning staan gelijk aan de ledspanning min 0.7V. De ledkleur is bepalend voor de restspanning. Mocht dit een probleem zijn voor de logica achter de "CNC" uitgang is daar ook een simpele oplossing voor.
De 760 van EdingCNC heeft een "0" naar "1" omslagspanning op de inputs van rond de 12V dus die restspanning is geen probleem. Verder is de ingangsweerstand ongeveer 19kOhm, dat betekend je de transistor met 1k weerstand rustig weg kunt laten. Direct van het 2k2 en twee leds knooppunt naar de 760 input moet zonder meer werken.

Wat kan het soms eenvoudig hè, terwijl het eerst een bijna onoplosbaar probleem leek :lol:

[Edit] Als de proxy's een pull-up van betekenis hebben (ik dacht van niet bij deze) kan er nog iets misgaan, leds zijn slechte diodes, ze kunnen vaak maar zo'n 6 to 8V spanning in sper verdragen. In dat geval zou je in serie met elke led nog een extra diode kunnen plaatsen.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

Kars-cnc schreef: 12 mar 2021 18:23 Verder is de ingangsweerstand ongeveer 19kOhm, dat betekend je de transistor met 1k weerstand rustig weg kunt laten. Direct van het 2k2 en twee leds knooppunt naar de 760 input moet zonder meer werken.
Kijk, dat weet ik dus weer niet. Gezien de 1k in het oorspronkelijke schema leek de ingangsweerstand lager te zijn.


Overigens zou ik de transistor er wel bij houden. De schakelspanning is dan wat duidelijker 0 of 1. Kan geen kwaad en je voorkomt "op het randje" gedoe.


Maar verder zijn we er uit toch?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Heel erg bedankt allemaal die mij met dit probleem hebben geholpen!! :P
Ja, er zit een lasje, maar vergeten te tekenen! :roll:
Ik ga het dit weekend proberen.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kars-cnc »

fct2 schreef: 12 mar 2021 18:41 Overigens zou ik de transistor er wel bij houden. De schakelspanning is dan wat duidelijker 0 of 1.
Dat kan natuurlijk nooit kwaad maar zoals de transistor nu staat, als emitter volger' wordt de flank niet beter, alleen laag Ohmiger. Dat vergroot de stoorafstand wel maar als de bedraging goed is verwacht ik geen probleem, ook al niet omdat de 760 Schmitt trigger inputs heeft (alle Eding modules volgens mij).
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door hfjbuis »

TomAndKobus schreef: 12 mar 2021 15:01 Foutje met de weerstanden, Ze zijn 1K. En ja, mijn kaart kan 24Volt hebben. Ik heb de 760

23000
Zoals reeds gezegd,

Verplaats de leds naar de ZW aansluiting van de sensor
Verwijder één van de 10k weerstanden om de stroom door de sensor/led te beperken mochten beide sensoren actief worden.
Aan de led kun je zien welke sensor actief is
Elke sensor kan het signaal actief maken
Actief level is ca. 0.9 Volt

cnc signaal komt tussen de leds en de weerstand

De kaart kan wel 24 Volt hebben, maar 5 a 10K is voor de leds voldoende om helder te branden
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

hfjbuis schreef: 12 mar 2021 23:04 Aan de led kun je zien welke sensor actief is

In het laatste plaatje staan beide leds parallel dus branden alletwee tegelijk. Zo heb je geen indicatie welke sensor aktief is.

Of mis ik wat?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3088
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door hfjbuis »

Als je de led aan de sensor uitgang zet, kan er alleen stroom door als de sensor actief wordt.
De spanning op de CNC ingang is gelijk aan het spanningsverlies over de sensor 0.3 V en het spanningsverlies over de led ca 0.8..1.5 volt
Het spanningsverlies over de led is afhankelijk van led en de stroom door de led, hoe hoger de stroom, hoe hoger het spanningsverlies over de led.
Plaats reactie