peak shaving

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: peak shaving

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 mei 2021 09:40 Wanneer dan de vraag toeneemt, die eerst loskoppelen,
Jij woont met een technische vrouw samen. Daar mag je het vliegende spaghettimonster of een van die anderen op je blote knietjes voor danken. En heel veel medelijden hebben met de rest van wereld die met een prinses in huis woont. Want die vinden de plasmasnijder, draaibank en CNC-frees de 'onbelangrijke verbruiker'. En wee je gebeente als je dat anders ziet en die droger het eerste afschakelt; daarmee vergeleken is een grizzlybeer met jongen nog een lief onschuldig knuffelbeestje.

Mijn persoonlijke mening: lekker naar 3x25A, en lekker niks doen voorlopig. Zoals eerder gesteld is tijdelijk en matig overbelasten van die 3x25A aansluiting geen ramp, en geen zorgen voor de dag van morgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 29 mei 2021 10:18
Jij woont met een technische vrouw samen. Daar mag je het vliegende spaghettimonster of een van die anderen op je blote knietjes voor danken. En heel veel medelijden hebben met de rest van wereld die met een prinses in huis woont.
Nee hoor, medelijden heb ik niet, is allemaal jullie vrijwillige keuze, al of niet gehypnotiseerd door blonde lokken of ree-bruine ogen. :lol:

@kawarider: is het je al een opgevallen dat alles wat met 'milieu, neutraal, schone energie, isolatie' en dat soort termen werkt, toevallig allemaal een terugverdientijd van 7-10 jaar heeft. Is volgens mij een termijn die wij slapende burgers zien als haalbaar, en dus moeten ophoesten.

@Kjelt: Ik begrijp echt niet dat er een opstart tijd nodig is voor iets wat best 10 seconde mag duren maar zelf al 100x per seconde (50Hz) aan en uit gaat.
Ik zou zeggen: ga je huiswerk doen. (ik bedoel jouw niet persoonlijk, maar de fabrikanten en bedenkers van dit spul)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

en voor nu lost het je probleem niet op
Ach, probleem? Iets leuks om van gedachten te wisselen en eventueel tot een oplossing te komen. Ik wil niet te ver voor de fanfare uitlopen. Misschien maar eens wachten.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Wel grappig dat je zelf steeds het probleem verlegt.
Die elektrische auto heeft eigenlijk helemaal niets met het probleem te maken, mogelijk misschien alleen met de oplossing wanneer die bij zou kunnen springen bij teveel vraag.
Haha, ik blijf wel techneut he? Sociale vaardigheden zijn me totaal vreemd. Duidelijke communicatie hoort daar ok bij. Die Zappi heeft me op het idee gebracht dat het kan, dat is inderdaad de enige connectie met de EV.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Wanneer dan de vraag toeneemt, die eerst loskoppelen, en daarna eventueel een beetje bij voeden.
Ik denk dat je uiteindelijk maar een paar knelpunten overhoud, kookplaat, oven, waterkoker, frituur (quooker)
Een deel daarvan moet je gewoon ombouwen naar 48vDC dan heb je geen converters nodig. (dat worden wel stevige draden met 2000W per ding :mrgreen:) :lol:
Hier wringt het inderdaad. En nogmaals , dit gaat voor een hoop mensen realiteit worden ivm de energietransitie.

Dat bijvoeden zie ik op zich ook niet zon probleem in, wel de snelheid waarmee dat moet gebeuren. 25A is ongeveer 6 kW per fase. Misschien al vanaf 5 kW gebruik bij gaan voeden of zo? Ik denk maar wat hardop.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

@kawarider: is het je al een opgevallen dat alles wat met 'milieu, neutraal, schone energie, isolatie' en dat soort termen werkt, toevallig allemaal een terugverdientijd van 7-10 jaar heeft. Is volgens mij een termijn die wij slapende burgers zien als haalbaar, en dus moeten ophoesten.
Nee hoor, PV zit nu nog steeds onder de 5 jaar als je zelf legt. Wacht je hier nog lang mee dan gaat de afbouw van de salderingsregeling voelbaar worden. Accupakket zal er dan bij moeten, investering groter enz enz, kloof groter. PV is echt een nobrainer. Qua warmte is isolatie dat, wat je niet verbruikt hoef je niet te betalen/ om te hakken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

DaBit schreef: 29 mei 2021 10:18
hugo stoutjesdijk schreef: 29 mei 2021 09:40 Wanneer dan de vraag toeneemt, die eerst loskoppelen,
Jij woont met een technische vrouw samen. Daar mag je het vliegende spaghettimonster of een van die anderen op je blote knietjes voor danken. En heel veel medelijden hebben met de rest van wereld die met een prinses in huis woont. Want die vinden de plasmasnijder, draaibank en CNC-frees de 'onbelangrijke verbruiker'. En wee je gebeente als je dat anders ziet en die droger het eerste afschakelt; daarmee vergeleken is een grizzlybeer met jongen nog een lief onschuldig knuffelbeestje.

Mijn persoonlijke mening: lekker naar 3x25A, en lekker niks doen voorlopig. Zoals eerder gesteld is tijdelijk en matig overbelasten van die 3x25A aansluiting geen ramp, en geen zorgen voor de dag van morgen.
Haha, by far de beste omschrijving, heerlijk.

