VFD en ster/driehoek

Moderator: Moderators

WillyH
Donateur

VFD en ster/driehoek

Bericht door WillyH »

Voor de nog in aanbouw zijnde bandschuurmachine wil ik een 220/380V motor van 2.2kW gebruiken die ik -letterlijk- geërfd heb van een nonkel. Typeplaatje en aansluitschema zie foto's.
De VFD is een Chinese Suswe SU-600 3.7kW 1fase 230V naar driefase 380V.

Nu lees ik in dit forum en elders dat men best de motor in driehoek aansluit en niet zoals die nu is aangesloten in ster. Oké, maar moet ik de instelling in de VFD als "motor rated voltage" naar 220V wijzigen ipv nu de 380V?
En zo ja, dan zal de "rated current of motor" ook van 4.7 naar 8.1 moeten wijzigen neem ik aan.
Toerental blijft dan gewoon 2865rpm als opgegeven op het typeplaatje.

"Professionele" aansluiting van de kabels door de nonkel in kwestie :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding
Kars-cnc
Donateur

Re: VFD en ster/driehoek

Bericht door Kars-cnc »

WillyH schreef: 05 jan 2025 12:05 De VFD is een Chinese Suswe SU-600 3.7kW 1fase 230V naar driefase 380V.
Als het echt om een 3x 380V-uit VFD gaat moet je deze motor in ster laten staan.

Voor zover ik weet zijn veel van de 230V-in VFDs echter 3x 230V-uit (=380V (400V) tussen de fasen) en dan mag de motor in driehoek om z'n volle vermogen te kunnen halen. Ik zou het eerste even in ster laten staan en eens meten hoeveel Volt er over 1 wikkeling staat. Die mag niet hoger dan 230V (220V) zijn voor deze motor.

Edit; ik twijfel even over of driehoek kan voor deze motor. Gewoon even meten zou ik zeggen...
WillyH
Donateur

Bericht door WillyH »

Over de wikkeling gemeten 230V in ster. Tussen de fasen 396 (=400V).
Dat is bij 50Hz. In mijn onwetendheid dacht ik dat de spanning bij zo'n VFD gelijk bleef maar de frequentie geregeld wordt. Blijkt dus de spanning in verhouding met de frequentie te wijzigen :oops:

In principe kan die best blijven staan in ster begrijp ik.
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Dit is wat ChatGPT vertelt:

Bij het aansluiten van een motor op een 1-fase 230V frequentieregelaar (ook wel een VFD of inverter genoemd), is het belangrijk om te weten dat je een drie-fasen motor wilt aansteken met een enkele fase, en de manier waarop je de motor aansluit zal de prestaties beïnvloeden.

Over het algemeen is de meest gebruikelijke manier om een drie-fasen motor aan een 1-fase 230V frequentieregelaar aan te sluiten door de motor **in driehoek** (Y) configuratie te plaatsen. Dit komt doordat de meeste frequentieregelaars ontworpen zijn om de spanning en stroom te omvormen zodat ze geschikt zijn voor een drie-fasen motor, ook al komt de voeding slechts van één fase.

### Waarom driehoek in plaats van ster?

1. **Voltageverschil**:
- Wanneer je de motor in **driehoek** schakelt, gebruikt de frequentieregelaar een hogere spanning tussen de drie fasen die hij genereert. Dit is de geschikte manier om de motor op een lagere spanning (zoals 230V) aan te sluiten en de motor efficiënt te laten draaien.

2. **Verhouding van spanning en stroom**:
- Als je de motor in **ster** (Y) zou aansluiten, zou de motor bij 230V te veel stroom trekken en mogelijk beschadigd raken, omdat de spanning die de motor nodig heeft lager is dan wat de frequentieregelaar levert. De driehoek biedt de juiste spanning voor de motor om effectief te draaien.

