serie schakeling proximity switches

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

alle voorgaande schema's werken niet zoals het zou moeten, maar ik laat jullie nog even reutelen.. wel vermakelijk dit... :lol:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: 13 mar 2021 21:05 alle voorgaande schema's werken niet zoals het zou moeten, maar ik laat jullie nog even reutelen.. wel vermakelijk dit... :lol:

Kees
Ja, ik leg in een deuk 😏
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kjelt »

Die van mij werkt anders al dik anderhalf jaar prima, kost een of twee TUN torretjes extra, big deal.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

hfjbuis schreef: 13 mar 2021 10:21 Als je de led aan de sensor uitgang zet, kan er alleen stroom door als de sensor actief wordt.
De spanning op de CNC ingang is gelijk aan het spanningsverlies over de sensor 0.3 V en het spanningsverlies over de led ca 0.8..1.5 volt
Het spanningsverlies over de led is afhankelijk van led en de stroom door de led, hoe hoger de stroom, hoe hoger het spanningsverlies over de led.
Tuurlijk, bekend verhaal maar ik zie in dat schema de ZW aansluitngen gelinked dus werken parallel.
Hebben we het wel over hetzelfde schema?
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door fct2 »

audiomanics schreef: 13 mar 2021 21:05 alle voorgaande schema's werken niet zoals het zou moeten, maar ik laat jullie nog even reutelen.. wel vermakelijk dit... :lol:

Kees

Kees als iets niet werkt zoals verwacht (of voorspeld) is dat alleen maar leuk. Je hebt dan iets gedaan wat niet volgens schema is of je hebt andere/defecte componenten. In dat geval is het zaak de meter erbij te pakken en ben dan benieuwd wat je meet.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 13 mar 2021 22:20 Die van mij werkt anders al dik anderhalf jaar prima, kost een of twee TUN torretjes extra, big deal.
Maar jouw configuratie/schema staat hier niet bij, gok ik... Bij de schema's die ik hier voorbij zag komen mankeert steeds wat..
Even een opsomming van wat gewenst is:
beide sensoren moeten afzonderlijk van elkaar een LED laten branden (die zitten er meestal ook al in, en dat is de reden dat de uitgang, uitgaande van een NPN - NO sensor, in onbekrachtigde staat de voedingspanning laat zien)
Er moet 1 uitgang zijn die bij het bekrachtigen van 1 of beide sensoren 0V geeft, of desgewenst de voedingspanning(24 V in dit geval)
Er zijn veel werkende oplossingen te bedenken waarbij zelfs relais en optocouplers te gebruiken zijn.
Eerst moet je er voor zorgen dat als 1 sensor laag wordt dat bij de andere niet ook het ledje gaat branden, anders had je net zo goed de uitgangen aan elkaar kunnen knopen.. Dat werkt verder prima, op de ledjes na dan. Hét onderdeel dat zoiets prima kan doen is een diode. En wel zo dat de kathode daarvan aan de uitgang van de sensor komt.. De gemeenschappelijke uitgang zal daarmee zakken tot ca 0,7V, wat net boven de grens ligt om een NPN transistor te schakelen.. Beter is het daarom om via een weerstand de basis van een PNP transistor, die met zijn emitter aan de plus hangt, naar beneden te trekken.. Echter: de gemeenschappelijke uitgang wordt dan 24V als er een sensor bekrachtigd wordt.. Dit signaal kun je weer inverteren door een NPN transistor en een basisweerstand aan de collector van die PNP transistor.. De emitter van de NPN komt aan 0V en de collector is dan de uitgang.. Eventueel kan er nog een trekweerstandje naar de voeding van de controller gelegd worden (meestal voorziet de controller daar zelf al in.
De Ledjes voor iedere sensor komen dan met hun voorschakelweerstand tussen de 24V en de uitgang van de sensoren..
Waarden voor de weerstanden van de LEDs: uitgaande van 5mA maximaal, is een waarde 4k7 - 5k6 helemaal prima..
De basisweerstand van de PNP transistor: iets van 22k-47k moet het goed doen. de PNP transistor kan in principe iedere zijn, voor het gemak kun je een BC557 nemen. de basisweerstand naar de NPN transistor (bijv. BC547) mag zelfs wel iets groter zijn.. 47k doet het wel.. Diodes zijn ook niet zo spannend: zelfs een 1N4148 is goed genoeg.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door TomAndKobus »

