peak shaving

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

150 euro per kWh
Dat kost LifePo4 ook
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 27 mei 2021 08:26 Nadeel van loodaccu's is dat de laadefficiency niet erg best is. Bij vrijwel lege accu's gaat het nog wel (80% ofzo), maar als ze meer dan halfvol zijn (wat ze in een zonnesysteem toch eigenlijk meestal wel zijn) dan zakt het naar 50-60%.
Tja en de levensduur is nou ook niet om naar huis te schrijven als je ze iedere dag laad en ontlaad en dan niet een paar procent zoals bij een auto.
LiIon is dan weer beperkt met ontladen tot 20% en opladen tot 85% en de bijbehorende BMS dat je daar toch wel voor nodig hebt. Oh ja en de prijs want momenteel zijn ze niet aan te slepen dus is de prijs ook gestegen tov paar jaar terug.
Als ik Joep was zou ik of een aparte bedrijfsaansluiting nemen en de btw terug pakken of eens kijken naar een dieselaggregaat op landbouw diesel voor de piekuren, is niet groen niet sexy maar werkt wel zeer betrouwbaar en qua prijs misschien nog niet eens zoveel slechter over 10 jaar gerekend vergeleken bij al die dure zon en accu oplossingen. Maar ja dat mag je anno 2021 natuurlijk niet meer opperen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

DaBit schreef: 27 mei 2021 08:26 Nadeel van loodaccu's is dat de laadefficiency niet erg best is. Bij vrijwel lege accu's gaat het nog wel (80% ofzo), maar als ze meer dan halfvol zijn (wat ze in een zonnesysteem toch eigenlijk meestal wel zijn) dan zakt het naar 50-60%.

Waar is de natrium-zwavel batterij eigenlijk gebleven? Voor stationaire toepassingen had die met een geschatte kostprijs van 150 euro per kWh en vrij lange levensduur toch wel potentie.
Waar die is gebleven? In een brandvrije zone. Leuke reacties allemaal, maar zijn jullie echt zo masochistisch aangelegd of zijn t hier pure adrenaline junkies? Het blijft zo wel spannend.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

Joep wat jij eigenlijk nodig hebt is een oplossing als deze maar dan niet alleen voor je EV maar voor het hele huis en werkplaats. Dan wordt er dynamisch geschakeld tussen de verbruikers en kun je prioriteiten zetten welke groep voorrang heeft boven een ander.
Ik weet eigenlijk niet of die wel bestaan, of uberhaupt betaalbaar zijn. Ik vermoed dat dit soort oplossingen wel in Building Management Systemen te vinden zijn (tjing tjing) , maar dit zal met het verdwijnen van het gas ongetwijfeld in de nabije toekomst in gewone huishoudens geplaatst gaan worden.
Je loopt een beetje voor de troepen uit zeg maar ;-)

https://www.defa.com/what-is-full-dynam ... balancing/
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

prioriteiten zetten welke groep voorrang heeft boven een ander.
Dat wil ik dus niet. Dan krijg ik ruzie met de directie. Het moet echt met batt opgelost worden. Victron kan dat maar te duur. Of misscien ook eigenlijk niet. Nog eens kijken. Thx
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: peak shaving

Bericht door DaBit »

kawarider schreef: 27 mei 2021 09:21 Dat kost LifePo4 ook
Dan heb jij andere adresjes dan ik; 3x dat bedrag voor ze op de stoep staan is toch realistischer. Maar blokken van 200Ah zijn wel praktisch opzich.
kawarider schreef: 27 mei 2021 09:25 Waar die is gebleven? In een brandvrije zone.
Pfff, 300 graden, ik zie het probleem niet zo.. Heb ook wel ooit een kuub of wat van die dingen op een schip zien staan. Voor zover ik weet werkte het prima daar.
Leuke reacties allemaal, maar zijn jullie echt zo masochistisch aangelegd of zijn t hier pure adrenaline junkies?
Oh, jaaaaa! Wij helpen nou eenmaal graag iemand van de regen in de drup. En een beetje verder dan dat ook wel hoor, zo lief zijn we wel :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

:lol: :lol: :lol:

