dart tactics scorebord maken

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbieferbie

dart tactics scorebord maken

Bericht door herbieferbie »

Ik wil een scorebord voor tactics ( darten )maken, maar electronica expert als ik ben een vraagje.
11 x 3 lampjes / ledjes met een knopje ervoor.
1 keer drukken 1 ste rood nog een keer drukken 2 de rood, 3 de keer drukken alle 3 groen
En dan links boven een knopje om in 1 keer alles uit te zetten.
En dat geheel dan 2 keer / 2 spelers uiteraard

Ideeen? je kunt ook van alles kopen maar kost ook wat en is niet precies wat ik wil

Afbeelding
Superkees

Re: dart tactics scorebord maken

Bericht door Superkees »

Ik snap het nog niet helemaal, maar ik tel zo snel al 45x IO (4x11+1). Sofwarematig is het een leuk en niet al te moeilijk Arduino projectje, maar met zoveel IO kom je uit op twee mega bordjes, denk ik. Beter alternatief is dan waarschijnlijk een ledstrip, maar dat wordt wel een geknutsel omdat in een behuizing te krijgen
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

12 schakelaars is een matrix van 3x4 dus 7 stuks io, kan misschien ook nog wel met een weerstandnetwerk en 1 analoge ingang.
Nog 33 te gaan, daar is vast nog wel een i2c driver chip voor te vinden.
Die 33 is denk ik 33 groene + 22 rode dus 55.
Maar een programmeerbare ledstrip is wel erg verleidelijk.

Ik heb in huis op dit moment 6x8 geschakelde lichtpunten en 4x16 schakelaars, wordt allemaal vanuit 1 esp32 afgehandeld, over 1 4 aderig telefoonsnoertje.
Misschien wel eerlijk om er even bij te vermelden dat al m’n schakeldraden naar de meterkast lopen.
Die schakelaars lees ik uit met een sx1509 bordje, waar je trouwens ook ledjes mee kunt aansturen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Een geheel mechanische oplossing lijkt me ook wel een leuke uitdaging.
En met de 3d printer kunnen de wat complexe onderdelen ook wel gemaakt.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Mechanisch is nog niet zo'n gek idee stiekum, als je het mij vraagt.

Ik zou verder van die WSL2812 leds gebruiken. Is te koop op ledstrip voor niet al te gek veel en met wat creatief vouwen hoef je verder geen draad meer te leggen behalve 5V, gnd en signaal naar de eerste.

Toetsen kunnen idd als 3x4 matrix, dan heb je in totaal dus 8 I/O's nodig op een Arduino bordje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Ja, zoals gezegd, met zo'n led strip, dat is maar 1 draad om te sturen en je kunt de leds in alle kleuren laten branden.

Een ESP32-S3 of een ESP32-C3 maken gebruik van een LED-C bibliotheek die gemaakt is voor het aansluiten en laten branden van dit soort led strips. Die bordjes kosten € 3 a € 5 per stuk en hebben een ingebouwde J-tag debugger. Dat maakt het programmeren en fout zoeken een stuk eenvoudiger. Gebruiks VS-Code, makkelijker en productiever dan Arduino, kan ook met Arduino code overweg. Voorbeeld projecten zijn er ook. De S3 heeft ruim 26 pinnen, dan heb je al geen matrix input meer nodig.
Voor een paar euro nog wat druktoetsen toevoegen.
Voor een IO pin (druk knop) bibliotheek met debouncing en wat meer ongein en een voorbeeld om een OLED display aan te sturen met I2C, kijk volgende week eens op mijn laatste project (MQL-Injection, bijna afgerond, moet nog code fatsoeneren en video monteren) https://github.com/MetalWorkerTools/MQL-Injection
ESP32-S3-DevkitC-1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 16 nov 2024 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Het moeten 2 van die opzetjes worden bedenk ik me nu.
Dus 24 schakelaars.
Dan is die ledstrip natuurlijk gelijk voor de linker en rechter gebruiker, dus 6 leds op 1 rij zichtbaar.
Zo ingewikkeld vouwen is het inderdaad niet, hangt waarschijnlijk van de afstand tussen de leds af, je hebt toch een buiglijn onder 45 graden, dus een gebied zo groot als de breedte van de strip moet je kunnen benutten.
En dan eerst kijken wat de maatvoering van die buiglijnen wordt voordat je het mechanische design maakt.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ach, in de praktijk zal het wel wel op neerkomen dat je een of twee ledjes moet overslaan op je strip. Dus van die 30 leds/meter WS2812B ledstrip (ca. 5 euro voor 3 meter) led 1,2,3 voor je lampjes, 4 en 5 niks, 6,7,8 voor je lampjes, etc.

