peak shaving

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Moet je een 3 fase omvormer pakken, zo spannend kan dat toch niet zijn.
Of dacht jij dat bij 100 panelen op het dak er met een 1 fase omvormer wordt gewerkt.

Mogelijkheden zoeken, geen onmogelijkheden.

En die piek voor de frituur of strijkbout is maar 1 fase.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Precies! Daarom een fase regelen ipv driefasen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Dat was met een Zappi, die regelde driefasen. Kansloos
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 28 mei 2021 22:57 Dat was met een Zappi, die regelde driefasen. Kansloos
vertel :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Op aanraden van een vriend een Zappi lader voor de auto gekocht. Met stroomklemmen op de straatkabel instelbaar naar maximale laadcapaciteit voor de auto. Fantastisch zei hij, gaat per fase, niet dus. Als er een fase te zwaar belast werd, werd laden gestopt (volgens mij niet eens een stapje minder, gewoon stoppen). Het gevolg: een hoop gejutter, niet gewenst dus, lader verkocht en weer gewoon de Tesla lader terug, werkt veel makkelijker. Geen geklooi op je telefoon om auto te acterveren enz.
Kortom, met al die eenfase gebruikers zijn de friefasen nooit gelijk te krijgen en dus zal er per fase geregeld moeten worden.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zappi heeft dynamic loadbalancing. Dat wil zeggen dat hij rekening houdt met jouw maximale capaciteit, jouw hoofdzekering en andere verbruikers zoals kookplaat, wasmachine enz. Zo wordt je auto op maximale sterkte opgeladen, zonder dat je ook maar ergens rekening mee hoeft te houden. Zappi regelt zelf de sterkte en zorgt dat alle apparaten in huis blijven functioneren.
Allemaal mooie praat, maar zoals zo vaak geen boter bij de vis blijkbaar.

Maar wat verwacht je dan ook eigenlijk van iets wat 'Zappi' heet. :lol: :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: peak shaving

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 mei 2021 08:33 Maar wat verwacht je dan ook eigenlijk van iets wat 'Zappi' heet. :lol: :lol:
Als de naam en vormgeving je doen denken aan een stuk babyspeelgoed dan moet je er ver van wegblijven. Dan is de kans dat het uit de koker van een clubje vega-latte-macchiato zuipende selderijstengel vretende produktdesigners/marketeers komt wel erg groot :mrgreen:

Maar ik moet zeggen: het aantal grid-tied inverters met ingebakken batterijlader en powersteering valt me knap tegen. Schneider Electric lijkt nog wat te hebben, nog niet gekeken of het ook leuk is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Dat maakt alles weer goed! Nu gaat het tenminste ergens over!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Maar zonder gekheid, wel interessante materie die we steeds vaker gaan zien. Ik denk dat het in Belgie een stuk sneller gaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien eens naar Noorse oplossingen zoeken, je zag daar jaren geleden al bijna meer Tesla's rijden dan Audi en BMW.
Maar misschien laden die Noren allemaal aan 'openbare' palen. Als heb ik er ook wel es een bij het hotel zien staan met een verlengsnoer uit het keukenraam :lol: .

Wel grappig dat je zelf steeds het probleem verlegt.
Die elektrische auto heeft eigenlijk helemaal niets met het probleem te maken, mogelijk misschien alleen met de oplossing wanneer die bij zou kunnen springen bij teveel vraag.

Het bedrijf draait op 3x25A, en dat werkt gewoon.
Daar leent het huis wat vanaf, maar soms komt het wat te kort.
Er zal dus een hulpbron ingeschakeld moeten worden voor het huis.
En hoeveel is dat nu eigenlijk, als je dat even kunt bij leveren met een converter ben je toch klaar?
Je moet eigenlijk groepen maken voor onbelangrijke verbruikers, zoals boiler en heater warmtepomp, wasmachine, wasdroger. Misschien zelfs met prioriteiten.
Wanneer dan de vraag toeneemt, die eerst loskoppelen, en daarna eventueel een beetje bij voeden.
Ik denk dat je uiteindelijk maar een paar knelpunten overhoud, kookplaat, oven, waterkoker, frituur (quooker)
Een deel daarvan moet je gewoon ombouwen naar 48vDC dan heb je geen converters nodig. (dat worden wel stevige draden met 2000W per ding :mrgreen:) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 mei 2021 09:40 Misschien eens naar Noorse oplossingen zoeken
Ja Joep dat is jouw oplossing.
Je bouwt eerst een berg van minstens 1200 meter hoog met een bergmeer van 5M m3 water en een ondergronds beton reservoir van 5 miljoen m3 water en pompt s'nachts als iedereen slaapt EN je auto is opgeladen het water van het reservoir naar het bergmeer en overdag als je het nodig hebt laat je het via een dynamo terugstromen.

Als alternatief zou je een vliegwiel kunnen maken ter grootte van de London Eye en een massa van een 3500 ton die je snachts weer terug op snelheid brengt en overdag een dynamo laat aandrijven.

Je probleem is opgelost en het draadje kan op slot :lol:

Op een meer serieuze toon, bel Victron eens. Kennis van me heeft daar gewerkt en de directeur houdt zich aktief met productontwikkeling bezig. Leg hem je probleem uit eens kijken of ze een oplossing hebben. Er zal tovh wel een dynamische drie fase loadbalancer achtige oplossing zijn ?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Je probleem is opgelost en het draadje kan op slot :lol:
Ach nee joh, beetje zeveren is toch ook leuk?

Heb eens met bouwkraan en betonblokken zitten rekenen. Is bizar wat je dan nodig hebt om de energiehonger te stillen. En hoe makkelijk dat gaat met PV.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Op een meer serieuze toon, bel Victron eens. Kennis van me heeft daar gewerkt en de directeur houdt zich aktief met productontwikkeling bezig. Leg hem je probleem uit eens kijken of ze een oplossing hebben. Er zal tovh wel een dynamische drie fase loadbalancer achtige oplossing zijn ?
Die oplossing hebben ze, alleen is de terugverdientijd een jaar of tien.
Echt mooi spul, Victron. Alleen een factor twee drie duurder dan de rest, maar voor deze specifieke oplossing klaar uit de box. Beetje wat Hugo beschrijft, zo moeilijk kan het toch niet zijn? Als dat zo is, waarom dan zoveel betalen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 29 mei 2021 10:07 Beetje wat Hugo beschrijft, zo moeilijk kan het toch niet zijn? Als dat zo is, waarom dan zoveel betalen?
Nou dynamisch drie fase regelen zonder dat het snel kapot gaat lijkt me best lastig. Eigenlijk zit je op het verkeerde punt te regelen.
De verbruikers (kookplaat, auto, etc) zouden eigenlijk voor ze opeens een paar kW uit het niets beginnen te slurpen zich morten aanmelden dat ze dit graag zouden doen , dan kan er rustig geschakeld worden en een go-ahead gegeven worden.
Dit zal over een paar decades wel gaan gebeuren net als de transitie van hvac naar hvdc grid voor de distributie, want DC-DC converters zijn inmiddels veel efficienter en goedkoper dan trafos en veel flexibeler. Dus er gaat vast nog wat aankomen maar ja nieuwbouw eerst en voor nu lost het je probleem niet op.
Plaats reactie