peak shaving

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

janplastiek schreef: 24 mei 2021 22:45
kawarider schreef: 24 mei 2021 21:50
Dat van die laadpaal kende ik slechts van praten, VTG is nog niet echt verkrijgbaar. Misschien beter nog wat geduld hebben, de dingen gaan hard nu. Als ik zie wat Tesla allemaal nog wil gaan doen en wat Volkswagen aan het stuiteren is om bij te komen. Nog even en alles is elektrisch.
https://wallbox.com/nl_be/quasar-dc-charger
Cool, dikke jongen 7,4 kW op een fase. Zoals gezegd, dingen gaan razendsnel. Misschien een pas op de plaats maken, volgend jaar kan alles anders zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: peak shaving

Bericht door DaBit »

Ben je er met je Tesla en zo'n Quasar al niet? Verder heb je wel gelijk dat het aanbod in de nabije toekomst alleen maar groter word.

Wat ik wel een vervelende ontwikkeling vind is dat de fabrikanten van die apparatuur de boel ook steeds meer achter abonnementjes en maandelijkse betalingen gaan stoppen en dat je 'dealeraccounts' nodig hebt om de instellingen te doen die je graag wil.

Verder: tijdelijk over de 25A per fase pieken is niet zo'n ramp. Zekeringen hebben een I^2.t karakteristiek, dus bij kleine overbelastingen duurt het 'eeuwen' voor de zekering plof zegt. Als je 35A uit een fase trekt duurt het al gauw een kwartier voor de zekering ploft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: peak shaving

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 25 mei 2021 09:34 Verder: tijdelijk over de 25A per fase pieken is niet zo'n ramp. Zekeringen hebben een I^2.t karakteristiek, dus bij kleine overbelastingen duurt het 'eeuwen' voor de zekering plof zegt. Als je 35A uit een fase trekt duurt het al gauw een kwartier voor de zekering ploft.
De zekering houdt het misschien wel, maar de energieleverancier zal die niet sneller het vermogen aftoppen op 25A?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 25 mei 2021 09:53 De zekering houdt het misschien wel, maar de energieleverancier zal die niet sneller het vermogen aftoppen op 25A?
Dat kunnen die niet. Alle aansluitingen vanaf het wijkdistributiehuisje zitten per straat afgezekerd keihard aan elkaar.

Stel dat je illegaal de zekeringkast opent en de zekeringen zelf vervangt door 3x 35A dan komt daar niemand achter tot het moment dat ze de meter komen vervangen of er controle is. Dan krijg je een flinke boete dus niet doen! ;-)

Wellicht in de toekomst dat ze ivm afschaffen gas iedere aansluiting apart gaan aansluiten en monitoren maar dat kost zo gigantisch veel geld dat ik daar eigenlijk niet in geloof.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 25 mei 2021 11:59
WillyH schreef: 25 mei 2021 09:53 De zekering houdt het misschien wel, maar de energieleverancier zal die niet sneller het vermogen aftoppen op 25A?
Dat kunnen die niet. Alle aansluitingen vanaf het wijkdistributiehuisje zitten per straat afgezekerd keihard aan elkaar.
Maar sinds zo'n beetje iedereen een slimme meter heeft, zien ze het wel, en kunnen ze dus ook gewoon extra kosten in rekening brengen voor geregeld overbelasten van je aansluiting.
(net als die extra km's bij sommige lease 'goedkope' contracten)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 mei 2021 12:20 Maar sinds zo'n beetje iedereen een slimme meter heeft, zien ze het wel, en kunnen ze dus ook gewoon extra kosten in rekening brengen voor geregeld overbelasten van je aansluiting.
(net als die extra km's bij sommige lease 'goedkope' contracten)
Daar heb je wel een punt ja, die slimme meters die ze ondertussen onder valse voorwaarden achter de voordeur hebben gekregen terwijl iedere privacy waakhond stond te blaffen.
Zogenaamd "voor uw welbevinden" amehoela, bij mij komt ie er niet in zonder dat zij meebetalen aan de internetaansluiting en dan gaat die ook nog achter een firewall :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 25 mei 2021 13:27 bij mij komt ie er niet in zonder dat zij meebetalen aan de internetaansluiting en dan gaat die ook nog achter een firewall :mrgreen:
Laten ze nu zelf gewoon een GPRS kaartje er in gestopt hebben..... :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

DaBit schreef: 25 mei 2021 09:34 Ben je er met je Tesla en zo'n Quasar al niet? Verder heb je wel gelijk dat het aanbod in de nabije toekomst alleen maar groter word.

