ff serieus, energiekosten

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 21 nov 2022 17:50 Als ik 4 kuub/dag zou verbruiken zou ik ook die €600 kwijt zijn DaBit met mijn prijs van €5.00/kuub
Tsja, de reden om nog even bij Essent te blijven. Ze geven dan weliswaar maar 5,5 cent/kWh voor de overproductie van de zonnepanelen wat ik aardig laag vind, maar als ik elders een hogere gasprijs moet betalen kan het ook niet uit. Ik stook de overproductie dan maar op in een electrisch kacheltje alhoewel ik het doodzonde vind om met een weerstand warmte te maken van hoogwaardige energie.

Overigens zou Essent die 600 euro graag als voorschot willen zien volgens hun rekentool, maar als ik zelf ga rekenen dan kom ik nog niet eens in de buurt van dat bedrag. Heb geprobeerd ze te bellen voor tekst en uitleg; ik wil best betalen maar dan wil ik wel weten waarvoor. Maar het was te druk. Geen wonder als je dat soort rare fratsen uithaalt; volgens mij willen ze enkel heel graag extra cash op de bankrekening hebben voor het geval dat. Ik geef ze wat ik denk dat reeel is, en als dat onverhoopt niet genoeg blijkt te zijn betaal ik wel bij als de eindafrekening komt.
En in Nijmegen woont er iemand die het niks uitmaakt allemaal, het is zoals het is, mja die is stinkend rijk natuurlijk
Neu, valt best mee. Is gewoon een normale mens.
Kjelt schreef: 21 nov 2022 18:06 Maar energie is bij ons veel te hoog.
Nog niet zo extreem als je het mij vraagt. 100kWh/week hier, nu de droger weer aan moet enzo.
Gasverbruik is ook zo'n beetje vergelijkbaar met het jouwe.
kawarider schreef: 21 nov 2022 20:23 om hier het sluip terug te dringen. Dat is nu 400-500 W
Kjelt schreef: 21 nov 2022 20:48 ik schrok van die 360W maar de monteur zei dat dit heel gewoon is. Wat hij dagelijks tegenkwam was 200-600W idle stroomverbruik.
Je vraagt je af waar dat zogenaamde gemiddelde energieverbruik voor een 4-persoons huishouden vandaan komt. Kinderen hebben kost een hoop energie, letterlijk en figuurlijk. Ik spreek echt vrijwel niemand die daar niet boven zit. :roll:
spinningwheels schreef: 21 nov 2022 23:24 Zit net op Ali te kijken naar electr verwarmt onderkleding .
Gewoon verwarmd vest kan ook. Ik heb al eeuwen zo'n Gerbings ding voor op de motor en zo af en toe doe ik die in het hok ook wel aan. Als ik het koud krijg plug ik een 11,1V batterijtje in, tegen de tijd dat het een beetje te comfortabel word trek ik die batterij weer los.
Tonybryden schreef: 22 nov 2022 06:48 Ik vind de boodschappen nog veel erger met deze woeker prijzen.
Ik ook. Ruim 3 euro voor een brood bij de bakker, best schandalig.... En bij zaken die niet zo hard in prijs gestegen zijn zit gewoon nog maar 2/3 in de verpakking. :evil:
Zaken als toogoodtogo en de boxen van de bakker schelen wel. Dan kunnen we alleen niet kiezen welk brood we precies hebben. Nu eet ik toch alles zolang het niet vanzelf van mijn bord af wandelt, dus dat vind ik wel prima.
Al met al hoef ik geen kou te lijden, ga ik niet met een knorrend buikje naar bed, en blijft er aan het einde van de maand nog geld over. Zoveel heb ik dus niet te klagen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
thebigbozz
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 mei 2012 01:02
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door thebigbozz »

Ik heb nu al bijna een jaar variable contract bij budget energie. Van 185 euro naar 550 euro voorschot gegaan op aangeven van budget energie zelfvoor een aantal maanden nu.

Echter nu de gemiddelde markt prijs aardig is gezakt blijven de tarieven hoog. Waarschijnlijk om hun dure inkoop van afgelopen jaar te compenseren.

