peak shaving

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

peak shaving

Bericht door kawarider »

Hallo, niet echt cnc maar hier zitten aardig wat knappe koppen om bij het volgende eens mee te denken.

Probleem: te zware aansluiting, nl 3-50 A. Deze verlichten naar 3-25A bespaart 1000 euro per jaar. Genoeg om eens over na te denken. Met de komst van elektrische auto gaan er af en toe icm oven, airfryer en vaatwasser wel eens pieken boven de 25 A zijn.

Oplossing: peak shaving met een accupakket. Wat voor accu's? Waarschijnlijk LifePo4, maar dat doet er nog niet toe.

Tsja, en verder kom ik eigenlijk niet, tenzij de knip ver, heel ver opengetrokken wordt. Dan is het geen hobby meer en houden we gewoon die aansluiting op 50A. Victron is helemaal top met dito prijkaartje. Hou ik het zo goedkoop mogelijk dat ben ik altijd nog 1000 euro per omvormer per fase kwijt zonder ESS delen. Ik wil niet eens weten wat dat kost, laat staan het accupakket.

Hier is nog een Eastron MSD630 modbus v2 over. Deze zou uit te lezen zijn met een Arduino (misschien gaat me dat ook nog lukken ook).

https://www.youtube.com/watch?v=T76RZC4 ... LL&index=4

Als inverter zit ik te denken aan een SolarEpic 1000 W met MPPT. Het lijkt erop dat deze ook met een batt te voeden is, geen idee echter wat die mppt gaat doen en hoe je vermogen stuurt. Zowel om het accupakket te ontzien als de omvormer. Deze kosten niets maar zijn ook niet al te betrouwbaar als ze vol belast worden. Dan nog een paar opladers. Dat lijkt me het kleinste probleem. Hardware begint wat samen te vallen zo, code schrijven durf ik nog niet aan te denken.

Iemand ervaring of wat zinnigs te melden over een peak shaving systeem? Probleem lijkt me echt te zitten in het aansturen van grid tied inverters.

Zoals gezegd is het puur hobby en moet het dus wel betaalbaar blijven.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: peak shaving

Bericht door serum »

De vraag is hoeveel je moet bufferen. Een elektrische auto is geen piekje meer.

Ik zou eerst de boel een paar maand gaten houden met bv een youless of een homewizard dingetje, dat je inzichtelijk krijgt hoeveel vermogen je in die pieken trekt. Als je dan 10kw aan buffer moet hebben wordt het een knappe investering.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toevallig laatst met een kennis over gehad, die was naar zoiets op zoek voor de camping infrastructuur.
Je hebt eigenlijk een overmaatse wasmachine-droger schakeling nodig. Die auto hoeft natuurlijk niets zolang er andere prioriteiten zijn.
Ik zal hem es vragen wat dat voor onderdeel geworden is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Ja, maar dan toch anders. Je hebt onze verwarmingsinstallatie gezien Hugo, daar is onlangs een warmtepomp bijgekomen (nou ga ik off topic in mijn eigen topic). Dat vindt de directie allemaal heel knap enzo, maar wie gaat dat gebruiken als jij dat niet kunt? Lang verhaal kort: ik mag klooien wat ik wil, als de kamerthermostaat maar blijft doen wat ie moet doen, de lichtschakelaars, oven, vaatwasser enz. Om reden van de piekgebruiken heb ik mijn schaar ook verkocht, die zat over de 25A bij opstarten. Auto is goed in te stellen mbt laden, de rest daar heb ik geen invloed op. Als er gewassen moet worden, dan moet dat nu! Evenals die pizza na het eten (leuk die pubers! en ze freten wat weg), en dan wil de andere friet! Pieken zijn beperkt tot max 10 min schat ik zo, maar wil dat wel geregeld hebben zonder als stroom-nazi door het huis te banjeren.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

serum schreef: 24 mei 2021 18:19 De vraag is hoeveel je moet bufferen. Een elektrische auto is geen piekje meer.

Ik zou eerst de boel een paar maand gaten houden met bv een youless of een homewizard dingetje, dat je inzichtelijk krijgt hoeveel vermogen je in die pieken trekt. Als je dan 10kw aan buffer moet hebben wordt het een knappe investering.

Domoticz draait hier. Er komt eigenlijk nauwelijks een fase boven de 25 A, wat uitzonderingen daargelaten. Ik wilde eens met 3 kWh beginnen. Om uiteindelijk met 100 kWh te eindigen als de salderingsregeling gestopt is. Dan kunnen we ook in de winter off grid. Nu eerst eens klein beginnen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je een huishouden niet meer op 3x25A kunt runnen gaat er volgens mij iets mis. :lol:
Maar evengoed is de case wel een interessante. Die pieken zijn natuurlijk meestal relatief kort, als je 15 minuten kunt overbruggen zal je het meeste wel hebben.
Een tesla accu of Panasonic of zo is daar natuurlijk het uitgelezen ding voor. Maar dan zit je volgens mij richting 5k of meer.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Als je een huishouden niet meer op 3x25A kunt runnen gaat er volgens mij iets mis. :lol:
plus werkplaats, knap dat dat lukt op 25 A bedoel je.
plasmasnijder, compressor, afzuiging en kantbank staan tegelijk te bulten. Daar bovenop het huishouden.....En dat moet functioneren zonder dat iemand last heeft van elkaar.
Een tesla accu of Panasonic
Bij voorbaat al afgeschoten, losse profi componenten overtreffen dat bedrag. Toch nog eens terug....Misschien zo gek nog niet. Eigenlijk weinig voor te krijgen voor kleinverbruikers. Maar dat gaat veranderen. Zeker in Belgie waar de salderingsregeling in een dag afgeschaft is gaan de ontwikkelingen snel. Prijzen gaan dan ook zakken verwacht ik, net als wat zonnepanelen de afgelopen 10 jaar gedaan hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 24 mei 2021 21:23
Als je een huishouden niet meer op 3x25A kunt runnen gaat er volgens mij iets mis. :lol:
plus werkplaats, knap dat dat lukt op 25 A bedoel je.
Daar was ik al bang voor. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door janplastiek »

op de website van Engie (belgische energie leverancier)

Wat kost een thuisbatterij Powerwall?

