Driver stuk?

Moderator: Moderators

Catharsis
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2010 19:38

Driver stuk?

Bericht door Catharsis »

Hoi Allemaal,

Ik heb een paar dagen geleden een set van stappenmotors, drivers, breakout board, en voeding gekocht bij stappenmotor.nl. Daarvan de handleiding geprint en gelezen op de website. Ik heb de bedrading van de stappenmotoren, drivers en breakout board aangesloten als 2-fasen-parallel met 8 draden. Voor alle zekerheid heb al deze stappen nogmaals gecontroleerd.

Ik heb ook de voeding los aangesloten op de netspanning, en de V(output) gemeten. Alles lijkt te werken. Dus heb hem vervolgens de bedrading aangesloten zonder stroom.

Voor test software heb ik Mach3 gedownload en geïnstalleerd volgens de video instructies op hun website. Ik heb ook de instellingen hiervan geconfigureerd zoals dat was aangeraden.

Maar na deze stapppen draaien mijn stappenmotoren nog steeds niet. Bovendien valt het me op dat er een vreemd geluid uit één driver komt. Dus heb deze maar los gekoppeld (stekker eruit). En daarna heb ik de voeding weer aangezet, met de stekker. Heb de stappenmotoren weer getest met Mach3, maar tevergeefs. En dus heb ik de losgekoppelde driver maar weer aangesloten.

Terug bij Mach3 heb ik "troubleshooting"geraadpleegd. Een online video over "veelvoorkomende problemen" met Mach3. Zonder succes.

Heb vervolgens een pauze van nog geen 10 minuten genomen, maar wanneer ik terugkom zie ik een zwart scherm (slaapstand?) en reageert de pc niet meer. Dus pc gereboot, Mach3 weer opgestart, en ben toen gaan googelen naar oplossingen voor mogelijk soortgelijke problemen. En geen twee minuten later hoor ik een plof. Eerst dacht ik, shit, mijn voeding. Dus heb ik de stekker eruit gehaald en alle bedrading met de computer losgekoppeld.

Maar na het testen van de voeding met de multi-meter, blijkt deze nog normaal te werken. En na verder onderzoek (dus snuffelen naar verbrandde dingen) kom ik er achter dat er een andere driver de oorzaak is.

Ik weet nu niet eer wat ik moet doen. Mijn stappenmotoren reageerden niet op signalen van Mach3 en nu is een driver stuk. Heeft iemand raad?

Alvast bedankt.

Catharsis
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Driver stuk?

Bericht door Leeuwinga »

Hallo
Het kan nooit zo zijn dat Mach je driver stuk kan maken.
Zorg ervoor dat de instellingen van Mach3 goed staan, ik bedoel hierbij
in eerste instantie de aansturingen van de assen,
Op het beeldscherm moeten de te.llers van de assen gaan lopen als je op de pijlknopjes drukt.
Sluit altijd eerst een as (driver- motor ) aan, als er dan iets mis gaat weet je sneller waar het
probleem zit.
Ik neem aan dat je alles wel goed elektrisch hebt aangesloten
wellicht schema beschikbaar??

Suuces
Cees
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Driver stuk?

Bericht door ludo »

misschien heb je de driver fout aangesloten doordat het etiket verkeerd op de driver geplakt is,heb dit onlangs zelf meegemaakt.De aansluitingen kloppen dan niet !!!
Catharsis
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2010 19:38

Re: Driver stuk?

Bericht door Catharsis »

Hoi,

Bedankt voor de aanwijzingen. Het is telkens de x-as driver die het begeeft (inmiddels nu 2 drivers stuk), maar na controle van de bedrading, blijkt dat deze wel volgens het boekje is aangesloten.

Op het beeldscherm van Mach3 reageren de tellers wel op de pijlknopjes, en ook op een test file van het programma (roadrunner.tap geloof ik). Maar de stappenmotoren draaien niet mee!