Nu heb ik afgelopen weekend me eigen aangemeld voor ANWB energie. Een dynamisch contract van uurtarieven voor stroom en dagtarieven voor gas.
Maandelijks opzegbaar en krijgt vandaag de tarieven door voor de volgende dag.

Met de huidige prijzen is de verwachting dat ik weer naar 250 euro p/m ga.

Dagprijs EPEX per kWh: € 0,28995 =
Inkoopkosten per kWh: € 0,01472 =
Energiebelasting per kWh: € 0,04010
ODE per kWh 125 kWh × € 0,03325
Totaal per kWH: 0,37802

Vaste kosten
Netbeheerkosten stroom € 19,09
Vaste leveringskosten € 6,31
Subtotaal € 25,40


Leveringskosten gas
Variabele kosten
Dagprijs LEBA per m³: € 1,09609
Inkoopkosten per m³: € 0,05230
Energiebelasting per m³: € 0,39591
ODE per m³: € 0,09429
Totaal per m³: 1,63859

Vaste kosten
Netbeheerkosten gas € 14,04
Vaste leveringskosten € 6,31
Subtotaal € 20,35

En dan nog de vermindering energie belasting eraf voor even

En als het toch niet bevalt ben ik er binnen een maand weer vanaf...
Enkel als je veel Saldeert kan het wat minder gunstig zijn om dat je terug levert tegen het huidig uurtarief. Maar in de winter kan diet makkelijk uit.
Je kan ook enkel gas of electra nemen.

Mark
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

DaBit,

Energiebedrijf Essent verhoogt de variabele tarieven voor stroom en gas per 1 januari fors voor bestaande klanten. Deze tarieven gelden voor een periode van drie maanden. Maar door het prijsplafond blijft de impact hiervan voor de meeste klanten beperkt.
Ze gaan het allemaal verhogen hoor.

https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nie ... r-AA14mu9V

Kun je bij Essent niet zelf je maandbedrag veranderen?
Bij Vattenvall wel.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door skillalot »

thebigbozz schreef: 22 nov 2022 10:16 Nu heb ik afgelopen weekend me eigen aangemeld voor ANWB energie. Een dynamisch contract van uurtarieven voor stroom en dagtarieven voor gas.
Maandelijks opzegbaar en krijgt vandaag de tarieven door voor de volgende dag.

Met de huidige prijzen is de verwachting dat ik weer naar 250 euro p/m ga.
Ik zit al een tijdje bij Frank Energie, en dat bevalt ook prima. Is ook een dynamisch contract. Je krijgt elke ochtend een berichtje wanneer stroom het goedkoopst en duurst is, en verder betaal je voor je werkelijke gebruik. Ze maken een inschatting wat je komende maand gaat gebruiken, en factureren dat, en twee maanden erna volgt de afrekening en betaal je bij of betaal je minder. In de winter betaal je dan ook meer als in de zomer.
Laatste twee maanden zaten we net over de 400 euro, en voor december betalen we een voorschot van 59 euro.
Voor de rest hoor ik tarieven van 70 cent per kwh, maar ik zie bij Frank meestal onder de 30 cent gemiddeld op een dag. Verdienmodel wat ze hanteren
is geloof ik 5 euro per klant per maand, en voor de rest betaal je de inkoopsprijs.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 22 nov 2022 09:47 Tsja, de reden om nog even bij Essent te blijven. Ze geven dan weliswaar maar 5,5 cent/kWh voor de overproductie van de zonnepanelen wat ik aardig laag vind, maar als ik elders een hogere gasprijs moet betalen kan het ook niet uit.
Je kunt gas en elektriciteit bij twee verschillende leveranciers kunnen afnemen. Misschien dat je iets meer betaald om dat je 1 product afneemt.
Ik stook de overproductie dan maar op in een electrisch kacheltje
Airco nemen.
Ik ook. Ruim 3 euro voor een brood bij de bakker, best schandalig....
In de krant paar weken terug een bakker (geen fabriek) die hun energiekosten van €35000 per kwartaal zagen stijgen tot bijna 1,5 ton! :shock:
Tja dan snap ik dat het brood duurder wordt. Dat ze uberhaupt nog niet verzuipen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 22 nov 2022 10:32 Kun je bij Essent niet zelf je maandbedrag veranderen?
Bij Vattenvall wel.
Jawel, en ze willen graag dat ik dat bedrag flink verhoog want ze doen regelmatig een mailtje met een aanmaning om eens naar het voorschot te kijken om 'te voorkomen dat je straks duizenden euros bij moet betalen'. Jadus, het jaarverbruik betalen moet ik toch en of dat bedrag nu op mijn bankrekening staat of die van hun maakt voor mij ook niet uit want uitgeven aan wat anders kan ik het toch niet.