In Europa kost een Tesla Powerwall 8.240 € (excl. btw). In die prijs zit de batterij, de omvormer en de ondersteunende hardware. Daar komt nog eens tussen 1.100 € en 3.300 € bovenop voor de installatie. Woningen ouder dan 10 jaar genieten bovendien een verminderd btw-tarief van 6%. De fabrikant biedt ook 10 jaar garantie. Het gaat om een batterij van 13,5 kWh.

ik heb weet van een garagist die een auto wrak van een elektrische wagen onder een zeil heeft staan, gekoppeld aan een laadpaal die stroom terug levert bij nood aan elektriciteit.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://kwbenergy.nl/product/kwb-powerwall-5000u/
Als met de winst geen raketten afgeschoten hoeven worden kan het voor minder.

Maar hoeveel heb je nu echt nodig om die pizza / wasmachine / ongein even bij te staan?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

janplastiek schreef: 24 mei 2021 21:35 op de website van Engie (belgische energie leverancier)

Wat kost een thuisbatterij Powerwall?

In Europa kost een Tesla Powerwall 8.240 € (excl. btw). In die prijs zit de batterij, de omvormer en de ondersteunende hardware. Daar komt nog eens tussen 1.100 € en 3.300 € bovenop voor de installatie. Woningen ouder dan 10 jaar genieten bovendien een verminderd btw-tarief van 6%. De fabrikant biedt ook 10 jaar garantie. Het gaat om een batterij van 13,5 kWh.

ik heb weet van een garagist die een auto wrak van een elektrische wagen onder een zeil heeft staan, gekoppeld aan een laadpaal die stroom terug levert bij nood aan elektriciteit.
Volgens mij is er ook nog een 7kWh versie. Die zou voor ons ruimschoots passen voor wat piekjes. Voorlopig nog vrolijk verder met salderen. Die kleine versie zou dan misschien wat zijn. Drie Victrons en ESS draaiend zal minimaal 4500 euro zijn, Alie LifePo4 erbij a 150 euro/kWh ....Dan gaat het rap richting iets profi en hoef ik niet wakker te liggen of alle draadjes wel goed zitten...

Dat van die laadpaal kende ik slechts van praten, VTG is nog niet echt verkrijgbaar. Misschien beter nog wat geduld hebben, de dingen gaan hard nu. Als ik zie wat Tesla allemaal nog wil gaan doen en wat Volkswagen aan het stuiteren is om bij te komen. Nog even en alles is elektrisch.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mei 2021 21:49 https://kwbenergy.nl/product/kwb-powerwall-5000u/
Als met de winst geen raketten afgeschoten hoeven worden kan het voor minder.

Maar hoeveel heb je nu echt nodig om die pizza / wasmachine / ongein even bij te staan?
Is ook een leuke, maar das de opslag. Peakshaving is toch wat speciaals. Buiten Victron zie ik niemand dat verzorgen.

Hoeveel heb ik nodig? Geen idee. In theorie niets, maar heel af en toe zie ik tegenwoordig een uitschieter. De graphics in Domoticz zijn op zich niets mis mee, echter bij jaargebruik vallen die pieken weg. Het gaat echt om overdag als ik aan het werk ben, de wasmachine draait en de pubers krijgen honger. In de zomer is het bijna onmogelijk om dan verbruik vanaf de straat te krijgen. In de winter is dat een ander verhaal, dat doet PV niets.

Het gaat dus echt om een betaalbare peakshaving ding, de batterij zoek ik er daarna wel bij. Zoals gezegd, buiten Victron is er geen fabrikant die dit in zijn programma heeft.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 mei 2021 21:49 https://kwbenergy.nl/product/kwb-powerwall-5000u/
Als met de winst geen raketten afgeschoten hoeven worden kan het voor minder.

Maar hoeveel heb je nu echt nodig om die pizza / wasmachine / ongein even bij te staan?
Is ook een leuke, maar das de opslag. Peakshaving is toch wat speciaals. Buiten Victron zie ik niemand dat verzorgen.

Hoeveel heb ik nodig? Geen idee. In theorie niets, maar heel af en toe zie ik tegenwoordig een uitschieter. De graphics in Domoticz zijn op zich niets mis mee, echter bij jaargebruik vallen die pieken weg. Het gaat echt om overdag als ik aan het werk ben, de wasmachine draait en de pubers krijgen honger. In de zomer is het bijna onmogelijk om dan verbruik vanaf de straat te krijgen. In de winter is dat een ander verhaal, dat doet PV niets.

Het gaat dus echt om een betaalbare peakshaving ding, de batterij zoek ik er daarna wel bij. Zoals gezegd, buiten Victron is er geen fabrikant die dit in zijn programma heeft.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door janplastiek »

kawarider schreef: 24 mei 2021 21:50
Dat van die laadpaal kende ik slechts van praten, VTG is nog niet echt verkrijgbaar. Misschien beter nog wat geduld hebben, de dingen gaan hard nu. Als ik zie wat Tesla allemaal nog wil gaan doen en wat Volkswagen aan het stuiteren is om bij te komen. Nog even en alles is elektrisch.
https://wallbox.com/nl_be/quasar-dc-charger
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie