Servos storing wanneer spindle start.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jarnoburger
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2020 20:05

Servos storing wanneer spindle start.

Bericht door jarnoburger »

Hoi hoi ! Ik ben op dit moment bezig een officielere kast te maken voor mijn CNC.
De laatste aanschaf was een kast en din rail.
Die zitten er nu in.

Nu ben ik nog een bug aan het oplossen.
De servos draaien los allemaal goed.
Als de spindle aan gaat , gaan 2 van de vier servos 'noisy lopen'
Ik ben dat nu stap voor stap oplossen.

Ik heb vier dezelfde drivers.
054c12a2-5a9d-4b70-8dd7-c6980b58071e.jpg
https://nl.aliexpress.com/item/4000563427221.html
Ik heb deze vrienden geschroefd op een ijzeren plaat waar ook die dinrails op zit met aarde.

Ik denk dat het ligt aan dat, de 220V-aarde bij 2 van de 4 drivers lijkt gekoppeld aan de 24V min.
Ik denk dat de 24- die de pcb ingaat praat, met de mantel, die dan weer praat met de vloerplaat, die weer praat met de 220V gnd.

Misschien is het toeval, maar.. Als ik dus de spindle start, dan gaan :
- die twee drivers waarvan 24V- aan de mantel zit vanzelf noisy leven.
- die twee andere drivers waar 24V- los is van de mantel doen niks (zoals de bedoeling is).

Maar just to be sure:
Het hoort toch juist NIET dat de 24V min van die kastjes aan de 220V aarde zit toch ?
Je moet toch juist je 24- van de 220V gnd gescheiden houden (of bij storing een weerstandje tussen die twee erbij) ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servos storing wanneer spindle start.

Bericht door Kjelt »

Daar zijn twee kampen in die beiden gelijk claimen/hebben.
Ik zelf kies er voor om de DC spanningen volledig gescheiden te houden tov beschermingsaarde MITS de voeding volledig netspanningsgescheiden is, dus een geisoleerde voeding.
Beide kampen hebben valide argumenten.
In jouw geval zou ik even kijken of je datalijnen (step/dir/ena) afgeschermd zijn en de afscherming aan beide kanten hard aan de veiligheidsaarde, dat de metslen kast en plaat hard geaard zijn en of decdata en voedingskabel en netspanningskabels goed gescheiden zijn en niet parallel lopen en ook dat de afgeschermde motorkabel vd vfd naar de spindel op de vfd hard geaard is (mantel en aarddraad).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servos storing wanneer spindle start.

Bericht door DaBit »

jarnoburger schreef: 17 sep 2021 19:48 Het hoort toch juist NIET dat de 24V min van die kastjes aan de 220V aarde zit toch ?
Je moet toch juist je 24- van de 220V gnd gescheiden houden (of bij storing een weerstandje tussen die twee erbij) ?
Wat er nodig is om aarde en min te koppelen zit al in de voeding. Je hoeft dat niet zelf nog eens te doen, en ik raad het je ook af om te doen tenzij je weet wat je doet en wat de mogelijke consequenties zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
jarnoburger
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 sep 2020 20:05

Re: Servos storing wanneer spindle start.

Bericht door jarnoburger »

bedankt voor de info !
Plaats reactie