Nu snap ik wel dat ze vooraf in moeten kopen, daar liquide middelen voor nodig hebben, en daarom een voorschot vragen.
Maar zo lang ze voor bedragen van honderden euros per maan nog niet de moeite kunnen nemen om een kwart A4-tje aan berekening te presenteren, en je verder wel heel gemotiveerd moet zijn om de klantenservice te pakken te krijgen, dan kunnen ze de boom in en hou ik mijn voorschot op wat ik denk dat reeel is in plaats van wat zij denken dat reeel is.
Kjelt schreef: 22 nov 2022 11:09 Airco nemen.
Ik wacht op een warmtepomp. Die had er al maanden geleden moeten zijn. Ik geef ze nog tot half december, en anders ga ik de tweede helft van december eens hobbyen.
In de krant paar weken terug een bakker (geen fabriek) die hun energiekosten van €35000 per kwartaal zagen stijgen tot bijna 1,5 ton! :shock:
Tja dan snap ik dat het brood duurder wordt. Dat ze uberhaupt nog niet verzuipen.
Ik snap het ook wel, maar relatief gezien doet dat meer pijn in de portemonnee dan in prijs gestegen dinoscheten en vonkjes. De kachel kan ik best een graadje lager zetten en onder de douche mijn zonden overdenken kan ook best korter, maar van de boterhammetjes missen word ik mager en dat moeten we niet hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Ik heb op mijn bureaublad eens een kalender gezet waar ik de tijden en gebruik van de airco in aan geef.
Dit is opgenomen met een energiemeter tussen de airco.
Zo kun je in een oogopslag zien dat de eerste helft van de mnd de temp best hoog was en de airco dus niet nodig was.
Ik ben vandaag ook eens de temp buiten en kamer bij het aanzetten er bij gaan plaatsen.
Afbeelding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Sven »

Ik heb vandaag voor het eerst de IR panelen gebruikt. Ik heb er 2, 300x 900 mm of zo, 300 watt per stuk.
Eentje onder het werkblad van de frees en eentje onder het werkblad van het hoge buro.

De werkplaats was 12 graden en met de panelen aan ging het prima.
Ik houd zo dus vooral de benen en voeten warm.

Het is een subtiel soort warmte en misschien is 300 watt per paneel iets te bescheiden maar als eerste ervaring vind ik het prima.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Markus »

wellicht leuk zelf te bouwen met laag spannings IR folie ?

https://www.elektrischverwarmen.eu/shop ... 594.html#
Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door kawarider »

Let op met dynamische tarieven en zonnepanelen. Dat gaat niet goed samen. Nagenoeg of geen salderen mogelijk. Verder zijn die tarieven nu heel stabiel, zo rond de 25 ct. Met wind is ie s nachts vaak gratis. Aan de andere kant heb ik afgelopen winter ook prijzen gezien van €1,30 op piekmomenten. ANWB en Frank , er zijn er nog een aantal. Over een jaar genomen moet dit wel de beste prijs geven, maar let op met zonnepanelen. Slechte combo.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Misschien is ook een ir muismat een idee?
80x40cm €43
https://www.amazon.nl/LUFEIS-Tafelonder ... 0702&psc=1
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Tonybryden »

DaBit schreef: 22 nov 2022 09:47
Portje schreef: 21 nov 2022 17:50 Als ik 4 kuub/dag zou verbruiken zou ik ook die €600 kwijt zijn DaBit met mijn prijs van €5.00/kuub
Tsja, de reden om nog even bij Essent te blijven. Ze geven dan weliswaar maar 5,5 cent/kWh voor de overproductie van de zonnepanelen wat ik aardig laag vind, maar als ik elders een hogere gasprijs moet betalen kan het ook niet uit. Ik stook de overproductie dan maar op in een electrisch kacheltje alhoewel ik het doodzonde vind om met een weerstand warmte te maken van hoogwaardige energie.

