DM542 fried?

Moderator: Moderators

ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

Ja, driver lampje brandt. Dit is dezelfde voeding als toen ik de arduino aansloot. De motoren worden ook warm.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: DM542 fried?

Bericht door Goudgele »

Duidelijk. Ik begrijp alleen je vorige bericht niet helemaal. Tussen welke pins heb je die 200mV precies gemeten?
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

Tussen de dir- en dir+. Ook bij de pul- en pul+
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: DM542 fried?

Bericht door Goudgele »

Als die spanning bij de stuursignalen de hele tijd hetzelfde blijft terwijl je de motor probeert aan te sturen, dan zou ik het probleem in de controller zoeken in plaats van de drivers. Ik heb met Linux CNC geen ervaring, maar ik neem aan dat je ergens de pinnen moet configureren. Heb je dit wel (correct) gedaan?

Ofwel: Komen de controller pins waarop je de step en dir hebt aangesloten wel overeen met de pins die in de software gedefinieerd zijn voor de as die je aan het joggen bent?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: DM542 fried?

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 06 mei 2021 15:09 Als die spanning bij de stuursignalen de hele tijd hetzelfde blijft terwijl je de motor probeert aan te sturen, dan zou ik het probleem in de controller zoeken in plaats van de drivers. Ik heb met Linux CNC geen ervaring, maar ik neem aan dat je ergens de pinnen moet configureren. Heb je dit wel (correct) gedaan?
Ik ben geen expert, maar volgens mij is dat niet waar.
Volgens Kjelt zit er een optocoupler tussen... de tijd dat het LEDje aan en uit gaat is niet te meten met een Multimeter.

Ik heb ook DM542 drivers en ik kon het ook niet meten.

Je kan ze, volgens mij, op 2 manieren aansluiten:
de ‘common anode’ en ‘common cathode’ methode.
Heb je de ‘common cathode’ al geprobeerd?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: DM542 fried?

Bericht door Goudgele »

Ah dat zou goed kunnen inderdaad. Maar het Dir signaal is toch wel gewoon constant, afhankelijk van de bewegingsrichting? Dus daar zou je wel een verschil kunnen meten tussen links en rechts bewegen dan toch?
Common cathode proberen is ook een optie inderdaad.
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

Afbeelding Is dit wat jullie bedoelen?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: DM542 fried?

Bericht door Goudgele »

Klopt helemaal (alleen nogsteeds die ENA pinnen nergens aan verbinden).
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

Hoe komt het dat in die opstelling je de 5V niet hoeft aan te sluiten? en als het groene lampje brandt, hoef ik dan de enable pin niet aan te sluiten?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: DM542 fried?

Bericht door Goudgele »

Ze gaan er hier waarschijnlijk vanuit dat je controller gevoed wordt door een andere voeding (12V of 24V bijvoorbeeld), en dat de 5V alleen gebruikt wordt voor de stuursignalen. Je controller maakt dan zelf 5V en zet dat op de Step en Dir outputs om je driver aan te sturen.

Enable hoef je naar mijn weten nooit aan te sluiten, tenzij je de optie wil hebben om je motoren 'uit'te zetten (dus stoppen met bekrachtigen), maar dat doet volgens mij haast niemand met zijn CNC. Het is dus eigenlijk meer een 'disable' optie...
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: DM542 fried?

Bericht door xander janssen »

Zelf gebruik ik onderstaande universele puls-generator om motor-drivers etc onafhankelijk van stuurkaarten, pc's etc te testen.

http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor ... 20cnc.htm

Deze heb ik volgens het schema in de handleiding op pagina 4 bovenaan aangesloten en ingebouwd in een klein kastje samen met:
- 10KOhm potmeter --> stelt de snelheid variabel in
- 1x wipschakelaar --> geeft links/rechts loop
- 1x wipschakelaar --> geeft snel/langzaam
- 1x drukknop --> in de Pul- lijn om motor te laten lopen zo lang je de knop ingedrukt houdt

http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/U ... %20ned.pdf

Uit dit kastje komen dan 4 draden: Pul+, Pul-, Dir+ en Dir- die naar de motor-driver gaan. Kastje zelf krijgt 5V voeding uit een oude USB telefoonlader.

Als je dan de voeding en dit kastje aansluit op de motor-drive, veel simpeler kan het niet worden om fouten te zoeken. Als dat werkt, dan hang ik de motor-drive aan de controller/PC en als hij het dan niet (goed) doet, dan weet ik dat dit aan de laatste ligt en daarvoor alles goed is.

Zie hier wat filmpjes van mijn CNC ombouw van mijn draaibank waar ik het kastje (je hoort de schakelaars klikken) gebruik om motoren en mechanica op ijlgang en kruipgang te testen.



Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: DM542 fried?

Bericht door Tolp2 »

ChwanPang schreef: 06 mei 2021 15:40 Afbeelding Is dit wat jullie bedoelen?
Dit gaat met de DB25-1205 niet werken. Op de BOB zit in de 5 volt lijn een pull-up resistor van ik meen 10k. Die werkt effectief als current limiting resistor voor deze manier van aansluiten en dan werkt het niet.

Om dit te laten werken moet je de jumpers van de BOB verwijderen en dan de kant van de opto's voeden met 12 Volt, dan werkt deze setup wel.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: DM542 fried?

Bericht door remon_v »

Ik raad ook aan om aan elke draadeinde adereindhulzen te crimpen.
Ik had ook problemen en ik merkte, maar misschien ben ik de enige :mrgreen: , toen ik adereindhulzen had gebruikt alles beter werkte.
ChwanPang
Berichten: 44
Lid geworden op: 30 mar 2020 19:28

Re: DM542 fried?

Bericht door ChwanPang »

Aangezien de drivers met arduino werken, moet ik dan misschien niet eerst de BOB testen, heeft iemand hier ideeën voor?
Plaats reactie