WAGO Blokje.. wat, en wat beslist niet?

Moderator: Moderators

Arie Kabaalstra
Contacteer:

WAGO Blokje.. wat, en wat beslist niet?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

'k ben momenteel bezigdoende met het bedraden van een Klein CNC machientje voor een Mede Forummer..

Daar waar het "230ste Garnizoen Angry Pixies" binnen komt marcheren, de 230V Netspanning dus, wil ik een splitsing maken voor de PSU die 36V DC levert aan de Stepperdrivers, en voor de SSR die de spindelmotor moet starten en stoppen..

'k heb daartoe dus bovenstaande "WAGO blokjes" gekocht, een kistje geprint waar er 2 licht klemmend inzitten.. 230V Fase in de ene , de Nul in de andere, en daarvandaan de boel verdelen..

Nou heb ik voor alle schroefklemmen voor de aansluitingen van de PSU, en voor de EdingCNC CPU 310, en de stepperdrivers van die mooie adereindhulsjes.. en ik heb ook zo'n tang.. maar nu vraag ik me af.. Moet, of mag dat ook in een "WAGO", of is het de bedoeling dat je de bedrading daar gewoon "Kaal" insteekt?.. , normaliter gebruik je ze voor 230V installaties in huis natuurlijk, en dat is doorgaans massieve draad., en dat is nou net niet wat je gebruikt in een besturingskast.. of zou ik dat voor het 230V deel wel moeten doen?..

Kortom.. als ik "litze"draad gebruik voor 't 230 Volt deel, mag ik dan Adereindhulsjes in de "WAGO" Blokken steken, of volstaat netjes in elkaar twisten?

Nee.. Soldeertin gaat er niet aan te pas komen.. niet in een klem!..wel aan de IEC Contrasteker.. ''k vond het wel zo mooi om de besturingskast op die manier aan te sluiten..
Blijkbaar is mijn onderschrift ineens verdwenen.. hoe dat kan?.. 25468
assink
Contacteer:

Re: WAGO Blokje.. wat, en wat beslist niet?

Bericht door assink »

Ik weet dat bijvoorbeeld phoenix connectors zowel met massieve als soepele draad gebruikt mag worden.
Adereindhulzen kunnen, maar hoeven niet. En dat zal voor wago klemmen niet anders zijn.
Ik vind adereindhulzen wel netter, maar het hoeft niet.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 28 aug 2024 15:42 Nou heb ik voor alle schroefklemmen voor de aansluitingen van de PSU, en voor de EdingCNC CPU 310, en de stepperdrivers van die mooie adereindhulsjes.. en ik heb ook zo'n tang.. maar nu vraag ik me af.. Moet, of mag dat ook in een "WAGO", of is het de bedoeling dat je de bedrading daar gewoon "Kaal" insteekt?.. , normaliter gebruik je ze voor 230V installaties in huis natuurlijk, en dat is doorgaans massieve draad., en dat is nou net niet wat je gebruikt in een besturingskast.. of zou ik dat voor het 230V deel wel moeten doen?..
Als je soepel montagesnoer hebt (dus losse draadjes) dan kun je die na het strippen direct in de Wago klemmen steken.
Je mag wel ongeisoleerde adereindhulzen gebruiken, hoeft in dit geval niet.
Over netjes gesproken, kijk even op de verpakking wat de afstriplengte is bij de 221 serie is dat 11mm en de adereindhulzen zijn vaak maar 8mm lang. Dus tja netjes..... (zie demo onder). Vind het niet echt netjes.
Geisoleerde adereindhulzen mag je hier zeker NIET gebruiken omdat ze niet diep genoeg door komen en je dus geen goed contact maakt. Dit kun je goed zien in de modernere 221 series klemmen.

Hier demo: https://www.youtube.com/watch?v=D8oDDar5vRk&t=623s
Kortom.. als ik "litze"draad gebruik voor 't 230 Volt deel
Jij bent in je antwoorden en gebruik van correcte termen altijd "to the point" dus zal ik dat ook zijn:
Litze draad is de duitse term. Ik versta daar iets heel anders onder.
Echt litze bestaat uit losse draadjes die allemaal van elkaar geisoleerd zijn met een laklaagje.
Die gebruik je voor EMC aarding en dergelijke of voor desolderen. Meestal plat gevlochten.

