Eindschakelaars werken niet goed

Moderator: Moderators

Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Lude »

Hoi,

Ik ben nu met de laatste loodjes bezig van onze machine.. Nu heb ik echter het probleem dat als ik met een hamer op mijn frame sla er limit-switches geactiveerd worden. Ik heb deze jongens van de conrad er op zitten (Bestnr.: 704644 - 89 ):
Afbeelding

Ik denk dat het verstandig is deze te vervangen door wat beters, maar wat/welke?

Inductief heb ik overwogen, ik heb echter twee spindels voor de X-as, tijdens het homen wordt de portaal recht gesteld. Als ik inductief ga gebruiken wil ik het liefst een plunjersysteem gaan maken (zoals eerder op dit forum besproken). Met als nadeel dat dit plunjer systeem ook in resonantie kan komen + meer werk om te maken. Of heeft iemand goede ervaring met het homen van twee assen zonder pluner? (dat zou mooi zijn!)
edit: of ik moet met een soort faantjes gaan werken?

Optisch vind ik ook geen optie ivm vuil.

Willen jullie met mij mee denken?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Mcgyver »

Met welk programma werk je?

ALs je met mach3 werkt zou je ook nog kunnen proberen om de Debounce interval aan te passen in general config

Je kan voor de debounce interval bijvoorbeeld 1x (40uS) of 2x (40uS) invollen..

Het lijkt me namelijk sterk dat het aan de switches ligt... een microswitch schakeld pas als je hem hoort klikken..
Dat krijg je niet voor elkaar door met een hamer op de machine te meppen...

Of Er zit iets los dat een klein pulsje geeft aan de besturing of de bedrading van de switches zit een beetje los..

Ze zitten immers Normally closed aangesloten.... zit een contactje niet goed geeft de besturing een melding...

Wat betreft de inductieve sensoren...

je kan natuurlijk ook gewoon de sensor haaks of de beweegrichting plaatsen en een metalen plaatje dat de swicht moet triggeren..

Een schermkapje eroverheen en je hebt van vuil ook geen last...


Maar ik denk dus dat het 1 van de bovenstaande problemen is... het is het meest waarschijnlijk dat er een verbinding niet goed vast zit... soldeer voor de zekerhedi de draden vast op de switches en op de connectoren...
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
roger de poger

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door roger de poger »

Lude schreef:Hoi,
Nu heb ik echter het probleem dat als ik met een hamer op mijn frame sla er limit-switches geactiveerd worden.
aambeeld kopen voor het betere ragwerk? :lol:
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Piet Versleijen »

Ook ooit iets dergelijks gehad met Mach 3.
Eerst geprobeerd op te lossen door de Debounce wat groter te zetten.
Werkte toen iets beter maar was niet perfect.
Wat bleek later: wel overal afgeschermde kabel gebruikt maar in het verzamelkastje vergeten de afscherming van de afzonderlijke eindschakelaars te koppelen aan de massa.
Sindsdien geen probleem meer gehad.
De Debounce niet te groot zetten want dan bestaat de mogelijkheid dat een kortstondig contact als de wagen over de schakelaar loopt ook niet gedetecteerd wordt.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Lude »

Sorry, inderdaad Mach3.

Debounce heb ik aangepast.. stond eerst op 10x 40us. Oplopend getest tot 2000 (dus 80ms), maar bleef voorkomen.

Ik gebruik gitaar-kabels, afgeschermd. Ik heb redelijk lange lengtes kabel (de z-as kabel is in totaal ruim 8m), hier had ik eerst al problemen mee. Na goed afschermen zie ik op de oscilloscoop geen grote pieken meer als ik de motoren bekrachtig.

Ik heb al de stekkers stuk voor stuk voor de schakelaars doorverbonden, dit zorgde ervoor dat ik harder moest slaan voor hetzelfde effect.

Je zegt dat hij echt moet klikken voor hij schakelt, ik heb er eentje uit elkaar gehaald. Als je er op tikt dan kan ik mij voorstellen dat hij bij de juiste kracht net van zn zadeltje weet te springen en toch verbreekt.

Inductieve sensoren haaks op de beweegrichting is een goede optie, moet ik wel even kabeltje voor de voeding door de machine trekken maar dat is geen punt (rupsen zijn groot genoeg).

Roger: Gereedschap is pas goed als je het ook als hamer kunt gebruiken ;-). Kan ook gewoon een kleinere hamer pakken, dan is het probleem ook opgelost :mrgreen:

Ben gewoon bang dat als de machine door zijn eigen resonantie zichzelf uitschakelt.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Mcgyver »

Hoi Lude...

Als de switches al schakelen als je er zchtjes met je vinger op tikt dan zijn de switches niet echt van de hoogste kwaliteit..

Ik heb microswitches gekocht bij http://WWW.dil.nl

Deze hebben moet je echt een stuk indrukken wil deze schakelen... lukt echt niet met een tikje...