Behalve de laatste alinea, hoofdaansluiting terugschroeven naar 25 A is geen probleem en ook geen haast bij. Als blijkt dat er teveel pieken zijn en de hoofdzekering dondert eruit dan denk ik dat dat een kennismaking wordt met die grizzlybeer. Terug naar 50A is dan een groot probleem bij Enexis en ondertussen zit die beer in mijn nek te hijgen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 29 mei 2021 11:48 dit gaat voor een hoop mensen realiteit worden ivm de energietransitie.
De exhorbitante prijsstijging van de netwerk kosten van 3x25A naar 3x35A die zal toch echt er uit moeten.
Zonder gas gaat een gemiddeld huishouden met warmtepomp en elektrisch koken snel over die grens heen.
Ik had dit eigenlijk al verwacht maar ik denk dat het met de huidige infrastructuur niet kan. Dan gaan teveel huishoudens die stap nu al nemen terwijl ze nog niet overschakeld zijn en de infrastructuur nog niet uitgebreid is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 29 mei 2021 11:48 Dat bijvoeden zie ik op zich ook niet zon probleem in, wel de snelheid waarmee dat moet gebeuren. 25A is ongeveer 6 kW per fase. Misschien al vanaf 5 kW gebruik bij gaan voeden of zo? Ik denk maar wat hardop.
Hoe lang duurt het dan voordat zo'n stoom machine aangedreven aggregaat opgestart is? :lol:

Andere optie is natuurlijk dat jij alleen nog gebruik maakt van je machines/werkplaats zolang de PV panelen opleveren. Lijkt me een heerlijk leven. :mrgreen:

Klant: wanneer kom je die afzuiging installeren, Kawa : ik zal even op buienradar kijken. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 mei 2021 12:36
kawarider schreef: 29 mei 2021 11:48 Dat bijvoeden zie ik op zich ook niet zon probleem in, wel de snelheid waarmee dat moet gebeuren. 25A is ongeveer 6 kW per fase. Misschien al vanaf 5 kW gebruik bij gaan voeden of zo? Ik denk maar wat hardop.
Hoe lang duurt het dan voordat zo'n stoom machine aangedreven aggregaat opgestart is? :lol:


Andere optie is natuurlijk dat jij alleen nog gebruik maakt van je machines/werkplaats zolang de PV panelen opleveren. Lijkt me een heerlijk leven. :mrgreen:

Klant: wanneer kom je die afzuiging installeren, Kawa : ik zal even op buienradar kijken. :lol:
Jazeker. Niets nieuws ondrr de zon. Gaan een paar taaie weken worden. Telefoon eens in de hoek gooien.

En qua staalleveranties/ prijzen begint de vakantie vroeg dit jaar.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Kjelt schreef: 29 mei 2021 12:00
kawarider schreef: 29 mei 2021 11:48 dit gaat voor een hoop mensen realiteit worden ivm de energietransitie.
De exhorbitante prijsstijging van de netwerk kosten van 3x25A naar 3x35A die zal toch echt er uit moeten.
Zonder gas gaat een gemiddeld huishouden met warmtepomp en elektrisch koken snel over die grens heen.
Ik had dit eigenlijk al verwacht maar ik denk dat het met de huidige infrastructuur niet kan. Dan gaan teveel huishoudens die stap nu al nemen terwijl ze nog niet overschakeld zijn en de infrastructuur nog niet uitgebreid is.
Precies. Van 50 naar 35 heeft geen zin. Het wordt pas aantrekkelijk als de aansluiting naar 25 gaat.
En hoe dat moet met al die warmtepompen in de winter? Ik heb de mijne vorige week aangesloten maar wordt daar niet direct vrolijk van. COP van 4 gaat ie niet halen voor sanitairwater. Een co2 pomp zou wel leuk zijn, maar die functioneert alleen als ie teruggekoeld wordt tot onder de 30 gr. Ook een uitdaging. Daar tegenover doet die het wel makkelijk tot de 80 gr.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door Ballegooijen »

Zonder gas gaat een gemiddeld huishouden met warmtepomp en elektrisch koken snel over die grens heen
Ik denk dat waterstof een betere optie is voor het vervangen van gas. Ze zijn daar al heel ver mee maar wordt op de een of andere manier geblokkeerd/tegengewerkt door iets of iemand.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: peak shaving

Bericht door RoBie »

Ballegooijen schreef: 29 mei 2021 16:41
Zonder gas gaat een gemiddeld huishouden met warmtepomp en elektrisch koken snel over die grens heen
Ik denk dat waterstof een betere optie is voor het vervangen van gas. Ze zijn daar al heel ver mee maar wordt op de een of andere manier geblokkeerd/tegengewerkt door iets of iemand.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: peak shaving

Bericht door RoBie »

RoBie schreef: 29 mei 2021 18:58
Ballegooijen schreef: 29 mei 2021 16:41
Zonder gas gaat een gemiddeld huishouden met warmtepomp en elektrisch koken snel over die grens heen
Ik denk dat waterstof een betere optie is voor het vervangen van gas. Ze zijn daar al heel ver mee maar wordt op de een of andere manier geblokkeerd/tegengewerkt door iets of iemand.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
En dan kernernergie gebruiken om waterstofgas te maken, schoner ga je het niet krijgen en bovendien kan dan het bestaande elektriciteitsnet blijven bestaan zonder aanpassingen en het bestaande aardgasnet kan gebruikt worden voor waterstofgas. Maar ja kernenergie is een vies woord.....
Plaats reactie