Wow Kees, het duizelt mij nu een beetje. :roll: :roll:
Ik ga dit nog een paar keer lezen en dan probeer ik hier een schema van te maken. Ik kom over een paar dagen hier weer mee terug (even tijd voor hebben). Wel bedankt voor het meedenken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 13 mar 2021 23:41 Maar jouw configuratie/schema staat hier niet bij, gok ik...
Ja Pagina 1. Ik gebruik alleen npn torretjes omdat ik daar er zat (2000 ofzo) van had liggen met twee in een 1,7mm doosje. Laatste stap is precies wat jij beschrijft een open collector uitgang met keuze voor een pullup weerstand naar een willekeurige spanning of weg te laten als de ingang van je stuurkaart deze al heeft.

En de andere schemas mankeren niet echt wat, ze werken, alleen zijn ze goedkoper en eenvoudiger met als nadeel dat de beide ledjes tegelijk branden. Mjah je hebt gelijk dat was niet wat de TS als eerste vereiste had, echter later vond ie het wel best geloof ik ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kars-cnc »

TomAndKobus schreef: 12 mar 2021 16:33 fct2, bedoel je onderstaand schema? Heb ik het goed begrepen?

23004
audiomanics schreef: 13 mar 2021 21:05 alle voorgaande schema's werken niet zoals het zou moeten, maar ik laat jullie nog even reutelen.. wel vermakelijk dit...
Nu moet je me toch eens uitleggen Kees waarom dit schema niet werkt...
Er vanuit gaande dat de beide leds en de 2k2 een knooppunt vormen en de leds 24V reverse voltage aankunnen, zoals in vervolg bericht genoemd is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kjelt »

Ik denk dat Kees bedoeld dat beide leds in dit schema tegelijk oplichten en dat was niet wat je eigenlijk wilde.
Als dat nu wel is wat je wilt dan kun je net zo goed nog 1 led weglaten.
Dan heb je wel de minimale schakeling te pakken, hetzij niet wat je eigenlijk wilde.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door Kars-cnc »

Volgens mij zullen de leds keurig apart oplichten...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door hfjbuis »

Heren,
De transistor komt nooit in geleiding omdat er geen basis emitter stroom kan lopen.
Als één van de sensoren schakelt, gaan beide leds aan.

Haal de transistor weg
Sluit de achterkant van de leds aan de 2k2 weerstand en de cnc ingang
Haal de verbinding tussen de uitgang van de 2 sensoren weg
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien als het open collector transistortje binnen in de proximity er ook even bij getekend wordt dat iedereen het dan opeens snapt. :lol:
(ik begrijp al dat blackbox gegok nooit zo erg)
En moet dat uitgangssignaal dan ook nog geïnverteerd worden?

Ik begrijp ondertussen helemaal niet meer wat de vraag nu eigenlijk was, en waarom de titel "serie schakeling" heet, dit begint aardig op parallel te lijken volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: serie schakeling proximity switches

Bericht door audiomanics »

Klopt! Serie schakelen gaat niet, zo zonder meer.. vandaar dat het al snel parallel schakelen werd, zoals ik meteen in het begin al voorstelde..
Bij deze schakeling is gekozen voor een emittervolger, die op zich prima kan werken, maar je moet wel de spanningnivo's in de gaten houden.. hier heb je een goede kans dat je buiten de brackets van '1' en '0' valt.. bovendien is 1 weerstand voor twee leds en een basis wel wat schaars. Als er nu altijd maar 1 van beide uitgangen van de sensoren laag zou zijn is het geen probleem..
Maar ik heb het schema toch nog niet getekend, dus laat ik dit nog even door reutelen.. ik weet het wel, maar zo weten jullie het straks ook... Veel belangrijker, als je er zelf achter komt.. (de beste leermethode, toch Hugo? Irritant interactieve methode)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie