Potentiometer op VFD

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Potentiometer op VFD

Bericht door bartL »

Op mijn freesbank zou ik graag een potmeter zetten voor het eenvoudig kunnen regelen van de spindel RPM naast de CVT aandrijving die er al op zit. Nu ben ik niet heel erg thuis in die dingen, ik krijg het meestal wel werkend maar of het dan zit zoals het hoort.... :roll:

Onderstaand mijn VFD, volgens mij kan ik T1 en T3 gewoon als input naar de potmeter leiden en de output naar de T4 brengen, klopt dit?
Wat voor potmeter moet ik hiervoor gebruiken qua weerstandswaarde?
En heeft iemand er misschien nog eentje liggen welke ik over kan nemen? Liefst 1 met een beetje behoorlijke afmeting zodat hij makkelijk te bedienen is.
vfd.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door DaBit »

De potmeter zou ik ergens tussen de 5kOhm en 22kOhm nemen, gewoon een lineaire. T1/T3 met output naar T4 klopt.
Met de vrijgave en vooruit/achteruit schakelaars moet je ook wat doen trouwens.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 11 jun 2021 10:52 De potmeter zou ik ergens tussen de 5kOhm en 22kOhm nemen, gewoon een lineaire. T1/T3 met output naar T4 klopt.
Met de vrijgave en vooruit/achteruit schakelaars moet je ook wat doen trouwens.
Ok, dus die weerstand komt niet zo nauw.
Vrijgave, vooruit en achteruit zitten al aangesloten in de machine. Deze worden vanuit Eding en een relaisbordje aangestuurd. Dit werkt allemaal al naar behoren.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door DaBit »

Maximale belasting van die +10V is 5mA, dus dat bepaalt de ondergrens van je potmeter. R = U/I = 10V/0,005A = 5kOhm.
De bovengrens word bepaald door de hoeveelheid mogelijke storing die je wil accepteren, en die 22kOhm is niet zo hard, die komt uit mijn duim. Maar dan heb je een gebiedje waarin je makkelijk kunt zoeken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door bartL »

Ok bedankt. Dat moet wel lukken!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12033
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door hugo stoutjesdijk »

bartL schreef: 11 jun 2021 09:48 Liefst 1 met een beetje behoorlijke afmeting zodat hij makkelijk te bedienen is.
vfd.JPG
Dat is de knop die je er op zet, staat los van de potmeter. (al bestaan er tegenwoordig knoppen met geïntegreerde potmeter)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door bartL »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 jun 2021 12:31 Dat is de knop die je er op zet, staat los van de potmeter. (al bestaan er tegenwoordig knoppen met geïntegreerde potmeter)
Ja precies, die kwam ik bij RS ook tegen maar vind ik allemaal nogal prijzig. Ik heb nu bij ome Ali van die Eaton clones gevonden die in een 22mm gat passen. Van de orginele ben ik wel gecharmeerd dus eens kijken of deze ook hun werk doen. Scheelt in ieder geval nogal in de prijs.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door Floppy »

DaBit schreef: 11 jun 2021 11:59 Maximale belasting van die +10V is 5mA, dus dat bepaalt de ondergrens van je potmeter. R = U/I = 10V/0,005A = 5kOhm.
De bovengrens word bepaald door de hoeveelheid mogelijke storing die je wil accepteren, en die 22kOhm is niet zo hard, die komt uit mijn duim. Maar dan heb je een gebiedje waarin je makkelijk kunt zoeken.
Volgens mijn rekenmachientje is dat toch 2kOhm
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door DaBit »

:oops:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door benkr »

Ook voor DaBit is het warm dus het is hem vergeven.
Overigens zijn die potmeters meestal 10 kOhm of 5 kOhm.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door bartL »

Vandaag de Eaton clones binnen gekregen (5 voor de prijs van 0,2 orginele 8) )en zojuist even op de machine geknutseld. Parameter aanpassing in de VFD en het werkt zoals verwacht.
Nu vroeg ik me nog af wat een beetje acceptabele grenswaarden zijn voor een 3fase AC motor zonder teveel kracht te verliezen? Vanaf hoeveel hz komt hij op een acceptabel koppel? Is hier een berekening of vuistregel voor?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door Kjelt »

Wat bedoel je met Eaton clones? Het M22 systeem? Linkje ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door bartL »

Deze heb ik besteld. Idd M22 systeem.
https://a.aliexpress.com/_mtlEtgv
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Potentiometer op VFD

Bericht door bartL »

Nu vroeg ik me nog af wat een beetje acceptabele grenswaarden zijn voor een 3fase AC motor zonder teveel kracht te verliezen? Vanaf hoeveel hz komt hij op een acceptabel koppel? Is hier een berekening of vuistregel voor?
Iemand die hier iets zinnigs op kan zeggen?
Plaats reactie