zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
the66mustang

zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door the66mustang »

ben bezig printplaten te maken voor m,n led verlichting voor de achterlichten.
ben absoluut niet handig of heb de ervaren kennis in de electronica , maar door goed te lezen enhulp van forum leden toch mijn eerste cnc besturingskaart compleet in elkaar gesoldeerd en werkte ook nog direct !
kreeg een tip , omdat ik nu zelf de printplaat wil maken voor de verlichting om met een laser printer eerst de afdruk van de lijnen te afdrukken op photoglossy paier en die dan met een strijkijzer op de printplaat te maken , dit gaat , lukt echt ! de eerste printplaat is al klaar.
heb ook al geprobeerd de text en lijnen op plexiglas en lexaan en makralon te maken . dit gaat zelfs nog beter ! en ook op aluminium heb ik geprobeerd , dit gaat redelijk , de moeilijk heid is om de jiuste temperatuur voor het materiaal te krijgen.
hier nu mijn vraag:
als ik de laserprinter nu eens ombouw . zodat er een hoogte verstelling is voor verschillende diktes van materialen en de doorvoer gewoon van voren naar achteren maak , geen ingewikkeld rol patroon binnen in zoals het papier de normale weg gaat ? zoiets als een lamineer machine[ enja dit heb ik ook al geprobeerd ] er zijn verschillende laser printers met verschillende techniek , wie ik hier heb is toevallig precies de goeie . alles zit compact in 1 unit. dus de toner poeder kan ik gewoon bijna op elk object maken , alleen het inbranden van de plastic korrel is het probleem [ toner is plastic korrel met kleurpigment , dus je smelt eigenlijk gewoon plastic op je object ] keuze is om de hitte te kunnen regelen of om de snelheid te kunnen regelen dat het object er door gaat . dus zoek iemand die mij even op weg kan helpen om dit probleem op te lossen ? een eigen motor op de brand rol en die met een potmeter in te stellen op snelheid lijkt me het beste en makkelijkste ?als dit zou lukken kun je rechtstreeks op je printplaat de banen en vormen printen en direct ook je text , printplaat in een ets bak en de lijnen na de tijd cleanen met acceton. text gewoon laten zitten.
en natuurlijk als dit lukt kun je rechtstreeks op alumiunium en andere dinge nprinten . zodat je eigen frontplaten met text kunt maken en afbeeldingen . kheb al geprobeerd op alu , ging goed, zeer strakke text net zoasl je normaal op papier print en zit er zeer vast op , niet zo met een nagel er weer af te halen op door goed peotsen er weer af gaat.

idee komt eigenlijk van deze site http://www.5bears.com/pcb.ht
hier doet hij het met gebruik van geprint papier als overdracht , maar waarom niet rechtstreeks op het object printen ?

zal vanavond een paar pic plaatsen van wat ik allemaal al ermee gedaan heb.

dit is een print op plexiglas, maar is een beetje onduidelijk te zien door het van zo dicht bij te fotograveren met de tel , als verbetering heb ik er een wit stuk paier achtergehouden, zeer strakke text net zoals je gewoon op papier print !!!!!!

Afbeelding
rens_factory
Berichten: 169
Lid geworden op: 01 mar 2007 14:51
Contacteer:

Re: zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door rens_factory »

Dus als ik het goed begrijp..
Kan ik de printplaat banen met een laserprinter op glossy paper printen.
met een strijkbout op de pcb strijken, en dan de etsbak in???
dus geen ontwikkelen meer en belichten?? (dat zou ideaal zijn!)
the66mustang

Re: zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door the66mustang »

ja dit kan , word allemaal uitgelegd al in de url die ik erbij heb gezet , maar om het nog handiger te maken wil ik nu rechtstreeks op de print plaat of aluplaat printen .

of is dit iets nieuws op de markt , bestaat dit nog niet ? ha ha ha moet ik er meteen patend op aanvragen !!!
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door erikkate »

Bestaat al en er loopt op cnczone.com een topic over.

Is gemaakt door "epineh" geloof ik. Hij gebruikt hiervoor een epson C** printer, en het schijnt goed te werken.
So many projects, so little time.
the66mustang

Re: zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door the66mustang »

the66mustang schreef:ja dit kan , word allemaal uitgelegd al in de url die ik erbij heb gezet , maar om het nog handiger te maken wil ik nu rechtstreeks op de print plaat of aluplaat printen met een laser printer.

of is dit iets nieuws op de markt , bestaat dit nog niet ? ha ha ha moet ik er meteen patend op aanvragen !!!
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door Niels »

Direct op metaal met een laserprinter kan niet.

Je zit met de warmte die in je materiaal moet om je toner in te branden ( 188 graden ) .
En daarnaast , toner gaat door grote spanningsverschillen ( statische elektriciteit ) van de drum af het papier op ( sommige printers transferren met 40 graden om toner te plakken )
Daarbij kan je drum niet tegen harde materialen en beschadigd bij contact van je metalen plaat.

Inkjet of wax printer zou wel gaan denk ik zelf.
Ze kunnen immers ook op CDs afdrukken zonder labels.
the66mustang

Re: zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door the66mustang »

direct op metaal met de laser printer had ik al gedaan , maar je zit met de juiste hitte die je eigenlijk dan het plaatje moet voor verwarmen.
het princiepe lukt wel alleen om de juiste instelling met de hitte is even uitvinden denk ik.

ik zal mij hier van de week eens in verdiepen en de testen hier wel even posten.
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door singlefonts »

Probeer eens een inkjet printer, zie onderstaande link:

http://techref.massmind.org/techref/pcb ... 200-vs.htm
Gebruikersavatar
Jfwiet
Berichten: 154
Lid geworden op: 18 aug 2007 12:25
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door Jfwiet »

Heb dit ook al eens op tweakers.net gezien. Is een heel makkelijke manier voor iemand die er niet zoveel van snapt.

Mocht je geen laserprinter hebben (kosten tegenwoordig ook nog maar €70-80) kan je ook gewoon een kopieerapparaat gebruiken. Deze zijn meestal ook laser, alleen moet je dan misschien even vragen of je zelf wat papier erin mag stoppen.

Je link is trouwens kapot (je vergeet de M aan het eind)

http://www.5bears.com/pcb.htm
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: zelf printen maken met behulp van een laser printer?

Bericht door Swets »

ik heb wel eens een link gezien dat iemand met een plotter... (ik heb ook nog een plotter staan van Roland de dxy-1300 )

maar daar zitten van die rothring pennen in van 0.25mm en die gebruikte speciale inkt... en tekende rechtstreeks op de print....

en die plotters kosten weinig op markplaats ofzo....

en met een speciale mespen kan je ook stickers snijden....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie