Foutje in keuze electronica

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Foutje in keuze electronica

Bericht door create »

Dit m.b.t. keuze motoren en drivers.

Kaart kan 7A hebben dit is in serie geschakelde motoren. Ik heb hem nu in serie staan omdat ik niet anders kan want parallel kunnen de motoren 4,2 hebben en de driverkaart maar 3.5A (grr) Nu staat hij op +_ 3,3A in serie. Jammer want volgens mij kan ik er meer uit halen.

Natuurlijk had ik beter op moeten letten maar ja, dat krijg je als je te graag wil bouwen en frezen :P

Hier een paar links naar bijna de hele opzet zoals ik het heb gemaakt.

Dit zijn de motoren

http://www.home.versatel.nl/crazydiver/nema23.pdf

Dit zijn mijn drivers

http://www.home.versatel.nl/crazydiver/cn0143.pdf

hier de interface

http://www.home.versatel.nl/crazydiver/interface.pdf

en de voeding

http://www.home.versatel.nl/crazydiver/ ... pply5a.pdf

Ben heel nieuwsschierig wat jullie er van vinden

alvast bedankt
gr Create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door Erik »

Het probleem is dus een beetje zoals ik al verwachtte. Jij hebt je te netjes aan het schema van je driver-datasheet gehouden. Die driver-datasheet gaat er van uit dat er alleen maar motoren bestaan met 6 aansluitdraden, terwijl jij een motor hebt met 8 aansluitdraden. Het voordeel van die 8 aansluitdraden is dat je veel flexibeler bent met aansluiten op de driver.

Oplossing in jouw geval; 2x2 motorspoelen parallel zetten, je houd nu 4 draden over. Zoiets bedoel ik dus; http://www.stappenmotor.nl/Datasheets/S ... 0Serie.pdf en dan bovenaan pagina 4. Wel 3x checken welke spoelen/draden je parallel zet anders is het einde oefening voor je driver. De 4 draden die je nu hebt "series wired" aansluiten op je driver.

De stroom uitgestuurd door je driver zal zich netjes verdelen door 2 spoelen die parallel staan. De toegestane stroom/fase is 3A. Je kunt nu dus de driverstroom instellen op 6A. Je hebt nu het (bijna) maximale uit je motor te pakken.


Ben je er nog?

Gr.

Erik

Geen schadeclaims als het mis gaat.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door create »

PFFF,

Moet ik dit snappen als Timmerman :lol:
Ik schakel Bascnc even in om me bij te praten denk dat hij op deze tread ook wel zal reageren.

Alvast bedankt voor de inspirende info

gr create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door Erik »

Nog een keer in timmermanstaal;

Je motor heeft 4 spoelen met elk 2 aansluitdraadjes, totaal 8 draden uit de motor. Hier het schema;
Afbeelding

Jij hebt op dit moment netjes het schema aangehouden uit de datasheet van je driver en de motorspoelen in serie geschakeld. Je kunt ook de motorspoelen parallel aanluiten volgens volgende schema;

Afbeelding

Door dit aansluitschema te gebruiken kun je de driver instellen op 6A. De stroom zal zich netjes verdelen door de 2 parallelle spoelen. Je behaalt nu 2 voordelen;
Je voert nu 2x zoveel stroom naar de motor, het koppel zal ook 2x (of 1,4x???) zo hoog liggen.
Over elke spoel staat de maximale voedingsspanning, je zal dus een hoger maximaal toerental halen.

Zo beter duidelijk?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door create »

Hallo Erik,

Natuurlijk heb ik even Bascnc gebeld. Maar volgens hem hebben we de motoren zo al zitten. Om nu kreten te slaan waar ik niet achter sta. Wacht ik even tot Bas reageerd hier.

Maar je tekening is wel duidelijk dit noem ik nu jip en janneke taal.

thanks

gr create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door Erik »

Ik denk dat nu de middenaftakkingen op een andere manier aangesloten zijn. Je schrijft zelf ook dat de spoelen in serie zijn aangesloten. In ieder geval heb je weer wat te puzzelen.

Gr.

Erik
bascnc
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jan 2007 18:53
Locatie: edam
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door bascnc »

Als je op pagina 8 kijkt van het boekje over de driver zul je zijn dat de driver parralel maar 3,5 ampere kan leveren.
En als je bij de motor kijkt zie je dat de motor parralel 4,2 ampere nodig heeft.
Dat is het probleem wat we nu hebben we willen graag parralel draaien, maar dat gaat dus niet.

Bascnc
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door Erik »

bascnc schreef:Als je op pagina 8 kijkt van het boekje over de driver zul je zijn dat de driver parralel :!: :!: maar 3,5 ampere kan leveren.
Let op dat ik een :!: achter parallel heb gezet in de quote. Ook ik heb de drivermanual gelezen. Als je nu mijn getekende schema legt naast het schema van de drivermanual zie je duidelijke verschillen. Het schema in de drivermanual is ervoor bedoeld om een motor met 6 draden aan te sluiten op de driver. Jan bezit een motor met 8 draden. De drivermanual zegt niets over motoren met 8 draden.
bascnc schreef: En als je bij de motor kijkt zie je dat de motor parralel 4,2 ampere nodig heeft. Dat is het probleem wat we nu hebben we willen graag parralel draaien, maar dat gaat dus niet.
De oplossing staat dus hierboven. Ik heb net voor de zekerheid de datasheet van de motor nog eens gelezen. Het begrip "parallel" in de drivermanual refereert aan een 6-dradige motor. Het begrip "parallel" in de motordatasheet refereert aan het door mij getekende schema. Met het door mij getekende schema kun je de driver op 4,2A instellen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door create »

Hmm dank je Erik,

Dit gaan we zeker proberen.
Je hebt een punt, over de 6 en 8 draden.

Opzich heb ik nu een hele mooie opstelling. Misschien dat we woensdag weer verder gaan met de motoren. Durf het zelf alleen niet aan.

gr create
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door create »

Hier even mijn opzet van de totale electronica tot nu toe. De ventilatoren moeten nog aangesloten worden. Je kan het bekijken met autocad 2000 of een gratis dwg reader.

http://www.home.versatel.nl/crazydiver/electronica.dwg

klik op "opslaan als" en dan kun je hem openen.


gr Create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door Erik »

Weer in Jip en janneke taal;

groen aan oranje knopen en aansluiten aan phase A
geel aan rood knopen en aansluiten aan phase B
blauw aan bruin knopen en aansluiten aan phase C
paars aan wit knopen en aansluiten aan phase D

Jammer van dat laatste tekstkleurtje wit 8)

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Foutje in keuze electronica

Bericht door create »

Ik hou van jip en janneke :D

Ik ga het woensdag waarschijnlijk met bas even testen, ik heb nog een A as over dus als het mis gaat heb ik er nog 3.

sorry voor het wit, zal het doorgeven aan de beheerder :mrgreen:

gr Create
Plaats reactie