Draaibank motor frequentie regelaar

Moderator: Moderators

Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

Wist niet zeker of dat zo kon vandaar idd rechtstreeks aan de motor, had gelezen dat het niet rechtstreeks op de stekker kon i.v.m. de standenschakelaar die er tussen zit.
Voordeel is nu wel dat ik met de potmeter snel het toerental kan regelen, hoop dat ik wel genoeg vermogen overhoudt anders moet er alsnog een andere motor op.
Maar als ik de boel weer origineel aansluit zorgt die schakelaar dan voor de sterverbinding van PA PB en PC?
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

Alk schreef: 18 aug 2021 16:56 Maar als ik de boel weer origineel aansluit zorgt die schakelaar dan voor de sterverbinding van PA PB en PC?
Ja, dat heb je toch gemeten ?
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

Ja maar heb wel eens gelezen dat het niet altijd zomaar kan als er nog schakelaars of andere elektronica tussen zit.
Heb de vfd van de freesbank ook rechtstreeks op de motor aangesloten, dit werkt prima dus vandaar dat ik het op dezelfde manier aangesloten heb.
Probeer altijd zo logisch mogelijk te denken, maar mijn theoretische kennis in elektronica is beperkt.
Ga nog maar even meten deze week met de kennis die ik nu heb.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door keesfrees »

De motor zal wel draaien maar wel met veel minder kracht, als dat genoeg voor je is dan is het goed, dat zal je pas merken bij gebruik.

De motor heeft wikkelingen van 220V dus op zich zou je deez prima kunnen gebruiken, ware het niet dat :
Het zijn 6 wikkelingen met 12 draden, maar helaas zitten de draden per 2 op een aansluiting.
Kijk eens goed naar / in de motor of die draden los van elkaar zou kunnen maken, zonder dat de boel afbreek of zo.
Als dat mogelijk is dan kun je 'm omschakelen naar 220V driehoek.
( en met nog meer knutselen ook nog op 2 snelheden, maar dat is ws niet nodig omdat je een vfd hebt )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie