Het bouwen van een schakelkast

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Het bouwen van een schakelkast

Bericht door Jantje2k »

Goedemorgen allen,

Ik ben van plan een schakelkast in te gaan richten, maar daarover heb ik een vraag. Ik heb inmiddels gelezen over EMC, enzovoort, dus hogere stromen moeten zoveel als mogelijk zijn gescheiden van de lagere stromen. Uiteraard komen er zekeringsautomaten tussen om alles netjes te houden.

In de schakelkast gaan meerdere voedingen komen, waardoor er dus meerdere keren 230 volt nodig is. Hoe kan ik nou van 1 x 230 volt naar 5 x 230 volt gaan? In een huis zou je dan bijvoorbeeld een verdeelblok kiezen, maar in een schakelkast is dat niet helemaal professioneel natuurlijk.

Hoe pak je zoiets nou "industrieel" aan? Hebben jullie daar ideeën bij?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Het bouwen van een schakelkast

Bericht door javanree »

Jantje2k schreef: 26 jul 2021 10:28 In de schakelkast gaan meerdere voedingen komen, waardoor er dus meerdere keren 230 volt nodig is. Hoe kan ik nou van 1 x 230 volt naar 5 x 230 volt gaan? In een huis zou je dan bijvoorbeeld een verdeelblok kiezen, maar in een schakelkast is dat niet helemaal professioneel natuurlijk.
Een hele gebruikelijke methode is een DIN rail met daarop rijgklemmen.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Het bouwen van een schakelkast

Bericht door Jantje2k »

Ja, ik ging even verder googlen en kwam uit op een power distribution terminal block. Dus dat is dan denk ik wat ik zoek. Die rijgklemmen wil ik wel gaan gebruiken, maar die kende ik onder de naam feed-through-terminal :p
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het bouwen van een schakelkast

Bericht door benkr »

Jantje2k schreef: 26 jul 2021 10:58 Ja, ik ging even verder googlen en kwam uit op een power distribution terminal block. Dus dat is dan denk ik wat ik zoek. Die rijgklemmen wil ik wel gaan gebruiken, maar die kende ik onder de naam feed-through-terminal :p
Ik gebruik het liefst railklemmen (of rijgklemmen) van PhoenixContact, die zijn wel duur maar ook betrouwbaar.
Het liefst gebruik ik zgn. veerdrukklemmen en geen schroefklemmen omdat ik daar slechte ervaring mee heb, ik heb het meerdere keren meegemaakt dat de schroefjes los gaan zitten in de loop van de tijd, veerdrukklemmen hebben daar geen last van.
Ga eens een keer naar Kelders in Boxmeer, grote kans dat je daar voor weinig geld een prima klemmenstrook of losse klemmen vindt.
Hier een voorbeeld van een klemmenstrook in een besturingskast die ik voor een machine gebouwd heb.
klemmenstrook.JPG
Gebruik bij voorkeur ook draadgoten en houd bij de indeling van je kast rekening met deze goten, ze vreten ruimte.
20200418_152302.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Het bouwen van een schakelkast

Bericht door cncjohn »

Als je toch van plan bent om zekering automaten te gebruiken kun je die toch met een kam aansluiten/doorverbinden
Dan is een voedingsdraad genoeg bij 1 fase
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Het bouwen van een schakelkast

Bericht door Bjornski1976 »

Inkomende voeding komt binnen in de kast en gaat vandaaruit, in de meeste gevallen naar een hoofd/werkschakelaar.

Vandaaruit ga je onderverdelen middels een klemmenstrook of eerst naar zekeringen/automaten.

Klemmen die op een dinrail gemonteerd kunnen worden zijn er wel in honderd verschillende uitvoeringen. Wij gebruiken een soort waarop aan de bovenkant een brug verbinding gemaakt kan worden. Zo kan je makkelijk vertakken. Maar je kan ook gemakkelijk doorverbinden met draad.

Voor hoogfrequent stroom is het beter om geen massief koperdraad te gebruiken, dit i.v.m. stroomverdringing al zal je daar in de kast weinig last van hebben.

Probeer zo veel mogelijk te scheiden in je kast, 230V50hz in een aparte goot, stuurkabeltjes gootje etc.. Probeer ook in je kast afgeschermde kabeltjes te gebruiken. Mantel van oude -kas grondkabel kan je hiervoor gebruiken met krimpkous er omheen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Het bouwen van een schakelkast

Bericht door xander janssen »

Ik gebruik hiervoor altijd Din klemmen.

https://at.rs-online.com/web/p/anschlus ... lsrc=aw.ds

In steek- of schroefvariant
Plaats reactie