Denk dat het probleem de conrad switches zijn... als inderdaad al de andere tips al zijn geprobeert :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door audiomanics »

Goedkoop is kennelijk weer duurkoop hier.. Conrad verkoopt veel spul van niet al te beste kwaliteit is mij al opgevallen. Met name de laatste jaren..
Een goede microswitch zet de contacten voldoende krachtig tegen elkaar zodat zelfs een ferme mep geen bounce zal veroorzaken. Bovendien hebben de goede microswitches een herhalingsnauwkeurigheid van minder dan 0,1mm
Probeer eens wat mil-spec honeywell's op de kop te tikken.. Dat zijn microswitches die langer en betrouwbaarder leven dan wij allemaal bij elkaar..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Lude »

mcgyver:
Ik heb er niet zachtjes op getikt hoor met mijn vinger... eerder met een ander stuk gereedschap dat ook als hamer dienst deed ;)

audiomaniacs: bedankt voor de tip, ik zal eens gaan kijken hoe de kwaliteit van die schakelaars is. (de schakelaars van de conrad werden ook verkocht als 'zeer robuust', nou dat blijkt wel weer! )

0.1mm herhalingsnauwkeurigheid vind ik trouwens wel veel.. Dit is vele malen beter met inductief neem ik aan?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Mcgyver »

Ik dacht dat je bedoelde met:
Als je er op tikt dan kan ik mij voorstellen dat hij bij de juiste kracht net van zn zadeltje weet te springen en toch verbreekt.
Dat je zachtjes met je vinger op de switch tikte...

Maar das dus met je moker op je frame :mrgreen:


Ook in inductieve switches zit kwaliteitst verschil maar de herhalings nauwkeurigheid is wel beter..

En het schakeld electronisch en niet mechanisch... heeft ook weer zn voordelen... alleen metaal spaantjes kunnen voor problemen zorgen..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Lude »

Sja mijn maatstaven zijn een beetje verlopen sinds we begonnen zijn met de restauratie van een 17m salonjacht (hele huid + 50% van de spanten vervangen, 4mm plaat in model geklopt en er weer op geklonken). :)

Ik heb even op farnell gekeken, deze zouden direct de conradjes vervangen:

http://nl.farnell.com/honeywell-s-c/v5b ... dp/1181144

De specificaties zijn hetzelfde, ook de operating force. Ik twijfel of dit beter gaat werken..

Steeds meer neig ik naar inductieve (daar is conrad wel weer duur in), hoe zijn die dingetjes van damen qua kwaliteit?
kenwaldek
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2009 22:09

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door kenwaldek »

waarom ga je niet richting industrieele eindeloop schakelaars, telemeqanique vb
deze zitten dan al in een behuizing voor afscherming

Osiswitch eindschakelaars van schneider electric moet je eens naar zien alle soorten die je maar wenst en robust
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Leeuwinga »

Wat wel eens vergeten word bij home of beveiligings schakelaars dat er
een bepaalde stroom moet lopen om goed kontakt te krijgen.
Zelf merk ik wel eens bij gebruikers dat er zeer professionele schakelaars
worden toegepast die het bij een cnc controller systeem toch niet goed doen.
Let op dat vaak bij cnc controllers er zeeeeeer kleine stroomjes lopen
die dan bij deze schakelaars voor ongewenste, ongedefinieerde schakelakties
leiden. Beter en betrouwbaarder zijn bv. inductieve schakelaars .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13479
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Arie Kabaalstra »

Lude schreef: hoe zijn die dingetjes van damen qua kwaliteit?
voor zover ik weet, geen klachten... op de draaibank geven ze ook geen problemen.. mocht er bij iemand een probleem zijn, dan horen we dat graag natuurlijk...

die inductieve switches vind ik fijne dingetjes om op machines te bouwen.. 't kan op 2 manieren..

of je laat ze reageren op een nokje ( gewoon een boutkopje, dus gaatje boren, draadje tappen, boutje erin ), of je laat ze reageren op een "Gaatje", dus je stelt ze zo af dat ze de hele tijd materiaal "Zien", en waar ie moet schakelen, boor je een gaatje.

ik heb de laatste paar machines die ik omgebouwd heb, op die manier gedaan, met een plastic dopje in het gaatje zodat er geen vuil in komt..

op die manier trouwens, is het "fail-safe", mocht de bedrading, of de schakelaar zelf stuk gaan, dan krijg je meteen een noodstop, want de besturing raakt zijn signaal kwijt, alsof de schakelaar het gaatje ziet...

(ik heb alleen nog nooit met een moker op de machines geslagen, maar onze draaibank krijgt ook redelijk voor zijn kiezen met die gehard spindels afdraaien.. )
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Eindschakelaars werken niet goed

Bericht door Lude »

kenwaldek:
Goede tip.. die dingen zien er goed uit! Echter voor die prijs kan ik ook inductieve nemen...

Leeuwinga:
Die stroom heb ik bij mijn eerste ontwerp wel aan gedacht, toen had ik dit systeem direct op de lpt-poort met een pulldown weerstanden zodat er 500mA liep. Dit was nog op 5V, en gaf storing. Nu overgeschakeld op 12V met optocouplers toen moest ik de stroom omlaag brengen naar 100mA ivm de inputdiode.

Zou dit deze effecten kunnen geven trouwens?

Arie:
Klinkt goed, ik moet ook zeggen dat ik ze niet duur vind! Ik denk dat ik ze dan met de sensor aan de wagens maak, op die manier heb ik in plaats van 8 slechts 4 sensoren nodig.

Nog nooit met een moker op jullie machines geslagen? Ben ik dan zo gek? :mrgreen:

Sowieso bedankt voor al jullie hulp tot nu toe!
Plaats reactie