Wat ik wel een vervelende ontwikkeling vind is dat de fabrikanten van die apparatuur de boel ook steeds meer achter abonnementjes en maandelijkse betalingen gaan stoppen en dat je 'dealeraccounts' nodig hebt om de instellingen te doen die je graag wil.

Verder: tijdelijk over de 25A per fase pieken is niet zo'n ramp. Zekeringen hebben een I^2.t karakteristiek, dus bij kleine overbelastingen duurt het 'eeuwen' voor de zekering plof zegt. Als je 35A uit een fase trekt duurt het al gauw een kwartier voor de zekering ploft.
Een Tesla met een fase laden? Ga je hinkelend naar je werk? 32A op een fase? Onlangs een zogenaamde slimme lader weer verkocht en terug naar de Tesla lader. Deze half domme lader meet keurig per fase het verbruik en zodra een fase overschreden wordt gingen alle drie afgeschakeld worden. Met als gevolg een hikkende accu. Schijnbaar was er toch vraag naar, op marktplaats gezet en binnen 10 min weg. Krijg je ook vragen of het drie of een fase is... Misschien leuk voor een Mitsubitsoehoe met een range van 20 km. Tesla rules, de rest kan het amper bijhouden.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Misschien toch eens naar drie kleine Victrons kijken. Die dingen zijn razendsnel. Het is nog maar de vraag of er zelf iets te knutselen dat snel genoeg is om de pieken van een startende overschakelende E motor op te vangen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: peak shaving

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 mei 2021 13:29 Laten ze nu zelf gewoon een GPRS kaartje er in gestopt hebben..... :mrgreen:
Ik maak mezelf ook schuldig aan dat soort praktijken, dus vandaar dat ik heel goed weet wat ik niet wil. Liever baas over eigen data dan een tikje meer gemak. En als je het als fabrikant wil hebben en je vraagt het lief, dan prima.
Helaas gaan al die omvormers, meters, etc. ook die kant op. Een abonnementje van 3 euro per omvormer per maand is dan de volgende stap. Dan krijg je toegang tot een mooi portaal waar je alles bij kunt houden en het is nodig voor garantie, zeggen ze dan. Dat het apparaat niet of maar half werkt als je die 3 euro niet betaalt kom je pas later achter.

Maar zolang er niet in je energiecontract staat dat ook je pieken onder de 25A moeten blijven bij een 25A aansluiting gaat er geen haan kraaien naar een tijdelijk piekje. Gemiddeld over alle klanten verdwijnt dat piekje ook wel in de ruis, dus ze hebben geen reden om zich ergens zorgen over te maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door janplastiek »

ik laad mijn Audi E-tron thuis, met de bijgeleverde lader, 32A stekker aan 32A zekering, levert max 11 kWh maar in de regel blijft er 9.5kWh over, op een nacht is de batterij indien nodig weer 100%.
Een schoonbroer met 1000kWh over door de zonnepanelen zij kom maar laden bij mij,
met een netstroomkabel voor 230V leverde de lader 2kWh
ik heb overdag maar net genoeg om de boel hier draaiende te houden op 32A hoofd zekering.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

janplastiek schreef: 25 mei 2021 14:18 ik laad mijn Audi E-tron thuis, met de bijgeleverde lader, 32A stekker aan 32A zekering, levert max 11 kWh maar in de regel blijft er 9.5kWh over, op een nacht is de batterij indien nodig weer 100%.
Een schoonbroer met 1000kWh over door de zonnepanelen zij kom maar laden bij mij,
met een netstroomkabel voor 230V leverde de lader 2kWh
ik heb overdag maar net genoeg om de boel hier draaiende te houden op 32A hoofd zekering.
Precies, echt elektrisch is 3-fasen.

Beetje dezelfde situatie als hier geloof ik? Werkplaats en huis op een meter. 32A zou hier geen probleem moeten zijn, het zijn echt incidentele pieken boven de 25A. En 1000 euro per jaar is genoeg om eens over na te denken. Eenmaal geinstalleerd betekent niet meer over nadenken. Nu heb ik het gevoel 14.000 weg gegooid te hebben. Als ik het met een investering van 5000 voor elkaar zou krijgen is het een nobrainer.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door janplastiek »

Niet elke elektrische auto kan stroom terug leveren, VW wil binnen 3 jaar zijn elektrische modellen klaar hebben om stroom terug leveren aan het net.
Ik heb voldoende vermogen tot moeder begint te koken en te wassen en ook nog de oven erbij, als dan de compressor ook nog op springt valt alles uit.
Hopelijk kan ik via een update de E- Tron later ook terug laten leveren.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Haha, overal hetzelfde.

Geen idee waarom Tesla dat bewust niet doet. Batterijen in Powerwall en auto zijn volgens mij hetzelfde.
Plaats reactie