Daarnaast, de aansluitingen op de driver (MSD-32-2.5) staan op de behuizing, en ook op de handleiding van stappenmotor.nl. Deze komen wel overeen, dus het lijkt me dat het niet daar aanligt.

Ik zal zo snel mogelijk een schema toevoegen van alle aansluitingen.

Grtz, Allan
Catharsis
Berichten: 21
Lid geworden op: 26 dec 2010 19:38

Re: Driver stuk?

Bericht door Catharsis »

foto's uploaden werkt niet.. jpg extensie is niet toegestaan...
Even iets anders proberen.
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Driver stuk?

Bericht door mlrs »

Wat voor voedingsspanning gebruik je?
Ik zou even contact opnemen met Harry van stappenmotor.nl
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Driver stuk?

Bericht door Mcgyver »

Alan,

Allereerst hier een help topic over het plaatsen van foto's hier op het forum


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=41&t=1068

Je geeft aan dat je nu 2 defecte drivers hebt??

Hoe constateer je dat?... branden er nog lampjes op de drives als je de voeding erin steekt? hebben de lampjes op de drives het ooit wel gedaan?... Je geeft aan dat eebn drive een raar geluid maakte.... wat voor geluid?

Het gebeurt wel eens dat een drive een beetje een hoog frequent geluid geeft.. pas wel op voor rookwolken... want als de rook eruit is dan weet je zeker dat de drives het niet meer doen :lol:


Kortom wat Cees al heeft gezegd, Je KAN niet zomaar een drive slopen...als je de drives zo aangesloten hebt zoals op de foto's dan mag dat geen probleem zijn.

Al hoewel... Ik zie bij de foto van je voeding een rode en gele draad...... ik hoop niet dat je deze aan de opto draad hebt geknoopt op je drives... want dat vind je pc en de drives niet zo leuk ...


Voor de rest kan je hier:

http://www.machsupport.com/docs/Mach3Mill_Dutch.pdf

een nederlandse handleiding vinden...

En wat het in slaap vallen van je pc betrefd.... erg knap :lol: ... met alle respect krijg ik het gevoel dat de aansluitingen zoals ze op de foto staan niet altijd zo gezeten hebben en dat je in de tussentijd een foutje ergens hebt gemaakt...

Dus verschaf ons eens wat info over bovenstaande vragen..

succes


Voor de rest als alles aangesloten is ... kan er dus niks stuk zijn en hoef je alleen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Driver stuk?

Bericht door diode »

Moeten de draden die op de opto aansluiting zijn aangesloten niet op de enable zijn aangesloten? De drivers worden nu volgens mij niet vrijgegeven.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Driver stuk?

Bericht door Mcgyver »

ZOnder een enabledraad werken de drives altijd zonder een enable signaal...
pas als het enable signaal is aangesloten word de drive gedeactiveerd....

Staat ook in de manual dat het enable draadje "optioneel" is

Is bij mij bij drives van stappenmotor.nl en andere altijd zo geweest :lol:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Leeuwinga
Berichten: 2983
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Driver stuk?

Bericht door Leeuwinga »

Nog een punt; niet dat dit nu iets met je probleem van doen heeft.
Maar je moet altijd de + en - draden voor voeding van de drivers
apart nemen, direct vanaf het punt van je voeding!
Dus nooit iets doorlussen :x
Cees
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Driver stuk?

Bericht door diode »

Mcgyver, het is alweer een jaar of 2 geleden dat ik voor het laatst drivers in handen had, vandaar.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Driver stuk?

Bericht door Mcgyver »

No problem...

was niet bedoeld als negatieve reactie..meer voor de duidelijkheid ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Driver stuk?

Bericht door diode »

Zo vatte ik het ook niet op hoor :lol:

Normaal moet je in de elektronica wereld een enable signaal hoog maken om iets te enablen, vandaar dacht ik dat in dit geval er ook een spanning aangelegd moets worden om hem te enablen.
Plaats reactie