Draaibank motor frequentie regelaar

Moderator: Moderators

Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

Heb een celtic 12 draaibank gekocht, nu moet ik deze op een frequentieregelaar aansluiten i.v.m. 230v en geen beschikking over krachtstroom.
Nu heeft de draaibank een hendel voor vooruit en achteruit en een langezame stand, eerste stand langzaam hendel verder is sneller.
Op het 6 polige aansluitblokje komen elk een motor kabel, en er komt opelk punt een kabel van de schakelaar bij op.
(v2/w1 rood) (u2/v1zwart) (w2/u1 wit), kan iemand mij uitleggen hoe de schakeling werkt?
Graag zo simpel mogelijk;-) mijn freesbank heb ik ook met een vfd aangesloten in driehoek en draait prima.
Alvast bedankt!
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Je zult wat duidelijker moeten zijn, zo begrijpt niemand er wat van.
Heb je nu 1 of 2 motoren?
En kun je dat omschakelen van toerental doen terwijl de motor draait?
Kun je ook nog riemschijven omleggen voor andere toerentallen?
Over welk vermogen hebben we het?

Als het gaat om maar 1 motor dan moet het een zgn. Dahlander motor zijn, dat kan, ook met een VFD, maar het omschakelen van toerental moet dan beslist bij stilstaande motor gebeuren, maar ook als je 2 motoren hebt moet dat omschakelen stilstaand gebeuren.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

De draaibank heeft 1 motor, met de hendel kan je hem links en rechts om laten draaien.
Als je de draaibank aanzet met de hendel is stand 1 een laag toerental en je kan dan doorschakelen naar stand 2 volle snelheid zonder dat je hem hoeft uit te zetten.
Denk dat de motor op 50% en 100% van zijn toerental geschakeld kan worden, de draaibank heeft een versnellingsbak waar ik het toerental van de hoofdspil met draaiknoppen kan instellen.
Dus de riem hoeft niet op een andere poelie gezet te worden.
Wat is precies een Dahlander motor? is dit heel anders? of kan ik hem gewoon in driehoek aansluiten met de vfd?
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Alk schreef: 13 aug 2021 09:17 De draaibank heeft 1 motor, met de hendel kan je hem links en rechts om laten draaien.

Wat is precies een Dahlander motor? is dit heel anders? of kan ik hem gewoon in driehoek aansluiten met de vfd?
Een Dahlander motor heeft in principe 9 aansluitklemmen, en door die klemmen op een bepaalde manier aan te sluiten kun je kiezen uit 2 toerentallen.
Post eens een foto van de schakelaar (aan de aansluitkant) en van het motorplaatje. Het ligt eigenlijk aan de specificaties van de motor of je die op een éénfase 230V met een VFD aan de gang kunt krijgen zonder al te veel koppel te verliezen, maar meestal zijn die motoren echt bedoeld voor driefasen 380/400V.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

foto´s plaatsen lukt mij niet, maar het volgende staat op het type plaatje:
V 380 //ster teken/driehoek teken
CH 1.3/0.9
Classe 50
Phase ̃3
A 2.3/1.8
tr/min 2670/1405
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

Je kan het ding achter een frequentie regelaar hangen met een 1x230Vac voeding.
Omschakelen tussen standen mag alleen gebeuren als regelaar in stop staat en motor stilstaat. Huidige motor is voor 3x380Vac gemaakt en je laat hem nu draaien op 3x230Vac waardoor je vermogen een 230/380 factor lager uitpakt.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

En dan in driehoek aansluiten neem ik aan?
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

Alk schreef: 13 aug 2021 14:51 En dan in driehoek aansluiten neem ik aan?
Bij de meeste van deze typen is driehoek laag toeren.
Maar dit is vanaf je tekst moeilijk te beoordelen.

Aanvulling, als je het omkeren van de draairichting niet middels sturing van de frequentieregelaar doet, dan zul je ook moeten wachten tot alles stilstaat en regelaar in stop staat voordat je omschakelt.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

De motor word via de vfd geregeld straks, komt een andere bedienunit op met 3 standen schakelaar en stopknop.
Wil de draaibank zo origineel mogelijk houden zodat hij gemakkelijk terug te bouwen is naar origineel.
Mijn freesbank heb ik ook via een vfd in driehoek, links om en rechtsom kan gewoon tijdens het draaien, kan wel de vertragingstijd instellen zodat hij sneller stopt.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

Maar je freesbank heeft waarschijnlijk een "normale" 230/400 Vac motor.
Dahlander is wat anders dan een ster/driehoek schakeling die voor normale motoren wordt gebruikt.
Lees dit even door:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/155326

Probleem in deze is iets anders, maar hier wordt ook een frequentieregelaar gebruikt om een 380Vac dahlander op 230 te laten draaien.
Alk
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 mei 2020 16:44

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door Alk »

Maar is het wel een Dahlander motor? deze heeft gewoon 6 aansluitpunten en geen 9.
Ga het even lezen!
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door benkr »

Plaats nu eens gewoon een foto, dat is echt niet moeilijk meer, er zijn 3 manieren om dat voor elkaar te krijgen, de eenvoudigste is om een foto vanuit je verkenner in je bericht te schuiven, vervolgens onderaan bij het tabje bijlagen aangeven "plaats in tekst" en klaar is kees.
Deze motor goed en veilig (voor de VFD en voor je zelf) aan het draaien krijgen is stukken moeilijker, en de bedrading origineel houden kun je vergeten.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door rien1959 »

Er zijn ook Dahlander motoren met maar zes klemmen hoor.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Draaibank motor frequentie regelaar

Bericht door HD13 »

Alk schreef: 13 aug 2021 19:46 Maar is het wel een Dahlander motor? deze heeft gewoon 6 aansluitpunten en geen 9.
Ga het even lezen!
Denk van wel:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dahlandermotor
Plaats reactie