PCB laten maken

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

PCB laten maken

Bericht door bartL »

Luitjes,

Eerder las ik hier al op het forum dat sommige mensen zelf ontworpen PCB's lieten maken in China.
Nu heb ik een eenvoudige schakeling welke ik graag op een printje zou willen hebben om eea wat eenvoudiger aan te sluiten en bij een defect makkelijk te kunnen vervangen. In eerste instantie zou het gaan om ca. 10 stuks en mocht ik het kunnen combineren met een ander project misschien nog wel wat meer. Eea uiteraard afhankelijk van de prijs.
Wie zou mij kunnen helpen bij het ontwerp en laten maken van een dergelijk PCB? Hier heb ik namelijk totaal geen ervaring mee.

Alvast dank!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PCB laten maken

Bericht door Kjelt »

Benkr kan het wel, ik kan het ook maar heb zo weinig tijd, om hoeveel componenten gaat het ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: PCB laten maken

Bericht door serum »

Printjes kosten geen drol. Heb laatst nog met een printje van een Chinese leverancier in mijn hand gestaan, 10 stuks, dubbelz met silkscreen voor 2e stuk. (12x5cm ongeveer) Als je er 20 koopt ben je doorgaans maar een paar euro meer kwijt
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PCB laten maken

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 22 okt 2021 19:50 Printjes kosten geen drol. Heb laatst nog met een printje van een Chinese leverancier in mijn hand gestaan, 10 stuks, dubbelz met silkscreen voor 2e stuk. (12x5cm ongeveer) Als je er 20 koopt ben je doorgaans maar een paar euro meer kwijt
Behalve de verzendkosten die zijn vrij hoog en dekans is ook aanwezig dat je btw mag aftikken.
Ik wil de print mits klein best maken en gerbers genereren maar bestellen, betalen etc mag TS zelf doen ;-)
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: PCB laten maken

Bericht door bartL »

Even ter verduidelijking, het gaat me (nu) niet om de kosten. Het gaat me om een ontwerp waarmee ik naar een leverancier kan.
Uiteraard kan ik deze dan zelf benaderen en ook zelf betalen. :mrgreen:
Nu heb ik wat componenten aan elkaar geknoopt en dit werkt dus dit zou op een of andere manier op een printje moeten komen indien mogelijk.
Gebruikersavatar
Swift
Donateur
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:43
Locatie: Teutoburgerwald
Contacteer:

Re: PCB laten maken

Bericht door Swift »

Met het ontwerp kan ik je wel helpen.
De Chinese fabrikanten heb ik geen ervaring mee, dat zal je dan zelf moeten uitzoeken/regelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PCB laten maken

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 22 okt 2021 20:37 Even ter verduidelijking, het gaat me (nu) niet om de kosten. Het gaat me om een ontwerp waarmee ik naar een leverancier kan.
Uiteraard kan ik deze dan zelf benaderen en ook zelf betalen. :mrgreen:
Nu heb ik wat componenten aan elkaar geknoopt en dit werkt dus dit zou op een of andere manier op een printje moeten komen indien mogelijk.
Stuur het schema en de BOM maar op, kijk ik er naar, want zo weet niemand waar hij ja of nee op moet zeggen. Als het inderdaad een klein schema is, paar uur werk, dan geen probleem.
Ik ben een beetje voorzichtig heb mezelf in het verleden wel eens vaker teveel op de hals gehaald.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: PCB laten maken

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 22 okt 2021 21:42 Stuur het schema en de BOM maar op, kijk ik er naar, want zo weet niemand waar hij ja of nee op moet zeggen. Als het inderdaad een klein schema is, paar uur werk, dan geen probleem.
Ik ben een beetje voorzichtig heb mezelf in het verleden wel eens vaker teveel op de hals gehaald.
Een BOM heb ik niet omdat ik geen idee heb welke componenten ik op de PCB moet plaatsen, ik weet alleen wat ik nu heb gebruikt. Voor de juiste componenten hoop ik hier de juiste hulp te vinden. 8)
Het is een heel klein schema, het moet in feite meer een aansluitprintje worden dan een "intelligent" printje. Zie hieronder het schema (vast niet zoals het hoort) welke ik gebruik voor het aansturen van een Lichuan Servo. hfjbuis hier van het forum heeft me al enorm geholpen met de juiste settings van de driver en de boel werkend te krijgen maar nu wil ik het dus een beetje praktischer maken eigenlijk.
Mijn idee is -indien mogelijk- de print dusdanig te maken dat ik er alleen 230Vac, de sensoren en knoppen op aan hoef te sluiten. En met een SUB-D44 kabel de print met de driver verbinden.
print.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PCB laten maken

Bericht door Kjelt »

Ik zou er alleen 24VDC en gnd op aansluiten en niet de 230VAC. Anders kom je op een heel ander terrein qua eisen en veiligheid terecht. Printjes voor derden waar 230 op gaat maak ik niet omdat ik dan misschien verantwoordelijk ben als het fout gaat (brand of elektrische schok).

Daarnaast puur als hulp, mis ik een zekering om de voeding bij evt kortsluiting of wat dan ook te beschermen. Ik mis een vrijloopdiode over de relaisspoel om bij het afschakelen de inductiepiekspanning te clampen.
Verder is het printje dus eigenlijk:
-
- 1 relais plus vrijloopdiode
- connectoren:
een 8 polige connector voor de schakelaars,
twee keer driepolige connector voor de sensors
Een tweepolige voor de ingangsspanning
1 sub D44 connector (male if female)?

Voor de connectoren en relais geldt: welk merk en type.
Dit moet je aangeven of meesturen zodat de ontwerper kan zien of het echt goed matched.
Of je laat het vrij aan de ontwerper maar die wil dan wel deze connectoren al in huis hebben om pitch te kunnen checken en afstand tot andere componenten.

