Nulspanningsschakelaar voor compressor
Moderator: Moderators
-
Nulspanningsschakelaar voor compressor
Ik heb een compressor boven mijn werkplaatsje,
Snap ik het goed dat als ik bij een Nulspanningsschakelaar de aanknop indruk de compressor gaat lopen, en uiteraard als hij vol is houd hij op met pompen, dat dan ook de compressor daarna niet meer uit zichzelf aan kan slaan omdat de stroomkring is doorbroken. Hetgeen ook precies mijn doel is. ??
En hebben die dingen ook nog een max amperage , want die compressor lust wel wat namelijk :-)
Ik hoor het van de techneuten hier
Snap ik het goed dat als ik bij een Nulspanningsschakelaar de aanknop indruk de compressor gaat lopen, en uiteraard als hij vol is houd hij op met pompen, dat dan ook de compressor daarna niet meer uit zichzelf aan kan slaan omdat de stroomkring is doorbroken. Hetgeen ook precies mijn doel is. ??
En hebben die dingen ook nog een max amperage , want die compressor lust wel wat namelijk :-)
Ik hoor het van de techneuten hier
Re: Nulspanningsschakelaar voor compressor
Je bedoeld denk ik een nullast schakelaar.
Deze slaat inderdaad uit als de netspanning afschakelt, ik weet niet of die ook afschakelt als de verbruiker zelf afschakelt doordat de drukschakelaar de stroom onderbreekt.
Denk het eigenlijk van niet.
Wat betreft het maximale amperage dat verschilt per schakelaar en staat gewoon aangegeven.
Deze slaat inderdaad uit als de netspanning afschakelt, ik weet niet of die ook afschakelt als de verbruiker zelf afschakelt doordat de drukschakelaar de stroom onderbreekt.
Denk het eigenlijk van niet.
Wat betreft het maximale amperage dat verschilt per schakelaar en staat gewoon aangegeven.
-
ja das nou net de vraag :-)
Had eerst een gewone schakelaar, wil niet als er eens iets onverwacht lekt dat hij dan de hele dag blijft lopen, maar die vergeet je dan vaak, dus dit leek op zich een handige oplossing
Had eerst een gewone schakelaar, wil niet als er eens iets onverwacht lekt dat hij dan de hele dag blijft lopen, maar die vergeet je dan vaak, dus dit leek op zich een handige oplossing
Als je lucht gebruikt, wil je wel dat je compressor weer aanslaat. Uitschakelen omdat er lucht lekt gaat hem dan niet worden, want die schakelaar ziet niet of dat het gebruik bedoeld dan wel onbedoeld is.
Blijkbaar staat je compressor op een plek waar je hem niet hoort? Wellicht is dan een signaallamp die aangaat op het moment dat de compressor aanspringt, een oplossing.
Blijkbaar staat je compressor op een plek waar je hem niet hoort? Wellicht is dan een signaallamp die aangaat op het moment dat de compressor aanspringt, een oplossing.
Een nulspanningsschakelaar is er voor om bijvoorbeeld een zaagmachine die ingeschakeld is na een spanningsuitval niet automatisch weer aan te laten gaan ivm veiligheid
Als je zon schakelaar voor je compressor zet blijft deze dus gewoon voorzien van netspanning en zal dus bij drukval ook gewoon aanslaan
Je zult de bestaande schakeling of druk van de compressor moeten gebruiken om te zorgen dat de compressor maar een cyclus kan maken
Handig om te weten is wat voor compressor sturing er op zit (presostaat, relais schakeling ster driehoek, motor vermogen 1 of 3fase)
Als je zon schakelaar voor je compressor zet blijft deze dus gewoon voorzien van netspanning en zal dus bij drukval ook gewoon aanslaan
Je zult de bestaande schakeling of druk van de compressor moeten gebruiken om te zorgen dat de compressor maar een cyclus kan maken
Handig om te weten is wat voor compressor sturing er op zit (presostaat, relais schakeling ster driehoek, motor vermogen 1 of 3fase)
Wat jij omschrijft dan wil je:
- de compressor start 1x op (mits niet op druk), vult zich en slaat af, daarna slaat hij nooit meer aan tenzij je de schakelaar weer indrukt ?