Overigens zou Essent die 600 euro graag als voorschot willen zien volgens hun rekentool, maar als ik zelf ga rekenen dan kom ik nog niet eens in de buurt van dat bedrag. Heb geprobeerd ze te bellen voor tekst en uitleg; ik wil best betalen maar dan wil ik wel weten waarvoor. Maar het was te druk. Geen wonder als je dat soort rare fratsen uithaalt; volgens mij willen ze enkel heel graag extra cash op de bankrekening hebben voor het geval dat. Ik geef ze wat ik denk dat reeel is, en als dat onverhoopt niet genoeg blijkt te zijn betaal ik wel bij als de eindafrekening komt.
En in Nijmegen woont er iemand die het niks uitmaakt allemaal, het is zoals het is, mja die is stinkend rijk natuurlijk
Neu, valt best mee. Is gewoon een normale mens.
Kjelt schreef: 21 nov 2022 18:06 Maar energie is bij ons veel te hoog.
Nog niet zo extreem als je het mij vraagt. 100kWh/week hier, nu de droger weer aan moet enzo.
Gasverbruik is ook zo'n beetje vergelijkbaar met het jouwe.
kawarider schreef: 21 nov 2022 20:23 om hier het sluip terug te dringen. Dat is nu 400-500 W
Kjelt schreef: 21 nov 2022 20:48 ik schrok van die 360W maar de monteur zei dat dit heel gewoon is. Wat hij dagelijks tegenkwam was 200-600W idle stroomverbruik.
Je vraagt je af waar dat zogenaamde gemiddelde energieverbruik voor een 4-persoons huishouden vandaan komt. Kinderen hebben kost een hoop energie, letterlijk en figuurlijk. Ik spreek echt vrijwel niemand die daar niet boven zit. :roll:
spinningwheels schreef: 21 nov 2022 23:24 Zit net op Ali te kijken naar electr verwarmt onderkleding .
Gewoon verwarmd vest kan ook. Ik heb al eeuwen zo'n Gerbings ding voor op de motor en zo af en toe doe ik die in het hok ook wel aan. Als ik het koud krijg plug ik een 11,1V batterijtje in, tegen de tijd dat het een beetje te comfortabel word trek ik die batterij weer los.
Tonybryden schreef: 22 nov 2022 06:48 Ik vind de boodschappen nog veel erger met deze woeker prijzen.
Ik ook. Ruim 3 euro voor een brood bij de bakker, best schandalig.... En bij zaken die niet zo hard in prijs gestegen zijn zit gewoon nog maar 2/3 in de verpakking. :evil:
Zaken als toogoodtogo en de boxen van de bakker schelen wel. Dan kunnen we alleen niet kiezen welk brood we precies hebben. Nu eet ik toch alles zolang het niet vanzelf van mijn bord af wandelt, dus dat vind ik wel prima.
Al met al hoef ik geen kou te lijden, ga ik niet met een knorrend buikje naar bed, en blijft er aan het einde van de maand nog geld over. Zoveel heb ik dus niet te klagen.
Juist we hebben nog niet te klagen .
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Portje »

Zoals ik al vertelde had ik die energiemeter voor de airco gehangen.
Ik had er voor de gein ff aan het eind een filmpke van gemaakt.
Goed te zien wat het verbruik enzo is.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: ff serieus, energiekosten

Bericht door Sven »

Daarnet de nieuwe tarieven gekregen vanaf januari. Als we gelijk blijven gebruiken dan gaan we van eu 170 naar 460,-- per maand.

Misschien toch te vroeg de auto ingeruild...?

Ik heb even gekeken wat bij Frank de kosten zouden zijn. Plop, terug naar eu 170.--
Daar laten ze vast bij weg dat met nog meer gedoe de tarieven ook verder omhoog kunnen maar dit is wel iets om op te studeren.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie