HSD spindel plotseling Ground Fault

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Niet dat ik iets kan toevoegen maar in het begin staat er een foutje in je beschrijving, denk niet dat dat verder uitmaakt, alleen om geen vreemde effecten te hebben.
3.5kw, 7.5A continu, 2 polig, 32.000rpm (400hz), keramisch gelagerd.
Moet 24.000 rpm zijn , of 534 Hz, maar dat kan je VFD waarschijnlijk niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door Caesar »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 mei 2021 13:06 Niet dat ik iets kan toevoegen maar in het begin staat er een foutje in je beschrijving, denk niet dat dat verder uitmaakt, alleen om geen vreemde effecten te hebben.
3.5kw, 7.5A continu, 2 polig, 32.000rpm (400hz), keramisch gelagerd.
Moet 24.000 rpm zijn , of 534 Hz, maar dat kan je VFD waarschijnlijk niet.
Even snel tussendoor reageren;

je hebt gelijk, als je in mijn vorige post op de foto klikt is het 534hz @ 32.000 rpm. Ik ben zelf nooit hoger gegaan dan 18k rpm voor mijn freeswerk.


@ Benkr, ik ga er eens rustig voor zitten om e.e.a. uit te spitten. Ik wil graag begrijpen wat er kapot is en hoe dit eventueel kan (ouderdom, slechte VFD om misschien ene ander component).

Ik zit er nu slecht voor om uitgebreid te reageren, maar ik kom erop terug!
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door Bjornski1976 »

Met de megger test is uitgesloten of er verbinding is naar aarde. Meestal meet je de waarde op 1 minuut en nogmaals op 10 minuten. Zo kan je ook de polarisatie index bepalen. Met een inwendig sterpunt is dit een gemeenschappelijke waarde. Meet ook de temperatuur en luchtvochtigheid.

Een verbinding van fase naar fase is niet uitgesloten. Bij een fase naar fase sluiting ontstaat er een kortsluitstroom en zal het electrisch sterpunt verschuiven. Met een miliohm meter kan je de wikkelingsweerstand meten.
Nu niet meteen je sterpunt uit nemen. Meet eerst U-V, U-W & V-W. Meet ook tijdens het meten de temperatuur van de stator/wikkelingen zodat je de waarde naar 40°C kan rekenen. Bij een verschil hoger dan 10% heb je zeker een fout.
Je kan dan alsnog het sterpunt uitnemen en wikkelingen separaat meten.

Als het ster punt dan is uitgenomen doe dan nog eens een megger test per fase en laat tussen het meten een wachttijd van 15 minuten. De achtergebleven lading kan van invloed zijn op de volgende meting vandaar eerst even ontladen.

Blik sluiting is wel onwaarschijnlijk, een behoorlijke warmte zal dan wel opgemerkt moeten zijn of geroken.

Succes met meten en met meggeren de min aan de wikkeling en plus aan ground ;)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door benkr »

Bjornski1976 schreef: 23 mei 2021 22:25 Met de megger test is uitgesloten of er verbinding is naar aarde. Meestal meet je de waarde op 1 minuut en nogmaals op 10 minuten. Zo kan je ook de polarisatie index bepalen. Met een inwendig sterpunt is dit een gemeenschappelijke waarde. Meet ook de temperatuur en luchtvochtigheid.

Als het ster punt dan is uitgenomen doe dan nog eens een megger test per fase en laat tussen het meten een wachttijd van 15 minuten. De achtergebleven lading kan van invloed zijn op de volgende meting vandaar eerst even ontladen.

Succes met meten en met meggeren de min aan de wikkeling en plus aan ground ;)
Waarom zo lang meten, ik heb hooguit 10 seconden gemeten?

Een waarom de min aan de wikkeling en de plus aan ground?

Mijn megger heeft een ground of schield aansluiting, toen ik die niet had aangesloten merkte ik wel een enorme gevoeligheid voor het draaien met de rotor, toen ik ik die ground had aangesloten was dit effect vrijwel weg.
Ik heb overigens deze megger:
Megger.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door Bjornski1976 »

@Benkr
Bij het aanleggen van de spanning loopt de stroom langzaam terug als gevolg van de capaciteit. Bij 1 minuut meten en bij 10 minuten geeft het verloop van laadstroom weer en het richten van de Weiss gebiedjes. Als de stroom over tijd niet minder word, minstens factor 2 kan er sprake zijn van vervuiling of vocht.

Iedere megger heeft zo z'n handleiding, daarop wil ik wijzen. Ik gebruik biddle-megger en in die handleiding staat dat de plus aan massa ground moet en de min aan de wikkeling. Waarom weet ik niet maar volg de instructie maar gewoon.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door Kjelt »

Hebben jullie ook gemeten met verschillende rotor standen?
Hier staat dat een bekend issue met de es-915 losse schroefjes van binnen uit tegen de winding kan lopen.
Misschien dat dit alleen op een bepaalde positie meetbaar is.
Lijkt me eigenlijk vrij onwaarschijnlijk, de defecte isolatie op de gele draad zou ik eerst onderzoeken.

https://hsspindles.com/hsd-spindle-repair/
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door Caesar »

Nou een update, een vrolijke dan maar!