Dus ook als je veel lucht gebruikt slaat hij daarna niet meer aan.
Als je dat wilt heb je meerdere keuzes waarvan de allergemakkelijkste is om zo'n tijd indruk schakelaar te kopen die wel langer contact moet maken dan je compressor nodig heeft om te vullen en die na een aantal minuten weer afslaat.
Daar heb je ook elektronische versies van (zie bv Conrad tijdrelais )
- de compressor start 1x op (mits niet op druk), vult zich en slaat af, daarna slaat hij nooit meer aan tenzij je de schakelaar weer indrukt ?
Dus ook als je veel lucht gebruikt slaat hij daarna niet meer aan.
Als je dat wilt heb je meerdere keuzes waarvan de allergemakkelijkste is om zo'n tijd indruk schakelaar te kopen die wel langer contact moet maken dan je compressor nodig heeft om te vullen en die na een aantal minuten weer afslaat.
Daar heb je ook elektronische versies van (zie bv Conrad tijdrelais )
Is het geen idee om de schakelaar beneden te plaatsen. Ik had in mijn werkplaats een aparte hoek met schakelaars waar ik bij het gaan diverse machines zo kon uitschakelen.
( compressor, afzuiging )
Herken het probleem. Bij een collega die hadden olie verdeler erop zitten kwamen na weekend terug alles onder olie en hadden grote compressie 850 l die had hele weekend staan te draaien. Gevolg alles onder olie.
Herken het probleem. Bij een collega die hadden olie verdeler erop zitten kwamen na weekend terug alles onder olie en hadden grote compressie 850 l die had hele weekend staan te draaien. Gevolg alles onder olie.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
-
Ja dat was ook het idee, beneden plaatsen en vaak slaat de compressor na 15 min ong uit maar dan vergat ik vaak de schakelaar terug uit te zetten vandaar.alzheimer light :-)
rolandvs schreef: ↑12 mar 2025 17:44 Is het geen idee om de schakelaar beneden te plaatsen. Ik had in mijn werkplaats een aparte hoek met schakelaars waar ik bij het gaan diverse machines zo kon uitschakelen.
Een nog simpelere oplossing een lekker grote felle 230V indicatorlamp parallel, bij de schakelaar plaatsen, dat ga je niet vergetenherbieferbie schreef: ↑14 mar 2025 06:20 Ja dat was ook het idee, beneden plaatsen en vaak slaat de compressor na 15 min ong uit maar dan vergat ik vaak de schakelaar terug uit te zetten vandaar.alzheimer light :-)

Dan hoeft het toch ook niet perse een nullast of nul spanningsschakelaar te zijn maar extra of extra schakelaar.
Ik had daarom een soort dodemansknop om alle spanning eraf te halen van de meeste machines in werkplaats
Ik had daarom een soort dodemansknop om alle spanning eraf te halen van de meeste machines in werkplaats
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
afvalvertraagd tijdrelais. zodat na het starten na periode x de spanning af valt?
al denk ik niet dat dat de beste optie is.
je zou ook kunnen overwegen na je compressor een tijdbediend afsluitertje te plaatsen.
Deze kun je dan gewoon op de gebruikstijden automatisch open laten gaan en buiten gebruikstijden dicht. Doorgaans hebben die dingen ook nog een ingangtje aan boord om de tijdfunctie te overbruggen wanneer je buiten gebruikstijden lucht wilt hebben.
al denk ik niet dat dat de beste optie is.
je zou ook kunnen overwegen na je compressor een tijdbediend afsluitertje te plaatsen.
Deze kun je dan gewoon op de gebruikstijden automatisch open laten gaan en buiten gebruikstijden dicht. Doorgaans hebben die dingen ook nog een ingangtje aan boord om de tijdfunctie te overbruggen wanneer je buiten gebruikstijden lucht wilt hebben.