Draaibank motor frequentie regelaar

Moderator: Moderators

Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

Benkr ga straks even foto´s maken en dan probeer ik ze te posten! iedereen bedankt voor de hulp zover!
Vind het altijd mooi om te zien dat er zoveel support is!
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

IMG_20210729_144104.jpg
IMG_20210729_144241.jpg
IMG_20210814_135818.jpg
IMG_20210814_135838.jpg
IMG_20210814_135701.jpg
Hierbij de foto´s van het type plaatje van de motor, de aansluiting van de motor, en de schakelaar van de hendel.
Zo moeilijk was het idd niet de foto´s toevoegen ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Ja, het is inderdaad een poolomschakelbare motor, of het een Dahlander motor is weet ik niet zeker, die hebben meestal op het typeplaatje iets staan als ster-ster / driehoek of zo, dat is hier niet.
Bovendien is deze motor echt alleen maar 380V. Met een VFD op 230V lever je dus altijd flink vermogen in.
Ik zou er een andere motor op zetten, als ik het voor mezelf zou moeten doen dan zou ik er een servomotor op zetten, maar dan ben je wel zo'n 4 a 500 Euro verder, een beetje afhankelijk van het vermogen en waar je die koopt.
Voordeel daar van is een continu regelbaar toerental, van echt 0 tot max.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

Wil het wel proberen en kijken wat ik aan vermogen overhoud, hoe moet ik deze motor dan aansluiten?
In driehoek neem ik aan, linker en rechter aansluiting met elkaar verbinden en de regelaar eraan? zo heb ik het met mijn freesbank ook gedaan.
Die stond in ster.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Alk schreef: 14 aug 2021 18:07 Wil het wel proberen en kijken wat ik aan vermogen overhoud, hoe moet ik deze motor dan aansluiten?
In driehoek neem ik aan, linker en rechter aansluiting met elkaar verbinden en de regelaar eraan? zo heb ik het met mijn freesbank ook gedaan.
Die stond in ster.
Nee, dat is juist het probleem, deze motor kun je niet zo maar even in driehoek zetten, dat gaat samen met het omschakelen van het aantal polen, of simpeler, alleen in driehoek zetten beperkt je tot maar één toerental, waarschijnlijk het laagste maar dat weet ik niet zeker, en in ieder geval zul je die schakelaar anders moeten aansluiten. En daarbij verlies je bijna de helft van het vermogen (wortel 3 om precies te zijn) doordat je niet met 380V voedt maar met 230V
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door keesfrees »

benkr schreef: 14 aug 2021 23:18 En daarbij verlies je bijna de helft van het vermogen (wortel 3 om precies te zijn) doordat je niet met 380V voedt maar met 230V
P=U^2/R
Dus wortel 3 in het kwadraat.
1/3 van het vermogen dus.

Ik zat even te studeren op de Dahlander motor :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor
En dan met name dit plaatje :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlander ... lander.svg
Als het qua aansluitingen mogelijk is dan zou je het rechtse plaatje moeten nemen maar dan in driehoek, ik bedoel de windingen parallel en dan in driehoek.
Het hangt er dan van af of je de windingen op die manier kan schakelen, ik heb er goede hoop op.
Ik kijk nog weer even naar het plaatje, neem de linkse schakeling en hang de 3 middenpunten (2U 2V 2W) aan elkaar.

( In het ergste geval zitten de uiteinden van 2 wikkelingen onder 1 schroef aansluiting maar dan nog zou je die los kunnen maken maar als het een beetje oud en hard is en het breekt af dan ben je verder van huis. )
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 14 aug 2021 23:49
benkr schreef: 14 aug 2021 23:18 En daarbij verlies je bijna de helft van het vermogen (wortel 3 om precies te zijn) doordat je niet met 380V voedt maar met 230V
P=U^2/R
Dus wortel 3 in het kwadraat.
1/3 van het vermogen dus.

Ik zat even te studeren op de Dahlander motor :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor
En dan met name dit plaatje :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlander ... lander.svg
Als het qua aansluitingen mogelijk is dan zou je het rechtse plaatje moeten nemen maar dan in driehoek, ik bedoel de windingen parallel en dan in driehoek.
Het hangt er dan van af of je de windingen op die manier kan schakelen, ik heb er goede hoop op.
Ik kijk nog weer even naar het plaatje, neem de linkse schakeling en hang de 3 middenpunten (2U 2V 2W) aan elkaar.