### Samenvatting
Sluit de motor **in driehoek** aan op een 1-fase 230V frequentieregelaar. Zorg ervoor dat de frequentieregelaar geschikt is voor het vermogen en de specificaties van de motor die je gebruikt.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 05 jan 2025 12:05 De VFD is een Chinese Suswe SU-600 3.7kW 1fase 230V naar driefase 380V.
Volgens mij kan dat helemaal niet.
1 fase 230 in wordt altijd drie fase 230 uit.
Dat merk en typenummer zie ik zo snel ook niet terug in de chinese webwinkel, zie onder.
Heb je een link of manual waar die specificatie staat?

Afbeelding
Superkees

Bericht door Superkees »

Ook volgens dit verhaal in driehoek wegens de 1-3 fase FO: https://duursma.nl/blog/elektromotor-aansluiten
WillyH
Donateur

Bericht door WillyH »

Even een foto van het id-plaatje

Afbeelding

Een pdf handleiding is te vinden via https://eshop.frelion.cz/wp-content/upl ... SU-600.pdf
In die handleiding staat heus wel enkelfase 220V naar driefase 380V (op pagina 1)
WillyH
Donateur

Bericht door WillyH »

mjeuring schreef: 05 jan 2025 15:15 Dit is wat ChatGPT vertelt:

Tja, mijn vertrouwen in ChatGTP is niet zo groot, ik heb toch al meermaals pertinente fouten gehad. En als je daar op reageert schrijft die "Je hebt gelijk, mijn excuses." En begint dan een heel ander verhaal.
Voor afbeeldingen trouwens, lijkt het onmogelijk om een mooi kerstkaartje te maken met onze namen en een tekstje van vier of vijf woorden. Zelfs gewoon kopiëren lijkt het ding niet te lukken en komt er een woordenbrij die voor 70% de gevraagde tekst is. :cry:
mjeuring

Bericht door mjeuring »

WillyH schreef: 05 jan 2025 16:28 Tja, mijn vertrouwen in ChatGTP is niet zo groot,
Eens, maar in dit geval was ik het met hem eens, daarom heb ik het er bij gezet.
Ik heb 3 van die dingen hier liggen en een stuk of 10 op het werk in gebruik, niet 1 levert er 380V. Maar ik moet eerlijk zeggen, de vermogens zijn voor mij een stuk lager, hooguit 500 watt.
WillyH
Donateur

Bericht door WillyH »

Tja, ook gemeten aan de aansluitingen UVW en daar staat toch echt wel 400V over hoor. Ook volgens ChatGTP is dat enkel mogelijk met ofwel een transformator, ofwel een "booster" functie. Misschien is het een technisch truukje, en kan ik voor de lange termijn beter de VFD instellen op 230V uitgang en de motor in Driehoek plaatsen, I don't know :?:
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Duidelijker kan niet, 380 ster of 230 in triangel, ping.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Best vreemd dat er 400V tussen de fases uit die VFD komt; lijkt me elektronica-technisch gezien niet heel handig. Maargoed, het kan wel
(230VAC in een spanningsverdubbelaar gelijkrichter geeft ca. 650VDC busspanning. Daar kun je vervolgens een ca. 450VAC sinus mee maken over de motorwindingen).

Laat 'm lekker in ster staan, dat scheelt rook. Als we het hier collectief allemaal mis hebben scheelt het je hooguit wat koppel wat me met een 2,2kW motor op een bandschuurmachine niet direct een drama lijkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Er bestaan wel degelijk VFD'n die 230V in én 400V 3 fase uit geven, zelfs bij Ali kun je die tegenwoordig bestellen.
Kennelijk is het tegenwoordig een kleine moeite om die gelijkgerichte 230V een beetje omhoog te transformeren (PFC).
WillyH
Donateur

Bericht door WillyH »

Oké, bedankt voor jullie reacties. Nu weet ik ook waar al die online aanbevelingen van in driehoek plaatsen vandaan komen: oudere VFD's waren gewoon niet in staat om van 1x230V naar 3x400V om te vormen.
Nu ben ik ook zeker dat die motor niet ga verdwijnen in een rookwolk, ik laat deze dan ook gewoon in ster staan en geef hem de 400V.
Die 2.2kW is in zekere zin een overkill voor een bandschuurmachine, maar aangezien die motor hier toch maar op de plank stond ga ik deze gebruiken, overbelasten zal niet snel gebeuren.
Plaats reactie