En 2 van die opzetjes is 2x maken
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
herbieferbie

Bericht door herbieferbie »

dank voor de info

zat nog even te denken aan het volgende, maar zoals gewoonlijk ontbreekt de nodige kennis van elektra

https://tinyurl.com/ycxzcae2

Is dat niet wat, aangenomen dat je zonder iets in of uit te schakelen het lampje van het knopje kan laten branden en uitzetten, en misschien door spanning eraf alle lampjes in 1 keer uit, of is dit een domme gedachte ?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

herbieferbie schreef: 27 nov 2024 16:55 aangenomen dat je zonder iets in of uit te schakelen het lampje van het knopje kan laten branden en uitzetten
Nee, domme gedachte is het nooit, maar hoe definieer je in of uit schakelen. :lol:

Doe gewoon waar je goed in bent, en verzin een leuke mechanische oplossing.
Of je zegt, ik wil het graag leren, dat zul je in het diepe moeten, beginnen met iets van arduino, heel veel voorbeeldjes maken, ledjes laten knipperen, schakelaartjes uitlezen en langzaamaan kom je dan waarschijnlijk tot iets wat je wilt hebben.

( ik zou het best een leuke uitdaging vinden, maar alleen als ik het zelf nodig had )
Superkees

Bericht door Superkees »

Ik heb die ook liggen, maar wel voor Arduino. De knop en het lampje zijn twee circuits. De variant die terug veert, kan dus nooit zelf het lampje brandende houden en omgekeerd, degene die ingedrukt blijft, kun je niet resetten.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

herbieferbie schreef: 27 nov 2024 16:55 dank voor de info

zat nog even te denken aan het volgende, maar zoals gewoonlijk ontbreekt de nodige kennis van elektra

https://tinyurl.com/ycxzcae2

Is dat niet wat, aangenomen dat je zonder iets in of uit te schakelen het lampje van het knopje kan laten branden en uitzetten, en misschien door spanning eraf alle lampjes in 1 keer uit, of is dit een domme gedachte ?
Dat zijn standaard drukknoppen met een ledje om aan te geven of de knop ingedrukt is of niet. De self reset versie gaat weer uit als je de knop loslaat (non latching) de fixed self locking versie moet je op drukken om hem weer uit te krijgen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever

Bericht door FreesKever »

IC's zoals TM1638 zijn hiervoor gemaakt. Met de TM1638 kan je 80 LED's aansturen en 24 druk knoppen terug lezen. De verbinding met de microcontroller heeft meet een SPI bus maar een paar draadjes nodig.

Een andere eenvoudige optie is om een aantal 74hc595 schuifregisters aan een microcontroller te hangen. Deze kun je in een cascade achter elkaar zetten en dan zoveel uitgangen maken als je nodig hebt.

Ws2818 is ook een optie. Dit is een kleuren LED met ingebouwde logica, en je kun een heleboel ven deze LED's aansturen met slechts een enkele output pin.

Nog een andere optie is om een microcontroller (arduino) met meer ingangen en uitgangen te gebruiken zodat je alles rechtssteeks aan jd emicrocontroller kan hangen.

Als je wilt weten of je hobby-en in deze richting leuk vind, koop dan een microcontroller bordje zoals b.v. een arduino nano kloon, en een breadboard en begin met wat simpele programmatjes te schijven. Geen compleet project, maar gewoon wat simpele dingen om uit te zoeken of je het leuk vind om hiermee bezig te zijn. Als je het niet leuk vind, dan is een project zoals dit een hele kluif om tot een werkend einde te brengen.
remon_v

Bericht door remon_v »

Leuk idee! Maar volgens mij mis je nog een belangrijk deel van het spelletje, namelijk de score. Je moet toch alles dicht gooien EN de hoogste score hebben?
Plaats reactie