( In het ergste geval zitten de uiteinden van 2 wikkelingen onder 1 schroef aansluiting maar dan nog zou je die los kunnen maken maar als het een beetje oud en hard is en het breekt af dan ben je verder van huis. )
Kees, ik heb ooit vroeger op school, omdat ze mij eigenlijk niets nieuws konden leren tijdens de praktijklessen een Dahlander motor die opnieuw gewikkeld was, maar waar de wikkelaar een vergissing had gemaakt, de winding aansluitingen uit moeten zoeken en goed aan moeten sluiten. Tegenwoordig zou je de meetresultaten in een spreadsheet dumpen, maar die hadden we toen nog niet, zelfs geen computers, dus het was een hele berg schrijf en tekenwerk voordat duidelijk werk waar er 2 draadjes waren omgewisseld. Als je dat bij deze motor wil gaan doen dan wens ik je succes en heeeeeel veel geduld en geluk, ik denk dat het je niet gaat lukken, maar ik houd je niet tegen.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

Mijn freesbank heb ik ook op een regelaar aangesloten en heeft een nieuwe bedienkast gekregen.
Op de foto de originele aansluiting (ster), de plaatjes heb ik los gemaakt en 1 op 1 met de andere pool aangesloten regelaar l1 l2 l3 eraan en het werkt goed (driehoek).
IMG_20210712_175515.jpg
IMG_20210712_175418.jpg
Mijn kennis is beperkt hierin maar leer al meer zo, wat kan ik proberen met de draaibank?
Ik sluit de regelaar rechtstreeks op de motor aan met een nieuwe bedienkast net als de freesbank, de draden die van de schakelaar van de hendel komen haal ik los van de motor dus de originele schakeling word niet meer meer gebruikt.
Kan hem dan simpel weer in originele staat terug brengen door de 6 draden weer op de motor aan te sluiten, maar wat kan ik simpel uitgelegd doen?
Waar kan ik de drie fasen van de regelaar op aansluiten? op de rechter 3 aansluiting of links? moet ik links en rechts met elkaar verbinden met plaatjes zodat hij in driehoek geschakeld is of dit juist niet doen bij deze motor.
Dan kan ik wat proberen, in het slechtste geval moet er een andere motor op maar wil het wel eerst proberen.
Alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

IMG_20210712_175515.jpg
Dit moest de tweede foto zijn, typeplaatje van de motor van de freesbank.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HD13
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

Alk,
Motor van de freesbank is een ander type dan er op je draaibank zit.
Freesbank motor is gemaakt voor 1 toerental en 2 spanningen namelijk 3x230Vac of 3x380Vac.
Als deze motor nu ook op een 1x230Vac frequentieregelaar draait dan laat je vermogen liggen.
Motor staat nu in ster en voor een 1x230Vac input, 3x230Vac output regelaar zou deze in driehoek moeten staan.

Draaibank motor.
Deze is in tegenstelling tot de freesbank motor gemaakt voor 2 toerentallen en 1 spanning, 3x 380Vac.
Om deze motor te kunnen benutten op wat voorheen het hoogste toerental was dan moet deze in ster staan.
Als je een universeelmeter hebt dan kun je uitmeten waar de sterverbinding moet zitten.
Draaibank spanningsloos maken.
Bedrading op motoraansluiting coderen en losmaken.
Als je nu de schakelaar in hoog toeren zet dan, linksom of rechtsom maakt niet uit, dan zijn er 3 van de 6 doorverbonden, dat is je sterpunt voor het hogere toerental.

Doordat er nu 230Vac ipv 380Vac zal het toerental waarbij de motor z'n meeste vermogen levert lager liggen.
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door tatanka »

23686

Misschien helpt dit.
Ik heb een .pdf , in het Frans, van de Celtic 12.

Jos
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door keesfrees »

Zo kort mogelijk :

Zie dit schema :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlander ... lander.svg
In het normale, zo bedoelde gebruik :
De windingen zijn gemaakt voor (max) 220V
Ze staan in parallel op 220, (= ster op 380V)
OF
Ze staan in serie op 380V, dus 190V per wikkeling.

Nu heb je op de uitgang van de VFD : driehoek 220V (= ster 127V)
Als je de wikkelingen dan in driehoek zet, per 2 parallel dan werken ze weer op de juiste spanning
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

Heb even wat metingen gedaan, plaatje links boven heb ik rechts rood en links als geel aangeduid.
Wat je ziet dat de hoogste stand rechts rode zijde is en de lage stand de linker gele zijde is.
Draairichting word bepaald door l1 en l2 om te draaien.
Daarna de weerstand gemeten met multimeter op ohm stand 200, de 32.9 is dan de hoogste waarde aansluitingen links en rechts zijn onderling 29.5 en als ik willekeurig meet bv tussen rechts en links boven dan meet ik 18.5.
Hoop dat jullie hier wat mee kunnen!
IMG.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
HD13
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

HD13 schreef: 15 aug 2021 10:43 Alk,

Draaibank spanningsloos maken.
Bedrading op motoraansluiting coderen en losmaken.
Als je nu de schakelaar in hoog toeren zet dan, linksom of rechtsom maakt niet uit, dan zijn er 3 van de 6 doorverbonden, dat is je sterpunt voor het hogere toerental.
Kun je deze meting ook nog uitvoeren ?
Misschien niet helemaal duidelijk, maar ik bedoel hier de draden die van de schakelaar afkomen.
Plaats reactie