Littokala geloof ik. Geen ervaring mee. Schijnen wel goede revieuws te hebben
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 27 mei 2021 10:13
prioriteiten zetten welke groep voorrang heeft boven een ander.
Dat wil ik dus niet. Dan krijg ik ruzie met de directie. Het moet echt met batt opgelost worden. Victron kan dat maar te duur. Of misscien ook eigenlijk niet. Nog eens kijken. Thx
Wat gebeurd er dan precies?
Wanneer de stroom meting ziet dat betreffende fase meer dan 25A trekt bijvoeden uit accu middels een converter?
Lijkt mij helemaal geen ingewikkelde opgave, maar waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.
Die converter van je zonnepanelen ziet toch ook kans energie in je net te pompen als de zon opeens gaat schijnen?
Als je die zonnepanelen vervangt door accu's en de zon door een schakelaar, die converter ziet volgens mij het verschil niet.
Jij moet alleen zorgen dat die accu ingeschakeld wordt op het moment dat jij dat wilt.

We hebben jaren terug wel eens een aanbieding gehad van een energiemaatschappij, voor zo'n power-wall. Jij investeren zei de vruchten plukken. (voor de korting eisten ze 50% van de capaciteit op door hen te benutten, iets in die trant)
Dat was puur bedoeld om lokaal de pieken op te kunnen vangen, dat moet dan toch ook zo werken, of zou dat alleen de pieken van de zonnepanelen hebben moeten opvangen? (precies andersom dus)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 mei 2021 13:18
kawarider schreef: 27 mei 2021 10:13
prioriteiten zetten welke groep voorrang heeft boven een ander.
Dat wil ik dus niet. Dan krijg ik ruzie met de directie. Het moet echt met batt opgelost worden. Victron kan dat maar te duur. Of misscien ook eigenlijk niet. Nog eens kijken. Thx
Wat gebeurd er dan precies?
Wanneer de stroom meting ziet dat betreffende fase meer dan 25A trekt bijvoeden uit accu middels een converter?
Lijkt mij helemaal geen ingewikkelde opgave, maar waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd.
Die converter van je zonnepanelen ziet toch ook kans energie in je net te pompen als de zon opeens gaat schijnen?
Als je die zonnepanelen vervangt door accu's en de zon door een schakelaar, die converter ziet volgens mij het verschil niet.
Jij moet alleen zorgen dat die accu ingeschakeld wordt op het moment dat jij dat wilt.

We hebben jaren terug wel eens een aanbieding gehad van een energiemaatschappij, voor zo'n power-wall. Jij investeren zei de vruchten plukken. (voor de korting eisten ze 50% van de capaciteit op door hen te benutten, iets in die trant)
Dat was puur bedoeld om lokaal de pieken op te kunnen vangen, dat moet dan toch ook zo werken, of zou dat alleen de pieken van de zonnepanelen hebben moeten opvangen? (precies andersom dus)
Inderdaad, dat is de precies bedoeling. Een en ander moet natuurlijk wel snel genoeg kunnen schakelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

En de nieuw opgewekte spanning moet wel volledig in fase zijn met de bestaande netspanning, dus heb je drie van die dingen nodig of een hele dure.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Victron doet het inderdaad met drie en dan op de een of andere manier gekoppeld. En die is snel genoeg om het net over te nemen. Dat laatste hoeft dan niet, de snelheid om pieken op te vangen wel. Ik denk dat dat nog wel een uitdaging is, om in te voeren voordat de hoofdzekering eruit dondert..
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

https://stroomwinkel.nl/victron-multipl ... nieuw.html

Dit is zon ding dat de klus zou kunnen klaren. Dat drie keer, en dan nog de accu.....S
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 28 mei 2021 14:24 En de nieuw opgewekte spanning moet wel volledig in fase zijn met de bestaande netspanning, dus heb je drie van die dingen nodig of een hele dure.
ja, duuh.
Wat doet die omvormer voor je zonnepanelen denk je?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 mei 2021 15:59 ja, duuh.
Wat doet die omvormer voor je zonnepanelen denk je?
1 fase ;-) niet drie ;-) duuh :mrgreen:
Plaats reactie