Na ophalen van een vervangende spindel en vervangende VFD (met dank aan Kjelt en Lordprimoz!) ben ik er afgelopen week achter gekomen dat de de spindel het toch doet en er niets mis mee is, watskebeurt?

Eerste vermoedens waren juist: de VFD is niet helemaal lekker meer en die heeft problemen om de HSD spindel aan te sturen.

De reden waarom ik dacht dat de spindel op de vervangende danfoss niet werkte is dat ik simpelweg een te lage frequentie instelde om hem met de hand aan te zetten; namelijk 4rpm ipv 4000 rpm. Ja heel dom achteraf, maar ik kwam er achter toen ik hetzelfde probleem kreeg toen ik mijn vervangende spindel aan de praat wou krijgen. Ik klokte toen snel dat ik 4.000rpm (4 dus) instelde, ipv 4000.000rpm (4000 dus).

Toen snel mijn oude spindel aangesloten en voila die werkt, wat een amateur :shock:, maar afgezien van een kleine deuk in mijn eigendunk toch blij dat dit het was.

Ik heb wel geprobeerd andere snelheden in te stellen zoals 2000 en 8000, maar dat resulteerde in 2rpm en 8rpm :lol: . Tja dan zijn de aanloopstromen wel groot ja en krijg je een melding van de VFD dat de stromen te groot zijn en dus de stroom begrenst. Ik nam aan dat het dezelfde soort fout was als mijn oude VFD gaf, namelijk een Gnd Fault; stroom gaat direct naar GND, maar ja aannames zijn dodelijk nietwaar?

Daarom dus ook geen enkele fout gevonden met de megger van Benkr!

Ik kon daarom ook niet verklaren waarom op een naar andere dag de spindel doorgebrand zou zijn, zonder aanleiding/verandering van instellingen/opstelling.

Het is i.i.g. allemaal geen weggegooid geld en tijd geweest; ik heb een hoop geleerd en de VFD moest sowieso vervangen worden. Nu heb ik een reserve HSD liggen, dat kan geen kwaad, want het is toch lastig als de machine stilligt door kapotte spindel!


Allemaal bedankt voor jullie hulp.

hier 2 plaatjes met het verschil, ik hoop dat ik niet de enige ben die zo'n stomme fout zou maken:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Caesar op 30 jun 2021 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door Kjelt »

Mooi dat het opgelost is.
Ik schrok wel even maar het is rpm geen Hz.
Ik dacht al die vfd gaat tot 1000Hz niet 4000Hz :lol:

Dit is een van de redenen dat ik de instellingen via de pc controleer ;-)
Is het remmen nu ook opgelost of blijft dat een issue zonder de brake chopper en remweerstand ?
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door Caesar »

Kjelt schreef: 30 jun 2021 20:17 Mooi dat het opgelost is.
Ik schrok wel even maar het is rpm geen Hz.
Ik dacht al die vfd gaat tot 1000Hz niet 4000Hz :lol:

Dit is een van de redenen dat ik de instellingen via de pc controleer ;-)
Is het remmen nu ook opgelost of blijft dat een issue zonder de brake chopper en remweerstand ?
Ik heb het verbeterd, rpm uiteraard, geen HZ :D.

Remmen is niet opgelost; remmen met AC tegenveld in VVC+ en Flux control modus is mogelijk, maar dat klinkt allemaal heel erg raar (stromen wel allemaal binnen de grenzen). Motor maakt dan hele rare geluiden, ik vind het niet echt schoon/vertrouwd klinken, dus ik heb nu via Ebay een andere Danfoss besteld met remweerstand ondersteuning. Dat is uiteindelijk het beste. Handleiding van de Danfoss schrijft ook voor dat dat eigenlijk de voorkeur geniet.

Ik ben wel specifiek naar een FC302 op zoek gegaan, want ik ben wel erg onder de indruk van deze frequentie regelaars.

Dus deze Danfoss VFD (7.5kw) komt dan ook weer beschikbaar mocht er een gegadigde zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HSD spindel plotseling Ground Fault

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 30 jun 2021 19:58 Nou een update, een vrolijke dan maar!

Na ophalen van een vervangende spindel en vervangende VFD (met dank aan Kjelt en Lordprimoz!) ben ik er afgelopen week achter gekomen dat de de spindel het toch doet en er niets mis mee is, watskebeurt?

Toen snel mijn oude spindel aangesloten en voila die werkt, wat een amateur :shock:, maar afgezien van een kleine deuk in mijn eigendunk toch blij dat dit het was.
Maar goed dat je de spindelmotor niet uit elkaar hebt gehaald, wie weet wat voor extra ellende dat had opgeleverd.
Plaats reactie