De gebruikelijke termen zijn:

Draad : enkeladerig met vaste kern (enkele vaste koperen geleider)
(Montage)Snoer: enkeladerig met flexibele kern (meerdere koperen geleiders/draadjes)
Kabel: meerdere (>2) draden/snoeren gecombineerd in een met meerdere isolatielagen

Wat jij waarschijnlijk nu hebt is montagesnoer.
Je stript dit snoer en "plukt" de draadjes tot een recht bosje steekt deze in de Wago en klikt hem dicht. Twisten is niet aan te bevelen want dan draai je de draadjes weer (mechanische belasting) en tijdens het klemmen druk je ze over elkaar. Mag wel hoor, velen doen het maar hoeft/hoort niet.
Nee.. Soldeertin gaat er niet aan te pas komen.. niet in een klem!..wel aan de IEC Contrasteker.
Die heb je ook in schroefmontage, daar dan wel een adereindhuls toepassen, of een IEC chassis deel waar je volledig geisoleerde FASTON connectoren op kunt klemmen (in de volksmond ook wel kabelschoenen genoemd).
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

En waarom niet twisten voor het insteken: kleinere contactoppervlakte:

zie hier: https://www.youtube.com/watch?v=zENs2MIawE4&t=373s
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 28 aug 2024 16:22 Litze draad is de duitse term. Ik versta daar iets heel anders onder.
Echt litze bestaat uit losse draadjes die allemaal van elkaar geisoleerd zijn met een laklaagje.
Die gebruik je voor EMC aarding en dergelijke of voor desolderen. Meestal plat gevlochten.
Je hebt litze en je hebt Litze, de ene is flink soepel draad met soms isolatie er omheen, maar soms ook niet. Soms is het gevlochten tot een soort van ronde koker, die koker kun je dan ergens overheen schuiven of plat maken en dan ergens aan of onder schroeven, vaak voorzien van een soort van kabelschoen of montage oog. Deze toepassing is vooral bedoeld voor afscherming en EMC aarding, door de platte uitvoering en het grote oppervlak wat je dan automatisch krijgt is de capaciteit t.o.v. aarde of de grondplaat (waar uiteindelijk deze litze an vast wordt gemaakt) groot en worden stoorsignalen via die capaciteit al snel kortgesloten.
De andere uitvoering is die jij noemt, allemaal van elkaar geïsoleerde draadjes, die worden vooral toegepast in HoogFrequente toepassingen. HF stromen die door een draad lopen hebben de nijging om zich naar de oppervlakte te bewegen en daarmee de kern eigenlijk niet te gebruiken, zeker bij dikkere draden zonde van al dat koper wat eigenlijk niet gebruikt wordt, om die reden gebruikt men dan vele dunnen draadjes die allemaal parallel worden geschakeld (door b.v. de soldeertin aan beide einden) Heb je hele hoge frequenties maakt men zelfs die draden hol van binnen, men noemt dat dan zgn. golfpijpen, die zie je b.v. toegepast worden in radar en satelliet communicatie apparaten.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Inderdaad Ben. Ik wilde alleen aangeven dat in de volksmond en de winkels men het (montage)snoer noemt en dat als je litze vraagt je iets anders krijgt voor aarding:

Afbeelding
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Zo, effe wat copuleren met ijverige beestjes:

Litze is wat Kjelt zegt: alle adertjes los geisoleerd. Ook aardings-litze zou per draadje geisoleerd moeten zijn (want HF-toepassing), anders is het geen litze maar gevlochten draad. Idem voor ronde slangen; dat is ook gevlochten en geen litze.
'Multistranded wire' heet in het Nederlands soepel draad, aansluitdraad of snoer.
En een holle ader van bijvoorbeeld een coax is geen golfpijp, enkel weglaten van materiaal dat toch niet gebruikt word. Mode van transport in een golfpijp is compleet anders.

Dan 'to aderhuls or not to aderhuls?' Ik doe dat meestal wel. In de praktijk wip je de klem nog wel eens een keer open om een draadje te verleggen, en voor je het weet buigt er 1 adertje om en steekt-ie uit. Maar strikt genomen hoeft het niet en is niet doen beter dan wel doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 28 aug 2024 19:33 Zo, effe wat copuleren met ijverige beestjes:
Lekker hoor Bart :mrgreen:
Arie Kabaalstra
Contacteer:

'k heb weer wat losgemaakt merk ik.. Maar goed..
Kjelt schreef: 28 aug 2024 16:22 Jij bent in je antwoorden en gebruik van correcte termen altijd "to the point" dus zal ik dat ook zijn:
...
De gebruikelijke termen zijn:

Draad : enkeladerig met vaste kern (enkele vaste koperen geleider)
(Montage)Snoer: enkeladerig met flexibele kern (meerdere koperen geleiders/draadjes)
Kabel: meerdere (>2) draden/snoeren gecombineerd in een met meerdere isolatielagen
Waarvoor dank, want daar leren we van..

