DM542 fried?

Moderator: Moderators

ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

Ik heb 3 stappendrivers die allemaal met linuxcnc de motoren niet willen aansturen. Ik heb uiteindelijk geprobeerd het met een arduino te doen, maar daarbij gebeurt hetzelfde. Ik heb de dipswitches volledig op standaard staan. Met de arduino kwam er wel 8 volt uit van de B coil pinnen. Is er een manier om te testen of ze kapot zijn?
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: DM542 fried?

Bericht door lordprimoz »

weet je zeker dat je de enable van de driver wel goed hebt aangesloten? Als je verkeerd geschakeld wordt dan doet je motor ook niet zoveel
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DM542 fried?

Bericht door benkr »

ChwanPang schreef: 05 mei 2021 17:14 Ik heb 3 stappendrivers die allemaal met linuxcnc de motoren niet willen aansturen. Ik heb uiteindelijk geprobeerd het met een arduino te doen, maar daarbij gebeurt hetzelfde. Ik heb de dipswitches volledig op standaard staan. Met de arduino kwam er wel 8 volt uit van de B coil pinnen. Is er een manier om te testen of ze kapot zijn?
Ik wil het omdraaien:
Teken eens precies hoe en wat je hebt aangesloten, doe er ook wat foto's bij, dan is het voor ons makkelijker om je een advies te geven, nu is dat meer gokken en allerlei verkeerde dingen roepen dan structureel elimineren om tot een werkend systeem te komen.
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

Ik heb het net nogmaals met een andere arduino geprobeerd(mega) en alle drivers deden het, maar in LinuxCNC nog niet en als ik mijn DB25 1200 meet komen er ook hele rare getallen uit als output denk ik, want het is constant 4,5v al zou die al stil moeten staan. Voor de arduino heb ik dit schema aangehouden http://grobotronics.com/images/companie ... 5664608478. Dit is mijn bedrading nu https://imgur.com/a/1AoGLy6. P2 zit aan pul-, P3 aan dir-, pull+ dir+ en enb+ zitten aan de ground van de DB25 1200. De voeding is 350W 10A. Blauw zit aan B-, rood aan B+, zwart aan A- en groen aan A+. Het DB25 1200 bord krijgt 5V van de voeding van de pc.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DM542 fried?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou signalen die met een + benoemd worden toch niet zo snel aan een gnd aansluiten.
(Puls+, dir+ enz.)

Absurde uitleg bij die grobotronics trouwens.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DM542 fried?

Bericht door Tolp2 »

Blijkbaar vertrouwen ze bij Grobotronics de enable-functie niet van de drive. Ze misbruiken pin 7 als voeding voor DIR+ en PUL+. Hang nog een aantal van die drives aan de Arduino en je bent toch zeker de 20 mA per pin (en 40 mA voor de totale Arduino) aan het overbelasten met de LED's in de optocouplers van de drives.

Normaliter is de drive enabled als je de ENA+ gewoon niet aansluit. Pas als je er een signaal op zet, dan wordt de drive enabled en de stepper motors bekrachtigd. Eigenlijk zou die pin dus disable moeten heten. Nu kun je het gedrag van de Enable pin aanpassen in de software van de drive. Als ik naar de broncode van de Gruweltronics aan het kijken, lijkt het alsof ze daar van wel uitgaan. Checkvraag: zonder signaal, zijn je steppers bekrachtigd, of kun je de as met de hand bewegen?

Als de steppers met de hand te bewegen zijn, dan is een simpele oplossing om de ENA+ gewoon aan de +5 Volt te leggen en de ENA- aan de ground (op de foto is deze nu niet aangesloten, dus je ENA doet nu niks).

Je BOB moet je voeden met een externe voltage. Gebruik hiervoor eventueel een afgeknipte USB kabel en gebruik de zwarte (GND) en rode (+5V) draden hiervoor; de computer levert dit met liefde voor je. De ENA+, DIR+ en PUL+ hang je direct aan de 5 Volt en je schakelt met de BD25-1205 BOB de ingang van je drivers naar de GND.

LET OP: die gele draad in je foto is echt heel fout. Direct verwijderen, anders creëer je sluiting.

Daarnaast is het belangrijk om de timing van je drivers in je stepconf aan te passen. De BD25-1205 BOB is gewoon heel erg traag, ik weet het helaas uit ervaring. Dus de timings in de manual van de DM542 moet je bijna verviervoudigen naar 10 ms voor de pulse trein voordat de driver snapt wat je aan het sturen bent.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

De 5V voor de Dir- en Pul-, moet ik die van de BOB halen of nog een externe voeding? En bedoel je dat ik de max latency moet aanpassen of echt wat compleet anders?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DM542 fried?

Bericht door Tolp2 »

ChwanPang schreef: 05 mei 2021 23:25 De 5V voor de Dir- en Pul-, moet ik die van de BOB halen of nog een externe voeding? En bedoel je dat ik de max latency moet aanpassen of echt wat compleet anders?
De 5V moet aan de DIR+ en PUL+!!! Deze kun je van de BOB afhalen, aangenomen dat je deze wel netjes van een voeding heb voorzien.

Afbeelding

De max. latency hoef je niet aan te passen (dit is computer afhankelijk, niet driver afhankelijk). In bovenstaand figuur moet je Step time en Step space aanpassen. Bij mij staan ze 10.000.

Als je puur naar de driver kijkt dan zou het zo laag kunnen als 2000. Mijn tweede machine heeft geen BOB, daar haal ik met dezelfde drivers wel deze scherpe timings. Als je machine straks te langzaam is, dan zou het upgraden van je BOB een goede eerste stap zijn.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

https://imgur.com/a/3fAjcUP Dit is hoe de fabrikant zegt dat het moet worden aangesloten, maar hierbij krijg je toch geen lus? Ik ga ervan uit dat de dir- en pul- signaal draden niet ook als ground tellen toch?
Laatst gewijzigd door ChwanPang op 06 mei 2021 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DM542 fried?

Bericht door Tolp2 »

De documentatie zegt precies hetzelfde als wat ik hierboven zeg. De ena is niet aangesloten en de DIR+ en PUL+ aan de 5V. Maar dat is niet hoe jij het hebt aangesloten in de foto uit je kast...

De labels en de puntjes zitten niet helemaal uitgelijnd, wellicht deel van de verwarring.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DM542 fried?

Bericht door Tolp2 »

ChwanPang schreef: 06 mei 2021 12:27 is dit zo goed?
Volgens mij wel! In ieder geval veilig om uit te proberen
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

Als ik voltage op pul- en + en bij dir krijg ik ongeveer constant 200mV en daar verandert niks aan als ik jog signaal stuur, de motor zelf beweegt ook niet
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: DM542 fried?

Bericht door Goudgele »

Is je voeding verder wel in orde? Als er een indicatielampje op de driver zit, brandt die wel?
Plaats reactie