Mocht je het printje in een kastje willen hebben dan zou ik die ook vantevoren kiezen. Veel kant en klaar kastjes hebben montage gaten waar je de pcb op kunt monteren.
Dit wil je dan ook meenemen in de afmetingen en layout vd print.

Als laatste zou ik willen adviseren alle niet gebruikte pinnen van de sub D connector naar een eigen eilandje te routen, dus een rits eilandjes zodat mocht je later toch nog een signaal of iets anders willen toevoegen je dat daar kunt aansluiten.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3092
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: PCB laten maken

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even naar mijn servo en het schema gekeken:

De ruimte voor de D-sub 44 op deze servo is beperkt. Hoger/lager dan de stekker mag het niet worden, dikker wel, ongeveer 1 cm aan beide kanten.

Ik denk niet dat de stekker op de servo mechanisch zwaar belast mag worden.

edit: Ik zie nu dat je een kabel gaat gebruiken voor de verbinding naar de print, dat doe ik ook! Daarmee vervallen al mijn opmerkingen. Ik kan blijkbaar een post niet verwijderen
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: PCB laten maken

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 22 okt 2021 22:57 Ik zou er alleen 24VDC en gnd op aansluiten en niet de 230VAC.
Jammer, ik had gehoopt de voeding ook gelijk op de print te kunnen maken.
Kjelt schreef: 22 okt 2021 22:57 Verder is het printje dus eigenlijk:
-
- 1 relais plus vrijloopdiode
- connectoren:
een 8 polige connector voor de schakelaars,
twee keer driepolige connector voor de sensors
Een tweepolige voor de ingangsspanning
1 sub D44 connector (male if female)?
Klopt inderdaad.
Ik denk alleen dat het handig is om er gelijk een aantal connectoren aan toe te voegen voor de pinnetjes van de D44 waar wat op aangesloten kan worden. Zeer terecht opgemerkt in jouw post, daarmee wordt de print gelijk wat breder inzetbaar.
Kjelt schreef: 22 okt 2021 22:57 Voor de connectoren en relais geldt: welk merk en type.
Het relais welke ik nu gebruik is van Finder, type staat op de schets.
Vwb de connectoren.. dat zal me eigenlijk een zorg zijn, als ik er maar een draadje aan kan schroeven :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: PCB laten maken

Bericht door DaBit »

Als je geen ander slachtoffer kunt vinden wil ik het wel voor je doen, maar ik kom tegenwoordig met 2 apen, 1 katje en het nodige liefdadigheids-print/frees/draai/hulp/vraagbaakwerk dat allemaal tijd vreet nog amper aan mijn eigen dingen toe.

Die 230V: standaard Traco (of whatever) PCB blokje op de print, 5,08mm cageclamp, eventueel zekeringetje, en 3 spoortjes. Da's geen drama. 24V/1A lijkt me wel wat overdreven veel.

Als de componenten passen in het LCSC gamma dan is de printen geassembleerd bestellen bij JLCPCB nog prima te doen kwa kosten (al weet ik niet hoe ze met through-hole componenten omgaan). Aan de andere kant heb je die paar onderdelen er ook snel genoeg zelf opgezet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: PCB laten maken

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 23 okt 2021 09:44 Als je geen ander slachtoffer kunt vinden wil ik het wel voor je doen, maar ik kom tegenwoordig met 2 apen, 1 katje en het nodige liefdadigheids-print/frees/draai/hulp/vraagbaakwerk dat allemaal tijd vreet nog amper aan mijn eigen dingen toe.
Bedankt voor het aanbod! Maar het gaat mij meer over het maken van een ontwerp dan over het maken van de print zelf. Ik heb namelijk geen idee hoe je zoiets ontwerpt (en eigenlijk ook geen tijd/zin om me daarin te verdiepen aangezien het niet zo vaak voor komt).
DaBit schreef: 23 okt 2021 09:44 Die 230V: standaard Traco (of whatever) PCB blokje op de print, 5,08mm cageclamp, eventueel zekeringetje, en 3 spoortjes. Da's geen drama. 24V/1A lijkt me wel wat overdreven veel.
Aha, dus jij ziet mogelijkheden de 230V wel over de print te laten lopen? Daar wordt ik dan wel weer blij van! En die 24V/1A zal zeker te zwaar zijn. Dat staat nu alleen op het schema omdat ik van die Meanwell voedingen had liggen met deze waarde, daar is verder niks aan gerekend.
DaBit schreef: 23 okt 2021 09:44 Als de componenten passen in het LCSC gamma dan is de printen geassembleerd bestellen bij JLCPCB nog prima te doen kwa kosten (al weet ik niet hoe ze met through-hole componenten omgaan). Aan de andere kant heb je die paar onderdelen er ook snel genoeg zelf opgezet.
Through hole is ook geen eis van mij hoor. Als het maar werkt, dat is mijn enige vereiste 8)
FreesKever
Berichten: 641
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: PCB laten maken

Bericht door FreesKever »

Als je een print wilt ontwerpen, dan kan ik KiCad van harte aanbevelen:

https://www.kicad.org/

Het is een best goed en compleet Open Source programma zonder kunstmatige beperkingen zoals afmetingen van de print of aantal lagen of aansluitingen.

Het heeft ook een vriendelijk en druk bezocht forum:

https://forum.kicad.info/

Maar van wat ik van jouw schema heb gezien wil je ehelmaal geen print hiervoor ontwerpen.
Het ziet er veel meer uit als iets voor een installatie kast met DIN-rails en kabelgoten.
Plaats reactie