'k heb dus zoals jij ook al juist veronderstelde "Montagesnoer", in Installaties gebruik je tenslotte "installatiedraad" en dat is dat stugge enkeldraads spul..

Men is het Hier dus over het algemeen wel met elkaar eens dat een Adereindhulsje op 't Montagesnoer geen kwaad kan,

assink schreef: 28 aug 2024 16:00 Ik vind adereindhulzen wel netter, maar het hoeft niet.
Ik vind ze ook netter.. 't geeft een visueel signaal af dat je net even wat meer aandacht aan 't geheel hebt besteed.
Net als het gebruik van "Kabelgootjes".. Sorry... Bedradingskokers, waarbij ik me dan meteen weer afvraag waarom je bedrading zou moeten koken.. maar dit geheel terzijde.. (en dan wil ik ook vooral niet weten waar een Peniskoker voor gebruikt wordt :lol: )

Bonus in deze is ook dat de Netspanning Zwarte adereindhulsjes heeft, de 36 V Voeding van de Stepperdrivers en steppers witte adereindhulsjes, en de signaaldragende snoeren van de CPU Gele..omdat de witte simpelweg niet in de schroefklemmen van de CPU 310 passen..
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Hoofdkabel eerst via een hoofdschakelaar en dan naar de klemmenrij, dan verdelen via automaten. Wago in een schakelkast ..... gruwel!
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Grappig, hier is men het er absoluut niet mee eens om adereindhulsen te gebruiken: https://www.circuitsonline.net/forum/view/125757
Ik zou niet weten waarom een adereindhuls een slechter contact zou hebben dan een massieve draad.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

rien1959 schreef: 28 aug 2024 22:14 Hoofdkabel eerst via een hoofdschakelaar en dan naar de klemmenrij, dan verdelen via automaten. Wago in een schakelkast ..... gruwel!
Dankjewel voor dit waardevolle stukje Feedback.. blijkbaar hebben met mij vele anderen geen moeite met een paar WAGO blokkies in de besturingskast van een Mini-Freesbankje, want dat heb ik tenslotte direct aangegeven..

25411

en.. om eerlijk te zijn (en mischien ook wel trots op mijn werk).. vind ik dit wel een nette oplossing.. een bakkie uit de 3D-printer getrokken, waar de 2 WAGO blokjes netjes in liggen.. de bruine draden in het éne blok, de blauwe in de andere.. de locale ijzerwarenhandel had helaas geen los montagesnoer in de kleuren Zwart en Groen/Geel.. dus heb ik gekozen voor Grijs voor de schakeldraad, en Geel voor de Aarde..
't hele spul zit gemonteerd in een PC kast, gewoon een plaat Trespa gezaagd waar ik alles op kan monteren.. en die met 8 M4 boutjes met "Spacertjes" op het PC chassis gemonteerd.

Nu nog even achter zo dik mogelijk draad dat wel in mijn Gele adereindhulsjes past aan voor de aansluitingen van de Stappenmotoren, de eindschakelaars en de signalen van en naar de CPU.
klemmenrij
Heb je ook een Linkje naar zoiets?.. de Locale bouwmarkt heeft dat niet, en het is weer zo'n typisch "Vakspecifiek" onderdeel waar je als leek (want dat ben ik op dit gebied, nooit opgeleid voor Electro), je , als je het bestaan al kent, maar de naam niet.. helemaal een slag in 't vierkant naar zoekt..
Superkees

Bericht door Superkees »

Rijgklem is de term. Maar dan zit je ook weer vast aan een dinrail en dan neemt het best wel wat ruimte in. Ik heb momenteel een besturingskast uit hout en de lasklemmen gelijmd op een houten plankje. Het kan dus nog wel erger:

Afbeelding

Dit is de besturing van mijn in hoogte en hoek verstelbare freestafel. Besturing middels handbediening (knoppen) naar Arduino en een display wat de exacte hoogte en hoek van de frees weer geeft.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 29 aug 2024 12:19 25411
en.. om eerlijk te zijn (en mischien ook wel trots op mijn werk).. vind ik dit wel een nette oplossing.. een bakkie uit de 3D-printer getrokken, waar de 2 WAGO blokjes netjes in liggen.. de bruine draden in het éne blok, de blauwe in de andere..
Dit mag dus zeker niet want je gebruikt geisoleerde adereindhulzen en die zijn niet lang genoeg om volledig contact te maken (zie mijn eerste YT filmpje link) met de Wago klemmen.
En zijn dat echte Wago klemmen want zo zien ze er niet uit. Alsjeblieft geen ChinAGO klemmen gebruiken die voldoen vaak niet en zijn in veel gevallen zelfs brandgevaarlijk.
Plaats reactie